Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Valot näyttää samalta kuin Patrian kesäkuun "back to basics" julkistuksen promokuvassa. Lienee tämä värkki.
Olin jotenkin sellaisessa käsityksessä, että Patrialla ja Hägglunsilla oli jokin herrasmiessopimus työnjaosta pyörä- ja tela-alustaisten suhteen. Jos sopimus on ollut, ei se siis enää liene voimassa. Vai?
Back to basics. Ei tuon ole tarkoituskaan olla rynnäkkövaunu vaan lähinnä panssaroitu katiska.
Älä nyt latista kun täällä jo ryhmiteltiin joukkoja ja homma on hyvin hanskassa.Tämähän on siis muotoiluopiskelijan lopputyö, johon oli saatu Patria ohjaajaksi eikä Patrian tuotejulkistus. Odotukset voi asettaa sen mukaan. Sillä voi tai voi olla olematta tekemistä Patrian tulevan ajoneuvon kanssa.
Kuten sanoin, tämä on aika yksityiskohtainen ja viimeistelty lopputyöksi, mitä olen nähnyt noita Lahden "amujen" tuotoksia. Tämä viittaa siihen että Patrialta on saatu hyvää ja kattavaa ohjausta, mutta ei se vielä tarkoita että tästä kehitettäisiin oikea tuotantovaunu.
Muutenkin BAe:n AMOS/Mjölner-vekslaus voi aiheuttaa Patrian puolella haluttomuutta jatkaa moisten sopimusten (jos niitä olikaan) noudattamista. Herrasmiessopimus kun yleensä vaatii että molemmat osapuolet käyttäytyvät herrasmiehiksi...Olisiko tuo ollut silloin, kun BAE vielä omisti puolet Patriasta? Nythän tuo osuus on Kongsbergilla, joten emoyhtiö ei ainakaan aseta rajoitteita.
Nopealla vilkaisulla tuosta puuttuu tekninen suunnittelu vielä kokonaan, mikä on tietty ymmärrettävää kun se ei kuulu muotoilualan opiskelijalle, ja kun tuossa meni jo nyt 500h niin jos alkaisi voimapakettia, jousitusta, aseistusta, panssarointia jne. mitoittamaan menisi siihen äkkiä toinen mokoma. Eli kaukana ollaan valmiista tuotteesta.Tämähän on siis muotoiluopiskelijan lopputyö, johon oli saatu Patria ohjaajaksi eikä Patrian tuotejulkistus. Odotukset voi asettaa sen mukaan. Sillä voi tai voi olla olematta tekemistä Patrian tulevan ajoneuvon kanssa.
Kuten sanoin, tämä on aika yksityiskohtainen ja viimeistelty lopputyöksi, mitä olen nähnyt noita Lahden "amujen" tuotoksia. Tämä viittaa siihen että Patrialta on saatu hyvää ja kattavaa ohjausta, mutta ei se vielä tarkoita että tästä kehitettäisiin oikea tuotantovaunu.
Ymmärsin kanssa, ettei Patria ollut opparin tilaaja, vaan yhteistyökumppani, eli tämä ei ole edes mikään Patrian himmeli vaan yksittäisen opiskelijan keksimä konsepti johon Patria antoi konsultointia. AMK:n oppareissa on ainakin tapana ollut (ellei ole pakollista), että niihin löydetään joku yritys tilaajaksi. Oli niillä tekemistä tai tarvetta sille opparille tahi ei.
