Panssarivaunut

Vaunuja peruskorjataan melko huono kuntoisestakin, mutta kyse on kahdesta asiasta, aikataulusta ja hinnasta.
Tornin vaihto vaatisi alustan peruskorjauksen ja päivityksen, ollaakseen järkevää.
Tuota kun joka kantilta nuuskitaan, niin tähtäimeksi voi tulla kevyempi moderrnisointi ja uusien vaunujen hankinta 2040. Silloin ei taatusti osteta uutta tornia, vaan viritellään ja täydennetään vanhaa. Jos taas alustasta saa järkevästi uutta vastaavan on tilanne täysin toinen ja vaikka koko tornin vaihtaminen voi olla järkevää. Noin niin kuin esimerkiksi. Paljon liikkuvia osia ja vaihtoehtoja.
 

How Long Does It Take to Modernize Leopard 2A4?​

Modernizing older tanks is always faster than making new ones. However, it still takes lots of time, as the example involving Leopard 2A4s shows.

German defense company Rheinmetall yesterday announced that it will upgrade 14 Leopard 2A4s purchased from the current user countries and will supply them to the Armed Forces of Ukraine.
According to the press release issued by the developer, these machines will be acquired from Denmark and the Netherlands – these countries will also participate in the financing of this initiative.
The duration of Rheinmetall’s restoration project for 14 Leopard 2 tanks destined for the Armed Forces of Ukraine has been disclosed.
The initial announcement regarding these 14 tanks was made back in April, but the estimated timeframe has been extended beyond what was originally stated. A preliminary plan is to deliver the first unit at the beginning of 2024. The remaining tanks will be renewed and delivered throughout 2024.
This also means that on average, one machine per month will be prepared for delivery to Ukraine

The contract value for the restoration of these 14 tanks is “less than the three-digit range in millions of euros,” indicating tens of millions of euros.

Due to the ambiguity surrounding the total contract value, it is impossible to determine the exact price for each refurbished Leopard 2A4. If we consider the upper end of the “tens of millions” range, it would amount to approximately 5-7 million euros per tank.

This cost can be compared to that of a brand-new Leopard 2A8, priced at around 30 million euros ($32 million), with the delivery of the ordered 18 units to the Bundeswehr scheduled for completion by 2026. This means that upgrading older vehicles can be done around three times faster, while the cost is just about a quarter compared to the production of a completely new vehicle.

Of course, Leopard 2A8 is much more capable than its older cousin 2A4. However, considering Ukraine’s pressing need for additional battle tanks, retrofitting A4s is a much better choice.
 
Jos ajatellaan turkkilaisen ASELSAN päivitys maksaisi Suomelle 1,5 millin verran verrattuna Turkkilaisten hintaan (0,73milliä) ja Rheinmetall’s päivutys 5 milliä, niin onhan tuossa älytön hintaero!? Kannattaako ottaa vain tuo Turkkilaisten päivitys 150milliä vs. sakujen 500milliä. ( Suomen 100 Leo2a4)
 
Olisin henkilökohtaisesti hyvin skeptinen turkin ilmoittamien hintojen tai päivityksen todellisen suorituskyvyn suhteen. Todellisuudessa suorituskyvystä ja luotettavuudesta tinkimättä voi ehkä jotain roposia säästää hankkimalla tyyliin lämppärit iipoilta ATTICA:n sijaan, sekä kehittämällä omia järjestelmiä saksalais/norjalaisen vaihtoehdoksi, mutta laatu maksaa ihan syystäkin.

Pidän itse toivottavana ja todennäköisenä Leopard lautan päivittymistä suomalaisittain (ruotsalaisten ja norjalaisten avustuksella) jonnekkin 2A7+HU tyyppiselle tasolle. Modernit lämppärit, johtamisjärjestelmät, lisää peltiä ja bräkkistä sinne sun tänne. Hintaluokka lähentelee varmaan enemmän 500 M€, mutta ainahan voi koittaa kappalehintaa alentaa päivittämällä A6:set samaan konkurssiin.
 
