Panssarivaunut

Älkää luulkokaan että 2-tahtisuus on jokin Neuvostoliittoon/Venäjään rinnastettava asia. Päinvastoin jenkki-faneille voi tulla yllätyksenä että hyvin monet jenkkien moottorit on 2-tahtisia. Esimerkkinä jenkki-fanien ihannoima M109 on varustettu GM/Detroit Diesel 8V71T koneella joka tosiaan on 2-tahti kone. Detroit Dieselin 2-tahtiset omistaa nykyään MTU.

2-tahtisuudessa on etunsa. Yksinkertaisempi rakenne tarkoittaa yleensä luotettavuutta ja myös painossa yleensä tulee säästöä. Huonona puolena sitten heikompi ominaisteho ja polttoaineenkulutus. Tällaisia ei siis kannata asentaa laitteisiin joilta vaaditaan äärimmäistä suorituskykyä, kuten TSTPSVt.
 
Siinä se nyt on

10563025_447988868712475_8242620772199614489_n.jpg


z40rxdCZONE.jpg

Noi mock-upit näytti jopa ihan hienoilta/uskottavilta huputettuna.
 
Älkää luulkokaan että 2-tahtisuus on jokin Neuvostoliittoon/Venäjään rinnastettava asia. Päinvastoin jenkki-faneille voi tulla yllätyksenä että hyvin monet jenkkien moottorit on 2-tahtisia. Esimerkkinä jenkki-fanien ihannoima M109 on varustettu GM/Detroit Diesel 8V71T koneella joka tosiaan on 2-tahti kone. Detroit Dieselin 2-tahtiset omistaa nykyään MTU.

2-tahtisuudessa on etunsa. Yksinkertaisempi rakenne tarkoittaa yleensä luotettavuutta ja myös painossa yleensä tulee säästöä. Huonona puolena sitten heikompi ominaisteho ja polttoaineenkulutus. Tällaisia ei siis kannata asentaa laitteisiin joilta vaaditaan äärimmäistä suorituskykyä, kuten TSTPSVt.

M109A7:ssa on Bradleyn tapaan Cumminssin V903 (lienee 4-tahtinen).
 

Google-käännös toisesta paikasta haetusta Bochkarevin radiohaastattelusta. Mainitsee tuon mukaan, että Armatasta ja Kurganetsistä kummastakin tulossa noin 100 kappaleen esisarja testeihin ja että Kurganetsin sarjatuotanto alkaa 2019-2020.

The deputy chairman of board Oleg Bochkarev MIC reported on a number of projects in the segment of armored vehicles

TSAMTO, April 28. Deputy chairman of the board of the Military-Industrial Commission (MIC) Oleg Bochkarev on the radio station "Ekho Moskvy" reported on April 27, a number of projects in the segment of armored vehicles.

The following main points are given O.Bochkareva performances based on the agency "RIA Novosti".


State tests of armored vehicles on the platform of "Armata"

State tests of armored vehicles on the platform of "Armata" will be held in various climatic conditions, including in the Arctic, said O.Bochkarev.

According to him, "legally" the development of this machine is completed in mid-2016. State tests will be held in 2016. Today is the preliminary stage test runs parallel to the industrial stage of development.

"The machines that we see at the Victory Parade - this is a technique that will at the end of the year in the armed forces: it is necessary to test it in the Arctic and in hot climates, where the sands where shaky ground, wetlands and so forth," - O.Bochkarev said.

The first batch of equipment "Armata" will be held at the parade, and will continue to be "a fairly good number of vehicles close to a hundred," - he said.

Export prospects

The newest armored platforms "Armata", "Kurganets" and "Boomerang" in the next 5-6 years will not go for export, said O.Bochkarev.

"Definitely, the machines sold overseas are not. We always sell cars abroad with more understated performance - the so-called export appearance, "- said O.Bochkarev.

BMP "Kurganets-25"

Serial production of the new generation BMP "Kurganets-25" is scheduled to begin in the 2019-2020 years, said O.Bochkarev.

