Patria 6X6 multipurpose transport vehicle

Ja silti halutaan tieliikennekelpoista?
Sitä paitsi, voit silti nimetä alustan joka vastaisi ominaisuuksisltaan G-Mersua. Land Cruiser ei ole se.

Poliisi halusi, ymmärrettävistä syistä. Puolustusvoimien osalta on epäselvää, miksi päädyttiin Mersuun - kalusto ja lukumäärä on sen luonteista, että veikkaan KV-tehtävien painaneen hankinnassa suuresti. Niissä tehtävissä soveltuvuus on kustannustehokkuutta tärkeämpää. Kotimaan puolustuksessa arvot heittävätkin sitten kuperkeikkaa.

Kertoisitko sinä, mikä tekee Mersusta niin uniikin? Hollanti korvasi G-Mersut VW Amarokeilla. Australialaisjulkaisun mielestä G ja LC ovat yllättävän hyviä autoja kumpainenkin, toinen vain on rutosti halvempi. Myös Suomen PV on hankkinut vuosien varrella hyvin monenlaisia autoja eikä suinkaan standardoinut Mersuun, kun bilateraali-UAZ:eista päästiin eroon. Yhä edelleen listoilla keikkuu Defenderejä, Hiluxeja ja jopa niitä parjattuja Land Cruisereita.

https://hasse77.1g.fi/kuvat/Puolustusvoimat/Merivoimat/Suomenlahden Meripuolustusalue/Uudenmaan Prikaati Dragsvik/_MG_3290.JPG

Mersun realistinen kuormankantokyky on epäilemättä parempi. Toisaalta ajoneuvon funktiotakin voi miettiä... onko tarkoitus ahtaa ajoneuvoon maksimimäärä telluja vai kuljettaa partio-puoliryhmä miehiä?
 
Poliisi halusi, ymmärrettävistä syistä. Puolustusvoimien osalta on epäselvää, miksi päädyttiin Mersuun - kalusto ja lukumäärä on sen luonteista, että veikkaan KV-tehtävien painaneen hankinnassa suuresti. Niissä tehtävissä soveltuvuus on kustannustehokkuutta tärkeämpää. Kotimaan puolustuksessa arvot heittävätkin sitten kuperkeikkaa.

Kertoisitko sinä, mikä tekee Mersusta niin uniikin? Hollanti korvasi G-Mersut VW Amarokeilla. Australialaisjulkaisun mielestä G ja LC ovat yllättävän hyviä autoja kumpainenkin, toinen vain on rutosti halvempi. Myös Suomen PV on hankkinut vuosien varrella hyvin monenlaisia autoja eikä suinkaan standardoinut Mersuun, kun bilateraali-UAZ:eista päästiin eroon. Yhä edelleen listoilla keikkuu Defenderejä, Hiluxeja ja jopa niitä parjattuja Land Cruisereita.

https://hasse77.1g.fi/kuvat/Puolustusvoimat/Merivoimat/Suomenlahden Meripuolustusalue/Uudenmaan Prikaati Dragsvik/_MG_3290.JPG

Mersun realistinen kuormankantokyky on epäilemättä parempi. Toisaalta ajoneuvon funktiotakin voi miettiä... onko tarkoitus ahtaa ajoneuvoon maksimimäärä telluja vai kuljettaa partio-puoliryhmä miehiä?

Kotimaan puolustuksessa soveltuvuudella ei ole niin väliä? Varaan olla toista mieltä.

Hyvät maastoominaisuudet lienevät se juttu G-Mersussa, kun Defenderin tuotanto loppui, ei yhtä hyvää maasturia löydy länsikalustosta. Toinen lienee myös linjalta löytyvä goverment malli. Amarok on toki kehuttu, mutta se on pick-up ja se ei ehkä siksi ole sitä mitä halutaan. Hilux jo jo laajalti käytössä, mutta ei ilmeisesti kelvannut tähän rooliin, ilmeisesti ei haettu pick-upia. Land Cruiser on lähinnä SUV(hyvin maastokelpoinen sellainen), kelpaa kyllä komentajien varuskunta-autoksi. Ilmeisesti eivät täyttäneet odotuksia, kun hankintoja ei ole jatkettu ja Mersun kohdalla on.

Pointtini on, että kun mennään ammattilaisten työkaluihin, ei Mersu ole erityisen kallis muihin vastaaviin verrattuna. Henkilöautot ovat sitten erikseen, mutta niissäkin vastaavt premium merkit ovat hinnallisesti hyvin lähellä toisiaan.
 
Puolustusvoimien osalta on epäselvää, miksi päädyttiin Mersuun - kalusto ja lukumäärä on sen luonteista, että veikkaan KV-tehtävien painaneen hankinnassa suuresti. Niissä tehtävissä soveltuvuus on kustannustehokkuutta tärkeämpää. Kotimaan puolustuksessa arvot heittävätkin sitten kuperkeikkaa.
"Puolustusvoimat hankkii autot kansainvälisiä kriisinhallintatehtäviä varten."

