Perussuomalaisten kuihtuminen ja sen seuraukset

Silloin kirjataan eriävä mielipide tai vaikka äänestytetään kuten taannoin Mäenpään tapauksessa tehtiin. Riippuu tietysti siitä minkä tasoista käsittelyä tehdään. Kukaan ei kuitenkaan joudu hiljaisesti tyytymään mihinkään. Tyytymään kylläkin.

Tarina on kuitenkin kesken joten katsotaan mitä tuleva tuo tullessaan.
Jos on äänestetty ei silloin tarvitse enää mitään eriävää mielipidettä jättää. Riittää kun on jo äänestänyt vastaan. Suljetussa äänestyksessä sen sijaan voi eriävän mielipiteensä jättää.
 
Ei tuon EU tukipaketin kanssa ole vielä loppua nähty. Sehän tulee eduskunnan eteen jossain vaiheessa. Persut vastustavat aivan varmasti kuten kuuluukin. Tukipaketti ei Suomeen kaadu ja jos muut maat haluavat jakaa etelän perseilijöille niin siitä vaan. Suomi käy ihan omaa kuolinkamppaluaan taloutensa kanssa. Tänne tarvitaan tässä tilanteessa joka ainut euro mitä on. Valtio takoo pitkää miinusta ja kunnissa tilanne on vielä huonompi. Siellä on sellainen pommi odottamassa, että moni ei edes usko. Kokonaistalouden kannalta ollaan vasta alku nähty muutoinkin.
 
Ei tuon EU tukipaketin kanssa ole vielä loppua nähty. Sehän tulee eduskunnan eteen jossain vaiheessa. Persut vastustavat aivan varmasti kuten kuuluukin. Tukipaketti ei Suomeen kaadu ja jos muut maat haluavat jakaa etelän perseilijöille niin siitä vaan. Suomi käy ihan omaa kuolinkamppaluaan taloutensa kanssa. Tänne tarvitaan tässä tilanteessa joka ainut euro mitä on. Valtio takoo pitkää miinusta ja kunnissa tilanne on vielä huonompi. Siellä on sellainen pommi odottamassa, että moni ei edes usko. Kokonaistalouden kannalta ollaan vasta alku nähty muutoinkin.

Jos Suomi ei tukipakettia hyväksy, Suomi on sen ulkopuolella ja muut EU -maat jatkavat. Se, mikä vaikutus tuolla tulisi olemaan, on kysymysmerkki.

Yksi vaikutus olisi varmasti se, että puolueesta riippumatta, voiko muut EU -maat luottaa Suomen oikeusjärjestelmään ja valtiosääntöön siinä, että hallitus voi olla sopimassa jotain, jonka eduskunta voi myöhemmin muotoseikkojen nojalla kumota. Tuolla saattaisi olla arvaamattomia vaikutuksia kaikissa neuvotteluissa, jotka liittyvät EU:n tulevaisuuteen, Suomen valtionlainoihin ja myös turvallisuuspoliittiseen päätöksentekoon. Ei muut EU -maat ajattele tätä asiaa niin, että puoluetta vaihtamalla luottamus paranisi.

Toinen vaikutus varmaankin olisi se, että samalla Suomi kieltäytyisi näkemästä hyötyä sille, että EU päättää valtiolainoin tukea yhteistä valuuttaansa. Suomi hylkää sopimuksen, eikä siinä kohtaa kukaan ole esittänyt, miten Suomi aikoo 2021 valtion budjetin kasata. Mahdollisesti tuo heijastuisi Suomen valtionlainojen koroissa.

Olen jo aikaisemminkin maininnut, että jos laiva on uppoamassa, niin kannattaa olla muiden kanssa pelastusveneessä, eikä hypätä yksin mereen kellumaan. Valtioiden väliset suhteet perustuvat sopimuksiin ja luottamukseen. BKT, teollisuus ja muilla käyrillä tapahtuva mallinnus siitä, miten asiat voisivat olla, ovat irti todellisuudesta, koska se kauppa/valtiokumppaneiden luottamus eri skenaarioiden välillä on erilainen.

