Perussuomalaisten kuihtuminen ja sen seuraukset

Kaikilla puolueilla on omia tavoitteita joista hallitusneuvotteluissa sitten tingitään ja käydään vaihtokauppaa. Se on sitten toinen asia kuinka paljon mahdollisissa hallitusneuvotteluissa mikäkin puolue on valmis tekemään kompromisseja. Persujen sitä tuskin tarvii miettiä koska useimmat puolueet ovat ilmoittaneet etteivät huoli persuja hallitukseen.

Nuo puheet huolimisista unohtuvat nopeasti jos päästään järkeviin keskusteluihin hallitusohjelmasta. Kynnys sille että vaikkapa SDP lähti hallitukseen Kokoomuksen sijaan PS:n kanssa on varmasti melkoinen. Ajatusleikkinä kyllä mielenkiintoinen. Siihen vielä Vihreät ja Vassarit niin hyvä tulee. Kyllähän PS:n pitäisi olla mukana jos todellista punavihreää koalitiota rakennetaan. Linjaltaan PS on kuitenkin varsin selkeä vasemmistopuolue. Tuo olisi nippu jolla nykyisen hallituspohjan voisi sivuuttaa kokonaan. Arvaan ettei tuota kylläkään haluta ja vaikka haluttaisiin ei hallitusohjelmaa saataisi millään kasaan. Ihan mihin tahansa ei elävä todellisuus taivu.
 
Seuraavaksi voi miettiä kannattaako äänestää puoluetta joka pystyy vaalivoiton jälkeen edistämään edes osaa tavoitteistaan vaiko puoluetta joka aikoo räksyttää iankaikkisesti oppositiosta? Tai sitten maailmassa tapahtuu jotain todella mullistavaa koska jo neljänneksen ääniosuus olisi valtava. Yksinvallan tarjoava puolet ja ylikin on täydellistä utopiaa missään kuviteltavissa olevassa tulevaisuudessa.
Onko tämä sitä paljon puhuttua mielipidevaikuttamista?

Ymmärtääkseni Ruotsissa on samaa yritetty, osin onnistuttukin, mutta ihmeellistä eloa siellä ainakin tuntuu olevan tällä hetkellä..
 
Onko tämä sitä paljon puhuttua mielipidevaikuttamista?

Ymmärtääkseni Ruotsissa on samaa yritetty, osin onnistuttukin, mutta ihmeellistä eloa siellä ainakin tuntuu olevan tällä hetkellä..

Se oli kommentti jossa totesin ihan vain omana mielipiteenäni olevan älytöntä äänestää puoluetta joka jo ennakkoon ilmoittaa ettei tee kompromisseja mikäli jää alle 50 prosentin kannatukseen. Puolueen tulee pyrkiä saamaan tavoitteitaan läpi joko kokonaan tai osittain. Puskista huutelijat ovat täysin joutavaa porukkaa myös politiikassa. En siis tuhlaisi ääntäni puolueelle joka ilmoittaa ettei edes yritä hyödyntää sitä.
 
Se oli kommentti jossa totesin ihan vain omana mielipiteenäni olevan älytöntä äänestää puoluetta joka jo ennakkoon ilmoittaa ettei tee kompromisseja mikäli jää alle 50 prosentin kannatukseen. Puolueen tulee pyrkiä saamaan tavoitteitaan läpi joko kokonaan tai osittain. Puskista huutelijat ovat täysin joutavaa porukkaa myös politiikassa. En siis tuhlaisi ääntäni puolueelle joka ilmoittaa ettei edes yritä hyödyntää sitä.

09:30 -> pari Ristamäen kysymystä

 
Se mikä minua persujen kannatusjäsenenä on puolueessa häirinnyt on sen rahvaanomainen imago kentällä. Ruotsindemokraateilla vastaavaa ongelmaa ei ole, koska Ruotsissa kansan syvät rivitkin ovat pääsääntöisesti huoliteltua väkeä.
Tuo jotain rajaa video on askel juuri oikeaan suuntaan. Olen aivan varma, että Persut tulevat erinomaisen kampanjan ansiosta viemään ääniä Kokoomuksen konservatiiveilta eduskuntavaaleissa.
 
09:30 -> pari Ristamäen kysymystä


Odotusarvo on ilman muuta se että vaalien jälkeen aate venyy ja vanuu tarpeen mukaan jotta päästäisiin sinne missä asioista päätetään. Ja jos neuvottelut ovat menestys niin historia toistaa itseään ja puolueen sisään syntyy jälleen vahva oppositio joka huutaa petoksen tapahtuneen ja lyö johdolle puukkoa selkään. Porukan henki vain on sellainen. En kyllä usko että avautuu.

Siitähän on jo varma tieto Suomi ei ole Ruotsi. Persujen on täysin mahdollista päästä hallitukseen.
 