Olisin henkilökohtaisesti hyvin skeptinen turkin ilmoittamien hintojen tai päivityksen todellisen suorituskyvyn suhteen. Todellisuudessa suorituskyvystä ja luotettavuudesta tinkimättä voi ehkä jotain roposia säästää hankkimalla tyyliin lämppärit iipoilta ATTICA:n sijaan, sekä kehittämällä omia järjestelmiä saksalais/norjalaisen vaihtoehdoksi, mutta laatu maksaa ihan syystäkin.

Pidän itse toivottavana ja todennäköisenä Leopard lautan päivittymistä suomalaisittain (ruotsalaisten ja norjalaisten avustuksella) jonnekkin 2A7+HU tyyppiselle tasolle. Modernit lämppärit, johtamisjärjestelmät, lisää peltiä ja bräkkistä sinne sun tänne. Hintaluokka lähentelee varmaan enemmän 500 M€, mutta ainahan voi koittaa kappalehintaa alentaa päivittämällä A6:set samaan konkurssiin.
Kaivoin aikani kuluksi Panssari 4/22 ja 1/23 lehdet ja niiden Leo 2 panssaroinnin kuvaukset. Kyllä meillä pitäisi käytännössä olla oikeinkin hyvät edellytykset modernisoinnille.

Aikanaan, kun A4 tasoa nostettiin A5-tasolle, niin päivitettäviksi vaunuiksi valittiin runko- ja torniparit siten, että rungot tulivat tuoreimmista A4-vaunuista, jossa C-teknologian keramiikka/komposiitti panssarointi, kun taas torneiksi valittiin tarkoituksella kaikkein vanhimpia B-tason torneja, ne kun rakennettiin D-teknologian "NERA" (ei taida olla tarkkaa tietoa mitä D-teknologia ihan tarkalleen on) panssarimoduulien osalta uusiksi. A6 toi L55 kanuunan, ja A7 puolestaan päivitti myös (etu)rungon panssarointia D-teknologialla.

A4 lautan modernisointi maksaa siten enemmän, kun torneissa enemmän työtä, eikä pelkästään panssaroinnin takia. Hydrauliikasta sähköohjaukseen, uusi optiikka uudessa paikassa, jne. A6-lautoissa ei kai panssarointia tarvitse päivittää, mahdollista kattopanssarointia lukuunottamatta. Elektroniikkaa ja optiikkaa kyllä. Lisäksi molempiin rungon inserttien päivittäminen D-inserteillä, ja mahdollinen eturungon lisälevy. Ja vot, meillä on taas kauan soivat Leot käytössämme.

Eli ehkä tuo koko tornin vaihtaminen on tarpeetonta, katajaiselle budjetillemme etenkin, vaikka olisi lisärahaakin tarjolla. Mutta modernisoinnissa alkaa olla toivon mukaan volyymiedut meilläkin käytössämme, sen verran näyttäisi kaupankäynti vilkastuneen. Ja tosiaan mahdollisimman paljon työn osuudesta Suomeen.

Milloinkahan tilataan protomalli ensimmäisestä A4-päivityksestä?

muoks pari lisäystä eli ei ole ihan tarkalleen tiedossa mitä nämä C- ja D-"teknologiat" ovat syöneet. Mutta päivityksen osalta sekä rungon että tornin osia päivitetään D-teknologiaan aiempien inserttien tilalle.
 
Viimeksi muokattu:
Entäs 2a4 päivitykset embt:ksi? Uusi leclercin torni vaikuttaa erittäin hyvin tulevaisuuden sodan haasteisiin vastaavalta. Sensorointi parasta mitä on saatavilla, Ascalon automaattilataava kanuuna 120mm tai 140mm, airburst rws, neljäs mies droneoperaattori.
 
Entäs 2a4 päivitykset embt:ksi? Uusi leclercin torni vaikuttaa erittäin hyvin tulevaisuuden sodan haasteisiin vastaavalta. Sensorointi parasta mitä on saatavilla, Ascalon automaattilataava kanuuna 120mm tai 140mm, airburst rws, neljäs mies droneoperaattori.
Yleisellä tasolla voisi kai todeta, että pienen maan ei kannata olla prototyyppikerhoissa mukana. NH90 hyvä esimerkki. Kuten jäsen Snautsi tuolla totesi, kannattaa pikemminkin poimia ne rusinat pullasta, joista saa parhaimman hyödyn maksetuille euroille.