Noh, opinnäytetyöt on käsittääkseni aika usein ilmaisia koska ne tehdään maksuttoman harjoittelun aikana, ettei se vielä mitään kerro. Maksetut tilaukset on lähinnä kesätöiden aikana työnantajalle tehdyt. Meinasin lähinnä, että itselle vaikuttaa siltä, että kaveri on keksinyt opinnäytetyöllensä aiheen, ja sen jälkeen on vaan kysytty Patrialta apuja ja laitettu lafka tilaajakenttään, jotta saataisiin byrokraatikot tyytyväisiksi - ei se vielä yksinään hirveästi kerro siitä, onko Patrialla haluja tehdä tuota."Käyttää harkintasa mukaan" ja ei maksua viittaa kyllä siihen ettei tämä ainakaan suoraan toteudu. Taisin innostua turhaan?
eikos kannattaisi kayttaa hiilikuituteloja??? Hemmetin keveat pyorittaa, todella kulutuskestavat. Pienempi polttoaineen kulutus... Leveytta lisaa, pienempi neliokuormaOlisiko tarkoitus tavoitella hieman vastaavaa liikkuvuutta kuin AMV? Mitä mieltä raati on noista teloista, näyttävätkö kapeilta? Toisaalta, ei kai ole mitään syytä miksi ei voisi käyttää CV-90 yhteensopivia teloja?
Sellaista päivää ei ole kuunaan ollutkaan, jolloin BAE olisi omistanut Patriaa, eurooppalainen omistaja oli EADS. Toki, Hägglunds Vehicle, nyttemmin BAE Systems Hägglunds, omisti Patrian kanssa 50/50 Patria Hägglunds -yhtiön. PHÄ omisti AMOS-tuoteoikeudet, myi AMOSit PV:ille ja on viime vuoden lopulla lopetettu.Olisiko tuo ollut silloin, kun BAE vielä omisti puolet Patriasta? Nythän tuo osuus on Kongsbergilla, joten emoyhtiö ei ainakaan aseta rajoitteita.
Nopealla vilkaisulla tuosta puuttuu tekninen suunnittelu vielä kokonaan, mikä on tietty ymmärrettävää kun se ei kuulu muotoilualan opiskelijalle, ja kun tuossa meni jo nyt 500h niin jos alkaisi voimapakettia, jousitusta, aseistusta, panssarointia jne. mitoittamaan menisi siihen äkkiä toinen mokoma. Eli kaukana ollaan valmiista tuotteesta.
Ymmärsin kanssa, ettei Patria ollut opparin tilaaja, vaan yhteistyökumppani, eli tämä ei ole edes mikään Patrian himmeli vaan yksittäisen opiskelijan keksimä konsepti johon Patria antoi konsultointia. AMK:n oppareissa on ainakin tapana ollut (ellei ole pakollista), että niihin löydetään joku yritys tilaajaksi. Oli niillä tekemistä tai tarvetta sille opparille tahi ei.
Ja vaikka nyt olisi, että tulevaisuudessa nähtäisiin mystisesti hyvin Arctoksen näköinen vaunu testikuvissa, niin kannattaa muistaa, että Patrian tuotteena tuon hinta olisi helposti ihan kohtuuton jos haetaan Ällin korvaajaa. Se on sitten eri asia, onko sille kilpailevia ehdotuksia.
Sellaista päivää ei ole kuunaan ollutkaan, jolloin BAE olisi omistanut Patriaa, eurooppalainen omistaja oli EADS. Toki, Hägglunds Vehicle, nyttemmin BAE Systems Hägglunds, omisti Patrian kanssa 50/50 Patria Hägglunds -yhtiön. PHÄ omisti AMOS-tuoteoikeudet, myi AMOSit PV:ille ja on viime vuoden lopulla lopetettu.
Täältä tosiaan ainakin huomio noista teloista, on siis näköjään päädytty tieverkolle kevyempiin kumitassuihin länsitelojen tyyliin.Olisiko tarkoitus tavoitella hieman vastaavaa liikkuvuutta kuin AMV? Mitä mieltä raati on noista teloista, näyttävätkö kapeilta? Toisaalta, ei kai ole mitään syytä miksi ei voisi käyttää CV-90 yhteensopivia teloja?
Kolmantena, ottaisin miehistötilasta yhden istuimen kummaltakin puolen pois, 2+9 olisi meidän ryhmämitoituksillemme parempi, ja tila olisi vähän väljempi. Toki kun kyseessä on idea modulaarisesta ratkaisusta, niin tuo ei ole kuin muotoseikka.