Panssarivaunut

Armatasta sen verran tässä yhteydessä ettei siitä kannata olla kovin huolissaan vielä pitkään aikaan. Ajatuksia ja ideoita Venäläisillä voi olla vaikka kuinka hienoja - se, ovatko ne toteutettavissa ja jos ovat niin millä aikataululla, on kokonaan toinen juttu.
Se tiedetään, että venäläisillä on suuria ongelmia useiden Armataan liittyvien asioiden kanssa. Joistakin ideoista on täytynyt kokonaan luopua, jotakin on jouduttu "huonontamaan" merkittävästi siitä mitä oli suunniteltu ja tuotantoon tulevienkin asioiden kanssa on suuria vaikeuksia saada ne toimimaan.
En mene tässä sen syvemmälle yksityiskohtiin, mutta projektilla on vielä edessään pitkä ja kivinen tie ennenkuin Armata-perheen vaunut ovat oikeasti operatiivisessa käytössä sellaisessa laajudessa ja sellaisella suorituskyvyllä että sillä on merkitystä.

Jos yhden perustavaa laatua olevan ongelman haluaa nostaa esiin ja joka koskee myös montaa muuta projektia kuin vain Armataa, on se siinä että Venäjällä on raaka-aineita, muttei kykyä jalostaa niitä valmiiksi tuotteiksi. Tarkoittaa siis kärjistettynä/ yksinkertaistettuna sitä, että malmia on - mutta siitä ei pystytä tekemään sellaista terästä jota tarvittaisiin. Näinollen se malmi pitää lähettää jollekin, joka osaa siitä tehdä halutunlaista terästä - paitsi että nykytilanteessa kukaan ei halua siitä malmista tehdä venäläisille yhtään mitään.

Tämä ongelma ei todennäköisesti ratkea ennenkuin Venäjä lopettaa pullistelun ja välit muuhun maailmaan normalisoituu.

Erittäin hyvin sanottu. Tietysti Armatasta halutaan luoda kuva jonkinlaisena superaseena, mutta todellisuus lienee toista.
Kun Amatan eriversiot ovat saaneet taistelukokemusta, olemme ehkä hiukan viisaampia, mutta sitten niitä pitäisi olla vielä merkittäviä määriä.
Se mitä Armata voi poikia, on panssarivaunujen kehityksen todellinen uudelleen käynnistyminen myös länsimaissa.
 
Osaako joku sanoa, että mikä tuo "kranaattikeräin" tuossa tornin vasemmalla sivulla (edestä katsoen siis oikealla) oleva onkalo on? Luukulla peitetty ampujan tähtäin?

Ampujan tähtäin on ainoa looginen vaihtoehto. Jotkut ovat vaahdonneet että sen luukun takaa löytyy 30mm konetykki mutta se olisi mielestäni äärimmäisen typerä ratkaisu. Eihän sitä voi edes suunnata pystysuunnassa jos se on tuolla sisällä.
 
Suomen Sotilas kirjoitti:
Suomen Sotilas lisäsi 4 uutta kuvaa.
46 min · Muokattu ·


Armata - Putinin uusi panssariperhe

Suomen Sotilaan seuraavassa numerossa esittelemme Armatan, joka ensiesiintyi tulevan lauantain voitonpäivän paraatin harjoituksissa toissapäivänä.

Tässä hieman esimakua. Enämpi kiinnostuneille suosittelemme Suomen Sotilas -lehden tilaamista www.suomensotilas.fi/fi/tilaa

Kerromme lehdessä muun muassa nykyaikaisen taisteluvaunun kehittämisestä ja käyttöajatuksesta sekä Venäjän panssariarmadan uusista tuulista ja tietysti Armata-vaunuperheestä - asejärjestelmästä, joka Suomen sotilaiden on tunnettava jatkossa.

Vuoden 2015 Voitonpäivän paraatissa esitellään Armata-tuoteperheestä taistelupanssarivaunu T-14, raskas rynnäkköpanssarivaunu T-15 ja panssarihaupitsi 2S35 Koalicija-SV.

Armata on maailman ensimmäinen alun alkaen alustapohjaisesti suunniteltu ja valmistettu telalavettinen panssarivaunutuoteperhe. Siitä mitä tällä tarkoitetaan voit lukea lisää kesäkuun numerostamme.

Ensi lauantain paraatissa esillä ovat ainakin esisarjatuotannon ja kenttäkoekäytön tasolle saadut 3 erilaista panssarivaunua. Tämänhetkisten tietojen mukaan Armata-panssarivaunuperheen suunnittelutyöt alkoivat 2009-2010 eli paljon on saatu aikaiseksi hämmästyttävän lyhyessä ajassa. Muita Armata-vaunuperheen panssarivaunuja tulevat olemaan korjaus- hinauspanssarivaunu BERM T-16, liekinheitinryhmän rynnäkköpanssarivaunu BMO-2, raskas liekinheitin(raketti)panssarivaunu TOS BM-2 ja sen ampumatarvike- ja latauspanssarivaunu TZM-2, miinoituspanssarivaunu UMZ-A, monitoiminen pioneeripanssarivaunu MIM-A, siltapanssarivaunu MT-A ja uintikykyinen kuljetuspanssarivaunu PTS-A.