"State contracts have already been signed with the Ministry of Defence of our manufacturers. The first part of the pilot batch of "Kurgan" will be presented at this year's Victory Parade on May 9 in Moscow; In addition, these machines have already been contracted for three years ahead. That is 2016 100 units of "Kurgan" will go to different regions for testing, testing, and then after completion mass production will begin in the 2019-2020 years. "- Said O.Bochkarev.

Prospective armored fighting compartment

Russia's Defense Ministry has set a target to develop innovative solutions to combat armored divisions "Kurganets" and "Boomerang", their experience in 4 years, told O.Bochkarev.

"Today, the military has a new task, and the industry has begun to manufacture some other military branches, there will have different caliber main armament, but the fighting department, we will start to feel around in four years - this upgrade, various options, and the base of a single" - O.Bochkarev said.

Tests armored "Typhoon-U"

O.Bochkarev commented on state tests wheeled armored vehicle "Typhoon-U", noting that the industry very quickly eliminate identified problems during the tests.

"Typhoon-U" in the army there, they pass the tests and tests in various climatic conditions, on the driving range, this machine has gained a lot of different comments, but the industry quickly eliminates them, and we now have these cars produce almost small series "- said O.Bochkarev.

Other programs

O.Bochkarev reported that the Defense Ministry has decided on the adoption of the Russian Army of two models of machines - the AK-12 and AEK-971.

He explained that both models have their own niche, and the prospect of (depending on the specialization of the relevant departments).

Quoting O.Bochkareva given based on the agency "RIA Novosti".

http://www.armstrade.org/includes/periodics/news/2015/0428/101528934/detail.shtml
 
Varmaan ovat päivittäneet, mutta monta Detroit Dieseliä löytyy edelleen käytössä olevasta kalustosta.

http://en.wikipedia.org/wiki/Detroit_Diesel_Series_71

Sanoo että tuon sarjan moottorit meni pois tuotannosta 95, eli varmaankin viimeiset meni juurikin M109A5:iin.

Mainittakoon, että vaikka tuo piikki "jenkki faneista" oli ainakin osittain minuun kohdistettu, niin kyllä minulla on ollut jo pitkään tiedossa, että en osta jenkkiautoa.
 
Noi mock-upit näytti jopa ihan hienoilta/uskottavilta huputettuna.

:) Vähän sama tuli mieleen. Onkos joku tehnyt kunnollista analyysiä? Ovatko nuo miten uskottavia? Onko niissä esim. nyt miten toimivat tähystys- ja omasuojajärjestelmät? Ei ainakaan silmään pistänyt.
 
Venäläisten mukaan tuon Armatan omasuojasysteemi perustuu Neuvostoliitossa kehiteltyyn Drozd systeemiin. Kuvista päätellen katolla ei ole mitään suojasysteemiä joten Spikeä vastaan ei taida tarjota paljon suojaa? Kohtahan tuosta saadaan enemmän tietoa.
http://en.wikipedia.org/wiki/Drozd

Drozorin putket näkyvät tornin alapuolella.
9AvIO_zpsxo8yl9ev.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Armatan ja sen ali-järjestelmistä on mahdotonta sanoa mitään varmaa. Mihinkään kaiken torjuvaan järjestelmään en kuitenkaan usko.
Drozdin putket kuitenkin näyttävät osoittavan niin vaakaan, etten usko niiden torjuvan yläpuoliseen hyökkäykseen pohjautuvia aseita.
Täysin oma kysymys on näiden järjestelmien kenttäkelpoisuus ja taistelunkestävyys.
Jään mielenkiinnolla odottamaan mihin Armata kehittyy ja mihin se pystyy.
 
Armatan ja sen ali-järjestelmistä on mahdotonta sanoa mitään varmaa. Mihinkään kaiken torjuvaan järjestelmään en kuitenkaan usko.
Drozdin putket kuitenkin näyttävät osoittavan niin vaakaan, etten usko niiden torjuvan yläpuoliseen hyökkäykseen pohjautuvia aseita.
Täysin oma kysymys on näiden järjestelmien kenttäkelpoisuus ja taistelunkestävyys.
Jään mielenkiinnolla odottamaan mihin Armata kehittyy ja mihin se pystyy.