Leo 2A8FI voisi olla siis jotain, jossa mukana valittuja A7 ja A8 parannuksia, mutta ei kaikkia. Ja ehkä jotain omaa seassa.
 
Leo 2A8FI voisi olla siis jotain, jossa mukana valittuja A7 ja A8 parannuksia, mutta ei kaikkia. Ja ehkä jotain omaa seassa.
Toivottavasti rahaa riittää, koko Leo 2 A4 ja A6 kaluston päivitykseen.
Vaikka houkutus olisi osasta A4 rungoista tehdä pioneerivaunuja, tappioihin täytyy varautua joten reservi vaunuja pitää olla muutama.
 
Kaivoin aikani kuluksi Panssari 4/22 ja 1/23 lehdet ja niiden Leo 2 panssaroinnin kuvaukset. Kyllä meillä pitäisi käytännössä olla oikeinkin hyvät edellytykset modernisoinnille.

Aikanaan, kun A4 tasoa nostettiin A5-tasolle, niin päivitettäviksi vaunuiksi valittiin runko- ja torniparit siten, että rungot tulivat tuoreimmista A4-vaunuista, jossa C-teknologian keramiikka/komposiitti panssarointi, kun taas torneiksi valittiin tarkoituksella kaikkein vanhimpia B-tason torneja, ne kun rakennettiin D-teknologian "NERA" (ei taida olla tarkkaa tietoa mitä D-teknologia ihan tarkalleen on) panssarimoduulien osalta uusiksi. A6 toi L55 kanuunan, ja A7 puolestaan päivitti myös (etu)rungon panssarointia D-teknologialla.

A4 lautan modernisointi maksaa siten enemmän, kun torneissa enemmän työtä, eikä pelkästään panssaroinnin takia. Hydrauliikasta sähköohjaukseen, uusi optiikka uudessa paikassa, jne. A6-lautoissa ei kai panssarointia tarvitse päivittää, mahdollista kattopanssarointia lukuunottamatta. Elektroniikkaa ja optiikkaa kyllä. Lisäksi molempiin rungon inserttien päivittäminen D-inserteillä, ja mahdollinen eturungon lisälevy. Ja vot, meillä on taas kauan soivat Leot käytössämme.

Eli ehkä tuo koko tornin vaihtaminen on tarpeetonta, katajaiselle budjetillemme etenkin, vaikka olisi lisärahaakin tarjolla. Mutta modernisoinnissa alkaa olla toivon mukaan volyymiedut meilläkin käytössämme, sen verran näyttäisi kaupankäynti vilkastuneen. Ja tosiaan mahdollisimman paljon työn osuudesta Suomeen.

Milloinkahan tilataan protomalli ensimmäisestä A4-päivityksestä?

muoks pari lisäystä eli ei ole ihan tarkalleen tiedossa mitä nämä C- ja D-"teknologiat" ovat syöneet. Mutta päivityksen osalta sekä rungon että tornin osia päivitetään D-teknologiaan aiempien inserttien tilalle.
Noista sellainen huomautus, että Jalonen on käyttänyt ilmeisesti aika paljon foorumeilla liikkuvaa tietoa noissa tarkoissa kuvauksissa Leon panssaroinneista, mitkä on myös debunkattu väärinä.
 
Leo 2A4:t vaatinevat esim lämppärien huomattavan päivityksen, aika vanhoja ja nykyaikana aika antiikkisia. BMP-2MD:n malli on tässä hyvä.

Näkisin että modaus lähtenee näistä, tärkeysjärjestyksessä siihen asti kunnes rahna loppuu:

- optoelektroniikka (lämppärit ja pimeännäkövehkeet)
- digitalisaatio (A4:ssa on käsittääkseni vielä analogisia juttuja, ainakin Abramsissa on paljon analogisen ja päivityksissä tulleiden digilaitteiden välillä kaikenmaailman adaptereita jotka vievät tilaa)
- ammunnanhallinnan päivitys
- moottori- ja vaihteisto, kuluneita ja alkuperäiset voivat olla obsoliitteja
- jousituksen osien vaihtaminen obsoliiteista nykyaikaisempiin
- suojauksen parantaminen
 
Leo 2A4:t vaatinevat esim lämppärien huomattavan päivityksen, aika vanhoja ja nykyaikana aika antiikkisia. BMP-2MD:n malli on tässä hyvä.