Tämän päivityksen kuvissa vähän ensimakua perheen paksuimmasta eli T-14 vaunusta, joka on samalla maailman ensimmäinen ja toistaiseksi ainoa neljännen (toisen maailmansodan jälkeisen) sukupolven taistelupanssarivaunu ja eräs todella harvoja 2000-luvulla puhtaalta pöydältä kehittyjä, aidosti uusia eikä minkään muun aiemman vaunun evoluutioon perustuvia taistelupanssarivaunuja. Tulevaisuus näyttää kuinka hyvin kunnianhimoinen hanke on onnistunut. On Venäjällä ainakin perinteitä yllätyksistä vaunuteknologiassa...

Kuvissa näkyvässä Armata T-14 -taistelupanssarivaunussa on täysin miehittämätön ja automatisoitu torni, jossa aseistus ja ampumatarvikkeet on suojattu omaan panssaroituun tilaan. Kolmen hengen miehistö on sijoitettu erilliseen, vahvasti panssaroituun tilaan rungon etuosaan juuri tornin etupuolelle. Moottori voimansiirtoineen ja polttoaineineen, aseistus ampumatarvikkeineen ja miehistö ovat kukin eristettyinä omiin osastoihinsa. Innovatiivisten ratkaisujen takia vahvasti panssaroidun, hyvin tulivoimaisen ja erittäin liikehtimiskykyisen T-14-vaunun paino on saatu pidettyä alle 50 tonnissa, vaikka ulkomitat ovat hieman suurempia kuin esim. T-90MS-vaunulla: itäpanssareille tyypillinen kuuden telapyörän telapyörästö on pidentynyt yhdellä telapyörällä ja T-14 on aiempia vaunuja korkeampi. Toisaalta nykyaikaisten tarkkojen tykkien, ohjusten, sekä muiden hakeutuvien järjestelmien ja kehittyneiden tulenjohtojärjestelmien myötä vaunun ulkomittojen minimointi ei ole enää taktisesti perusteltua. Suuremmat ulkomitat tulevat tarpeen ajan myötä, kun vaunun yli 30 vuoden elinkaaren aikana tehostetaan aseistusta, tuliannoksen kokoa ja parannetaan panssarointia. Miehistön erottaminen muusta vaunusta tarkoittaa myös sitä, että kaikkia vaunun koneistoja käytetään etäkäyttöisesti - itse asiassa T-14 on lähes täysin robotisoitu taistelupanssarivaunu eli siitä voisi tehdä täysin miehittämättömän taistelupanssariajoneuvon lisäämällä siihen vain kauko-ohjauksen vaunun ulkopuolelta.

T-14 on ainoa panssarivaunu maailmassa, joka on laajasti käytetyn teräs- ja komposiittipanssaroinnin sekä modulaarisen dynaamisen panssaroinnin lisäksi varustettu jo suunnitteluvaiheessa aktiivipanssaroinnilla. Aiemmista itävaunuista tutusta räjähtävästä reaktiivipanssaroinnista ei Armata T-14:ssä näy jälkeäkään. Vaunun aktiivipanssarointi, joka pystyy tuhomaan ainakin tietyt vaunua lähestyvät vastustajan projektiilit ennen niiden osumista, tulee meilläkin aiheuttamaan panssarintorjunnallemme lievästi sanottuna hieman haasteita...

Vaunun pääaseena on rihlaton 125 mm panssarivaunukanuuna, jonka ammuksen kineettinen energia putken suulla on 15-18% korkeampi kuin tehokkaimpien länsimaisten panssarivaunukanuunoiden. Pääasetta käytetään myös panssaritorjuntaohjusten laukaisuun. Koska venäläisillä oli Objekti 195 ja 640 -koevaunuissa valmiiksi 152 mm panssarivaunukanuuna, uuden 125 mm pääaseen katsotaan olevan enemmän kuin riittävän todennäköisten vastustajien nykyisille ja tuleville vaunuille. Lisäaseistuksena ovat konekiväärit ja luultavasti myös 57 mm kranaattikonekivääri vastustajan elävän voiman ja kevyesti panssaroidun kaluston tuhoamiseksi epäsuoralla tulella.
Tulenjohtojärjestelmässä on video- ja lämpötähtäinkanavat, omat tähtäimet niin vaunun päällikölle kuin suuntaajallekin, kehittynyt konenäköjärjestelmä vaarallisten kohteiden automaattiseksi havaitsemiseksi sekä maalien seuraamiseksi. Vaunun taistelujohtojärjestelmä on täysin verkostopohjaiseen sodankäyntiin optimoitu eli se mahdollistaa tilannekuvan muodostamisen ja tietojen vaihtamisen niin muiden vaunujen kuin kaikkien muidenkin ulkoisten lähteiden kanssa.

Vaunun voimanlähteenä on 1500 hevosvoiman X-muotoinen ahdettu monipolttoainediesel. Vetopyörästö perustuu perinteiseen vääntösauvajousitukseen hydropneumaattisella iskunvaimennuksella. Vaunussa saattaa olla säädettävä maavara kuten BMD-rynnäkköpanssareissa. Vaunua ohjataan rattiohjauksella. Sekä vaunu kokonaisuudessaan että varsinkin sen miehistö, pohja ja vetopyörästö on suojattu miinoilta.

Armata-taistelupanssarivaunua T-14 on tarkoitus valmistaa Venäjän maavoimien tarpeisiin vuoteen 2020 mennessä 2 300 kpl. Ensin menee varmasti vuosi pari kenttäkokeissa ja havaittujen puitteiden korjaamisessa, minkä jälkeen alkaa sarjatuotanto. Ennen vuotta 2020 vaunua ei tulla myymään vientiin.

