Patria 6X6 multipurpose transport vehicle


Antaa ajan kulua niin selviää mitä ostavat.

Sakemannit ovat niin kovia vetämään kotia päin, että vähän alkaa tuntumaan, että Rheinmetall tuon jotenkin käärii kotio. Patria mukana lähinnä pudottamassa hintaa tai ainakin näennäisen kilpailuasetelman vuoksi.
 
Niin, miksi ostajamaa haluaa valmistaa vaunut itse jos sen valmistaminen tulee halvemmaksi tai samanhintaiseksi kuin suoraan ostaminen?

Tuskin kukaan mopon pakoputkea itse puikolla hitsaa jos saat valmiin pakoputken puikkoa halvemmalla.
Oma valmistus ostajamaassa ei mitenkään automaattisesti ole edullisinta, se edellyttää investointeja ja lisenssi voi olla kalliskin (esmes Bundeswehr valitsi aikanaan FN FALin palveluskiväärikseen, mutta FN vaati lisenssistä liian korkeaa hintaa joten G3 korvasi sen pian. Tietääkseni G1:t olivat kaikki Belgiasta tuotuja) kansantaloudellisesti siinä voi olla järkeä kun työn arvo verotetaan kotimaassa. Varsinaista asiakasta eli tässä tapauksessa Puolan ja Latuaanian puolustusvoimia varmaankin on viehättänyt eniten kotimaahan syntyvä raskaskorjausosaaminen, tietysti myös ostos on helpompi markkinoida poliitikoille jos sillä on työllistävä vaikutus. Suursarjoissa näin usein onkin, piensarjoissa taas investoinnit helposti sitovat enemmän pääomaa kuin verohyötyjä olisi valtiolle luvassa.

Mopon pakoputki kannattaa hitsata itse, jos tallissa on joka tapauksessa hitsausvehkeet ja viitsii nähdä vaivaa. Tätä tehtävää varten Kemppiä ei kuitenkaan kannata hankkia. Itse sijoitin aikanaan 20 euroa Bilteman hallitunkkiin ja totesin jo ensimmäisessä renkaanvaihdossa, että tämä kuoletti hintansa kerrasta, Fordin saksitunkki palveli sen jälkeen vain vararenkaan varusteen osaa (mihin se muuten on tarkoitettukin, mutta joka vuosi näen jonkun naapurin sellaisella nakkejaan tihrustavan).
 
Onko kellään (julkista) tietoa, miksi tässä päädyttiin juuri valittuun jousitus- ja, ripustusratkaisuun? Oliko muita vaihtoehtoja harkinnassa? Mitkä olivat numeeriset minimivaatimukset maastokyvylle (esimerkiksi maavara, pystysuoran esteen korkeus ja ylitettävän kaivannon leveys)?
 

Patrian vaunut saavat Kongsbergin aseet​

Patrian 6x6-vaunut saavat Protector RS4 -asejärjestelmiä.


Puolustusvälinevalmistaja Patria on sopinut norjalaisen puolustusvälinevalmistaja Kongsbergin kanssa 300 etäohjattavan Protector RS4 -asejärjestelmien toimittamisesta Suomen ja Ruotsin hankkimiin ajoneuvoihin.

Patrian tiedotteen mukaan sopimusmalli on ainutlaatuinen, koska toimitukset tehdään usealle asiakkaalle samalla Patrian ja Kongsbergin välisellä sopimuksella. Toimitukset alkavat ensi vuonna ja jatkuvat 2030-luvulle asti.

Sopimuksen arvoa ei kerrottu julkisuuteen.

Kongsberg omistaa Patriasta 49.9 prosenttia. Loput omistaa Suomen valtio.

Asejärjestelmät asennetaan Patrian 6x6-ajoneuvoihin, jotka on hankittu kansainvälisen CAVS-yhteistyöhankkeen kautta.
CAVS_hankkeessa ovat mukana Suomen ja Ruotsin lisäksi Latvia ja Saksa.

Patria kertoi viime viikolla yli 300 vaunun jättikaupasta Ruotsiin.
Yhtiöltä myös odotetaan tulevaisuudessa uutista yli 1 000 vaunun kaupasta Saksaan.
 
Näinkö se päättyy? Siis omasuojailma-ammunnan taru! Hyvästi ITKK?
 
ITTK:t siirertään taistelutraktoreihin joten niiden käyttö ei lopu.

Tuohon asejärjestelmään tulee kotimassa 2X23mm tykki, tosin Ruotsi luultavasti tilaa yksipiippu järjestelmän jotta hutikuteja ei tule tuplaten.

Älä kysy lähteitä. 😁
Rys... Vihollisia on niin paljon, että pitää olla tuplaputket kaikkien kaatamiseksi.
 
ITTK:t siirertään taistelutraktoreihin joten niiden käyttö ei lopu.

