Patria 6X6 multipurpose transport vehicle

Ehkäpä MLU- vaiheessa jotain voisi tullakin ikääntyneen Protectorin tilalle?

Onkohan AMV "liian vanha" tuossa vaiheessa? Meinaan, ettei vain pääse alustat lahoamaan alta ennen kuin tornit ovat vanhentuneet?
 
Onkohan AMV "liian vanha" tuossa vaiheessa? Meinaan, ettei vain pääse alustat lahoamaan alta ennen kuin tornit ovat vanhentuneet?
Sissos saatana, ei kai sentään! XA-180 vaunutkin on 80-luvun puolivälistä ja niitä päivitellään nyt vasta. Hyvin on SISU / Patrian tuotteet kestäneet aikaa kovassa käytössä. AMV on sitäpaitsi edelleen tuotannossa ja sitä on tehty useita satoja kappaleita. Luulisi elinkaaren olevan kohtuu pitkä.

En kyllä usko silti tykkeihin vaunussa. Kk-asetorni voidaan vaihtaa toiseen, kuten Saabin vastaavaan. Ilmeisesti Trackfire on paljon parempi kun siinä on mm. erinomainen vakautus.

On mielenkiintoista nähdä tuo uusi rskk. Kaikki viittaa nyt M2 perheeseen, ainakin 6x6 mainoskuvissa eikä NSV näy missään.
 
DSEI:ssa esitelty 6x6 HAPC näyttelyversio tornilla on Stanag-4 suojauksella varustettu versio. Tässä tarkempia kuvia, ohjaamon ovet esimerkiksi huomattavan paksut. Ilmeisesti tuulilasi ei ole ongelma standardin täyttymisen kannalta tai sitten lasi on joku erikoisratkaisu.

Lisäksi sisäkuvassa näyttäisi olevan jonkinasteinen kevlar/spalling suoja ainakin katossa. Seinistä on paha mennä sanomaan tuon kuvan perusteella.

 
Viimeksi muokattu:
Uutinen

Tällainen on Patrian uusi 6x6-panssariajoneuvo: Uuden sukupolven ”Pasi”, joka suojaa jopa pahamaineiselta telamiinalta​

Mikko Pulliainen30.9.202109:15|päivitetty30.9.202109:22ASETEOLLISUUSTEKNIIKKAKONEET JA LAITTEETAUTO

Suomalaisyhtiö sai kotimaisesta ja Latvian sopimuksesta referenssin, nyt haetaan lisämarkkinoita.​

5122e057-24f3-595b-92d1-a5c22c7603a3

Malli. Patrian panssariajoneuvo 22-tonnisessa konfiguraatiossa. MIKKO PULLIAINEN
@


LONTOO
Patria saapui Lontoon DSEI-puolustusteknologiamessuille vahvassa myötätuulessa.
Elokuun lopulla Suomi, Latvia ja Patria allekirjoittivat puitesopimuksen yhteisestä panssariajoneuvojärjestelmästä, mikä tarkoittaa Patrialle yli 200 ajoneuvon tilausta Latviasta ja 160 ajoneuvon aiesopimusta Suomesta.
6x6-ajoneuvo, Armoured Wheeled Vehicle, esiteltiin ensimmäistä kertaa 2018, ja uusien kauppojen siivittämä menopeli on Patrian messuosastolla näyttävästi esillä.

”Tänä vuonna teemme ensimmäiset toimitukset, ensi vuonna tuotanto on tarkoitus siirtää Latviaan, ja vuodesta 2023 alkaen ajoneuvoja toimitetaan sieltä. Hämeenlinnasta toimitetaan sitten Suomen ajoneuvoja 2023 alkaen”, Patrian Land-liiketoiminnan johtaja Jussi Järvinen kertoo.
Järvinen uskoo, että lisäkauppoja vaunulle löytyy muun muassa Ruotsista, joka on jo osoittanut kiinnostusta hanketta kohtaan.
”Yhteistyöhanke on avoin muillekin maille, ja uskomme että muita saadaan mukaan. Kun kaluston elinikä on 30-50 vuotta, jossakin elinkaaren vaiheessa komponentteja pitää alkaa korvata ja uusia suunnitella, jolloin kustannukset tulisivat useamman maan jaettavaksi. Lisäksi käyttäjämaiden kesken erilainen yhteistoiminta on mahdollista, on se sitten harjoittelua tai kansainvälisiä operaatioita.”
2791defd-0f61-5a0a-a9b0-519d7babfd68