Simpauttaja
 
Olen jo aikaisemminkin maininnut, että jos laiva on uppoamassa, niin kannattaa olla muiden kanssa pelastusveneessä, eikä hypätä yksin mereen kellumaan. Valtioiden väliset suhteet perustuvat sopimuksiin ja luottamukseen. BKT, teollisuus ja muilla käyrillä tapahtuva mallinnus siitä, miten asiat voisivat olla, ovat irti todellisuudesta, koska se kauppa/valtiokumppaneiden luottamus eri skenaarioiden välillä on erilainen.

Simpauttaja

Tuo sopimuksista lipsuminen, vertaustasi mukaillen, vastaa sitä, että vuotojen viereen porataan lisää reikiä, jotta vesi pääsisi uppoavasta laivasta pois. Nyt hätäpäissään siirretään kriisi pahempana tulevaisuuteen.

Kuten sanoit, valtioiden välisten suhteiden tulisi perustua sopimuksiin. Joissakin tilanteissa, esimerkiksi pakolaiskriisissä, ne tuntuivat olevan kiveen hakattuja. Toisissa niitä taasen tulkitaan erittäin vapaasti. Historiaa lukeneena en näe imperiumin tulevaisuutta kovinkaan valoisana.
 
Tuo sopimuksista lipsuminen, vertaustasi mukaillen, vastaa sitä, että vuotojen viereen porataan lisää reikiä, jotta vesi pääsisi uppoavasta laivasta pois. Nyt hätäpäissään siirretään kriisi pahempana tulevaisuuteen.

Kuten sanoit, valtioiden välisten suhteiden tulisi perustua sopimuksiin. Joissakin tilanteissa, esimerkiksi pakolaiskriisissä, ne tuntuivat olevan kiveen hakattuja. Toisissa niitä taasen tulkitaan erittäin vapaasti. Historiaa lukeneena en näe imperiumin tulevaisuutta kovinkaan valoisana.

Pelastusvenehän nimenomaa on kriisin siirtämistä tulevaisuuteen...

Oli tulevaisuus tai ei, niin valtiolla pitää olla jokin suunnitelma, mitä aikoo tehdä. Vastustaminen on helppoa, vaihtoehdon esittäminen on vaikeampaa.

Edelleenkin, oli Suomi mukana EU:ssa tai Eurossa, Suomen kaupasta, 60% on EU alueelle suuntautuvaa. Jos Suomi ilmottaisi että hupsista, unohtui tarkistaa tällainen asia meidän perustuslaista ja nyt me tulkitsemme sitä niin, että itseasiassa tässä ollaan muuttamassa EU:n perussopimusta, ja muut 26 jäsenvaltiota eivät ole tätä huomanneet... ja me nyt sitten hypätään pois tästä, vaikka ei oikein tiedetä mihin hypätään.

Niin mikäköhän vaikutus tuollaisella päätöksellä olisi Suomen ulkomaankauppaan?

Koska tämä ketju liittyy yhteen puolueeseen, niin uitan keskustelua takaisin siihen suuntaan ja näkisi kyllä, että palloa pitäisi olla nyt oppositioilla esittää toimivia vaihtoehtoja. Vaihtoehtoja, joilla 2021 budjetti saadaan kasaan, eikä ilmassa leivuvia utopioita. Kovin vähän niitä vaihtoehtoja on valitettavasti ollut pöydällä. Suomen poliittisen elämän kannalta, toivoisin, että niitä vaihtoehtoja olisi esillä.

Simpauttaja
 
Viimeksi muokattu:
PS:llä ja Suomella kuuluu olla rohkeutta "kelkasta pois jäämisenkin" uhalla pitää kiinni niistä sopimuksista ja maan laillisesta valtiojärjestyksestä. Josko sitten muitakin seuraisi Suomen esimerkin perässä.