Näkisin että modaus lähtenee näistä, tärkeysjärjestyksessä siihen asti kunnes rahna loppuu:

- optoelektroniikka (lämppärit ja pimeännäkövehkeet)
- digitalisaatio (A4:ssa on käsittääkseni vielä analogisia juttuja, ainakin Abramsissa on paljon analogisen ja päivityksissä tulleiden digilaitteiden välillä kaikenmaailman adaptereita jotka vievät tilaa)
- ammunnanhallinnan päivitys
- moottori- ja vaihteisto, kuluneita ja alkuperäiset voivat olla obsoliitteja
- jousituksen osien vaihtaminen obsoliiteista nykyaikaisempiin
- suojauksen parantaminen
Suojauksen parantaminen voi pitää sisällään kaikenlaista. Helpoin lienee uudet insertit vanhojen tilalle. Mahdollisesti samanlainen kiila torniin kuin myöhemmissä Leoissa. Ukrainan kokemuksen perusteella välttämättä ERAkaan ei ole poissuljettu, tosin ei rauhanajan käytössä. Luultavasti tullaan miettimään aika tarkkaan, onko lisäsuoja vs hyöty kunnossa.

ERA lienee massatehokkain tapa lisätä vanhan vaunun suojausta. Ehkä myös halvin, räjähdysainetta ja teräslevyä.
 
Yleisellä tasolla voisi kai todeta, että pienen maan ei kannata olla prototyyppikerhoissa mukana. NH90 hyvä esimerkki. Kuten jäsen Snautsi tuolla totesi, kannattaa pikemminkin poimia ne rusinat pullasta, joista saa parhaimman hyödyn maksetuille euroille.

Leo 2A8FI voisi olla siis jotain, jossa mukana valittuja A7 ja A8 parannuksia, mutta ei kaikkia. Ja ehkä jotain omaa seassa.
No kysymyshän on, onko embt enää prototyyppi siinä vaiheessa, kun meidän vaunuja aletaan päivittämään.

Tarjoaako edes A8 taso merkittävää suorituskyvyn parannusta Ukrainan kokemus huomioon ottaen? Sehän se on tyhmintä rahankäyttöä, että laitetaan merkittävä summa rahaa päivitykseen eikä saada siitä hyötyä.

Niin ja hei! A4 torneista saataisiin vielä hyviä kasematteja Lelun peltojen metsäsaarekkeisiin, jos tornit vaihdettaisiin!
 
Tarjoaako edes A8 taso merkittävää suorituskyvyn parannusta Ukrainan kokemus huomioon ottaen? Sehän se on tyhmintä rahankäyttöä, että laitetaan merkittävä summa rahaa päivitykseen eikä saada siitä hyötyä.
No on siinä tilannekuvan/taistelujohdon puolesta sellainen 30-40v harppaus eteenpäin. Tilannekuva ja kyky käyttää hallussa olevia asejärjestelmiä tehokkaasti taitaa olla kuitenkin jokaisen panssarivaunun, laivan, hävittäjän ja jopa yksittäisen sotilaan "top1 priority". Riippuen maakohtaisesta variantista myös suoja erilaisia PST-aseita ja droneja vastaan on parantunut varsinkin tornin päältä.

Suurempi kysymys mielestäni on, että mitä EMBT tuo oikeasti enemmän (hintalapun ja pienemmän henkilöstömäärän lisäksi) verrattuna A8 Leopardiin ja jääkö molemmat lopulta jalkoihin 15-20v sisällä oikeasti seuraavan generaation panssarivaunulle. Jos päivitämme nyt järkevällä tasolla itsellemme leopard variantin, niin säätymmekö konkurssin lisäksi junasta jäämisestä kun maailman mullistava supervaunu 2000 tulee standardiksi?
 
Back
Top