http://www.reservilainen.fi/uutiset/patrian_uusi_ajoneuvo_6x6_on_pasin_sukua
Patrian uusi ajoneuvo 6x6 on Pasin sukua
Patria esitteli kesäkuussa Pariisin Eurosatory 2018 -puolustustekniikkamessuilla uuden panssaroidun miehistönkuljetusvaunun. Nimellä Patria 6x6 kulkeva ajoneuvo on suunniteltu edullisemmaksi vaihtoehdoksi yhtiön AMV-vientimenestykselle.
Uutuudellakin tavoitellaan kansainvälisiä markkinoita, koska maailmalla on käytössä tuhansia vanhenevia kuljetusvaunuja ja -ajoneuvoja. Suomalainen media pääsi tutustumaan Patria 6x6 -ajoneuvoon kesäkuun lopussa ja
Reserviläinen oli paikalla.
Vaikka uusi 6x6 saattaa ulkoisesti muistuttaa Pasi-miehistönkuljetusvaunuja, kyseessä ei todellakaan ole vain päivitetty versio legendaarisesta suomalaisesta sotilasajokista. Sen sijaan Patria 6x6 hyödyntää valmistajan vientimenestyksen AMV:n (Armoured Modular Vehicle 8x8, XA-360) alustarakenteen komponentteja ja luonnollisesti myös kaikkea sen kautta saatua osaamista.
Siinä on myös uusi voimalinja. Ajoneuvossa on käytetty mahdollisuuksien mukaan kaupallisesti saatavissa olevia COTS-komponentteja (commercially off-the-shelf).
AMV-vaunuja on myyty yli 1 600 kappaletta ja 95 prosenttia niistä on mennyt vientiin. Patrian uusin versio on AMV XP, joka tarjoaa lisää suoritus- ja kuormauskykyä ja suojaa.
Jos Patria 6x6 -vaunuun haluaa uintioption, takakulmiin asennetaan tunneloidut potkurit. Kuvassa näkyy myös proton toisen puolen kierrejousitus. Valot ovat LED-tekniikkaa. Kuva: Tero Tuominen
Vuosikymmenten perinteet
Sisu XA-sarjan Pasien (Panssari-Sisu) valmistus käynnistyi 80-luvun alussa. Puolustusvoimat on hankkinut eri malliversioita useita satoja kappaletta. Sisu rakensi näitä sotilasajoneuvoja Hämeenlinnan tehtaallaan.
Vuosien varrella yritysjärjestelyjen kautta tämä osa Sisu-yhtiöstä on siirtynyt osaksi Patriaa. Nykyiset toimitilat sijaitsevat edelleen samoilla sijoilla Hämeenlinnassa kuin toiminnan 40-luvulla aloittanut kuorma-autotehdas.
Patria on vuodesta 2015 alkaen modifioinut vanhimpia XA-180-vaunuja turvaten niiden elinkaaren ja käytettävyyden pitkälle 2030-luvulle. Näitä 1983–1990 käyttöön otettuja vaunuja on satoja kappaleita. Aluksi tehtiin sopimus 70 Pasin MLU-päivitysmodifikaatiosta (mid-life update).
Uuden miehistökuljetusvaunun prototyypin katolla on ballistisesti suojattu raskas 12,7 mm M2-konekivääri. Koukut tarjoavat ampujalle suojaa mahdollisilta ajoreitille osuvilta johdoilta. Tornin edessä on moottorin jäähdytysaukko. Kuva: Tero Tuominen
Jousituksessa vaihtoehtoja
Patria 6x6 on nimensä mukaisesti kuusipyöräinen ajoneuvo, jonka kaikki erillisjousitetut pyörät vetävät. Asiakkaan toiveiden mukaan on valittavissa perinteiset kierrejouset tai hydropneumaattinen jousielementti.