SDP on nyt mahdollisesti laittomasti luvannut Suomen mukaan hankkeeseen joka tulee olemaan kansakunnalle hirvittävän kallis, eikä siinä kuulu pysyä vain koska sitten mukamas menee maine. Noudatetaanko täällä lakia ja toimitaanko Suomen parhaaksi vai ei? Nehän haluaa Suomen mukaan koska Suomi on munaton nettomaksaja joka ei pidä puoliaan!
 
Jos Suomi ei tukipakettia hyväksy, Suomi on sen ulkopuolella ja muut EU -maat jatkavat. Se, mikä vaikutus tuolla tulisi olemaan, on kysymysmerkki.

Yksi vaikutus olisi varmasti se, että puolueesta riippumatta, voiko muut EU -maat luottaa Suomen oikeusjärjestelmään ja valtiosääntöön siinä, että hallitus voi olla sopimassa jotain, jonka eduskunta voi myöhemmin muotoseikkojen nojalla kumota. Tuolla saattaisi olla arvaamattomia vaikutuksia kaikissa neuvotteluissa, jotka liittyvät EU:n tulevaisuuteen, Suomen valtionlainoihin ja myös turvallisuuspoliittiseen päätöksentekoon. Ei muut EU -maat ajattele tätä asiaa niin, että puoluetta vaihtamalla luottamus paranisi.

Toinen vaikutus varmaankin olisi se, että samalla Suomi kieltäytyisi näkemästä hyötyä sille, että EU päättää valtiolainoin tukea yhteistä valuuttaansa. Suomi hylkää sopimuksen, eikä siinä kohtaa kukaan ole esittänyt, miten Suomi aikoo 2021 valtion budjetin kasata. Mahdollisesti tuo heijastuisi Suomen valtionlainojen koroissa.

Olen jo aikaisemminkin maininnut, että jos laiva on uppoamassa, niin kannattaa olla muiden kanssa pelastusveneessä, eikä hypätä yksin mereen kellumaan. Valtioiden väliset suhteet perustuvat sopimuksiin ja luottamukseen. BKT, teollisuus ja muilla käyrillä tapahtuva mallinnus siitä, miten asiat voisivat olla, ovat irti todellisuudesta, koska se kauppa/valtiokumppaneiden luottamus eri skenaarioiden välillä on erilainen.

Simpauttaja
Hallitus ei voi sitoa eduskunnan käsiä. Kyllä eduskunta käyttää tässä maassa suurinta päätäntävaltaa ja on vaaleilla valittu instanssi joka edustaa kansaa. Hallitusta ei ole vaaleilla valittu vaikka kansanedustajista koostuukin. Myöskään perustuslakia ei pidä kevein askelin lähteä tulkitsemaan uudestaan. Suomen tulee pitää kahdenväliset suhteet mahdollisimman moneen isoon peluriin kunnossa mutta ei millä hinnalla hyvänsä. Kannattaako titanicin mukaan lähteä ylipäätään jos kapteenina on idiootti jolle ennätyksen rikkominen on tärkeämpää kuin matkustajien turvallisuus? Eivät ne muut pelastusveneessä olijatkaan Suomen etua ajattele vaan omaansa.
 
No ei ne pakolaiskriisissäkään ole kiveen hakattuja. Jos olisi niin ei yksikään turvapaikan hakija olisi 2015 päässyt Suomeen asti.

Kiitos korjauksesta, eihän nekään tosiaan kaikilta osilta olleet tuossa tapauksessa, vaikka joitakin maita kohtaan rikkomusmenetelmä käynnistettiinkin.
 