Sisustus.Miehistötilassa on tilaa 8-10 sotilaalle, konfiguraatiosta riippuen. MIKKO PULLIAINEN

MESSUILLA näytteillä oleva vaunu on noin 22 tonnin painoinen Heavy Armoured Personnel Carrier -versio. Kevyemmässä konfiguraatiossa vaunu kykenisi liikkumaan myös vesistöissä.
”Moottorina on Scanian viisisylinterinen kone. Koneen ja vaihteiston yhdistelmä on optimoitu niin, että kaikki teho käytetään tehokkaasti koko vetoalueella, yli 100 km/h huippunopeuteen asti. Teoriassa huippunopeuden kasvattaminen on mahdollista, mutta järkevämpää on optimoida teho ja vääntö käyttökelpoisella nopeusalueella”, tuotepäällikkö Jukka Lemola selvittää.
Vaunu on suojattu miinoilta STANAG-standardin kakkostasolla, eli sen alla voisi räjähtää kuuden kilogramman räjähde ilman, että miehistö loukkaantuu. Mikäli asiakas niin toivoo, suojaus voidaan kasvattaa nelostasolle, jolloin alla voi olla jopa kymmenen kilogramman räjähde, mikä vastaa esimerkiksi varusmiesajoilta tuttua telamiinaa. Valinta on osa tasapainottelua eri vaatimusten kesken, koska tällöin myös vaunun massa kasvaa.
Sotilaat istuvat vaunussa korista eristetyillä istuimilla ja jalat irti lattiasta, minkä tarkoitus on ehkäistä mahdollisen räjähdyksen aiheuttamia vammoja.
Vaunun ballistinen suojaus on messuvaunussa kakkostasolla, jolloin 7,62 mm:n panssariluoti ei tule kyljestä läpi. Sekin suojaus on mahdollista nostaa jopa 4-tasolle, jolloin vaunu kestää 14,5 mm luodin.
Messuilla esiteltävän vaunun asejärjestelmän on toimittanut John Cockerill.
”Tornissa on kauko-ohjattava asejärjestelmä, jossa on 25-millinen konetykki. Toisessa takaluukussa meillä on kiinni 7,62 millimetrin konekivääri.”
Tarvittaessa vaunu voidaan varustaa luukulla, jonka kautta ampumatarvikkeet voidaan ladata.
”Pystyisimme laittamaan päälle myös miehitetyn tornin, mutta se vie paljon tilaa, ja on myös painavampi”, Lemola kertoo.
ab458096-2226-5b08-823c-d5e4e180d4e6