Myöskään hieman yli sata uusvanhaa Puolustusvoimien tulevaa Leopard 2A6 -taistelupanssarivaunua vanhempien hieman yli sadan Leopard 2A4 -vaunujen lisäksi eivät luo enää samalla tavalla varmuuden tunnetta kuin ennen T-14 -vaunun julkistusta. Ehkäpä panssarintorjuntaa tulisikin ajatella viimeistään nyt suoritusperusteisesti konseptina ja ymmärtää, että taistelupanssarivaunu ei välttämättä ole kuitenkaan se tehokkain panssarintorjuntaväline? Ainakin kannattaisi pohtia tarkoin voiko Suomi noudattaa Oslon sopimuksen rajoituksia… purkki kun aukeaisi helpoiten ylhäältä, esimerkiksi MLRS:n erikoisampumatarvikkeilla.

Palamme asiaan lehtemme seuraavassa numerossa kesäkuussa, josta voit lukea Armata-taistelupanssarivaunusta tarkempia virallisia lisätietoja sekä ammattitaitoista ja asiantuntevaa analyysia uudesta tekniikasta ja sen vaikutuksista, tietoa joita et muualta saa.

JP & AK




 
Hvalennыe Rossijskie säiliöitä "Armat" okazalys kartonnыmy. PHOTO. VIDEO




Heneralnaya repetytsyya paraati 70 vuotta voiton, sostoyavshayasya Moskovassa eilen, 4. toukokuuta Vain ukrepyla podozrenyya toimittajat ja bloggaajat, jotain noveyshymy Russo säiliöitä "Armat" ei kunnossa. Kun sanat ochevydtsev trenyrovky paradnыh laskelmien Monet yksityiskohdat bashen razreklamyrovannoho Fixing "Uralvagonzavod" okazalys sdelanы IZ materiaalia, Erittäin pohozheho pahville. Kuva podozrytelnыh elementit välittömästi ilmestyi nekotorыh Twitter ja blogit, kirjoittaa vedoten tilli co by24.org.



Miten kirjoittaa zrytely repetytsyy Moskovan paraati, panssarin kotoraja vsem säännöistä dolzhna bыt Tolstoi nablyudalys mnohochyslennыe vmyatynы ja useimmat "Steel" Jopa selvästi vybryrovaly arkkia tuulessa. At Towers "Armat" vnymatelnыe moskovalaiset razhlyadely zahadochnыe rvanыe dыrы. Lisäksi IZ nekotorыh paikka svysaly Kaki jotain säiettä. Erillinen tarkastele noin zrytelyam sdelannыmy IZ pahvi prykleennыmy ja äskettäin pokrashennыmy Väri hakata. Asiantuntijat, kommentyruyuschye valokuva, totesi, että "Armatы" nykak ei kiinnitys promy'shlenny'j meitä, meidän aiheet Lisää boevoy obrazets - on napomynaet, skoree, massohabarytnыy layout nekoeho prototyyppi pryzvannыy lysh päästää pыl silmässä, svoeho Rod "potemkynskuyu puu" on toukkia.

© Photo ochevydtsev IZ TwitterKartonnaya "Armat"






Kartonnaya "Armat"

Kartonnaya "Armat" Vprochem itse Much "boevaya" uuden säiliön Rossiyskogo "Armat" - ego kustannuksia. Vain viralliset dannыm edustajia oboronproma, kazhdaya tämä kone obhodytsya veronmaksajien Venäjä 8 miljoonaa dollaria. Vertailun vuoksi Yhdysvaltain-Abrams M1 tank arvoltaan 1,4 miljoonan dollarin, Saksan Leopard 2-2 Million, noveyshyy Ukrainan "Hold" - 2.3 Million ja yzraylskyy tank "Merkava" - myös 2,3 miljoonaa. Pyhiinvaellus sanoo Kustannukset kazhdoy kartonnoy "Armatы" voit ostaa viisi amerikkalaista "Abramsov", ja 700 tuhansia ostavshyesya ostaa varastossa hodovoy muuta ja dieselin heille.

© videot - superroma5


Ei oboshlos on repetytsyy paraati Moskovassa eikä yntsydentov. Erityisesti historiallisesti T-34, toimintaan uchastvuyuschem, slomalas hallintajärjestelmä, koska cheho boevaya auton Seasons II Myrovoy edva ei razdavyla joukko toimittajia, nablyudavshyh sotaharjoitukset. K Happiness, Ile uspelys tallennettu, ja jopa jotkut opublykovaly video proysshestvyya.

Trenyrovkah muualla ennalta paraati "Armatoy" voznykaly ongelmia. Sotilaallinen togda Rossijskie virallisesti julkistetaan taakkasi transmyssyey. Mutta nyt voznykayut sereznыe podozrenyya, jotain uutuuden "Uralvagonzavod" ish yksinkertaisesti otkleytsya pahvia.
 
Ampujan tähtäin on ainoa looginen vaihtoehto. Jotkut ovat vaahdonneet että sen luukun takaa löytyy 30mm konetykki mutta se olisi mielestäni äärimmäisen typerä ratkaisu. Eihän sitä voi edes suunnata pystysuunnassa jos se on tuolla sisällä.

Spekuloidaanpa hiukan muutamien kuvien kautta tilannetta:

Armata.etu.jpg Armata.sivu.jpg

Eli vaunun sivulla (vaunusta katsoen) vasemmalla puolella on mielenkiintoinen kolo (alempi kuva), joka asettuu jotakuinkin samaan linjaan tornin edessä olevan (viistoreunaisen) syvennyksen (ylempi kuva) kanssa ja olen miettinyt pienessä mielessäni sitä, että miksi protovaiheen vaunun tornissa on kyseinen kolo ja onko sillä jotain tekemistä tornin etusektorin syvennyksen kanssa.