Karu faktahan on että EU printtaa nyt rahaa ja pankki jakaa pienikokoista lainaa niin paljon kuin vaan kykenee ja koronan takia tarvitaan. Samoin Suomi lainaa sen verran mitä tämänhetkinen koronan aiheuttama tappio vetää budjettia miinukselle. Viimevuosina lainaraha on ollut pari prosenttia, nyt se on kolmannes

Vaihtoehtoina on siis seuraavia hyviä vaihtoehtoja:

1) Maksetaan hieman kärjistäen eu:n kautta Italian mafialle pari miljardia lunnaita ja ostetaan sillä pääsy näihin eu:n nollakorkolainoihin ja jatketaan eloa lainarahalla kuin koronalla ei olisi mittavan haitallisia vaikutuksia talouteen

2) kieltäydytään periaatesyistä eu:n periaatteita vastaan sotivasta yhteisvastuusta ja jatketaan eloa muulla kuin nollakorolla menevillä lainoilla kuin koronalla ei olisikaan mittavan haitallisia vaikutuksia talouteen

3) Rajoitetaan velan ottoa ja keksitään miten valtion kulutuksesta voidaan leikata kolmannes pois. Esimerkiksi koko sosiaali- ja terveydenhoitoalan lopettaminen voisi juuri ja juuri riittää.

Eihän tuossa kovin hyviä vaihtoehtoja ole, mutta tuo ensimmäinen on aika käytännönläheistä linjaa edustava. Itseänikin toki vituttaa että eu viittaa näin helposti kintaalla omille periaatteilleen ja että kyse on näinkin mittavista summista joita hädissään kirjoitellaan johonkin nenäliinaan, mutta parempaakaan ratkaisua ei oikein ole
 
Karu faktahan on että EU printtaa nyt rahaa ja pankki jakaa pienikokoista lainaa niin paljon kuin vaan kykenee ja koronan takia tarvitaan. Samoin Suomi lainaa sen verran mitä tämänhetkinen koronan aiheuttama tappio vetää budjettia miinukselle. Viimevuosina lainaraha on ollut pari prosenttia, nyt se on kolmannes

Vaihtoehtoina on siis seuraavia hyviä vaihtoehtoja:

1) Maksetaan hieman kärjistäen eu:n kautta Italian mafialle pari miljardia lunnaita ja ostetaan sillä pääsy näihin eu:n nollakorkolainoihin ja jatketaan eloa lainarahalla kuin koronalla ei olisi mittavan haitallisia vaikutuksia talouteen

2) kieltäydytään periaatesyistä eu:n periaatteita vastaan sotivasta yhteisvastuusta ja jatketaan eloa muulla kuin nollakorolla menevillä lainoilla kuin koronalla ei olisikaan mittavan haitallisia vaikutuksia talouteen

3) Rajoitetaan velan ottoa ja keksitään miten valtion kulutuksesta voidaan leikata kolmannes pois. Esimerkiksi koko sosiaali- ja terveydenhoitoalan lopettaminen voisi juuri ja juuri riittää.

Eihän tuossa kovin hyviä vaihtoehtoja ole, mutta tuo ensimmäinen on aika käytännönläheistä linjaa edustava. Itseänikin toki vituttaa että eu viittaa näin helposti kintaalla omille periaatteilleen ja että kyse on näinkin mittavista summista joita hädissään kirjoitellaan johonkin nenäliinaan, mutta parempaakaan ratkaisua ei oikein ole

Kyllä ne tuossa yllä on ne vaihtoehdot kiteytettynä.

Joko käytetään sitä samaa printattua rahaa, mitä Saksa ja Ranska tai printataan omaa rahaa ja samalla otetaan sille paperille velkaa. Ei tarvitse olla kummonen taloustieteilijä, että arvaa, mikä on parempi paha koska 2021 vuosi alkaa neljän kuukauden päästä ja budjetti pitää olla kasassa.

Vaihtoehto 2:n periaatteen miehille pystytetään patsaita. Usein sen tekevät vasta tulevat sukupolvet.

Vaihtoehto 3 Suomessa johtaisi satojen kuntien alasajoon ja palveluiden keskittämiseen kasvukeskuksiin.

Simpauttaja
 
vaikutus Suomen ulkomaankauppaan?
Kyllä EU joutuu senkin asia eteen, että jotkut maat eivät vaan hyväksy kaikkea. Esim etelän maat eivät tunnetusti ole hoitaneet talouttaan kunnolla, mikä seikka sinänsä on jo EU sääntöjen vastaista. Puhuit myös luottamuksesta, johon maiden suhteiden tulee perustua. Luottamuksen ovat rapauttaneet nimenomaan ne etelän maat ja siitä Suomen olisi (jonkun toisen) pääministerin taholta tullut tuoda esille kokouksissa perusteluna Suomen kieltäytymiselle tässä asiassa. Suomi ei olisi millään tavoin kieltäytynyt kaupasta muuten, joten ne asiat tulee käsitellä erillisinä.

