Itse en usko, että PS kannatus on vielä tapissaan. Maaperä ja aika on sangen otollinen kasvaa vielä lisää. Vaikka PS olisi hallituksessa ja joutuisi siellä tekemään päätöksiä hankaliakin päätöksiä kannattajiensa kannalta. Sillä voi olla se hyvä vaikutus, että muutkin joutuvat järkeistämään politiikkaansa ilmasto,ympäristö ja tietenkin PS tärkeimmässä aiheessa tai teemassa maahanmuutossa. Kokoomuksesta odottelisin tai elättelen toiveita PS hallitus kaveriksi muttei nykyisellä johdolla ja olosuhteilla. SDP ja Keskusta ovat mielestäni auringon laskun puolueita. SDP ratsastaa vielä jonkin aikaa eläkeläisten tuella kunnes väestö rakenne muuttuu sille epäedulliseksi. Tai sitten tekevät oikeasti täyskäännöksen politiikassaan. Keskusta on mielestäni jo hävittänyt itsensä jo melko hyvin. Mitä täälläpäin maataloudesta elantonsa saavia kuuntelee niin hankalaa tulee olemaan heidän luottamuksen palauttaminen. Jos on edes tarkoituskaan. Toki vannoutuneimmat kepulaiset eivät aatettansa mihinkään vaihda vaikka Keskusta vaihtaisi nimensä kaupunkikeskustapuolueeksi. Nämä omasta pienestä kuplasta tarkasteltuna.
Perussuomalaisten suurin vahvuus on keskittyminen asiapolitiikkaan. Perussuomalaiset ei ole sellainen puolue, jota keskiluokkaiset tuulipuvut äänestäisi imagoaan kohottaakseen (siis sellaiset "no mä en käy Lidlissä ku se on niin alaluokkanen kauppa, mä käyn Prismassa ku se on vähän tällänen parempien ihmisten kauppa, ajatella jos joku naapuri näkis mut Lidlin parkkipaikalla" -tyypit). Kun persuja ei äänestetä imagoaan kohottaakseen, tai siksi että oltaisiin kasvettu kotona persuiksi (persut on nuori suureksi puolueeksi); niin syy löytyy persujen näkemyksistä. Se mitä moni ihminen ei tiedä, tai halua tiedostaa, on se että moni persujen kannattaja kannatti ennen jotain toista valtapuoluetta.
Itse en suinkaan ole kaikesta persujen kanssa samaa mieltä (esim. ilmasto-, päihde- ja talouspolitiikasta olen eri mieltä persujen kanssa), mutta en siedä umpimielistä ilmapiiriä, jossa ei voida keskustella asiallisesti erilaisista yhteiskunnallisista ongelmista ja niiden ratkaisuista. Vielä vähemmän pidän stalinistisesta toisinajattelijoiden leimaamisesta.
Sekä SDP että kepu ovat auringonlaskun puolueita, mutta romahdus ei tietenkään ole välitön. Nähdäkseni demarit ja kepu tulevat olemaan sellaisia noin kymmenen prosentin puolueita. Demareilla ja kepulla on kokenutta väkeä puolueissa ja vahva puoluekoneisto, mutta tästä huolimatta he eivät kykene taittamaan persujen nousua. Mistä se kertoo?
Perussuomalaiset eivät itseasiassa ole globaalissa tarkastelussa mitenkään "äärimmäinen" puolue. Pohjoismaita jos katsellaan, niin
Tanskassa moni puolue on siirtynyt paikallisten 'persujen' linjoille, myös paikalliset sosiaalidemokraatit. Ruotsissa paikallinen
kokoomus on viime aikoina viestitellyt, että joo, kyllähän ruotsidemokraateilla on ihan hyviä pointteja ja Ruotsi on tehnyt virheitä politiikassaan. Suomi tulee vähän jälkijunassa. Euroopassa yleisemminkin maahanmuuttopolitiikka tiukkenee, ja Aasia on ihan oma lukunsa niin maahanmuuttopolitiikaltaan kuin maahanmuuttoon liittyvien arvojen kannalta... Mutta ei näitä itsestäänselvyyksiä jaksa toistuvasti kirjoittaa. Tähän väliin tekee mieli todeta, että internetin keskustelupalstojen rikkaus on se, että voi keskustella sellaisten ihmisten kanssa joiden kanssa ei muutoin olisi tekemisissä, mutta välillä tämä kyllä aiheuttaa omat haasteensa kommunikaation kannalta.
Toisaalta kun katsoo tämän ketjun otsikkoa, niin kannattaa ottaa huumorilla tässä aiheessa esitetyt ennustukset persujen kuolemasta.