Aseistus.Tornin asejärjestelmä on kauko-ohjattu. MIKKO PULLIAINEN
OHJAAMOSSA istuvat paitsi ohjaaja, myös vaununjohtaja. Ampuja istuu kuljetettavien kanssa miehistötilassa.
”Hänellä on oma näyttö sekä ohjaimet asejärjestelmälle. Taistelunjohtojärjestelmästä tässä on esimerkkinä Systematicin Sitaware Frontline, Bittiumin SDR-ohjelmistoradio sekä Savoxin sisäpuhelin- ja kamerajärjestelmä.”
Päiväkameroita vaunussa on neljä, joiden lisäksi vaunuun voidaan asentaa myös esimerkiksi lämpökameroita. Lisäksi jalkautuneen taistelijan kypärään tai varusteisiin kiinnitetyn kameran kuvaa voidaan tuoda sisälle.
Vaunu on varustettu myös dronella, jonka tuottamaa kuvaa voidaan välittää vaunun näytöille.
”Miehistötilassa on tilaa kahdeksalle jalkautuvalle sotilaalle. Ilman ampujanpaikkaa ja toisenlaisella asejärjestelmällä tilaa on kymmenelle jalkautuvalle.”
Vaunun toimintamatka on noin 700 km, ja sen sisätiloihin mahtuu varusteita kolmen päivän itsenäistä toimintaa varten.
”Pystymme kuljettamaan taistelijan omat varusteet, ja päivä- sekä rynnäkköreppujen päälle jää tilaa vielä esimerkiksi panssarintorjunta-aseille, ampumatarvikkeille, juomavedelle, ruoalle ja kaikelle mitä joukko tarvitsee 72 tunnin itsenäiseen toimintaan. Konehuoneen viereistä tilaa voidaan käyttää tiettyyn pisteeseen asti rahdin kuljettamiseen. Jos mukana on isokokoista tavaraa, käännettävien penkkien toiselta puolelta löytyvät kiinnikkeet, joihin voidaan kuormaliinalla sitoa suurempaakin kuormaa tarpeen mukaan.”
Vaunu on varustettu ilmastoinnilla, ja optiona Patria tarjoaa myös ylipainejärjestelmää, joka kykenee suojaamaan sotilaat muun muassa taistelukaasuilta.
c01c3a5b-0486-594d-8bef-219c54e38c64

Edessä.Ohjaamossa istuvat paitsi ohjaaja, myös vaununjohtaja. MIKKO PULLIAINEN
SUOMALAISTOIMITTAJAN esittämää vertausta vaunusta klassisen Pasin seuraajana Lemola ei pidä mitenkään kaukaa haettuna.
”Niin voidaan sanoa. Olemme säilyttäneet sen hyviä asioita, mutta tuoneet vaunun samalla 2020-luvulle, mikä näkyy erityisesti apurungon, jousituksen ja voimansiirron puolella. Samoin tässä on yhtymäkohtia AMV:n kanssa, esimerkiksi vaihtokelpoisia komponentteja.”
Lemolan mukaan messuilla vaunun vastaanotto on ollut sangen positiivinen.
”Kaikkea sotakalustoa koskee se, että ensin eurooppalaista puolustuskykyä ajettiin voimakkaasti alas, ja nyt sitä halutaan ajaa ylös. Siinä tulee myös budjettihaasteita, ja me pystymme tällä 6x6:lla olemaan vähintäänkin kilpailukykyisiä. Moni messukävijä arvioi 6x6:n hinnan jopa kaksin- tai kolminkertaiseksi.”

Patrian mukaan vaunun lopullinen hinta riippuu aina suuresti asiakkaan vaatimuksista, jotka voivat nostaa ajoneuvon hintatasoa yli 50 prosenttia. Esimerkiksi Latvian yli 200 ajoneuvon sopimuksen arvo oli noin 200 miljoonaa euroa.
Suomen ja Latvian sopimukset ovat Patrialle tärkeä referenssi, erityisesti siksi, että maiden puolustuslaitokset ovat olleet sekä laatimassa vaatimuksia että verifioimassa niiden toteutusta.
”Se on luonnollisesti suurempi juttu kuin joku yksittäinen kauppa, ja näkyy myös vaunua kohtaan osoitetussa mielenkiinnossa. Kyse ei ole ainoastaan siitä, että otetaan metallikori ja juntataan alle X määrä renkaita, vaan tässä on todella paljon knowhowta käyttötarpeen huomioimisesta. 6x6 on oikeasti toimiva paketti”, Lemola linjaa.