Samalla on spekuloitu sillä, että Armataan tulee pääaseen ohella 30 millin konetykki ja konekivääri (joka on sijoitettuna omaan yksikköönsä tornin katolle) ja minun päätelmäni on se, että hyvin suurella todennäköisyydellä osa konetykin koneistoa ja esim. ammuskapseli tullaan sijoittamaan kyseiseen koloon ja vastaavasti varsinaisessa vaunussa kyseinen 30 millin konetykki taasen tulee esiin tornin etureunan syvennyksestä, kyseessä ei siis ole järjestelmä jossa olisi avautuvat luukut vaan tilanne olisi se, että vielä ei koko tykkiä ole asennettu paikalleen. Tornin etusektorin viistotut reunat antaisivat olettaa sen, että näin parannetaan tykin ampumasektoria ylös/alas.

Muutenkin kun olen nähnyt lähikuvia tornista niin mieleen tulee väkisinkin ajatus siitä, että kyseessä on vasta proto-torni ja ettei kyse oli vielä viimeistellystä ja täysin panssaroidusta tornista. Tornin panssarointi ei kovin vakuuttavalta näytä ja paikoin viimeistelytyö on pikaista, mikä viittaisi siihen, että tarkoitus on ollut vain ja ainoastaan saada vaunut paraatiin ja näytettyä kansalle (ja maailmalle) vuosia kohuttu Armata. Edellinen taasen viittaisi siihen, että paljon on vielä tehtävää edessä ennenkuin Armata (ainakin mbt) on täydellisesti toimiva järjestelmä. Tässä suhteessa Armatan ifv-versio näyttää olennaisesti valmiimmalta.

Katsotaan kuinka paljon voiton päivän Armata mbt eroaa sitten syksyn näyttelyn vaunusta, joissa vaunun pitäisi esiintyä laajemmin erilaisissa toimintaympäristöissä, painotan sanaa pitäisi.

vlad.
 
kyseessä on vasta proto-torni ja ettei kyse oli vielä viimeistellystä ja täysin panssaroidusta tornista

Totta mutta torni on selvästi ottanut vaikutteita t-95n protosta (katso kuva muutama sivu takaisinpäin). Mielenkiintoisinta siinä on että se ei ole jatkokehitelmä Black Eaglen lättänästä tornista kuten renderoiduista kuvista nähtiin.

JNONqRw.jpg
 
Spekuloidaanpa hiukan muutamien kuvien kautta tilannetta:

Eli vaunun sivulla (vaunusta katsoen) vasemmalla puolella on mielenkiintoinen kolo (alempi kuva), joka asettuu jotakuinkin samaan linjaan tornin edessä olevan (viistoreunaisen) syvennyksen (ylempi kuva) kanssa ja olen miettinyt pienessä mielessäni sitä, että miksi protovaiheen vaunun tornissa on kyseinen kolo ja onko sillä jotain tekemistä tornin etusektorin syvennyksen kanssa.

Samalla on spekuloitu sillä, että Armataan tulee pääaseen ohella 30 millin konetykki ja konekivääri (joka on sijoitettuna omaan yksikköönsä tornin katolle) ja minun päätelmäni on se, että hyvin suurella todennäköisyydellä osa konetykin koneistoa ja esim. ammuskapseli tullaan sijoittamaan kyseiseen koloon ja vastaavasti varsinaisessa vaunussa kyseinen 30 millin konetykki taasen tulee esiin tornin etureunan syvennyksestä, kyseessä ei siis ole järjestelmä jossa olisi avautuvat luukut vaan tilanne olisi se, että vielä ei koko tykkiä ole asennettu paikalleen. Tornin etusektorin viistotut reunat antaisivat olettaa sen, että näin parannetaan tykin ampumasektoria ylös/alas.

Spekuloidaan nyt spekuloimisen ilosta: Jos 30mm tykki on ankkuroitu torniin kiinni tuon kolon kohdalta ja putken suu tulee tuosta "luukusta" ulos niin sen suuntaus korkeussuunnassa on erittäin rajoittunutta. En näe iloa konetykistä jolla voi ampua vain lyhyelle etäisyydelle ja sekin vain silloin jos vaunu on tasaisella maalla. Tietty jos 30mm kanuuna on ankkuroitu aivan tuon luukun taakse niin silloin sen koro voi olla riittävä. Tosin silloin en löydä ampujan tähtäintä vaunusta? Vai onko sittenkin kahden hengen miehistö?

Venäläisellä foorumilla spekuloivat että kyseessä olisi ammustäyttöluukku. Vastaava löytyy myös yhdestä ensimmäisistä armata alustaperheen konseptikuvista. Kuvan uskottavuuteen en ota kantaa koska valtaosa näistä konseptikuvista on paskaa. Tämä taitaa kuitenkin olla ensimmäinen konseptikuva mitä on.

armata-small.jpg


Edit: koro-ongelmahan on tietty helposti korjattu kun seuraavaan proto-erään on tehty korkeampi luukku. Sinänsä pääaseesta erotettu konetykki on hieno ajatus. Ison kuulan perään vai laittaa 30mm dakka-dakkaa samalla kun automaattilataaja lataa uutta kuulaa pääaseeseen.
 
