Patria Arctos miehistönkuljetuspanssarivaunun AMK-työ

Olin jotenkin sellaisessa käsityksessä, että Patrialla ja Hägglunsilla oli jokin herrasmiessopimus työnjaosta pyörä- ja tela-alustaisten suhteen. Jos sopimus on ollut, ei se siis enää liene voimassa. Vai?
 
Olin jotenkin sellaisessa käsityksessä, että Patrialla ja Hägglunsilla oli jokin herrasmiessopimus työnjaosta pyörä- ja tela-alustaisten suhteen. Jos sopimus on ollut, ei se siis enää liene voimassa. Vai?

Olisiko tuo ollut silloin, kun BAE vielä omisti puolet Patriasta? Nythän tuo osuus on Kongsbergilla, joten emoyhtiö ei ainakaan aseta rajoitteita.
 
Back to basics. Ei tuon ole tarkoituskaan olla rynnäkkövaunu vaan lähinnä panssaroitu katiska.

Katiska?! Mihin troolarit ovat kadonneet? Katiskalla tuskin ruokkii edes ryhmää, komppaniasta nyt puhumattakaan. /Läppä

Ylipäätään tämä ei nyt vaikuta ihan perusasioihin palaamiselta. Patria on tehnyt pyöräajoneuvoja, ja nyt siirryttiin teloille? Sikäli kuin tämä on AMV teloilla, niin hinta on kyllä liian korkea Suomelle. Toisaalta ihan mielenkiintoinen laitos, ja jos tällainen olisi pakko tukiostaa, niin se ei ehkä olisi katastrofi.
 
Tämähän on siis muotoiluopiskelijan lopputyö, johon oli saatu Patria ohjaajaksi eikä Patrian tuotejulkistus. Odotukset voi asettaa sen mukaan. Sillä voi tai voi olla olematta tekemistä Patrian tulevan ajoneuvon kanssa.

Kuten sanoin, tämä on aika yksityiskohtainen ja viimeistelty lopputyöksi, mitä olen nähnyt noita Lahden "amujen" tuotoksia. Tämä viittaa siihen että Patrialta on saatu hyvää ja kattavaa ohjausta, mutta ei se vielä tarkoita että tästä kehitettäisiin oikea tuotantovaunu.
 
Tämähän on siis muotoiluopiskelijan lopputyö, johon oli saatu Patria ohjaajaksi eikä Patrian tuotejulkistus. Odotukset voi asettaa sen mukaan. Sillä voi tai voi olla olematta tekemistä Patrian tulevan ajoneuvon kanssa.

Kuten sanoin, tämä on aika yksityiskohtainen ja viimeistelty lopputyöksi, mitä olen nähnyt noita Lahden "amujen" tuotoksia. Tämä viittaa siihen että Patrialta on saatu hyvää ja kattavaa ohjausta, mutta ei se vielä tarkoita että tästä kehitettäisiin oikea tuotantovaunu.
Älä nyt latista kun täällä jo ryhmiteltiin joukkoja ja homma on hyvin hanskassa.
 
Olisiko tuo ollut silloin, kun BAE vielä omisti puolet Patriasta? Nythän tuo osuus on Kongsbergilla, joten emoyhtiö ei ainakaan aseta rajoitteita.
Muutenkin BAe:n AMOS/Mjölner-vekslaus voi aiheuttaa Patrian puolella haluttomuutta jatkaa moisten sopimusten (jos niitä olikaan) noudattamista. Herrasmiessopimus kun yleensä vaatii että molemmat osapuolet käyttäytyvät herrasmiehiksi... ;)
 
Tämähän on siis muotoiluopiskelijan lopputyö, johon oli saatu Patria ohjaajaksi eikä Patrian tuotejulkistus. Odotukset voi asettaa sen mukaan. Sillä voi tai voi olla olematta tekemistä Patrian tulevan ajoneuvon kanssa.

Kuten sanoin, tämä on aika yksityiskohtainen ja viimeistelty lopputyöksi, mitä olen nähnyt noita Lahden "amujen" tuotoksia. Tämä viittaa siihen että Patrialta on saatu hyvää ja kattavaa ohjausta, mutta ei se vielä tarkoita että tästä kehitettäisiin oikea tuotantovaunu.
Nopealla vilkaisulla tuosta puuttuu tekninen suunnittelu vielä kokonaan, mikä on tietty ymmärrettävää kun se ei kuulu muotoilualan opiskelijalle, ja kun tuossa meni jo nyt 500h niin jos alkaisi voimapakettia, jousitusta, aseistusta, panssarointia jne. mitoittamaan menisi siihen äkkiä toinen mokoma. Eli kaukana ollaan valmiista tuotteesta.

