Onko teitä koskaan punkteerattu? Alokasaikana menin veksiin sitä varten. Sieraimiin tungettiin metalliset puudutuspiikit. Meitä oli kolme odottamassa vuoroaan. Ekana meni sisään vanha gona-mies, jolle punkteeraus oli ties mones. Kaveri tietysti kertoi seikkaperäisesti inhottavia yksityiskohtia punkteerauksesta. Minä jäin viimeiseksi, kun toinen kaveri meni sisään. Sitä selvästi jännitti tosi paljon, mutta sitä oli kyllä ilmassa itsellänikin.
Kymmenen minuutin päästä kaveri avaa hitaasti oven, palttinanvalkoisena, tuijottava katse silmissään, ja pyörtyy kynnykselle.
Vannon, että tämä on tositapahtuma. Sisältä huoneesta kuuluu: -Taas meni yks.
Lääkäri tulee ovelle, näkee minut, ja alkaa nauraa kippurassa minua osoitellen: - Hahahahaaa, heehee, näkisitpä naamasi, hohoo!! Samalla lämäri virvoittaa kaatuneen.
Tämän lääkärin nimi jäi tulikirjaimin mieleeni. Myöhemmin hän oli EK:n hommissa jonain terveysalan asiantuntijana. Toivottavasti herrat ovat saaneet saman kohtelun kuin varusmiehet.
Nykyäänhän sitä antaisi vaikka mitä palautetta, harkitsisi nyrkillä lyömistä. Silloin, 19-vee varusmies oli vain hiljaa lyhyen elonsa kovimman paikan edessä. Ehkä siinä oli jotain samaa, kuin jos sodassa pitäisi syöksyä päin vihollisen tulitusta. Joka tapauksessa pystyin nousemaan ja menemään punkteerattavaksi. Mieleen on jäänyt, kun kyselin kovasti että mitä nyt tapahtuu, ja lääkäri sanoi, että sinä et tule pyörtymään, koska olet noin skarppina kaikesta. Edellinen oli jännittänyt itsensä jouselle tuolissa, eikä ollut puhunut yhtään mitään. Jos kuulemma puhuu, ei pyörry. Joku oli pyörtynyt puudutuspiikit sieraimissa, mutta onneksi oli olkapää osunut johonkin kaatuessa ja kääntänyt miehen vähän sivuun. Läpihän ne piikit olis muuten tullut.
En pyörtynyt. Mutta muistan vieläkin sen rusauksen, mikä kuuluu piikin työntyessä sieraimesta posken ruston läpi. Ja olihan siinä verta ja räkää ihan riittävästi sen jälkeen. Sitten vaan kasarmille, joku lääkekuuri päälle, nenätippoja, ja parin päivän päästä riviin. Tehokasta.
Nyt olen nimittäin sairauslomalla poskiontelotulehduksen vuoksi. Niin tuli tämä kokemus mieleen.