Jatketaanpa Armatasta ja erityisesti Armata T-14:sta..

Kuten tuossa aikaisemmin kirjoitin, Armata T-14 on suunnitelmissa yksi kone - se, mitä on todellisuus, on toinen juttu. Venäläiset luonnollisesti tekevät kaikkensa luodakseen Armata T14:sta kuvaa kokonaan uuden sukupolven taistelupanssarivaunusta, joka on ominaisuuksiltaan ja suorituskyvyltään ylivertainen. Totuus on kuitenkin aika kaukana siitä. Ennenkuin T-14 on laajamittaisessa operatiivisessa käytössä toimivana panssarivaununa, menee taatusti aikaa ja paljon. Kiire saada Armata T-14 näennäisesti käyttöön - jotta voidaan tehdä sillä uskottavaa propagandaa - ei helpota hommaa lainkaan. Varmuudella tiedetään, että suunniteltuja ominaisuuksia on jätetty pois ja/tai niistä on jouduttu tinkimään. Syynä on sekä kiire, että myös suunniteltujen ominaisuuksien resursseihin nähden ylimitoitetut vaatimukset. Yksinkertaisesti vaaditaan suunnittelijoilta ja valmistajilta enemmän kuin mihin he pystyvät vastaamaan.
Näitä ominaisuuksia tullaan todennäköisesti joskus näkemään jossakin Armata T-14:sta modausversiossa joskus 20 tai 30 vuoden kuluttua. Onhan panssarivaunun elinkaari kuitenkin ihan minimissään sen 30-40+ vuotta modauksineen.
Tällä hetkellä venäläisten ongelmat Armata T-14:sta kohdalla pyörivät mm. sen ympärillä, miten ne saadaan voitonpäivän paraatissa liikkumaan luotettavasti siten, ettei yksikään niistä kyykkää kesken ohimarssin. Kun kiire on kova, on tuloskin tämän kaltaisissa projekteissa mitä sattuu tulemaan - muttei missään tapauksessa priimaa.
Tässäkin keskustelussa esillä olleissa kuvissa näkyy jos jonkinlaista välinettä ja osaa, jotka viittaavat johonkin järjestelmään - kuinkahan moni noista yksityiskohdista on tosiasiassa pelkkä putkilo, reikä panssarissa, laatikko jossakin tornin kupeessa jne vailla yhtään mitään toimivaa sisältöä?? Veikkaan, että aika moni..

Joskus siitä varmasti saataneen toimiva, seuraavan sukupolven taistelupanssarivanu - mutta se aika ei ole vielä hetkeen käsillä. Ja jos aidosti tarkastelee T-14:sta ja sen ominaisuuksia miettien mitä voisi tosiasiassa tarkoittaa "seuraavan sukupolven taistelupanssarivaunu", niin mielipiteeni on että siinä vaiheessa kun Armata T-14 on toimiva kone, on aidosti seuraavan sukupolven taistelupanssarivaunu jo pitkällä kehityksessään - lännessä. Mielestäni Armata T-14 on ennemminkin nykyisen taistelupanssarivaunusukupolven huipentuma, jossa on joitakin ominaisuuksia seuraavan sukupolven vaunuista - muttei se vielä itsessään ole seuraavan sukupolven vaunu. Vähän kuten vaikkapa joku viimeistä huutoa oleva AK-sarjan rynnäkkökivääri, joka on uusinta uutta - ollen kuitenkin toisaalta noin 70v vanhan idean ja tekniikan pohjalle rakennettu.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä tulee tuohon DROZD/AFGANIT omasuojajärjestelmään niin törmäsin tälläiseen, uskon tämän olevan osa T-14 omasuojajärjestelmän patenttia. Järjestelmä ampuu "vastaammuksen" joka EFP:llä tuhoaa jopa kohti tulevan alikalin. Varaan oikeuden olla väärässä koska teksti on käännetty googlen kääntäjällä.

http://www.freepatent.ru/patents/2263268
 
Kotikuntani kirjastossa lueskelin aikoinaan 80- luvulla kirjaa nimeltä (muistaakseni) Kolmannen maailmansodan aseet. Kirjassa oli juttua T-80 taistelupanssarivaunusta. Siitä tiedettiin hyvin vähän, mutta spekuloitujen ominaisuuksiensa ansioista, vaunua pidettiin todellisena ja käänteentekevänä ihmevaununa.
 
Viimeksi muokattu:
Voidaanko siis uuteen Armataan suhtautua, kuten tähän:

Kyllähän tuollainen kehitys pistää pään pyörälle. Venäläisellä foorumilla yksi poloinen jo hehkutti että tässähän on käsillä panssarisodankäynnin vallankumous kun vaunuilla voi liikkua sulavasti myös taaksepäin. Visioi jo edessä olevan uskomattomia taktisia mahdollisuuksia ja kirjat pitää uudelleen kirjoittaa. Sama poloinen myös mietti että pitäisikö vaunussa olla kaksi ajajaa, yksi per ajosuunta. Vaatii stuntmiehen taitoja peruuttaa kovaa taakseppäin. :D
 
Syynä on sekä kiire, että myös suunniteltujen ominaisuuksien resursseihin nähden ylimitoitetut vaatimukset. Yksinkertaisesti vaaditaan suunnittelijoilta ja valmistajilta enemmän kuin mihin he pystyvät vastaamaan.
Ei mitenkään poikkeuksellista nykyajan isoilta aseprojekteilta, kuten F-35. Uuden sukupolven järjestelmistä pyritään tekemään niin hyviä ja edistyksellisiä, että lopputulos paitsi rankasti myöhästyy, myös maksaa niin paljon että valmistussarjat jäävät vajaiksi.

