Kaivoin aikani kuluksi Panssari 4/22 ja 1/23 lehdet ja niiden Leo 2 panssaroinnin kuvaukset. Kyllä meillä pitäisi käytännössä olla oikeinkin hyvät edellytykset modernisoinnille.
Aikanaan, kun A4 tasoa nostettiin A5-tasolle, niin päivitettäviksi vaunuiksi valittiin runko- ja torniparit siten, että rungot tulivat tuoreimmista A4-vaunuista, jossa C-teknologian keramiikka/komposiitti panssarointi, kun taas torneiksi valittiin tarkoituksella kaikkein vanhimpia B-tason torneja, ne kun rakennettiin D-teknologian "NERA" (ei taida olla tarkkaa tietoa mitä D-teknologia ihan tarkalleen on) panssarimoduulien osalta uusiksi. A6 toi L55 kanuunan, ja A7 puolestaan päivitti myös (etu)rungon panssarointia D-teknologialla.
A4 lautan modernisointi maksaa siten enemmän, kun torneissa enemmän työtä, eikä pelkästään panssaroinnin takia. Hydrauliikasta sähköohjaukseen, uusi optiikka uudessa paikassa, jne. A6-lautoissa ei kai panssarointia tarvitse päivittää, mahdollista kattopanssarointia lukuunottamatta. Elektroniikkaa ja optiikkaa kyllä. Lisäksi molempiin rungon inserttien päivittäminen D-inserteillä, ja mahdollinen eturungon lisälevy. Ja vot, meillä on taas kauan soivat Leot käytössämme.
Eli ehkä tuo koko tornin vaihtaminen on tarpeetonta, katajaiselle budjetillemme etenkin, vaikka olisi lisärahaakin tarjolla. Mutta modernisoinnissa alkaa olla toivon mukaan volyymiedut meilläkin käytössämme, sen verran näyttäisi kaupankäynti vilkastuneen. Ja tosiaan mahdollisimman paljon työn osuudesta Suomeen.
Milloinkahan tilataan protomalli ensimmäisestä A4-päivityksestä?
muoks pari lisäystä eli ei ole ihan tarkalleen tiedossa mitä nämä C- ja D-"teknologiat" ovat syöneet. Mutta päivityksen osalta sekä rungon että tornin osia päivitetään D-teknologiaan aiempien inserttien tilalle.