Tuohon asejärjestelmään tulee kotimassa 2X23mm tykki, tosin Ruotsi luultavasti tilaa yksipiippu järjestelmän jotta hutikuteja ei tule tuplaten.

Älä kysy lähteitä. 😁
Sergeissä on putket.
 
Onko RS4:llä ilma-alusten ampuminen sitten jo oikeaa ilmatorjuntaa? On se hitaampi reagoimaan, mutta kai sillä silti voi yrittää?

Foorumilla takavuosina kerrotun mukaan ei onnistu RWS:llä kuten vartalosuunnattavalla. Miksi ei, se liittynee ampujan tilannetietoisuuden puutteeseen ja ainakin silloin noista puuttui siihen hommaan tarkoitetut moodit. Saabin Trackfire mainittiin silloin markkinoiden ainoana ilma-ammuntakykyisenä RWS:nä.
 
Luulisi ilmamaaleihin jotenkin osuvan RS4:llä kun on käytössä sekä Saksan CUAS-mallin Boxerin että Ukrainaan toimitetettavan Cortex CUAS:n katolla.
Ehkä se ongelma on maalin löytäminen ja seuraaminen. Tällöin vaikka ase itsessään voisi olla riittävän tehoka niin järjestelmä ei silloin sitä ole.
 
Näinkö se päättyy? Siis omasuojailma-ammunnan taru! Hyvästi ITKK?
Jos tarkoitus on käyttää asetta pelkästään ajoneuvoasenteisena, niin silloin M2 on ymmärtääkseni oleellisesti pitkäikäisempi ase kuin NSV, joka kuluu ammuttaessa nopeammin poistokuntoon. Jalkaväen siirrettäväksi ja kolmijalalta ammuttavaksi M2 sen sijaan ei lainkaan sovellu.
Eli RWS:ään M2 on hyvinkin perusteltu, erityisesti jos ne ovat ainoita 12,7 mm aseita joukolla, jolloin ei tule ampumatarvikehuoltoon liittyviä kysymyksiä.

Periaatteessa tämä myös tarkoittaisi, että AMV:issa olevat Protectorit pystyisi siirtämään 6x6:iin uutena hankittavien ohelle, ja AMV:iin voisi hankkia 30 mm RWS:t.

NSV:n uudishankintoja pystyisi muuten vieläkin Kazakstanista tekemään (jossa siis ne Neuvostoliiton NSV:t tehtiin). Tarvittaessa myös länsikaliiperissa .50 BMG/12,7x99, jossa tehdas (West Kazakhstan Machine Building Company) sitä nykyään tarjoaa itäkaliiperin 12,7x108 ohella.
 
Tämän kokoluokan kaupoissa (erityisesti Saksan tapauksessa) asiakkaan kanssa jolla itselläkin ko. valmistusta haiskahtaa aina vahvasti siltä että mukana ollaan vain kirittämässä kotimaista valmistajaa tarjouskilpailussa:rolleyes:
 
Tämän kokoluokan kaupoissa (erityisesti Saksan tapauksessa) asiakkaan kanssa jolla itselläkin ko. valmistusta haiskahtaa aina vahvasti siltä että mukana ollaan vain kirittämässä kotimaista valmistajaa tarjouskilpailussa:rolleyes:
Saadaan illuusio kilpailusta. @ak.tied tuossa ylempänä tämän jo ennustikin.

Itse ennustan että laivat ja panssariajoneuvot niputetaan samaan, jolloin
1. Hintavertailu on hankalaa sekä fregattien että vaunujen osalta
2. Hinnat voi olla mitä tahansa koska maailmassa ei kukaan pysty tarjoamaan kilpailutukseen sekä vaunuja että laivoja.

p.s. F126 11000t fregatissa on samat aseet kuin suomalaisessa 4100t "korvetissa".
 
Luulisi ilmamaaleihin jotenkin osuvan RS4:llä kun on käytössä sekä Saksan CUAS-mallin Boxerin että Ukrainaan toimitetettavan Cortex CUAS:n katolla.

Niin jospa se tilannetietoisuus paranee sillä Thales PAAKKI-KIMPAALILLA? (käännös Sturmihiiri 2024)
Ja ilmahan ampuminen osuu kohilleen kun laitetaan se uusi moduuli paikalleen:

https://www.unmannedairspace.info/l...obile-protector-rs4-counter-drone-technology/

Kongsberg expands applications for its mobile PROTECTOR RS4 counter drone technology​

January 25, 2022 Jenny Beechener Counter-UAS systems and policies

"The PROTECTOR RS4 will be installed on a BOXER 8×8 with a new mission module, which will include the Thales PAAG (Panoramic Above Armour Gimbal) JFS observation and surveillance systems integrated into a NATO Generic Vehicle Architecture (NGVA)."
 
Back
Top