En millään usko tämän olevan läntinen erikoisuus, vaan väitän ongelman korostuvan Venäjällä jossa resurssit ovat pienemmät ja varojen käytöstä puuttuu läpinäkyvyys. Venäjä ei ole Amerikka, jossa ongelma voidaan aina ratkaista heittämällä siihen loputtomasti rahaa.

Jos Armata T-14:ssa tosiaan tulee olemaan luvattuja ominaisuuksia, niin siitä tulee väkisin todella kallis. Aktiivisuoja, mullistava elektroniikka ja automaatio sekä huipputehokas aseistus maksaa maltaita, varsinkin Venäjällä. Ja kun deadlinet pettävät ja budjetit ylittävät, on harvoin luvassa priimaa.
 
Mutta tietenkin itänaapurissa on se etu, että kun kilpailutukset ja päätöksenteko ovat piilossa niin noista järjestelmistä voidaan kertoilla julkisuuteen ihan mitä vain satuja, jotka narahtavat vasta sitten kun vehkeiden raadot savuavat jossain aavikon reunalla. Länsimaiden avoin systeemi lyö siihen vielä lisää löylyä, kun löytyy paljon tahoja joille pelottavat superaseet potentiaalisen vihollisen käsissä ovat näppärä myyntivaltti (iltapäivälehdistä asevalmistajiin). Kyllä siinä varmaan meinaa jollain F-35 suunnittelijalla itku päästä, kun projekti vetää muutaman vuoden myöhässä ja muutamankymmentä pinnaa yli budjetissa, ja kaikki kilpailijat (tarjouskilpailun hävinneet tahot ja kilpailevien tuotteiden myyjät; ainakin Bojo on kunnostautunut hienosti tässä omaan pesään pissaamisessa) huudattavat kuorossa omia asiantuntijoitaan siitä kuinka paska lopputulos tulee olemaan. Samalla veli venäläinen putkauttelee linjalta uuden "superkoneen" parin vuoden välein murto-osan budulla.

Se on hieno laji kun pystyy pelkällä lehdistötiedotteella pistämään vastapuolen pasmat ihan sekaisin; sillekin kiinalaiselle, joka keksi että lisätäänpä meidän ballistisen ohjuksen kohdelistalle merimaalit, pitäisi antaa joku viestintäpalkinto. Jenkeissä alkoi samantien tuhkan ripottelu koko laivastoaselajin päälle vaikka yhtään tikkaa ei vielä oltu ammuttu merellepäinkään.

Mutta yrityksestä kyllä tuon Armata -perheen kanssa pitää antaa itänaapurille täysi kymppi, ainakaan tuossa ei ole kyse siitä että oltaisiin vaan hitsattu T-64/72/80/90 -vaunuun levyjä ympärille muistuttamaan jotain sopivaa läntistä esikuvaa. Mitä tuolla ilmailupuolella on sitten enemmänkin näkynyt...
 
Mutta tietenkin itänaapurissa on se etu, että kun kilpailutukset ja päätöksenteko ovat piilossa niin noista järjestelmistä voidaan kertoilla julkisuuteen ihan mitä vain satuja, jotka narahtavat vasta sitten kun vehkeiden raadot savuavat jossain aavikon reunalla. Länsimaiden avoin systeemi lyö siihen vielä lisää löylyä, kun löytyy paljon tahoja joille pelottavat superaseet potentiaalisen vihollisen käsissä ovat näppärä myyntivaltti (iltapäivälehdistä asevalmistajiin). Kyllä siinä varmaan meinaa jollain F-35 suunnittelijalla itku päästä, kun projekti vetää muutaman vuoden myöhässä ja muutamankymmentä pinnaa yli budjetissa, ja kaikki kilpailijat (tarjouskilpailun hävinneet tahot ja kilpailevien tuotteiden myyjät; ainakin Bojo on kunnostautunut hienosti tässä omaan pesään pissaamisessa) huudattavat kuorossa omia asiantuntijoitaan siitä kuinka paska lopputulos tulee olemaan. Samalla veli venäläinen putkauttelee linjalta uuden "superkoneen" parin vuoden välein murto-osan budulla.

Se on hieno laji kun pystyy pelkällä lehdistötiedotteella pistämään vastapuolen pasmat ihan sekaisin; sillekin kiinalaiselle, joka keksi että lisätäänpä meidän ballistisen ohjuksen kohdelistalle merimaalit, pitäisi antaa joku viestintäpalkinto. Jenkeissä alkoi samantien tuhkan ripottelu koko laivastoaselajin päälle vaikka yhtään tikkaa ei vielä oltu ammuttu merellepäinkään.

Mutta yrityksestä kyllä tuon Armata -perheen kanssa pitää antaa itänaapurille täysi kymppi, ainakaan tuossa ei ole kyse siitä että oltaisiin vaan hitsattu T-64/72/80/90 -vaunuun levyjä ympärille muistuttamaan jotain sopivaa läntistä esikuvaa. Mitä tuolla ilmailupuolella on sitten enemmänkin näkynyt...