Hallitus ei voi sitoa eduskunnan käsiä. Kyllä eduskunta käyttää tässä maassa suurinta päätäntävaltaa ja on vaaleilla valittu instanssi joka edustaa kansaa.
Juuri näin. Fiksu pääministeri olisi ennalta arvioinut millaiseen sisäpoliittiseen myrskyyn joutuu, jos esittää ulkomailla hyväksymisiä joille hänellä ei ole eduskunnan enemmistön tukea. Marin olisi kyllä saanut aavistuksen tilanteesta jos olisi käyttänyt hyödykseen tiedon mikä oli saatavilla.
.
 
Jos Suomi ei tukipakettia hyväksy, Suomi on sen ulkopuolella ja muut EU -maat jatkavat. Se, mikä vaikutus tuolla tulisi olemaan, on kysymysmerkki.

Yksi vaikutus olisi varmasti se, että puolueesta riippumatta, voiko muut EU -maat luottaa Suomen oikeusjärjestelmään ja valtiosääntöön siinä, että hallitus voi olla sopimassa jotain, jonka eduskunta voi myöhemmin muotoseikkojen nojalla kumota. Tuolla saattaisi olla arvaamattomia vaikutuksia kaikissa neuvotteluissa, jotka liittyvät EU:n tulevaisuuteen, Suomen valtionlainoihin ja myös turvallisuuspoliittiseen päätöksentekoon. Ei muut EU -maat ajattele tätä asiaa niin, että puoluetta vaihtamalla luottamus paranisi.
Niin tai onko Suomessa demokratia, jossa eduskunta ylimpänä päätöksentekijänä joko päättää osallistua sopimukseen tai ei. Kauheaa, jos eduskunta päätösvaltaansa käyttäisi. Suomi ei olisi enää oikeusvaltio, jos ja kun pääministeri ei voi sanella. Pääministeri joka sopiessaan ei ollut edes ollut puolueensa niukkaan vaalivoittoon vienyt pj. Kyllä siinä on oikeusvaltio ja demokratia vaarassa.
 
Yksi vaikutus olisi varmasti se, että puolueesta riippumatta, voiko muut EU -maat luottaa Suomen oikeusjärjestelmään ja valtiosääntöön siinä, että hallitus voi olla sopimassa jotain, jonka eduskunta voi myöhemmin muotoseikkojen nojalla kumota. Tuolla saattaisi olla arvaamattomia vaikutuksia kaikissa neuvotteluissa, jotka liittyvät EU:n tulevaisuuteen, Suomen valtionlainoihin ja myös turvallisuuspoliittiseen päätöksentekoon. Ei muut EU -maat ajattele tätä asiaa niin, että puoluetta vaihtamalla luottamus paranisi.

Miten kukaan voi luottaa mihinkään sopimuksiin, oikeusjärjestelmiin ja valtiosääntöihin, jos nikottelematta hyväksytään EU:n esittämä härski näytelmä? Jonka jälkeen investointipankkiiri Macron tv-kameroitten edessä totesi että nyt on pojat hanat auki yhteisvastuullisen velan ottamisessa.

Miten EU voi luottaa Suomen valtiosääntöön jos suomalaisetkin lakkaavat luottamasta siihen? Joka tapauksessa EU on oman uskottavuutensa jonkinlaisena oikeusjärjestelmänä menettänyt ja kysymyksessä on tarkoituksenmukaisuuden korkeimmaksi arvoksi nostava järjestelmä.

Kirjoituksessasi oikeusvaltio = vasallivaltio, joka tekee sen mitä komissaarit esittävät isojen poikien käskynä. Eikä suvaitse vastavallankumouksellista tai taantumuksellista toimintaa.