Fakta​

Patria 6x6 panssariajoneuvo (Armoured Wheeled Vehicle)
Pituus 7,5 m
Rungon korkeus 2,5 m
Leveys 2,9 m
Maksimi hyötykuorma 8 500 kg
Maksimi taistelumassa 24 000 kg
Huippunopeus yli 100 km/h
Mäen nousu 60%
Sivukallistus 30%
Esteen ylitys 0,6 m
Toimintamatka yli 700 km
Moottori Scania 5 cyl, diesel (Suomi)
Moottoriteho 294 kW
Vääntömomentti 1 870 Nm
Vaihteisto 7+2, automaatti

 

Aiempaan keskusteluun/spekulaatioihin viitaten, tuossa messuversiossa oli ilmeisesti (jutun mukaan) sittenkin ballistinen suojaus 2-tasolla eikä nelonen. Toisaalta kuvatekstissä puhutaan 22t konfiguraatiosta, enkä kyllä millään usko tuohon painoon 2-tason vakiosuojalla. Kuvista päätelleen takaseinä ainakin on kyllä siinä määrin ohut, ettei millään pidättele 14,5mm. Ota tästä nyt selvää.

Latvian 200 ajoneuvon tilaukselle mainittu hintaa 200 miljoonaa. Ensitilaukseen varmaan sisältyy kaikkea, mitä jatkotilauksissa ei välttämättä tarvita? Kuten koulutusta, huoltojärjestelmää ja -koulutusta, mitä vielä. Onko tietoa missä konfiguraatiossa Latvia ajoneuvot tilasi, todennäköisesti ilman aseistusta?
 
Viimeksi muokattu:
Etsin hieman tietoa.

Alapuolisesta uutisesta löytyi sellainen mielenkiintoinen detalji, että yhden mekanisoidun prikaatin lisäksi ajoneuvoja voitaisiin hankkia neljälle kansalliskaartin prikaatille, mikäli ajoneuvojen laatu täyttää maavoimien vaatimukset.


Latvia will buy armored vehicles even without Estonians​


Estonia's delay in signing the agreement does not affect the further progress of the project, but the development costs of armored vehicles will have to be divided between two project member states - Latvia and Finland. The first six-wheel armored vehicle to be tested could arrive in Latvia next year. Meanwhile, another procurement - the supply of tracked war machines - can be considered successfully completed.

27.10.2020. ImantsVīksne






489384_b10edb9b73.jpg



Procurement of used CVRTs is considered a successful and strategically correct choice. When these small tanks have to be replaced, preference will be given not even to the next, but to the subsequent generation of equipment. ©Latvijas armija, srž. Ēriks Kukutis




The contract for small tanks was signed with Great Britain in 2014 and provided for the delivery of 123 machines by the end of this year. These machines have been delivered, but last year the next deal was concluded for the delivery of another 82 armored vehicles. Although the defense department was heavily criticized at the beginning of the procurement for purchasing second-hand armored vehicles, it has now proved its worth. Previously, the Latvian army had virtually no armored vehicles, it was necessary to quickly get to a large number of vehicles at relatively low costs. Therefore, a choice was made in favor of used refurbished tracked combat vehicles. The price of the first transaction was 46.6 million euros. 47 used self-propelled howitzers were also purchased from Austria with similar motivation. Cannons on tracks. Now that the army already has some armor equipment at its disposal, the National Armed Forces (NAF) can also focus on purchasing completely new armaments.

Patria - the most suitable for Latvia​


Neatkarīgā had already announced Latvia's intention to develop a joint six-wheel armored vehicle model in cooperation with Finland and the company Patria Land Oy. Initially, Estonia also planned to participate in this project, but recently it was reported that due to cost and insufficient benefits, "Estonia is withdrawing from the 6x6 armored vehicles joint project" (in Latvian).

Neatkarīgā asked the Ministry of Defense how this will affect the future course of the project. Here's the explanation:

"The fact that Estonia has not yet signed a contract for the research and development of armored vehicles does not affect the further progress of the project - after the research phase, the participating countries will be able to start negotiations on the purchase of new vehicles. At present, the costs of this agreement will be covered equally by Latvia and Finland. If Estonia decides to sign the agreement, it will have to bear the corresponding additional costs.

The market research done by the Ministry of Defense concluded that the Patria 6x6 armed vehicles offer is currently the most financially advantageous and the most appropriate for Latvian conditions.