Muistatteko, kun jenkit alkoivat ensimmäiset tiedot mig-25:stä saatuaan suunnitella f-15 hävittäjää? Tästä voi seurata jotain hyvääkin :)
 
Hvalennыe Rossijskie säiliöitä "Armat" okazalys kartonnыmy. PHOTO. VIDEO




Heneralnaya repetytsyya paraati 70 vuotta voiton, sostoyavshayasya Moskovassa eilen, 4. toukokuuta Vain ukrepyla podozrenyya toimittajat ja bloggaajat, jotain noveyshymy Russo säiliöitä "Armat" ei kunnossa. Kun sanat ochevydtsev trenyrovky paradnыh laskelmien Monet yksityiskohdat bashen razreklamyrovannoho Fixing "Uralvagonzavod" okazalys sdelanы IZ materiaalia, Erittäin pohozheho pahville. Kuva podozrytelnыh elementit välittömästi ilmestyi nekotorыh Twitter ja blogit, kirjoittaa vedoten tilli co by24.org.



Miten kirjoittaa zrytely repetytsyy Moskovan paraati, panssarin kotoraja vsem säännöistä dolzhna bыt Tolstoi nablyudalys mnohochyslennыe vmyatynы ja useimmat "Steel" Jopa selvästi vybryrovaly arkkia tuulessa. At Towers "Armat" vnymatelnыe moskovalaiset razhlyadely zahadochnыe rvanыe dыrы. Lisäksi IZ nekotorыh paikka svysaly Kaki jotain säiettä. Erillinen tarkastele noin zrytelyam sdelannыmy IZ pahvi prykleennыmy ja äskettäin pokrashennыmy Väri hakata. Asiantuntijat, kommentyruyuschye valokuva, totesi, että "Armatы" nykak ei kiinnitys promy'shlenny'j meitä, meidän aiheet Lisää boevoy obrazets - on napomynaet, skoree, massohabarytnыy layout nekoeho prototyyppi pryzvannыy lysh päästää pыl silmässä, svoeho Rod "potemkynskuyu puu" on toukkia.

© Photo ochevydtsev IZ TwitterKartonnaya "Armat"






Kartonnaya "Armat"

Kartonnaya "Armat" Vprochem itse Much "boevaya" uuden säiliön Rossiyskogo "Armat" - ego kustannuksia. Vain viralliset dannыm edustajia oboronproma, kazhdaya tämä kone obhodytsya veronmaksajien Venäjä 8 miljoonaa dollaria. Vertailun vuoksi Yhdysvaltain-Abrams M1 tank arvoltaan 1,4 miljoonan dollarin, Saksan Leopard 2-2 Million, noveyshyy Ukrainan "Hold" - 2.3 Million ja yzraylskyy tank "Merkava" - myös 2,3 miljoonaa. Pyhiinvaellus sanoo Kustannukset kazhdoy kartonnoy "Armatы" voit ostaa viisi amerikkalaista "Abramsov", ja 700 tuhansia ostavshyesya ostaa varastossa hodovoy muuta ja dieselin heille.

© videot - superroma5


Ei oboshlos on repetytsyy paraati Moskovassa eikä yntsydentov. Erityisesti historiallisesti T-34, toimintaan uchastvuyuschem, slomalas hallintajärjestelmä, koska cheho boevaya auton Seasons II Myrovoy edva ei razdavyla joukko toimittajia, nablyudavshyh sotaharjoitukset. K Happiness, Ile uspelys tallennettu, ja jopa jotkut opublykovaly video proysshestvyya.

Trenyrovkah muualla ennalta paraati "Armatoy" voznykaly ongelmia. Sotilaallinen togda Rossijskie virallisesti julkistetaan taakkasi transmyssyey. Mutta nyt voznykayut sereznыe podozrenyya, jotain uutuuden "Uralvagonzavod" ish yksinkertaisesti otkleytsya pahvia.

Laitan vastauksen tähän viestiin saadakseni kuvat mukaan.

Rosinform.ru:n mallinnus toukokuulta 2013 on kutakuinkin samannäköinen kuin paraatiharjoituksissa näkynyt T-14 - mm. etusektoriin suunnatut Drozd-laukaisuputket. Tykin vasemmalla puolella oleva ikkuna on aika helppo arvata tähtäimeksi. Mikä sitten on tornin vasemmalla puolella oleva "musta ympyrä", jonka kohdalla oikeassa vaunussa on syvennys. Ammusten täyttöluukku? Tosin myös tornin katolla on saranoitu neliönmuotoinen luukku - pitäähän torniin päästä esim. huoltoa varten, eikä ammusmakasiinin täyttökään ole välttämättä koneellinen. Vai konetykin kiinnityskohta, jossa siis tykki tulee tornin sivulle vähän samalla lailla kuin Marksmanissa?

Miten sitten nuo Drozdin? sensorit menee? Niitähän on neljä kappaletta mustia läpysköitä tornin etuylä- ja takayläkulmissa ja niiden lisäksi tornin etualakulmissa kaksi erinäköistä lisää (näkyy Cold Willin neljänneksi alimmassa, Pulla-UAZ -kuvassa, heti Drozd-putkien yläpuolella.)

7-1.jpg.896x604_q90.jpg


http://rosinform.ru/photo/osnovnoy-tank-t-14--na-baze-tyazheloy-unifitsirovannoy-platformy-armata/
 
Rosinform.ru:n mallinnus toukokuulta 2013 on kutakuinkin samannäköinen kuin paraatiharjoituksissa näkynyt T-14 - mm. etusektoriin suunnatut Drozd-laukaisuputket. Tykin vasemmalla puolella oleva ikkuna on aika helppo arvata tähtäimeksi.