-Myrskyttäjä
 
Miten kukaan voi luottaa mihinkään sopimuksiin, oikeusjärjestelmiin ja valtiosääntöihin, jos nikottelematta hyväksytään EU:n esittämä härski näytelmä? Jonka jälkeen investointipankkiiri Macron tv-kameroitten edessä totesi että nyt on pojat hanat auki yhteisvastuullisen velan ottamisessa.
Tämä on tässä se ongelma. EU otti uskottavuutensa järjestelmänsä sääntöjen noudattajana ja ajoi sillä satasta päin seinää airbagit pois päältä turvavöittä.
 
No ei ne pakolaiskriisissäkään ole kiveen hakattuja. Jos olisi niin ei yksikään turvapaikan hakija olisi 2015 päässyt Suomeen asti.

Sitä kriisiä tosiaankin siirrettiin tulevaisuuteen. Jos EU olisi toiminut Kreikan rajalla kuten tehtiin tämän vuoden alussa selväksi turkkilaiselle sulttaanille niin 2015 läpsyttely ei olisi edes alkanut. Jostain syystä ei tehty mitään. Ei tehty Kreikan rajalla, ei Saksassa, ei Tanskassa eikä tietenkään Ruotsissa ja pullonperällä Suomessa.

Ei edes ollut kyse pakolaiskriisistä. Se oli jotain muuta. Syyrian pakolaisia tuli sinä syksynä n. 3-5% tulijoista. Muut olivat paremman elintason perässä, siirtolaisia ja osa pikkurikollisia. Jotkut vieläkin pahempia.

Vieläkään 5 vuotta myöhemmin ei edes YLE:lle löydetä pakolaisista kertoviin uutisiin syyrialaisia pakolaisnaisia ja lapsia vaan tarjotaan irakilaisia. Siitä maasta tuli kyllä kaikenlaista väkeä, myös sellaisia jotka huijasivat Suomen viranomaisia, jopa niin että Suomelle tuli valehtelun avulla tuomio.
 
Viimeksi muokattu:
No ei ne pakolaiskriisissäkään ole kiveen hakattuja. Jos olisi niin ei yksikään turvapaikan hakija olisi 2015 päässyt Suomeen asti.

Eikö ne Venäjältä tulleet olisi tulleet siltikin?

Ei kai Venäjä sentään EU:ssa ja sitä myöten Dublinin sopimuksessa ole mukana?

Sehän tuossa Dublinin sopimuksessa tällaisia ulkorajavaltioita närästää, että sisärajojen takana olevat olisivat vapaamatkustajia. Minä suon aivan ilolla Ruotsin ja Saksan kantavan vastuutaan ja ottavan vastaan moninverroin enemmän asyylin hakijoita kuin Suomi. Vaikka se Dublinin sopimuksen vastaita onkin, niin menkööt vaan sinne.
 
Ei tuon EU tukipaketin kanssa ole vielä loppua nähty. Sehän tulee eduskunnan eteen jossain vaiheessa. Persut vastustavat aivan varmasti kuten kuuluukin. Tukipaketti ei Suomeen kaadu ja jos muut maat haluavat jakaa etelän perseilijöille niin siitä vaan. Suomi käy ihan omaa kuolinkamppaluaan taloutensa kanssa. Tänne tarvitaan tässä tilanteessa joka ainut euro mitä on. Valtio takoo pitkää miinusta ja kunnissa tilanne on vielä huonompi. Siellä on sellainen pommi odottamassa, että moni ei edes usko. Kokonaistalouden kannalta ollaan vasta alku nähty muutoinkin.

Asiaa käsitellään eduskunnan täysistunnossa tänään keskiviikkona 14:00.

Taustatietona ja muistutuksena seuraava video, jossa suuri valiokunta keskustelee yhdessä Meppien kanssa:
Kannattaa klikata kohtaan 01:10:20. Siinä kohtaa lähtee ehdottomasti vuoden paras ulina käyntiin.

Simpauttaja
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top