Perussuomalaisten kuihtuminen ja sen seuraukset

Asiaa käsitellään eduskunnan täysistunnossa tänään keskiviikkona 14:00.

Taustatietona ja muistutuksena seuraava video, jossa suuri valiokunta keskustelee yhdessä Meppien kanssa:
Kannattaa klikata kohtaan 01:10:20. Siinä kohtaa lähtee ehdottomasti vuoden paras ulina käyntiin.

Simpauttaja

Alemmassa videossa Halla-aho pääsee ääneen kohdassa 1:24:00 about.

Oletko muuten Simpauttaja sitä mieltä että Suomi ei enää saa ulkomaista lainaa muualta kuin EKP:stä, vain olenko ymmärtänyt perustelusi elvyttämispakettiin sitoutumisen hedelmällisyydestä oikein?

Tässä keskusteltu asia tulee käsittelyyn eduskunnassa varsinaisesti huomenna klo 14, kun aikatalussa on: "Pääministerin ilmoitus EU:n monivuotisesta rahoituskehyksestä ja elpymiskokonaisuudesta. "

-Myrskyn merkki
 
Ymmärrän asiaa juurikin tuolta pohjalta mitä Pekkarinen kertoo kohdasta 1:19:40 alkaen.
.
 
Alemmassa videossa Halla-aho pääsee ääneen kohdassa 1:24:00 about.

Oletko muuten Simpauttaja sitä mieltä että Suomi ei enää saa ulkomaista lainaa muualta kuin EKP:stä, vain olenko ymmärtänyt perustelusi elvyttämispakettiin sitoutumisen hedelmällisyydestä oikein?

Tässä keskusteltu asia tulee käsittelyyn eduskunnassa varsinaisesti huomenna klo 14, kun aikatalussa on: "Pääministerin ilmoitus EU:n monivuotisesta rahoituskehyksestä ja elpymiskokonaisuudesta. "

-Myrskyn merkki

Rahaa saa markkinoilta aina, kunhan siitä maksaa tarpeeksi. En tiedä pyyteetöntä rahanlainaajaa. Jokainen voi miettiä, onko parempi lainata yhdessä muiden kanssa vaiko yksin. Mutta tämä nyt ei ole se pointti tässä keskustelussa, ei lähellekkään.

Pointti on siinä, että tämä EU -paketin raami on päätetty jo maaliskuussa. Oppositio lahjakkaasti siirtää nollapistettä heinäkuulle ja haluaa unohtaa edellisen puoli vuotta. Mutta kun niistä päätöksistä löytyy jäljet. Tärkeämpi keskustelu on siinä, miten näin on päässyt käymään. Ja tässä keskustelussa yksikään puolue ei saa isänmaallisuudesta sulkaa hattuunsa. Edellisessä postauksessa jakamassani linkissä, totuus tulee aika usein konkaripoliitikkojen suusta. Heinäluoma kiteyttää tämän asian hyvin ja Pekkarinen komppaa. Kohdassa 01:11:00 alkaen Heinäluoma toteaa, että yhteistyö EU -edustajien, hallituksen ja eduskunnan välillä voisi toimia paremmin. Hän kommentoi:
- Muilla mailla Mepit ja kansalliset päätöksentekijät ovat paljon tarkemmin miettineet, miten EU- tukipaketin soveltaminen tehdään, niin että hyöty omalle maalle on mahdollisimman suuri
- Vaikuttamisessa kannattaa katsoa oikeaa ajoitusta. Suomessa odotetaan EU komission esitystä ja sen jälkeen siitä ryhdytään neuvottelemaan. Silloin se on jo myöhäistä.
- Heinäluoma toteaa, että ennen komission esitystä (siis maaliskuusta alkaen) moni maa on ollut aktiivisesti liikkeellä. Hän toteaa, että Puola on sen sanonut ääneen, että ovat tyytyväisiä, että heidän vaikuttamisensa on tuottanut tulosta. Vaikka korona ei ole Puolaa koetellut, Puola on suuri nettohyötyjä