Ymmärsin kanssa, ettei Patria ollut opparin tilaaja, vaan yhteistyökumppani, eli tämä ei ole edes mikään Patrian himmeli vaan yksittäisen opiskelijan keksimä konsepti johon Patria antoi konsultointia. AMK:n oppareissa on ainakin tapana ollut (ellei ole pakollista), että niihin löydetään joku yritys tilaajaksi. Oli niillä tekemistä tai tarvetta sille opparille tahi ei.

Ja vaikka nyt olisi, että tulevaisuudessa nähtäisiin mystisesti hyvin Arctoksen näköinen vaunu testikuvissa, niin kannattaa muistaa, että Patrian tuotteena tuon hinta olisi helposti ihan kohtuuton jos haetaan Ällin korvaajaa. Se on sitten eri asia, onko sille kilpailevia ehdotuksia.
 
Ymmärsin kanssa, ettei Patria ollut opparin tilaaja, vaan yhteistyökumppani, eli tämä ei ole edes mikään Patrian himmeli vaan yksittäisen opiskelijan keksimä konsepti johon Patria antoi konsultointia. AMK:n oppareissa on ainakin tapana ollut (ellei ole pakollista), että niihin löydetään joku yritys tilaajaksi. Oli niillä tekemistä tai tarvetta sille opparille tahi ei.

Työssä ei oikeastaan kerrota juurikaan toimeksiannon taustoja, paitsi liitteessä 1 on seuraava:

1520433722664.png

"Käyttää harkintasa mukaan" ja ei maksua viittaa kyllä siihen ettei tämä ainakaan suoraan toteudu. Taisin innostua turhaan?
 
"Käyttää harkintasa mukaan" ja ei maksua viittaa kyllä siihen ettei tämä ainakaan suoraan toteudu. Taisin innostua turhaan?
Noh, opinnäytetyöt on käsittääkseni aika usein ilmaisia koska ne tehdään maksuttoman harjoittelun aikana, ettei se vielä mitään kerro. Maksetut tilaukset on lähinnä kesätöiden aikana työnantajalle tehdyt. Meinasin lähinnä, että itselle vaikuttaa siltä, että kaveri on keksinyt opinnäytetyöllensä aiheen, ja sen jälkeen on vaan kysytty Patrialta apuja ja laitettu lafka tilaajakenttään, jotta saataisiin byrokraatikot tyytyväisiksi - ei se vielä yksinään hirveästi kerro siitä, onko Patrialla haluja tehdä tuota.

Tuskin kuitenkaan toteutuu ihan lähitulevaisuudessa, kun viime aikoina ei ole oikein ollut tela-alustaisille miehistönkuljetusajoneuvoille kysyntää ulkomailla, eikä silloinkaan välttämättä tuollaisena kun jatkosuunnittelussa jouduttaisiin muuttamaan vaunua. Kuitenkin ihan hauska konsepti, ja on toki mielenkiintoista, että Patriaa on ylipäätänsä kiinnostanut ohjata jonkun lahtelaisen opiskelijan telapohjaisen vaunun konseptisuunnittelua. Voihan tuo olla, että Patria on tiedostanut PV:n tarpeen tela-alustaisille miehistönkuljetusvaunuille, ja haluaa jo vähän "brainstormata" ideoita korvaavaksi alustaksi. Voi olla, että kyseessä oli ihan perinteinen oppilaitosyhteistyö, missä Patria halusi vaan kiillottaa kilpeään. Ei vaan näin ulkopuolelta taida ihan heti selvitä.
 
Olisiko tarkoitus tavoitella hieman vastaavaa liikkuvuutta kuin AMV? Mitä mieltä raati on noista teloista, näyttävätkö kapeilta? Toisaalta, ei kai ole mitään syytä miksi ei voisi käyttää CV-90 yhteensopivia teloja?
eikos kannattaisi kayttaa hiilikuituteloja??? Hemmetin keveat pyorittaa, todella kulutuskestavat. Pienempi polttoaineen kulutus... Leveytta lisaa, pienempi neliokuorma
 
Olisiko tuo ollut silloin, kun BAE vielä omisti puolet Patriasta? Nythän tuo osuus on Kongsbergilla, joten emoyhtiö ei ainakaan aseta rajoitteita.
Sellaista päivää ei ole kuunaan ollutkaan, jolloin BAE olisi omistanut Patriaa, eurooppalainen omistaja oli EADS. Toki, Hägglunds Vehicle, nyttemmin BAE Systems Hägglunds, omisti Patrian kanssa 50/50 Patria Hägglunds -yhtiön. PHÄ omisti AMOS-tuoteoikeudet, myi AMOSit PV:ille ja on viime vuoden lopulla lopetettu.
 