Eli käytännössä noita systeemejä ei ole suunniteltu torjumaan länsimaisia aseita, vaan nuokin tankit ovat lähinnä suunniteltu savimaja -sotiin?
 
Älkää luulkokaan että 2-tahtisuus on jokin Neuvostoliittoon/Venäjään rinnastettava asia. Päinvastoin jenkki-faneille voi tulla yllätyksenä että hyvin monet jenkkien moottorit on 2-tahtisia. Esimerkkinä jenkki-fanien ihannoima M109 on varustettu GM/Detroit Diesel 8V71T koneella joka tosiaan on 2-tahti kone. Detroit Dieselin 2-tahtiset omistaa nykyään MTU.

2-tahtisuudessa on etunsa. Yksinkertaisempi rakenne tarkoittaa yleensä luotettavuutta ja myös painossa yleensä tulee säästöä. Huonona puolena sitten heikompi ominaisteho ja polttoaineenkulutus. Tällaisia ei siis kannata asentaa laitteisiin joilta vaaditaan äärimmäistä suorituskykyä, kuten TSTPSVt.

Onko dieseleissä todellakin noin, kun bensakoneissa 2-tahtiset olleet tehokkaampia ja nykyisin polttoaineen kulutuskin alkaa kääntyä vajaatahtisten eduksi? 2-t koneneita käytetään nimenomaan, kun halutaa suorituskykyä, keveyttä ja pientä kokoa esim. moottorikelkat ja perämoottorit.
 
Mitä tulee tuohon @CarriE66 :den kuvaan lievästä "öljyfuskusta" niin sitäkin on jo ehditty huolestuneena spekuloimaan "fanipoikien" keskuudessa - laitetaan nyt yksi spekulaatio, on oikeassa tahi ei: "It depends on the quality of the diesel fuel they are using. I bet the residue is not there in all the T-14 and T-15 practicing forthe parade. The engine is a high performance turbocharged diesel not specially tuned to burn commercial grade diesel. Thisresidue is not associated with engine damage or malfunction." (www.russiadefece.net - kyseessä tuskin on ammattimainen arvio vaan eiköhän kyse ole tavallisen kirjoittajan arviosta, joka voi toki perustua hyvään pohjatietoon).

vlad.

Itsellä on kokemusta vain T-55 moottorista, mutta siinä alkoi pakoputkesta tulla öljyä moottorin ollessa pitkään tyhjäkäynnillä.
 
Eli käytännössä noita systeemejä ei ole suunniteltu torjumaan länsimaisia aseita, vaan nuokin tankit ovat lähinnä suunniteltu savimaja -sotiin?

Hyvä näkökulma, voin ostaa ajatuksesi.
Moottoritilan kylkiä suojaava häkki-panssarointi tukee mielestäni tätä väitettä.
 
Venäläisten mukaan tuon Armatan omasuojasysteemi perustuu Neuvostoliitossa kehiteltyyn Drozd systeemiin. Kuvista päätellen katolla ei ole mitään suojasysteemiä joten Spikeä vastaan ei taida tarjota paljon suojaa? Kohtahan tuosta saadaan enemmän tietoa.
http://en.wikipedia.org/wiki/Drozd

Drozorin putket näkyvät tornin alapuolella.

Jos tosiaan kyseessä on Drozdin kehitysversio (Afganit?) niin olen kyllä aika tyrmistynyt. Olen ollut aina siinä uskossa että DROZD on kuopattu jo ajat koska se ei pärjää ARENAalle. Noh, Venäjä yllättää aina. Ehkä kyseessä onkin vain törkeän isot savukranaatit tai joku jalkaväentorjunta-haulilaukaus :eek: Jotenkin tuntuu älyttömältä ajatus että kyseessä tosiaan olisi DROZD:n kaltainen omasuojajärjestelmä. Youtubesta varmasti tulevaisuudessa lyötyy jotain slow motion mainospätkää kun torjutaan sitä ja tätä niin silloin viimeistään selviää.