Good business for Finns​


Thus, formally, Estonia is still a participant in the project, as they signed the technical agreement with Latvia and Finland in the spring. In turn, the project research and development contract can be signed later. Currently, 7.3 million euros for the development of a six-wheel platform will be covered only by Latvia and Finland. To Estonians, this amount - even split between the three parties - seemed too great, but the planned involvement of the industry was insignificant. Estonia's actions, however, seem peculiar, as its armaments already include Pasi armored vehicles manufactured by Patria and they are nearing the end of their life cycle. It is still possible that Estonians will not take part in any development, but in the end they will also buy the same armored vehicles. Latvia however does not belittle co-operation with the Finns.

The vehicle research phase will finish at the end of next year. After testing the first samples, the partner countries will start negotiations on the purchase of 6x6 armored vehicles. The news agency LETA, referring to the Minister of Defense Artis Pabriks, says that the deliveries of armored vehicles could be made in about ten years. If their quality meets the requirements of the Latvian Army, then the machines would be intended not only for the Mechanized Infantry Brigade of the Land Forces, but also for all four National Guard brigades. This means that Latvia as a whole would need several hundred such armored vehicles. The Finnish military industry will get a good deal.

Together they will study airspace protection​


In order to save money and achieve armaments compatibility, greater cooperation between NATO nations in the implementation of joint military orders has so far not been very successful. However, this idea has not been abandoned either. A multilateral letter of intent in the field of airspace protection was signed last week. However, it does not yet impose any legal or financial obligations on Member States. It only identifies the existing possibilities:

"Areas of cooperation mentioned in the letter of intent include the identification and development of common requirements for ground-based short- to medium-range air defense systems, joint market research and potential cross-border procurement." Apart from Latvia, this political agreement has been signed by Belgium, Denmark, Germany, Hungary, Italy, the Netherlands, Slovenia, Spain and the United Kingdom.

Tämän (latviankielisen) mukaan ajoneuvojen rungon kasaaminen pyörien päälle tehdään Suomessa ja kokoonpano kestää 1200 tuntia, joista 200 tehdään Latviassa.


Tämän mukaan taas haluavat tällä hetkellä miehistönkuljetusajoneuvon ja komentopaikka-ajoneuvon, mutta ovat kiinnostuneet muista malleista tulevaisuudessa, mm. NEMO-varustetuista. Hankinta riippuu käytettävissä olevasta rahoituksesta.


Tämän mukaan ajoneuvoja voidaan ostaa yhteensä jopa 300, ajatuksena varustaa ainakin yksi komppania jokaisesta kansalliskaartin pataljoonasta 6X6:lla.

 
Tarkka sanamuoto mitä on toistettu Latvian tilauksen yhteydessä on "yli 200", joten määrä jää epäselväksi. Lisäksi näyttäisi siltä, että Latvian tilauksessa on varsutelistalta mukana ainakin Savoxin kameroihin perustuva tilannetietojärjestelmä sekä intercom. Kuuluuko tuohon hankintahintaa, niin uskoisin että on tilattu ajoneuvokokonaisuudessa pakettina eikä erikseen. Komentopaikka-ajoneuvojakin mukana.

Ihan plain-vanilla -version ajoneuvon hinta lienee siis selkeästi alle miljoonan.

Savox Provides Over 200 Information Systems to Latvia as a Part of Patria Armoured Vehicles’ Supply Contract​

A significant supply contract for Savox Communications Ltd: Savox provides over 200 digital integrated information systems to Latvian National Armed Forces as a part of The Patria 6x6 armoured vehicles’ supply contract.


Savox’s digital information system consists of two functions: The Vision System camera sub-system, which transmits the external operational picture without delay to the on-board displays, and the Intercom system, which enables communication within the vehicle. In the future, the system can also be extended to wireless support which enhances the dismounted soldiers’ situational awareness.

 
Aiempaan keskusteluun/spekulaatioihin viitaten, tuossa messuversiossa oli ilmeisesti (jutun mukaan) sittenkin ballistinen suojaus 2-tasolla eikä nelonen. Toisaalta kuvatekstissä puhutaan 22t konfiguraatiosta, enkä kyllä millään usko tuohon painoon 2-tason vakiosuojalla. Kuvista päätelleen takaseinä ainakin on kyllä siinä määrin ohut, ettei millään pidättele 14,5mm. Ota tästä nyt selvää.