Eurosatory-messuilla julkistettuun 6x6-prototyyppiin on pelkästään esittelytarkoituksessa asennettu kummatkin jousitusversiot eri puolille ajoneuvoa. Siten ajokki ei tässä asussa vastaa lopullista tuotetta.
Uutta vaunua ohjataan sen kahdella etummaisella akselilla. Tarjolla on asiakkaan halutessa myös kaikilla pyörillä ohjautuva versio.
Valinnaisesti Patria 6x6 on Pasin ja AMV:n tapaan saatavana myös uivana. Silloin sen takakulmissa on kaksi tunneloitua potkuria, joiden työntövoimalla vaunu etenee vedessä. Ilman uintioptiota kahluusyvyys on 1,5 metriä.
Patria 6x6 -miehistönkuljetusajoneuvon miehistötila. Ampujan istuin näkyy kattoluukun alla. Kuva: Tero Tuominen
Kuin autoa ajaisi
Vaunun ohjaamossa on pasimaisesti tuulilasi ja sivuikkunat siinä missä AMV:ssä ohjaaja on kokonaan panssaroinnin suojassa ja ajaa joko luukusta tai prismojen kautta tähystäen.
Patria 6x6:n kahden hengen ohjaamo on tilava. Sinne on helppo kiivetä siitä huolimatta, että kynnys on korkealla. Eturungon alakulmassa oleva LED-ajovalojen suojakilpi toimii samalla myös kolmitasoisena portaana. Johtajalle on kattoluukku.
Ohjauslaitteet ovat suoraan kuin automaattivaihteisesta autosta, joten ajajan oppimiskynnys on matala. Mekaaninen ohjaus on tehostettu, ja paineilmatoimisissa hydraulisissa levyjarruissa on ABS. Automaattilaatikossa on vaihteita seitsemän eteen ja kaksi taakse. Kuljettajan apuna on peruutuskamera.
Voimanlähteenä on viisisylinterinen Scania DC09 -turboahdettu rivimoottori. Sen teho on 294 kW ja vääntömomentti 1870 Nm. Tällä paketilla Patria 6x6 kulkee maantiellä 100 km/h nopeudella. Suurempi teho yhdistettynä moderniin erillisjousitettuun alustaan tarjoaa myös vanhoja Paseja paremman maastoliikkuvuuden.
Tältä näyttää ohjaamossa. Kuva: Tero Tuominen
Suojaustaso valittavissa
Uutuus kuljettaa tyypillisesti 2-3 hengen miehistön lisäksi kymmenen taistelijaa. Heille on takana erilliset putkirunkoiset istuimet, jotka vaimentavat mahdollisen miinaräjähdyksen vaikutuksia.
Takana on sivuille aukeava kaksiosainen ovi. Miehistötilassa on tarjolla sähköliitäntöjä taistelijoiden nykyisin mukanaan kuljettamien erilaisten laitteiden akkujen lataamiseksi.
Patria 6x6 -perusversio tarjoaa NATO:n STANAG 4569 -standardin kakkosluokan suojan käsiaseiden 7,62 API BZ -panssariluodeilta. Miinasuojaus kestää kuuden kilon räjähteet vaunun alla. Optiona tasoa voidaan nostaa jopa 10 kiloa kestäväksi.
Myös ajoneuvon modulaarinen panssarointi tarjoaa optiona vastaavan STANAG-nelosluokan suojaustason eli silloin se kestää 14,5 mm raskaan konekiväärin panssariluodin osumia. Tällöin suojaa parannetaan kylkiin kiinnitettävillä lisäpanssarilevyillä.
Vaunusta voidaan rakentaa myös lääkintä-, tiedustelu- tai komentoversioita.