Nopealla vilkaisulla tuosta puuttuu tekninen suunnittelu vielä kokonaan, mikä on tietty ymmärrettävää kun se ei kuulu muotoilualan opiskelijalle, ja kun tuossa meni jo nyt 500h niin jos alkaisi voimapakettia, jousitusta, aseistusta, panssarointia jne. mitoittamaan menisi siihen äkkiä toinen mokoma. Eli kaukana ollaan valmiista tuotteesta.

Ymmärsin kanssa, ettei Patria ollut opparin tilaaja, vaan yhteistyökumppani, eli tämä ei ole edes mikään Patrian himmeli vaan yksittäisen opiskelijan keksimä konsepti johon Patria antoi konsultointia. AMK:n oppareissa on ainakin tapana ollut (ellei ole pakollista), että niihin löydetään joku yritys tilaajaksi. Oli niillä tekemistä tai tarvetta sille opparille tahi ei.

Ja vaikka nyt olisi, että tulevaisuudessa nähtäisiin mystisesti hyvin Arctoksen näköinen vaunu testikuvissa, niin kannattaa muistaa, että Patrian tuotteena tuon hinta olisi helposti ihan kohtuuton jos haetaan Ällin korvaajaa. Se on sitten eri asia, onko sille kilpailevia ehdotuksia.


Hinta olisi tosiaan järjetöntä varmasti, itse haluaisin piruuttani nähdä ehdotuksen jossa käytetään MT-LB runkoa aihiona tai joku jossain Bulgariassa tekee päivitetyn version.
 
Ukrainassa on myös suunniteltu raskaan IFV/APC kaluston versioita, siihen meilläkin olisi ollut aihioita.

HIFV2.png
 
Sellaista päivää ei ole kuunaan ollutkaan, jolloin BAE olisi omistanut Patriaa, eurooppalainen omistaja oli EADS. Toki, Hägglunds Vehicle, nyttemmin BAE Systems Hägglunds, omisti Patrian kanssa 50/50 Patria Hägglunds -yhtiön. PHÄ omisti AMOS-tuoteoikeudet, myi AMOSit PV:ille ja on viime vuoden lopulla lopetettu.

Liian monimutkainen kuvio yksinkertaiselle miehelle. Hyvä, kun korjasit! :solthum:
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Olisiko tarkoitus tavoitella hieman vastaavaa liikkuvuutta kuin AMV? Mitä mieltä raati on noista teloista, näyttävätkö kapeilta? Toisaalta, ei kai ole mitään syytä miksi ei voisi käyttää CV-90 yhteensopivia teloja?
Täältä tosiaan ainakin huomio noista teloista, on siis näköjään päädytty tieverkolle kevyempiin kumitassuihin länsitelojen tyyliin.
Sanoisin, että meikäläisiin erityisolosuhteisiin MT-LBV:n telat sopisivat paljon paremmin, ne ovat leveämmät, ja pitävät paremmin mudassa, lumella ja jäällä (jälkimmäinen varauksella). Toki ne ovat inhaa itäläistä suunnittelua, ja kuluttavat ehkä teitä vähän enemmän.

Toisena huomiona se, että tuo on suhteellisen korkea, 2,5 metriä kuten M113, mutta MT-LBV on vain 1,86 metriä korkea. Matala profiili onkin yksi ällin eduista, vaikka se ei olekaan ehkä kaikkein mukavin mahdollinen miehistölle.

Kolmantena, ottaisin miehistötilasta yhden istuimen kummaltakin puolen pois, 2+9 olisi meidän ryhmämitoituksillemme parempi, ja tila olisi vähän väljempi. Toki kun kyseessä on idea modulaarisesta ratkaisusta, niin tuo ei ole kuin muotoseikka.
 
Viimeksi muokattu:
Kolmantena, ottaisin miehistötilasta yhden istuimen kummaltakin puolen pois, 2+9 olisi meidän ryhmämitoituksillemme parempi, ja tila olisi vähän väljempi. Toki kun kyseessä on idea modulaarisesta ratkaisusta, niin tuo ei ole kuin muotoseikka.

Ryhmämitoitukseen katsottaessa tuo pitänee paikkansa, mutta mitenkäs joukkueen kannalta? Pitäisikö joukkueenjohtajaa ja tulenjohtajia varten olla oma ajoneuvo? Mutta toki ajoneuvossa pitäisi olla ylimääräistä tilaa, niin saadaan ryhmän- ja joukkueen kamat kulkemaan mukana. Tämä lienee yksi syy miksi ajoneuvo on niin paljon korkeampi kuin MT-LB.
 
Back
Top