T-14:sta noita heitteitä on vaikka muille jakaa:

0_9c46f_b6341496_X5L.jpg


Vielä niistä "moottoriongelma"-spekulaatioista:
14307797701852.jpg


t14.JPG
 
Viimeksi muokattu:
Venäläisten mukaan tuon Armatan omasuojasysteemi perustuu Neuvostoliitossa kehiteltyyn Drozd systeemiin. Kuvista päätellen katolla ei ole mitään suojasysteemiä joten Spikeä vastaan ei taida tarjota paljon suojaa? Kohtahan tuosta saadaan enemmän tietoa.

Toisaalta sitten venäläislähteitä on siteerattu siten, että Armataan tulee uusi Afganit "active protection system":

"One of the most important pieces of technology added to the Armata is the Afganit active protection complex, a system that uses Doppler radar to detect incoming projectiles such as rocket-propelled grenades and anti-tank missiles. Once detected, the active defense launches an interceptor rocket that destroys the incoming projectile.

Rossiyskaya Gazeta Online notes that this protection could hypothetically allow the Armata to survive an attack from a US Apache helicopter. But the US Army’s Foreign Military Studies Office takes a more realistic view of the tank’s planned capabilities and writes that the Afganit system would likely only be capable of defending the tank from “shaped-charged grenades, antitank missiles, and subcaliber projectiles.´
" (lainaus: http://www.businessinsider.sg/plans-for-russias-t-14-armata-tank-2015-3/#.VUhQFpOFdL8 )

Katsotaan nyt mitä tuleman pitää.

Ja lisätään - silmäni harittivat - kirjoitit, että perustuu Neuvostoliitossa kehiteltyyn Drozd'iin ja näin asia ymmärtääkseni siis on - Afganit pohjautunee siihen.

vlad.
 
Viimeksi muokattu:
Vanhemmilla venäläisillä/neuvostoliittolaisilla vaunuilla nopeus peruutettaessa/liikkuessa taaksepäin on ollut olennaisesti hitaampaa vrt. länsimaiset vaunut.

Seuraava nyt on varmasti kaikkien (tai lähes kaikkien) tiedossa, pikaisen googlauksen jälkeen löysin seuraavaa infoa tank-net.com:ista vaunujen nopeuksista peruuttaen edettynä:

"FV4201 Chieftain Mk. V : 9,83 km/h

FV4030/4 Challenger : 36 km/h

Leclerc : 38 km/h

M60A1 : 16 km/h

Leopard : 24 km/h

Leopard 2 : 31 km/h

Merkava Mk. I : 22 km/h

Merkava Mk. II : 25 km/h

Merkava Mk. III : 25 km/h

T-64A : 4,2 km/h

T-72A : 4,18 km/h

T-72B : 4,18 km/h

T-80B : 11 km/h

T-80U : 11,3 km/h".

Josta on helppoa päätellä ettei aiemmin neuvosto-/venäläisdoktriinissa tähän ole pahemmin panostettu, voisinpa melkein sanoa, että asiaa on pidetty niin triviaalina ettei kehittämistä ole pidetty tarpeellisena. T-90 ei ole listalla mutta lukemani perusteella senkään tulos ei eroa muista venäläisvaunuista ja näihin lukemiin verrattuna (kävelyvauhtini on nopeampi mitä T-72B:n vauhti pakkittaen), mikä tahansa parannus Armatan kohdalla on tietenkin venäläisittäin huikea mutta jos tulos on se, että lähtötaso on surkea niin en nyt vielä kovinkaan luottavainen ole ennen ennenkuin näen tilanteen todellisuudessa ja muuallakin kuin paraatikentällä (joskin toistaiseksi olemme nähneet vain ja ainoastaan videoita joissa Armata kulkee eteenpäin... *grin*)

Laitetaan nyt linkki kyseiseen ketjuun, koska siellä on tuotu esille myös joidenkin muiden vaunujen vastaavia nopeuksia: http://www.tank-net.com/forums/index.php?showtopic=40589

vlad.
 
Back
Top