7-1.jpg.896x604_q90.jpg

Todennäköisimmin tästä kuvasta mallinnettu, näyttää hyvin hyvin samalta ja tämä taitaa olla ensimmäinen konseptikuva mitä armatan MBT-variantista on maailmalla pyörinyt:

armataa-640x267.jpg


Uskon että ylläolevat kuvat kuvastavat kohtuu tarkasti sitä miltä torni näyttää "kuoren" alla tällä hetkellä. Tässä pari kuvaa missä näkyy ohut ulkokuori joka on kiinnitetty pikakiinnikkeillä.

ea17b64fdaf2.png

iAYbRYiZj2E.jpg


0_131ac5_f091bc66_orig.jpg


Eli torni olisikin tälläinen:

14308736970620.jpg


Tuo ylläoleva voi loppupeleissä olla jopa nerokas ratkaisu. Torni on käytännössä vain tykki jota suojaa X määrä panssarointia. Siihen on kiinnitetty tarpeelliset välineet ja ne on suojattu kohtuu kevyellä panssaroinnilla vain pienkaliiperiaseita ja sirpaleita vastaan. Jos ottaa osuman modernista alikalista niin torni on hätää kärsimässä jokatapauksessa vaikka panssarointia olisi reilustikkin, ehkä on päätetty ettei kannata vaivautua. Umpipanssaroituun torniin on myös astetta työläämpää vaihtaa mitään. Ehkä on ajateltu että huoltovaunu tuo uuden komponentin hajonneen tilalle, pikakiinnikkeet irti ja hajonnut osa vaihtoon plug-and-play idealla.

Jos näin on niin tarkoittaa myös sitä että runko on ainakin massan puolesta erittäin hyvin panssaroitu.

Mikä sitten on tornin vasemmalla puolella oleva "musta ympyrä", jonka kohdalla oikeassa vaunussa on syvennys. Ammusten täyttöluukku? Tosin myös tornin katolla on saranoitu neliönmuotoinen luukku - pitäähän torniin päästä esim. huoltoa varten, eikä ammusmakasiinin täyttökään ole välttämättä koneellinen. Vai konetykin kiinnityskohta, jossa siis tykki tulee tornin sivulle vähän samalla lailla kuin Marksmanissa?

Tämä taitaa olla kovin mysteeri tällä hetkellä. Käytetyn ammuksen kannan ulosheittoluukku tai mahdollisen konetykin kiinnityskohta. Jos kyseessä olisi ammusten täyttöluukku niin en näe tarvetta tuollaiselle "syvennykselle" tornin kuoressa vaan siinä ulkokuoressa voisi samalla vaivalla olla joku kansi/luukku. Mietin siis asiaa siltä kannalta että miksi se syvennys on pitänyt tehdä siihen ilman mitään luukkua. En keksi muuta kuin että siihen on tarkoitus asentaa jotain pysyvästi tai sitten siitä lentää ammuksen kanta ulos.

Kunhan arvailen. Ehkei pitäisi olettaa että Venäläinen toimii loogisesti kun suunnittelee sotilasmateriaalia ja paljastuukin että kyseessä on joku luukku mistä 500 laukauksen välein voidaan lisätä vähän vaseliinia johonkin niveleen :D
 
Jos Armata T-14:ssa tosiaan tulee olemaan luvattuja ominaisuuksia, niin siitä tulee väkisin todella kallis. Aktiivisuoja, mullistava elektroniikka ja automaatio sekä huipputehokas aseistus maksaa maltaita, varsinkin Venäjällä. Ja kun deadlinet pettävät ja budjetit ylittävät, on harvoin luvassa priimaa.

Olen täsmälleen samoilla linjoilla.
Se, mikä Armatasta tai mistä tahansa muusta panssarivaunusta tekee ylivoimaisen tai "seuraavan sukupolven" taisteluvälineen on nimenomaan aktiivisuoja, uudenlainen tehokas aseistus jne jne. Toteutuakseen kaikki tuo edellyttää nimenomaan mullistavaa elektroniikkaa ja tietotekniikkaa - sekä itse välineessa toimivina komponentteina että myös tuotteen valmistuksessa. Yhtään Venäjää vähättelemättä voidaan sanoa, että juuri nuo seikat eivät oikein koskaan ole olleet heidän vahvuusalueitaan.
Nykyinen maailmantilanne ei helpota asiaa yhtään. Kuten aiemmin sanoin: heillä on kyllä perusraaka-aineita, muttei kykyä tehdä niistä tuotteita - ja nykyisin kukaan ei suostu tekemään heille heidän raaka-aineistaan yhtään mitään.
Yksityiskohtana panssarivaunun osalta voisi ottaa esille omasuojajärjestelmät. Sellaisia on yritetty rakentaa aktiivisesti niin idässä kuin lännessä ainakin noin 30 vuotta - vieläkään ei ole saatu aikaiseksi omasuojajärjestelmää, joka toimisi oikeasti hyvin JA olisi niin yksinkertainen valmistaa ja käyttää, että sen voisi järkevästi ottaa laajamittaiseen käyttöön. On vaikea nähdä, että nykyisessä tilanteessa venäläiset pystyisivät sellaisen jostakin taikomaan. Taas palaamme siihen, että jos Putin olisi malttanut vielä hetken, länsimaiset firmat olisivat kilvan kehittäneet ja rakentaneet Armataan vaikka mitä järjestelmiä - nyt kukaan ei tee venäläisille mitään.
 
Back
Top