Panssarivaunut

Tuosta en tiedä muuta kuin kuulopuhetta A4 ampujalta, jonka mukaan oli vaan ampujalla lämppäri. Lienet siis oikeassa.
Johtajan itsenäinen lämpökamerakanava mainitaan alkaen A5, joten oletan että A4:ssä ei vielä ollut. Toisaalta, koska A5 maitsee sanan "itsenäinen", niin puolestaan oletan että A4 johtaja näki halutessaan ampujan lämppärin kuvaa...
 
Johtajan itsenäinen lämpökamerakanava mainitaan alkaen A5, joten oletan että A4:ssä ei vielä ollut. Toisaalta, koska A5 maitsee sanan "itsenäinen", niin puolestaan oletan että A4 johtaja näki halutessaan ampujan lämppärin kuvaa...
Jes. Saksankielinen wiki sivu kertoi näin, saksalaisella täsmällisyydellä.

A4:n Zeiss WBG-X lämpökamera saksalaisen wikin mukaan edellyttää noin 15 min esi jäähdytystä komponenttien ennenkuin alkaa toimia. Alkaen A5 sitten tuoreempi Ophelios moduuli, ja A7 alkaen Attican moduuli, jos oikein ymmärsin.
 
Näistäkin on jotain spessumpia esim Espanjan Leoissa on jotkut Jenkkiläiset lämppärit ainakin yhden lähteen mukaan, mutta isoilla linjoilla menee suurin piirtein näin
A4 ampuja WBG-X
A4 johtaja ei lämppäriä
A5/A6 ampuja WBG-X tai Ophelios-P
A5/A6 johtaja Ophelios-P
A7 ampuja WBG-X tai Attica (WBG-X on jätetty säästösyistä ekassa Saksalaisten tilaamassa A7 versiossa, Qatarin vaunuissa ja A7V vaunuissa Attica)
A7 johtaja Attica

A7ssä ekaa kertaa ajajallakin on lämppäri eteen ja taakse, Spectus. Ennen tuota ollut VV varassa, joku voi heittää VVstä tarkemmat speksit, luulisi että tuossakin on jotain evoluutiota ollut A4->A7.
 
Näistäkin on jotain spessumpia esim Espanjan Leoissa on jotkut Jenkkiläiset lämppärit ainakin yhden lähteen mukaan, mutta isoilla linjoilla menee suurin piirtein näin
A4 ampuja WBG-X
A4 johtaja ei lämppäriä
A5/A6 ampuja WBG-X tai Ophelios-P
A5/A6 johtaja Ophelios-P
A7 ampuja WBG-X tai Attica (WBG-X on jätetty säästösyistä ekassa Saksalaisten tilaamassa A7 versiossa, Qatarin vaunuissa ja A7V vaunuissa Attica)
A7 johtaja Attica

A7ssä ekaa kertaa ajajallakin on lämppäri eteen ja taakse, Spectus. Ennen tuota ollut VV varassa, joku voi heittää VVstä tarkemmat speksit, luulisi että tuossakin on jotain evoluutiota ollut A4->A7.

Mikäs Hollannin/Suomen vaunuissa on?
 
Mikäs Hollannin/Suomen vaunuissa on?
Jollain löytynee 100% varmaa tietoa, mutta oma 95% varmuus/käsitys on se, että ampujan lämppäriä ei olisi päivitetty Hollannin vaunuissa A5 ja A6 upgreidausten yhteydessä, eli olisi sama kuin A4-vaunuissa oleva WBG-X. Olen siinä käsityksessä, että syystä X, ehkä kustannus, Ophelios on ollut loppupeleissä aika harvinainen ampujan lämppärinä. Kreikan 2A6 vaunut, jotka ovat uutta tuotantoa 2000-luvulta on molemmat lämppärit toisen sukupolven Opheliosta. Muuten aletaan hyppämään yhden sukupolven yli suoraan Atticaan esim. Saksa ja Tanska.
 
Ennemmin tai myöhemmin pv:n on syytä vaihtaa Attica gen III lämppäreihin, koska varsinkin nuo 80-lukulaiset alkavat olemaan elinkaaren päässä ja hankalasti korjattavia/huollettavia. Lisäksi suorituskyky ei ole tätä päivää ja tuo jäähdytys voi vaatia vaunun moottorin käyttämistä asemassa. Ei hyvä lämpöherätteen osalta.

Ainakin M1A1 Abrams vaati päivittämättömänä vaunun käyttämistä vähintään 5 min. startista että hakupää jäähtyi ja toimi lämppärissä. En tiedä onko Leoissa akkua kytketty jäähdytykseen, koska se voisi auttaa jos hakupää vaatii jäähdyttämistä. Jäähdyttämätön olisi helpoin ja nopein käyttää.
 
