Honcho
SMLNKO M/83
Minulle Alazawai ja Turunen ovat hyvin integroituneita maahanmuuttajia, Alazawain ja Turusen lapset voivat olla jo suomalaisia ja japanilaisia.
Ehkä näinkin, ei ne juuret kokonaan unohdu, jos edes pitääkään. Itse asiassa pidän jopa Stubbilaisesti rikkautena, jos tämän ensisijaisen suomalaisen identiteetin lisäksi on jotakin sekundääristäkin, itse olen wannabe-karjalainen toissijaisesti suomalaisuuden jälkeen. Mutta hyvin integroitunut maahanmuuttaja on minulle riittävän suomalainen, että alan pitämään käytännössä kanssasuomalaisena. Mitä lapsiin tulee, niin se onkin se oleellinen kysymys. Jos Suomessa syntyy lapsia, jotka EIVÄT koe ensisijaisesti olevansa suomalaisia ihonväristään ja vanhempiensa taustoista riippumatta, olemme ns. kusessa ennen pitkää. Monissa maissa se toinen polvi onkin ollut ongelmallisempi, tähän emme saisi tilannetta päästää vaikka monet aktiivisesti yrittävätkin asioita siihen malliin monikulttuurihenkisellä eristäytymisellä rimpuilla.
Minulla on itse asiassa jopa useita Turussa syntyneitä kavereita ja pidän heitä suomalaisina aivan kuin ketä tahansa muutakin