Panssarivaunut

Tarkasti kun katsoo niin näiden kranaattien + panosten alla voisi pilkistää niiden kuljetuslaatikot. 2 paikkainen muovinen laatikko, sotilaallisen vihreä. Toinen paikka panokselle, toinen kranaatille. Pakkaus on ainakin päästä avattava, mahdollisesti pyöreät tulpat irtoavat, luultavasti tuo avautuu myös kuin matkalaukku.

Kyseessä on selvästi toimintakuva. Miehistö työskentelee, upseerit valvovat (=patsastelevat :). Panokset on kannettu laatikoissaan paikalle, laatikot avattu ja kranaatteja valmistellaan.

Miltä tämä näyttää Teidän silmäänne ?
 
Pätkää Kurganetsista.


00:50 kohdassa kaveri heilauttaa käsimerkin ja ampuminen alkaa. Käsimerkki yhdistettynä kylkipanssaroinnin syvennyksiin saa minut uskomaan että niiden syvennysten juuressa on kamerat jotka kuvaavat suoraan sivulle. 14:15 kohdassa esitellään kameroiden näkymää ja ruudusta päätellen kameroita on eteen, etuviistoon, sivulle ja taakse.


0_9c757_9776ddbb_XXXL.jpg
 
Viimeksi muokattu:

Ja veikkaan, että nuo putket johtajan luukun takana eivät ole savukranaatteja. Samoja putkia näkyy olevan tuossa kannella edessä yksittäisinä.

Mutta mistä jalkaväki tulee ulos? Muistelen nähneeni kuvia takaluukusta, mutta tuo miehistön asettelu ei oikein viittaa siihen? Onko matkustajat laitettu eteen?
 
Ja veikkaan, että nuo putket johtajan luukun takana eivät ole savukranaatteja. Samoja putkia näkyy olevan tuossa kannella edessä yksittäisinä.

Mutta mistä jalkaväki tulee ulos? Muistelen nähneeni kuvia takaluukusta, mutta tuo miehistön asettelu ei oikein viittaa siihen? Onko matkustajat laitettu eteen?

Kyseessä olevat putket ovat osa vaunun aps-järjestelmää, jota kutsutaan nimellä Afganit (tai Armatassa kyseessä oleva järjestelmä on kutsumanimeltään Afganit ja eiköhän kyseessä ole samainen järjestelmä Kurganetz-25:den kohdalla).

Kurganetzissa jalkaväki poistuu vaunun takaa olevasta ovesta, tai oikeammin kaksiosaisesta ovesta - keskellä on pienempi ovi ja sen ohella on mahdollista avata suurempi ramppi.

Linkissä kuva: https://img-fotki.yandex.ru/get/4602/8955119.a/0_9c66b_3f3e19dd_XXL.jpg

Tämän vanhan havaintokuvan perusteella miehistön ja jv:n sijoittelu olisi seuraava: https://oplatsen.files.wordpress.com/2012/02/20120205-224221.jpg

vlad.
 
Jostakin on ilmeisesti vuotanut etukäteen pätkää T-14 sisätiloista. Ilmeisesti TVZvezdan pätkä, kuten ylläoleva kurganetsvideokin, jonka on tarkoitus tulla ulos myöhemmin tässä kuussa. :cool:

EhdNwUG.jpg


edit: Innostuksissani unohdin koko T-14 ketjunkin olemassaolon :D
 
Jostakin on ilmeisesti vuotanut etukäteen pätkää T-14 sisätiloista. Ilmeisesti TVZvezdan pätkä, kuten ylläoleva kurganetsvideokin, jonka on tarkoitus tulla ulos myöhemmin tässä kuussa. :cool:

EhdNwUG.jpg


edit: Innostuksissani unohdin koko T-14 ketjunkin olemassaolon :D

Näyttääkö tuon toimittajan asento hieman epämukavalta tuossa penkissä? Asento näyttäisi siltä, että hänen pitää istua mahdollisimman edessä, jotta mahtuu vääntäytymään tuolille ja siltikään kypärä ei mahtuisi päähän. Toki tuo toimittaja näyttää muutenkin aika pitkältä, mutta se saattaa johtua ihan vain kuvakulmasta.
 
Norjassa esitelty uusia CV9030N MKIII vaunuja.

http://www.tu.no/industri/2015/09/03/her-er-nye-cv90-i-aksjon (pitkä video jossa simuloidaan niiden tykistön tulenjohtokykyä)

ja tarkemmin vaunusta artikkelissa http://www.tu.no/industri/2014/02/28/her-er-norges-nye-panservogn

Jokaisessa vaunussa 200 ip-osoitetta ;)

Lainaan adamin viestiä tähän ketjuun, koska ainakin omasta mielestäni on varsin mielenkiintoista, että norjalaiset ottavat kumiset telat käyttöön CV:ssään. Ovat ilmeisesti kevyemmät ja mukavammat ja pitävätkin paremmin.

Ilmeisesti myöskään eivät ole merkittävästi nopeammin kuluvia kuin kokometalliset.
 
Lainaan adamin viestiä tähän ketjuun, koska ainakin omasta mielestäni on varsin mielenkiintoista, että norjalaiset ottavat kumiset telat käyttöön CV:ssään. Ovat ilmeisesti kevyemmät ja mukavammat ja pitävätkin paremmin.

Ilmeisesti myöskään eivät ole merkittävästi nopeammin kuluvia kuin kokometalliset.