Patrian AMV ja uusi 6x6 Hämeenlinnan tehtaan pihalla. Taaempana näkyvä AMV on varustettu norjalaisen Kongsbergin MCT-30 Protector -tornilla. Molemmissa vaunuissa on Eurosatory-messuja varten tehty erikoisteippaus. Kuva: Tero Tuominen
Se edullisempi vaihtoehto
Patria markkinoi uutuuttaan Eurosatoryssä iskulauseella ”Back to Basics”. Tarkoituksena onkin lisätä valmistajan tuotepalettiin edullisempi mutta silti moderni vaihtoehto AMV-vaunuille. Ajoneuvon konseptisuunnittelua on tehty vuosia, mutta nyt esitelty tuotantomalli on suunniteltu ja rakennettu 2017-2018.
Siinä missä AMV maksaa varustelusta riippuen 1,5–2 miljoonaa euroa, 6x6 kustantaa noin puolet tästä. AMV:n hintaa kasvattaa myös asiakkaan valitsema mahdollinen asetorni, joka monikanavaisine tähtäimineen saattaa maksaa jopa saman verran kuin sen lavettina toimiva vaunu.
Suurempi ja raskaampi AMV onkin täysiverinen jalkaväen taisteluajoneuvo, joka etenee joukon mukana ja pystyy asejärjestelmillään tukemaan jalkautuneiden sotilaiden taistelua. Puoli metriä lyhyempi 6X6 on sen sijaan enemmänkin Battlefield taxi -tyyppinen monikäyttöinen miehistönkuljetusvaunu, joka vie taistelijat panssaroinnin suojassa toimintaan, mutta jää sitten odottamaan jalkautumistasalle.
Patria 6x6 on rakennettu modulaariseksi niin, että siihen voidaan asiakkaan toiveiden mukaisesti toteuttaa erilaisia suojaustasoja, asejärjestelmiä sekä omasuojavarustusta.
Prototyypissä on aseistuksena miehitetty raskaalla 12,7 mm konekiväärillä varustettu päältä avoin torni katolla. Lisäksi takakulmassa on luukkuasennuksena kevyt konekivääri. Vaunun 8,5 tonnin kantokyky mahdollistaa jopa Patrian yksiputkisen 120 mm Nemo-kranaatinheitintornin asentamisen ajoneuvoon.
Patria 6x6 -seuraa Pasin perinteitä mutta tuo uuden alustatekniikan sekä enemmän tehoa. Kuva: Tero Tuominen
Suunnittelu Suomessa, ostaja rakentaa
Valmistaja arvioi Patria 6x6 -ajoneuvon sopivan täydentämään nykyisten AMV-käyttäjien ajoneuvokantaa. Sen katsotaan myös soveltuvan mainiosti esimerkiksi rauhanturvaoperaatioihin niissä jo pitkään nähtyjen Pasi-vaunujen seuraajaksi.
Patria Land -liiketoiminnan konseptina on nykyisin suunnitella ajoneuvo, rakentaa siitä prototyyppejä ja tuotteistaa lopputulos. Ulkomaiselle ostajalle tarjotaan mahdollisuus rakentaa teknologian siirtona vaunut omassa maassaan sikäläisen yhteistyökumppanin kanssa. Tämä onkin usein edellytys kauppojen syntymiselle.
Tätä kaavaa on menestyksellä toteutettu AMV-kauppojen yhteydessä. Suomeen jää tiettyjen osakokonaisuuksien valmistusta sekä keskeisenä osana kokonaisuutta vaunun elinkaaren aikainen tuotetuki. Sama paketti on tarjolla myös potentiaalisille Patria 6x6 -ostajille.
Seuraavaksi yhtiö rakentaa lisää uusia ajoneuvoja testejä varten. Eurosatoryssä Patria 6x6 herätti valmistajan mukaan kiinnostusta, joten jää nähtäväksi millaiset markkinat uutuudelle aukeavat. Myös Puolustusvoimien odotetaan olevan kiinnostunut siitä.
Patria 6x6
Pituus 7,5 m
Korkeus 2,5 m
Leveys 2,9 m
Maksimikokonaispaino 24 000 kg
Kuormattavuus 8 500 kg
Huippunopeus 100 km/h.
Toimintasäde tiellä 700 km