Näistäkin on jotain spessumpia esim Espanjan Leoissa on jotkut Jenkkiläiset lämppärit ainakin yhden lähteen mukaan, mutta isoilla linjoilla menee suurin piirtein näin
A4 ampuja WBG-X
A4 johtaja ei lämppäriä
A5/A6 ampuja WBG-X tai Ophelios-P
A5/A6 johtaja Ophelios-P
A7 ampuja WBG-X tai Attica (WBG-X on jätetty säästösyistä ekassa Saksalaisten tilaamassa A7 versiossa, Qatarin vaunuissa ja A7V vaunuissa Attica)
A7 johtaja Attica

A7ssä ekaa kertaa ajajallakin on lämppäri eteen ja taakse, Spectus. Ennen tuota ollut VV varassa, joku voi heittää VVstä tarkemmat speksit, luulisi että tuossakin on jotain evoluutiota ollut A4->A7.
Alunperin ihmettelin myös, miten nimenomaan A4-johtajan näkymä toimii. Leo 2 -saksankielinen wiki kertoi seuraavaa, kirjattakoon tähän:

- Johtaja tähystää itsenäisesti oman optiikan/VV välityksellä. Nappia painamalla torni kääntyy hänen näkymäänsä, ja ampuja voi jatkaa tästä ja toimia oman tähtäimensä kautta johtajan osoittamaan maaliin.
- Vaihtoehtoisesti johtaja voi nappia painamalla kääntää oman periskooppinsa suuntaan, jota ampuja (ja torni) katsoo ja osoittaa. Seuranta edelleen oman optiikan kautta
- Tai, johtaja voi vaihtaa näkymäkseen sen, mitä ampuja näkee oman tähtäimensä optiikan/VV/lämpökameran kautta.
 
Viimeksi muokattu:
Ylläolevasta kuva suurrennettuna. Mitä noi kuvassa olevat, Hercules ARV:den perässä ja seassa olevat "huoltovaunut" ovat?

EQMbrhiXkAISp2B
 
Leo 1 pioneerivaunuista erinomainen artikkeli, muun muassa :salut:
Ensimmäinen kappale:

Leopard 1 ARV: hankinta ja käyttöönotto Suomessa (DI Aki Toivonen, PVLOGL)

MAAVE:n johtama esiselvitystyö johti Leopard 1 erikoispanssarivaunujen hankintaan Alan- komaista. Hankinnalla saavutettiin keskiraskas evakuointikyky. Vaunuja on kahta tyyppiä: evakuointivaunu Leopard 1 ARV ja pioneerivaunu Leopard 1 AEV. Pioneerivaunussa on evakuointivaunua korkeampi puskulevy, joka mahdollistaa pienimuotoiset maansiirtotyöt, ja valmius nosturiin liitettävän maaporan käyttöön, mitä Suomessa ei kuitenkaan käytetä. Suomessa sekä evakuointi- että pioneeriversiota käsitellään yhtenä vaunutyyppinä. Suomessa asennettuun varustukseen kuuluu mm. lukuisa määrä turvalaitteita ja vaunun kan- nella oleva kuormalava, joka on liikuteltavissa vaunun nosturilla.
Mitähän tuo Suomessa sekä evakuointi- että pioneeriversiota käsitellään yhtenä vaunutyyppinä mahtaa tarkoittaa, pelkästään vaunujen ylläpitoa, eli että ovat varsin samankaltaisia, vaiko että molemmat tyypit ovat evakuointivaunukäytössä?
 
Ensimmäinen kappale:


Mitähän tuo Suomessa sekä evakuointi- että pioneeriversiota käsitellään yhtenä vaunutyyppinä mahtaa tarkoittaa, pelkästään vaunujen ylläpitoa, eli että ovat varsin samankaltaisia, vaiko että molemmat tyypit ovat evakuointivaunukäytössä?
Veikkaisin ennen kaikkea tuota jälkimmäistä. Saattavat toimia tst-parina, ainakin Leo 2A6 evakuoinnissa pahasta paikasta?
 
Mikäli kuva on aito ja jenkit rahdanneet T-90 USA:han, olisi mielenkiintoista tietää kuka sen on heille hankkinut ja mistä.
Syyria varmasti melko potenttiaalinen vaihtoehto.
 
Veikkaisin ennen kaikkea tuota jälkimmäistä. Saattavat toimia tst-parina, ainakin Leo 2A6 evakuoinnissa pahasta paikasta?
Juutit ostivat aikoinaan samaten Hollannin varastoista näitä. Tämän sivuston mukaan Leo 1 ARV kykenee tukemaan Leo 2 -kalustoa "rajallisesti".

Kuusitoista evakuointivaunua (eikä 8 ARV ja 8 pioneeri) on ihan oiva lisä, ja säästää Leo 2-runkoja itse päätarkoitukseen. Tykkään.
 
Back
Top