Latvian 200 ajoneuvon tilaukselle mainittu hintaa 200 miljoonaa. Ensitilaukseen varmaan sisältyy kaikkea, mitä jatkotilauksissa ei välttämättä tarvita? Kuten koulutusta, huoltojärjestelmää ja -koulutusta, mitä vielä. Onko tietoa missä konfiguraatiossa Latvia ajoneuvot tilasi, todennäköisesti ilman aseistusta?

Suunnilleen kaikissa panssaroiduissa ajoneuvoissa nykyään käytetään menetelmää, jossa on perusrunko (esim. Level2) mihin pultataan lisäpanssarointi. Vanhassa Pasissa on vain perusrunko, 200-sarjalaisissa lisäpanssarointi perusrungon päällä ja AMV:stä on myös kuvia "riisuttuna". Patria 6x6 messuajoneuvo on ilmeisesti vain esittelykappale, kun ei se oikea taisteluversio noin yksinkertaiselta näytä. Vähän sama kuin vaikka Misun tai GTP:n kanssa joissa varsinaiset tuotantoajoneuvot oikeasti näyttävätkin sotilasajoneuvoilta.

Eli sitten kun tuotantoajoneuvoa pukkaa ulos linjalta niin sen kyllä huomaa.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Joka tapauksessa numeroarvot ovat ristiriitaisia. Jopa tornin kanssa 22 tonnia on todella suuri massa kolmiakseliselle ajoneuvolle, mikäli siinä ei ole nelostason panssarointia asennettuna edes pääpiirteissään. Lisäksi maksimipainoksi mainitaan 24 tonnia ja maksimikantavuudeksi 8,5 tonnia, joten tyhjäpaino olisi 15,5 tn. Ilmeisesti massat ovat varustelemattomalle karvalakkimallille, ja ne kuulostavat oikeilta. Vertailun vuoski, ykköskoppainen Pasi painaa noin 16 tonnia ja 200-sarja täysvarustuksessa 23. HGämmästelen myös vaunun esittelyä HAPC-konseptiajoneuvona, jos se ei ole siihen varusteltu. Toki kyseessä on esittelyajoneuvo, mutta viestintä on nyt kyllä ristiriitaista. Ehkä lisäpanssarimoduuleja (en usko, että ne ovat pelkkää kovaterästä, vaan todennäköisesti teräs-kevlar-keraami-komposiittipaneeleja, jotka toimittaa alihankkija) ei ole vielä tuotantovalmiina? Kai sentään lasikuituisen tai muovisen esittelymallin olisi voinut messuille järjestää.. :unsure:
 
Joka tapauksessa numeroarvot ovat ristiriitaisia. Jopa tornin kanssa 22 tonnia on todella suuri massa kolmiakseliselle ajoneuvolle, mikäli siinä ei ole nelostason panssarointia asennettuna edes pääpiirteissään. Lisäksi maksimipainoksi mainitaan 24 tonnia ja maksimikantavuudeksi 8,5 tonnia, joten tyhjäpaino olisi 15,5 tn. Ilmeisesti massat ovat varustelemattomalle karvalakkimallille, ja ne kuulostavat oikeilta. Vertailun vuoski, ykköskoppainen Pasi painaa noin 16 tonnia ja 200-sarja täysvarustuksessa 23. HGämmästelen myös vaunun esittelyä HAPC-konseptiajoneuvona, jos se ei ole siihen varusteltu. Toki kyseessä on esittelyajoneuvo, mutta viestintä on nyt kyllä ristiriitaista. Ehkä lisäpanssarimoduuleja (en usko, että ne ovat pelkkää kovaterästä, vaan todennäköisesti teräs-kevlar-keraami-komposiittipaneeleja, jotka toimittaa alihankkija) ei ole vielä tuotantovalmiina? Kai sentään lasikuituisen tai muovisen esittelymallin olisi voinut messuille järjestää.. :unsure:

Monta tonnia vähemmän tuo silti on kuin laki sallisi 6X6:lle, jos se olisi siviilirekisterissä. Ja niillä painoilla tukkirekat tulevat metsästä pois vielä raskaampi perävaunu perässä.