Voi vaan kysyä, mitä Suomen EU- edustajat tai Suomen EU- lähetystö Brysselissä saivat aikaan neuvotteluissa Suomen eduksi? No ei yhtään mitään, vaikka se neuvottelujen keihäänkärki vaikuttamiseen olisi nimenomaa pitänyt olla Suomen EU- edustajilla. Tätä voisi jokainen tämän palstan lukija alkaa kysellä omilta EU- parlamentin edustajiltaan, että mitä tuli tehtyä Suomen hyväksi. Kuka johti Suomen neuvotteluja maalis- huhtikuussa? Niitä johti Katri Kulmuni. Amatöörimäistä puuhastelua EU -edustajilta, EU- lähetystöltä, hallitukselta ja eduskunnalta.

Suomessa on 2020 keväällä nähty kaksi erillistä tapahtumaa, joilla on kauaskantoiset vaikutukset. Ensimmäinen on se, että eduskunnan määräenemmistöllä, käytännössä hallituksen päätöksellä, voidaan valmiuslaki ottaa käyttöön osittain. Toinen on se, että edelleen eduskunnan määräenemmistöllä voidaan sopia EU:hun liittyvästä lainoituksesta, jonka takaisinmaksuaika on jo niin pitkä, että on hyvä kysymys, onko tilanne jo pysyvä. Niin kauan kun päätöksiä tehdään määräenemmistöllä, hallituksella ei ole tarvetta pitää eduskuntaa ajantasalla. Suomen parlamentaarisessa elämässä presidentti Koivisto myötävaikutti siihen kehitykseen, että presidentin valtaoikeutta hajottaa eduskunta kavennettiin siihen, että presidentti voi eduskunnan hajottaa ainoastaan pääministerin ehdotuksesta. Eli käytännössä ei koskaaan. Kun tämä uhka puuttuu, hallituksella ei ole tarpeen ylläpitää keskustelua eduskunnan kanssa. Tämä lähestymistapa toimii vain silloin, kun on hyvät ajat. Ei silloin kun on kriisi, niinkuin globaali pandemia tai EU:n rahoitusjärjestelmään sitoutuminen. Lopputulos on näkyvissä Suomen tavassa neuvotella EU- pakettia ja saavutetussa lopputuloksessa.

Ylläoleva ei ole puolueeseen liittyvää. Se on kehitys, mikä Suomessa on ollut viimeisen 20 vuoden ajalla.

Simpauttaja
 
Suomessa on 2020 keväällä nähty kaksi erillistä tapahtumaa, joilla on kauaskantoiset vaikutukset. Ensimmäinen on se, että eduskunnan määräenemmistöllä, käytännössä hallituksen päätöksellä, voidaan valmiuslaki ottaa käyttöön osittain. Toinen on se, että edelleen eduskunnan määräenemmistöllä voidaan sopia EU:hun liittyvästä lainoituksesta, jonka takaisinmaksuaika on jo niin pitkä, että on hyvä kysymys, onko tilanne jo pysyvä. Niin kauan kun päätöksiä tehdään määräenemmistöllä, hallituksella ei ole tarvetta pitää eduskuntaa ajantasalla. Suomen parlamentaarisessa elämässä presidentti Koivisto myötävaikutti siihen kehitykseen, että presidentin valtaoikeutta hajottaa eduskunta kavennettiin siihen, että presidentti voi eduskunnan hajottaa ainoastaan pääministerin ehdotuksesta. Eli käytännössä ei koskaaan. Kun tämä uhka puuttuu, hallituksella ei ole tarpeen ylläpitää keskustelua eduskunnan kanssa. Tämä lähestymistapa toimii vain silloin, kun on hyvät ajat. Ei silloin kun on kriisi, niinkuin globaali pandemia tai EU:n rahoitusjärjestelmään sitoutuminen. Lopputulos on näkyvissä Suomen tavassa neuvotella EU- pakettia ja saavutetussa lopputuloksessa.

