Panssarivaunut

Hieno homma, ei tarvitse Leo 2 lavetteja tosiaan uhrata tähän käyttöön. 16 evakuointivaunua on kyllä ihan hyvä määrä.
On, mutta raskas evakuointikyky jäi silti puuttumaan, nyt saatiin keskiraskasta jolla Leojen evakuointi onnistuu välttävästi. Buffeleita varmaan kytättiin käytettynä muttei nyt natsannut. Mutta ei silti, on Leo1 alustaiset parannus VT-55/JVBT-55 vaunuihin.
 
Edellisen sivun kuvasta tuli mieleen, että kun näet jenkkien panssariajoneuvon, niin varmaan 99% todennäköisyydellä se on desert-väreissä. Eipä taida olla kotimaan puolustus US Armyn toiminnan keskiössä.
Jos ämörikkalaisilta kysyt niin he juuri nimenomaan puolustavat kotimaataan siellä 10 000 kilometrin päässä.
 
Ihan ensimmäinen Leo 1 ARV:n esiintyminen Suometettuna mitä olen nähnyt oli viime talven Northern Wind 19 harjoituksessa Ruotsissa. En nyt nyt ehdi etsiä kuvaa, mutta sellainen oli "peräpäästä" MAAV FB:ssa. Puhuin peetä tuolla sivulla 510, VM-koulutus on ilmeisesti alkanut viime vuoden kesän saapumiserästä (ei 2018). Viime kevään/kesän harjoituksissa on ollut "0-sarja" KHENK testattavana. Ensimmäiset sarjakoneet viime vuoden lopulla.
 
On aiemmin mennyt silmieni ohi, mutta mukava sivusto Bundeswehrin koneista eli esim. Leoista ja vähän muustakin: http://tank-masters.de/

Tuohon lämppäri listaani viime sivulla täydennyksenä, näköjään BW:n pari vuotta sitten lanseraatussa Leopard 2A6MA2 versiossa on myös Spectus lämppäri ajajalla, ei pelkästään A7 versioissa. (LEO 2A7V ja LEO 2A7QA)

Joku asioista enemmän perillä oleva, mikä on tuo SOTAS-IP viestijärjestelmä mikä on uusimmissa BW:n Leoissa?
 
@PJ85 Thalesilla on ainakin SOTAS nimellä kulkeva ajoneuvoviestijärjestelmä. Sisäpuhelin sekä joukkueen ajoneuvojen väliseen liikenteeseen.

Koostuu lähinnä IP reitittimestä ja siihen voidaan sitten kytkeä erilaisia langallisia tai langattomia kommunikaatiovälineitä.
 
Mitenköhän toimii ajaminen lämppärin välityksellä?
Jotenkin kuvittelisin, että lämppärin kanssa ajaminen sinällään on vaikeampaa kuin vv:n kanssa, mutta toisaalta jonkun päälle ajaminen vahingossa oleellisesti epätodennäköisempää, ja tämä olisi se suurin syy ajarin lämppäreille?
 
Jotenkin kuvittelisin, että lämppärin kanssa ajaminen sinällään on vaikeampaa kuin vv:n kanssa, mutta toisaalta jonkun päälle ajaminen vahingossa oleellisesti epätodennäköisempää, ja tämä olisi se suurin syy ajarin lämppäreille?
:) En kyllä tiedä mitään nyky tilanteesta, mutta eräs vanha ja palkittu reservin mies tuumas vanhoista T:vaunuista ja vv:stä että syvyysnäkö on perseestä ja pää tulee kipeäksi.
Veikaisin että tästä on länsimaisella tekniikalla päästy perkeleellisiä harppauksia eteenpäin.

En muuten hetkeäkään usko että nykyaikaisella lämppärillä ajaminen on yhtään vaikeampaa kuin vv:llä. Kummallakin vain on omat heikkoutensa ja sen takia molempi paremp, ja kyllähän lämpö tähtäimet varmaan kehitettiin juurikin sen takia että kohde on helpompi löytää.
 