Fuchs 2:n taistelupaino on 20 tonnia uimakykyisenä. Onhan tuo 6X6:n luku isompi, mutta onko se niin paljon isompi?
 
Monta tonnia vähemmän tuo silti on kuin laki sallisi 6X6:lle, jos se olisi siviilirekisterissä. Ja niillä painoilla tukkirekat tulevat metsästä pois vielä raskaampi perävaunu perässä.

Fuchs 2:n taistelupaino on 20 tonnia uimakykyisenä. Onhan tuo 6X6:n luku isompi, mutta onko se niin paljon isompi?

Pitää nyt muistaa, että kyse ei ole roska-autosta, vaan panssaroidusta maastoajoneuvosta. Suuri pyöräpaine saa nakit uppoamaan pehmeään maahan ja vaikeuttaa liikkumista rinteissä, tällaisessa ajoneuvossa painopiste on väistämättä korkealla mikä vain korostuu miehistötilan panssaroinnilla ja tornilla, joten vaunusta tulee kiikkerä. Ongelmia tulee väistämättä. Jo XA-200:n todettiin olevan 23 tonnillaan jo liian painava kolmeakseliseksi roolissaan, ja tällä kannullahan on usein voivoteltu pyöräajoneuvojen pysymistä telavehkeiden kyydissä maastossa nyt ylipäätään. Tuollaisilla massoilla HAPC:llä se mukana pysyminen alkaa olla jo todella tuskallista ja siksi oonkin usein korostanut tällaisen ajoneuvon soveltuvan lähinnä joihinkin niché-rooleihin. Tehoa nykyaikaisesta koneesta (viisisylinterisestä?!?!) irtoaa toki yli sata heppaa enemmän, mikä teiysti auttaa tehopainosuhteeseen, mutta ei muihin massan tuomiin ongelmiin. Vertailun vuoksi, neliakselisen AMV:n uintikykyinen versio tykkitornilla painaa tuon saman 22 tonnia.

Tukkirekoissa possua alkaa sitten olla 600 heppaa, ne kulkevat raivattuja metsäautoteitä pitkin ja massa vaunun kanssa jakautuu tyypillisesti 9 akselille, joista 7:llä on paripyörät (ja toki massaa saa olla 76 tonniin asti). Sellaista tukkijunaa ei ole järkeä verrata panssaroituun miehistöautoon, niiden liikkuvuudelle ja olosuhteille missä sitä vaaditaan on niin eri vaatimukset.
 
Joka tapauksessa numeroarvot ovat ristiriitaisia. Jopa tornin kanssa 22 tonnia on todella suuri massa kolmiakseliselle . :unsure:
Ei muuten ole.... Ei edes lähellekään maksimia ja sitten kun sinne aksilojen päähän pistetään kunnon pyörät eikä mitään kuorma-auton pyöriä niin ollaan ihan maastokelpoisessa autossa.
 
Tukkirekoissa possua alkaa sitten olla 600 heppaa, ne kulkevat raivattuja metsäautoteitä pitkin ja massa vaunun kanssa jakautuu tyypillisesti 9 akselille, joista 7:llä on paripyörät (ja toki massaa saa olla 76 tonniin asti). Sellaista tukkijunaa ei ole järkeä verrata panssaroituun miehistöautoon, niiden liikkuvuudelle ja olosuhteille missä sitä vaaditaan on niin eri vaatimukset.
Jep tukkirekat on suunniteltu isoille painoille ja kumminkin liikkumaan "nopeasti" ja väittäisin että minimissään 70rosenttia on asfalttia joten kovin en vertaisi kolmeaksilaiseen miehistönkuljetus ajoneuvoon.
Tiesitkö muuten että kun mennään maastoon niin jokainen aksila joka ei vedä niin jarruttaa?
 
Back
Top