Lähteen olet jo linkittänyt edellisellä sivulla.
Kertoisitko sinä, mikä tekee Mersusta niin uniikin? Hollanti korvasi G-Mersut VW Amarokeilla.
Ovatko nuo Hollannin 1,667 Amarokkia tai korvatut G-mersut panssaroituja? Eivät taida olla - kuten eivät ole PV:n käytössä olevat Hiluxitkaan.

Ei tullut Hummeria, tuli Hilux
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000001566537.html
 
Ainakin Protolab PMPV näyttää olevan Trafin kilvissä (ks. rekkari SML-302, https://asiointi.trafi.fi/fi/web/as...ieliikenne/tarkista-ajoneuvon-rekisteritiedot). Samoin perustein eiköhän SISU GTP ole myös vastaavasti rekisteröitävissä tieliikennekäyttöön.

Kyllä, mutta nämä eivät varsinaisesti ole maastureita, vaan huomattavasti paremmin panssaroituja ajoneuvoja. Tod.näk hintalappu on isompi kuin millääm panssaroidulla maasturilla ja toki ominaisuudetkin. Puhumattakaan, että ovat vasta protoja.
 
Mersun etu on toki panssarointi ja silti liikennöintikelpoisuus kapeilla kaduilla ja muun liikenteen seassa. Myös näennäistä siviiliautomaisuutta ei katsota määrätyissä tehtävissä haitaksi. Seuraava kaluston raskaampi porras onkin sitten Paseja tai AMV.
 
Kyllä, mutta nämä eivät varsinaisesti ole maastureita, vaan huomattavasti paremmin panssaroituja ajoneuvoja. Tod.näk hintalappu on isompi kuin millääm panssaroidulla maasturilla ja toki ominaisuudetkin. Puhumattakaan, että ovat vasta protoja.
Totta, panssaroinnin ja ominaisuuksien paremmuuden osalta. Viestiketjun kontekstikin huomioiden nämä vertautuvat hyvin, Protolab PMPV vs Patria 6x6 ja SISU GTP vs RG32. Tuo tieliikennekelpoisuus lienee etu verrokeista ensinmainituilla.
 
https://foxtrotalpha.jalopnik.com/the-nxt-360-is-the-next-gen-humvee-1826735459
Nojuu, minä kyllä luotan vielä paljon generaliin... Ei ole tosin kovin kaupunkilookkia, tai mersssun tekemä, mutta on referenssiä ja tosiaan kestää kun vertaillaan johonkin "gpisteeseen" en luovu näistä työmaa autoina, vaikka olisi pakko..... Minulla on tuollainen vanha ollut jo useammissa paikoissa mukana ja se on vaan aika luotettava vehjes... Ja piru pääsemään.. Ei tosin ole lakkapintamaalia, mutta en sitä työmaille kaipaakkaan....
 
Patria on esitellyt Janesille Patria 6x6 ajoneuvoa talvisessa lapissa.

Oscar Widlund, Senior Analyst, Jane's visited Patria in Finnish Lapland.
Patria demonstrated their 6x6 wheeled armoured vehicle, which was initially unveiled at Eurosatory 2018.

 
Olli Isotalo lähti Patrian peräsimestä, tiedotteessa sanotaan: "Toimitusjohtajan vaihdos liittyy osaltaan Patrian strategiaan, jonka mukaan yhtiö hakee kasvua erityisesti kansainvälisestä palveluliiketoiminnasta. Patria haluaa kasvattaa eri puolustussektoreille tarjottavia huolto- ja elinkaaritukipalveluitaan sekä järjestelmä- ja integrointiliiketoimintaansa. Uudelta toimitusjohtajalta odotetaan vahvaa panosta Patrian palveluliiketoiminnan kehittämiseen." (https://www.patria.fi/fi/media/tiedotteet/patrian-toimitusjohtaja-vaihtuu)
 
Juu. Minäkin kysyäisin tuosta vaihdoksesta kahdelta sisäpiiriläiseltä, muttei vielä avautunut.
 
Tuota on toteutettu viime aikoina ostamalla AIM Norjasta ja Milrem Virosta. Eli Norjan asevoimien high-tech huoltaja sekä Viron huoltaja.
Mikäköhän kusi kun isot liikkeet vaikuttaisi strategian mukaisilta?
 
Mikäköhän kusi kun isot liikkeet vaikuttaisi strategian mukaisilta?
Omien tuotteiden myynti!
Patrian osallistumisista kansainvälisiin tarjouskilpailuihin on uutisoitu mutta syntyneistä kauposta vähemmän. Konsernin tulos lienee rumasti tappiolla ja kun joutuvat sen julkistamaan voi hallitus tiedottaa aloittaneensa jo korjaustoimet. Juuri nyt on lisäksi erityisen herkkä aika kun seuraavan (demari?)hallituksen puolueiden työryhmät istuu miettimässä tavoitteita hallitusneuvotteluihin. Koko yhtiön loppuosan myynnille vaihtoehtona voi olla AMV-lisenssin kauppaaminen puolalaisille ja keskityminen korjailemaan lähimaiden kalustoa laskutyönä.
 
Joo, onhan se noloa miten on tullut köniin kaikin puolin. Kirsikkana kakun päälle jopa Sisu Auto teki kaupat Nato-maahan!
 
Back
Top