Puolueen tulee pyrkiä saamaan tavoitteitaan läpi joko kokonaan tai osittain. Puskista huutelijat ovat täysin joutavaa porukkaa myös politiikassa. En siis tuhlaisi ääntäni puolueelle joka ilmoittaa ettei edes yritä hyödyntää sitä.

No sviddu, pitääpä äänestää sitten demareita. Ne pääsee aika varmasti hallitukseen. En tosin ole asioista samaa mieltä SDP:n kanssa, mutta eipä mene ääni hukkaan.
 
No sviddu, pitääpä äänestää sitten demareita. Ne pääsee aika varmasti hallitukseen. En tosin ole asioista samaa mieltä SDP:n kanssa, mutta eipä mene ääni hukkaan.

Taitaa siellä olla pari muutakin vaihtoehtoa jos oikein tarkkaan katsoo :D

Olennaista on siis se että "milliäkään ei jousteta'" olisi Suomen systeemissä täydellisen älyvapaa lausuma. Siksi sellaista ei kuulla. Ei ainakaan vaalien jälkeen. Ja siksi niihin kompromisseihin kannattaa jo äänestysnumeroa raapustaessaan myös henkisesti varautua. Ihan siitä riippumatta ketä äänestää.
 
Taitaa siellä olla pari muutakin vaihtoehtoa jos oikein tarkkaan katsoo :D

Olennaista on siis se että "milliäkään ei jousteta'" olisi Suomen systeemissä täydellisen älyvapaa lausuma. Siksi sellaista ei kuulla. Ei ainakaan vaalien jälkeen. Ja siksi niihin kompromisseihin kannattaa jo äänestysnumeroa raapustaessaan myös henkisesti varautua. Ihan siitä riippumatta ketä äänestää.

Suomalaisen systeemin perinteinen vahvuus ja heikkous on ollut konsensushakuisuus. Oletettavasti tämä juontaa juurensa vuodesta 1918 ja viime sodista. Esim. itsenäisyyden säilyttämisen kannalta oli ehdottoman olennaista saada maltillinen vasemmisto mukaan maanpuolustuksen pariin. Se että oikea ja vasen laita tarvittaessa kykenevät istumaan samassa hallituksessa pragmaattisesti on toki suomalaisen yhteiskunnan vahvuus. Toisaalta heikkous on se, että liian laajapohjaiset sixpack-hallitukset mallia Katainen ennen pitkää sortuvat keskinäiseen riitelyyn ja menettävät päätöksentekokykynsä.
 
Suomalaisen systeemin perinteinen vahvuus ja heikkous on ollut konsensushakuisuus. Oletettavasti tämä juontaa juurensa vuodesta 1918 ja viime sodista. Esim. itsenäisyyden säilyttämisen kannalta oli ehdottoman olennaista saada maltillinen vasemmisto mukaan maanpuolustuksen pariin. Se että oikea ja vasen laita tarvittaessa kykenevät istumaan samassa hallituksessa pragmaattisesti on toki suomalaisen yhteiskunnan vahvuus. Toisaalta heikkous on se, että liian laajapohjaiset sixpack-hallitukset mallia Katainen ennen pitkää sortuvat keskinäiseen riitelyyn ja menettävät päätöksentekokykynsä.

Niinpä. Silläpä se tuntuukin, että aivan sama mitä noista perinteisestä kolmesta suuresta äänestää, niin samaa huttua sieltä tulee. Sitten kun joku erottuu liikaa, niin aletaan nähdä natseja ja se pelataan pihalle.

Aion edelleen äänestää oman mielipiteeni mukaan, enkä sen mukaan pääseekö ehdokkaani, tai ehdokkaani puolue hallitukseen. Muutoin en näe äänestämisessä oikein mieltä; "Puolue X on asioista 20%:sti samaa mieltä kanssani ja pääsee neuvottelemaan siitä komromissin takuu varmasti, joten äänestän puoluetta X". Lopputulemana äänestin puoluetta, joka ajaa konsensushakuisuuden jälkeen asioita, joista olen lähes täysin erimieltä.
 
Suomalaisen systeemin perinteinen vahvuus ja heikkous on ollut konsensushakuisuus. Oletettavasti tämä juontaa juurensa vuodesta 1918 ja viime sodista. Esim. itsenäisyyden säilyttämisen kannalta oli ehdottoman olennaista saada maltillinen vasemmisto mukaan maanpuolustuksen pariin. Se että oikea ja vasen laita tarvittaessa kykenevät istumaan samassa hallituksessa pragmaattisesti on toki suomalaisen yhteiskunnan vahvuus. Toisaalta heikkous on se, että liian laajapohjaiset sixpack-hallitukset mallia Katainen ennen pitkää sortuvat keskinäiseen riitelyyn ja menettävät päätöksentekokykynsä.

Järjestelmän iso ongelma on se ettei isoa muutosta hevin saada aikaiseksi. Moni menettää sitä myöten mielenkiintonsa koko touhuun.
 