:) En kyllä tiedä mitään nyky tilanteesta, mutta eräs vanha ja palkittu reservin mies tuumas vanhoista T:vaunuista ja vv:stä että syvyysnäkö on perseestä ja pää tulee kipeäksi.
Veikaisin että tästä on länsimaisella tekniikalla päästy perkeleellisiä harppauksia eteenpäin.

En muuten hetkeäkään usko että nykyaikaisella lämppärillä ajaminen on yhtään vaikeampaa kuin vv:llä. Kummallakin vain on omat heikkoutensa ja sen takia molempi paremp, ja kyllähän lämpö tähtäimet varmaan kehitettiin juurikin sen takia että kohde on helpompi löytää.
Jep, olen ymmärtänyt että vv:ssä on parempi syvyysvaikutelma ja maisemien yksityiskohtien erottuvuus, kun taas lämppäri nimensä mukaisesti tuo lämpötilaerot framille. Molempi parempi ammuttaessa, mutta ajamisesta en osaa tämän parempaa arvata.

Muoks todettakoon vielä että lämppäriä en ole päässyt livenä ihmettelemään.
 
Viimeksi muokattu:
Eli olit ajajana? Miten toimii sumussa/sateella? Yleensä yhden aallonpituuden lämppärit menevät sameiksi noissa olosuhteissa, koska eivät erota lämpötilaeroja kosteuden läpi.
Koska nuo ovat yleistyneet länsimaissa jo pitkään, väittäisin ,että ovat parempia kuin periteinen VV.
Laitteessa saattaa hyvinkin olla tavallinen digikamera jolla "vahvistetaan" kuvaa silloin kun olosuhteet ovat lämppärille huonoja.
 
Eli olit ajajana? Miten toimii sumussa/sateella? Yleensä yhden aallonpituuden lämppärit menevät sameiksi noissa olosuhteissa, koska eivät erota lämpötilaeroja kosteuden läpi.

Olen minä ajajan konttorissakin joskus aikaa viettänyt. Riippuu tietysti sateen/sumun voimakkuudesta mutta pääsääntöisesti noilla näkee kummassakin tapauksessa muutamaan kymmeneen metriin, eli kauempana olevan metsikön ja ilman tarkkailu jää ymmärrettävästi vähän huonommalle mallille.
 
Olen minä ajajan konttorissakin joskus aikaa viettänyt. Riippuu tietysti sateen/sumun voimakkuudesta mutta pääsääntöisesti noilla näkee kummassakin tapauksessa muutamaan kymmeneen metriin, eli kauempana olevan metsikön ja ilman tarkkailu jää ymmärrettävästi vähän huonommalle mallille.
Tätä epäilinkin. Lämppäri ei ole jokasään kamera kuitenkaan.
 
Tätä epäilinkin. Lämppäri ei ole jokasään kamera kuitenkaan.

Ei ole ei. Parhaimmillaan ajajan (etu-)lämppäri on kuitenkin oiva apuväline kaivuujälkien (miinoitteet), etusektorin maalien (jv + ajon) sekä ennenkaikkea taivaan tähystämiseen (HEKO. LEKO ja dronet) laajan näkökentän ansiosta.

Modibemarissahan ajajalla on vielä valonvahvistin pimeätoiminnan tukena.
 
Ei ole ei. Parhaimmillaan ajajan (etu-)lämppäri on kuitenkin oiva apuväline kaivuujälkien (miinoitteet), etusektorin maalien (jv + ajon) sekä ennenkaikkea taivaan tähystämiseen (HEKO. LEKO ja dronet) laajan näkökentän ansiosta.

Modibemarissahan ajajalla on vielä valonvahvistin pimeätoiminnan tukena.

Onko sulla tietoa/ kokemusta kuinka hyvin modatun bemarin päällä olevat naamiopeitot/ verkot vähentää lämpöjälkeä verrattuna malliin josta ne puuttuu?
 
Back
Top