Mitenkäs kestävyys itse taisteluoloissa? Sirpaleet ja vast.
 
Mitenkäs kestävyys itse taisteluoloissa? Sirpaleet ja vast.

Siihen kiinnostaisi juuri kuulla kommentteja asiasta tietäviltä. Ovat ne sitä ilmeisesti testailleet aika paljon, että uskaltavat liikkeen tehdä.
 
Siihen kiinnostaisi juuri kuulla kommentteja asiasta tietäviltä. Ovat ne sitä ilmeisesti testailleet aika paljon, että uskaltavat liikkeen tehdä.

Entä jos ne kumiset ovat rauhan ajan käyttöön, ja kansainvälisissä kovapanosammunnoissa käytettäisiin "oikeita" teloja? Minulla ei tosin ole hajuakaan siitä, kuinka iso tuo vaihto-operaatio on, tai paljonko yksi pari telaketjuja maksaa.
 
Panssarivaunuista en tiedä, mutta ainakin kaivinkoneessa rauratelat pitää paremmin. Kumiteloilla tulee ongelmia jo märässä maastossa, saati sitten lumella. Tietysti käytettävä kumiseos, kuviointi yms vaikuttavat asiaan. Luulen, että enemmin kyseessä on rauhanaikana ongelmaksi koetus rautatelojen jättämät jäljen niin asfalttiin kuin muuallekkin. Kumiteloista ei jää asfalttiin mitään ja ovathan ne hiljaisemmat.
 
Panssarivaunuista en tiedä, mutta ainakin kaivinkoneessa rauratelat pitää paremmin. Kumiteloilla tulee ongelmia jo märässä maastossa, saati sitten lumella. Tietysti käytettävä kumiseos, kuviointi yms vaikuttavat asiaan. Luulen, että enemmin kyseessä on rauhanaikana ongelmaksi koetus rautatelojen jättämät jäljen niin asfalttiin kuin muuallekkin. Kumiteloista ei jää asfalttiin mitään ja ovathan ne hiljaisemmat.

Sikäli kun muistan, niin kaivinkoneessa on hieman erillaiset telat, jotka on tehty nimenomaan pitävyys mielessä. PSV:n teloista ainoastaan talviketjut muistuttavat hieman kaivinkoneen vastaavaa, muilloin tela on suht. tasainen ja siinä on pala kumia vähentämässä meteliä ja värähtelyitä.

Puskutraktori:
Caterpillar_track_shingle.JPG


Kaivuri:
Used-Caterpillar-Excavator-Parts-3.jpg


PSV:
Tank-tracks1996.jpg


Käsittääkseni tuosta tankin telasta saa tuon kumipalan pois ja tilalle sen talvipalan, joita siis näkyy usein meikäläisten tankkien keulalla tai muualla.
 
Siihen kiinnostaisi juuri kuulla kommentteja asiasta tietäviltä. Ovat ne sitä ilmeisesti testailleet aika paljon, että uskaltavat liikkeen tehdä.


Kestävyystestejä sirpaleita ja erilaisia luoteja vastaan on suomessa tehty kumitelalle. Ottamatta tarkemmin kantaa testausmenetelmiin, jotka ainakin omasta mielestä olivat kohtuulliset, kumitela suoritti testit hyvin. Pito lumella CV:n kumitelalla on hyvä, paljon parempi kuin rautatelalla. Jäällä kumpikaan ei pidä yhtään, mikäli terästelassa ei siis ole kitkalappuja. Ainoa huono (ja suuri sellainen) puoli kumitelassa on silloin, jos/kun se lähtee päältä CV:ssä. Huomattavasti työläämpi ja hitaampi laittaa takaisin päälle, telan katkaisu ja uudelleen liittäminen kun ei onnistu ihan samalla tavalla kuin terästelassa ;)
 
...Luulen, että enemmin kyseessä on rauhanaikana ongelmaksi koetus rautatelojen jättämät jäljen niin asfalttiin kuin muuallekkin. Kumiteloista ei jää asfalttiin mitään ja ovathan ne hiljaisemmat.

Riippuen vaunutyypistä, mutta pääsääntöisesti terästeloissa on kumilaput (kuten kuvassa yllä), eivätkä ne liioin asvalttia riko. Kumitelat on hiljaisemmat, ja esim. CV:ssä asvaltilla ajettaessa etenkin ajajaan kohdistuu aika kovaa ja matalaa jyrinää, joka ei pitemmän päälle ainakaan allekirjoittaneesta tunnu järin mukavalle.
 
Kestävyystestejä sirpaleita ja erilaisia luoteja vastaan on suomessa tehty kumitelalle. Ottamatta tarkemmin kantaa testausmenetelmiin, jotka ainakin omasta mielestä olivat kohtuulliset, kumitela suoritti testit hyvin. Pito lumella CV:n kumitelalla on hyvä, paljon parempi kuin rautatelalla. Jäällä kumpikaan ei pidä yhtään, mikäli terästelassa ei siis ole kitkalappuja. Ainoa huono (ja suuri sellainen) puoli kumitelassa on silloin, jos/kun se lähtee päältä CV:ssä. Huomattavasti työläämpi ja hitaampi laittaa takaisin päälle, telan katkaisu ja uudelleen liittäminen kun ei onnistu ihan samalla tavalla kuin terästelassa ;)

Joo tota asennusta olen itsekin miettinyt. Miten se tapahtuu, kun telahan on ilmeisesti yksi kiinteä osa.
 
Back
Top