Järjestelmän iso ongelma on se ettei isoa muutosta hevin saada aikaiseksi. Moni menettää sitä myöten mielenkiintonsa koko touhuun.
No niinpä, eikä ihme että esim. Hjallis kyrpiintyi tähän vanhahtavaan systeemiin.

Mitä tulee persuihin, niin jonkinlaisen "jytkyn" ainekset ensi kevääksi ovat olemassa, mutta ehkä mitään veret seisauttavaa tulosta ei saada, kun puolue on kuitenkin Halla-ahon käsissä yhä enemmän leimaantunut yhden asian liikkeeksi. Vaikka mies kovasti yritti juuri näkökantoja laventaa.

Ruotsidemokraattien varmalta näyttävä jytky länsinaapurissa voi toki avittaa myös PS:n kannatusta meillä. Hallitukseen meno vaan on pirun hankalaa vanhojen puolueiden kanssa.
 
Taitaa siellä olla pari muutakin vaihtoehtoa jos oikein tarkkaan katsoo :D

Olennaista on siis se että "milliäkään ei jousteta'" olisi Suomen systeemissä täydellisen älyvapaa lausuma. Siksi sellaista ei kuulla. Ei ainakaan vaalien jälkeen. Ja siksi niihin kompromisseihin kannattaa jo äänestysnumeroa raapustaessaan myös henkisesti varautua. Ihan siitä riippumatta ketä äänestää.

Et tainnut katsoa haastattelu klippiä?
 
Persuhavaintoja Lahden yössä lauantaina nolla. Tai eivät ainakaan tunnustaneet väriä. Lienekkö Mestarilta tullut ehdoton perseilykielto persuille, että kokouksesta suoraan kotiin, eikä Alkon ja putkan kautta.
 
YLE maksukortin taakse en kannata. Sen sijaan YLE;n ohjelmatarjontaa voisi tarkistaa.

Tuo nyt on selkeästi sellainen heitto, että siitä aletaan neuvottelemaan. Lopputulos on sitten sellainen, että yle joko muuttaa tapojaan, tai sitten yle:llä on jäljellä vain yksi kanava TV:ssä ja radiossa sekä nettisivut.

Ei ole mitään järkeä laittaa minimitarjousta heti pöytään, vaan jättää neuvotteluvaraa. Samalla sitten pitää muistaa myös se, että nyt odotetaan että seuraava hallitus on vihervasemmistolainen, jos näin niin mitä neuvottelemista heidän kanssaan on? Joten ei haittaa vaikka sanookin "että kompromisseja ei tehdä"? Jos hallitukseen ei ole mitään asiaa, niin silloin on helppo sanoa että lupaukset on pidetty.
 
Monikohan näistä tehtävistä toteutuu säännöllisesti?

3 luku
Yhtiön tehtävät
7 § (19.8.2005/635)
Julkinen palvelu

Yhtiön tehtävänä on tuoda monipuolinen ja kattava julkisen palvelun televisio- ja radio-ohjelmisto siihen liittyvine oheis- ja lisäpalveluineen jokaisen saataville yhtäläisin ehdoin. Näitä ja muita julkisen palvelun sisältöpalveluja tulee tarjota yleisissä viestintäverkoissa valtakunnallisesti ja maakunnallisesti. (28.6.2017/436)

Julkisen palvelun ohjelmatoiminnan tulee erityisesti:

1) tukea kansanvaltaa ja jokaisen osallistumismahdollisuuksia tarjoamalla monipuolisia tietoja, mielipiteitä ja keskusteluja sekä vuorovaikutusmahdollisuuksia;

2) tuottaa, luoda, kehittää ja säilyttää kotimaista kulttuuria, taidetta ja virikkeellistä viihdettä; (10.8.2012/474)

3) ottaa ohjelmistossa huomioon sivistys- ja tasa-arvonäkökohdat, tarjota mahdollisuus oppimiseen ja itsensä kehittämiseen, painottaa lapsille ja nuorille suunnattuja ohjelmistoja sekä tarjota hartausohjelmia; (10.8.2012/474)

4) kohdella ohjelmatoiminnassa yhtäläisin perustein suomen- ja ruotsinkielistä väestöä, tuottaa palveluja saamen, romanin ja viittomakielellä sekä soveltuvin osin myös maan muiden kieliryhmien kielellä;

5) tukea suomalaisen kulttuuriperinnön vaalimista, suvaitsevaisuutta, yhdenvertaisuutta, tasa-arvoa ja kulttuurista moninaisuutta sekä huolehtia ohjelmatarjonnasta myös vähemmistö- ja erityisryhmille; (28.6.2017/436)

6) edistää kulttuurien vuorovaikutusta ja ylläpitää ulkomaille suunnattua ohjelmatarjontaa;

7) välittää asetuksella tarkemmin säädettäviä viranomaistiedotuksia ja varautua televisio- ja radiotoiminnan hoitamiseen poikkeusoloissa.
 
Back
Top