Ylläoleva ei ole puolueeseen liittyvää. Se on kehitys, mikä Suomessa on ollut viimeisen 20 vuoden ajalla.

Simpauttaja

Kiitoksia selventävästä kirjoituksesta.

Mutta onko tuo että EU:n elvytysrakenteesta voidaan päättää määräenemmistöllä eduskunnassa kiveen hakattu? Jos, niin onko siitä esim. perustuslakivaliokunnan linjaus?

-Mörssärikarju
 
Kiitoksia selventävästä kirjoituksesta.

Mutta onko tuo että EU:n elvytysrakenteesta voidaan päättää määräenemmistöllä eduskunnassa kiveen hakattu? Jos, niin onko siitä esim. perustuslakivaliokunnan linjaus?

-Mörssärikarju

Prosessi Suomessa menee niin, että suuri valiokunta vastaa EU -neuvottelujen ohjauksesta. SV on kysynyt perustuslakivaliokunnan mietintöä ja on sitä käyttänyt ohjeistamaan ensin Kulmunin ja sen jälkeen Marinin virallisiin neuvotteluihin. Sekä Kulmuni että Marin ei vastaa siitä, miten suuri valiokunta on eri asiantuntijoiden ja muiden valiokuntien mietinnöt ottanut huomioon. Eli eduskunta haastaa tässä itseään eikä hallituksen neuvottelijoita. Suuren valiokunnan johtopäätös kesäkuussa oli se, että tärkeintä on saada aikaan sopimus. Tilanne oli siinä kohtaa jo menetetty, koska kuten sanoin, raami oli jo päätetty maaliskuussa ja taustavaikuttaminen tehty tai Suomen tapauksessa jätetty tekemättä maalis- kesäkuun aikana.

Keskiviikon suuren salin keskustelu todennäköisesti on hieno näytelmä, vankkoja mielipiteitä ja tunteisiin vetoavaa paatoksellisuutta. Mutta ne jotka ovat eniten äänessä peittelevät kevään neuvotteluiden epäonnistumista.

Simpauttaja
 
Prosessi Suomessa menee niin, että suuri valiokunta vastaa EU -neuvottelujen ohjauksesta. SV on kysynyt perustuslakivaliokunnan mietintöä ja on sitä käyttänyt ohjeistamaan ensin Kulmunin ja sen jälkeen Marinin virallisiin neuvotteluihin. Sekä Kulmuni että Marin ei vastaa siitä, miten suuri valiokunta on eri asiantuntijoiden ja muiden valiokuntien mietinnöt ottanut huomioon. Eli eduskunta haastaa tässä itseään eikä hallituksen neuvottelijoita. Suuren valiokunnan johtopäätös kesäkuussa oli se, että tärkeintä on saada aikaan sopimus. Tilanne oli siinä kohtaa jo menetetty, koska kuten sanoin, raami oli jo päätetty maaliskuussa ja taustavaikuttaminen tehty tai Suomen tapauksessa jätetty tekemättä maalis- kesäkuun aikana.

Keskiviikon suuren salin keskustelu todennäköisesti on hieno näytelmä, vankkoja mielipiteitä ja tunteisiin vetoavaa paatoksellisuutta. Mutta ne jotka ovat eniten äänessä peittelevät kevään neuvotteluiden epäonnistumista.

Simpauttaja

Siinä on vihreiden taistolaisveteraani Satu Hassi ollut sananmukaisesti tuhannen taalan paikalla. Ei mennyt värväys aikoinaan hukkaan.

Mutta suuren valiokunnan lausuntoon jätettiin ne kuuluisat eriävät mielipiteet, joista persujen ohessa:

https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Lausunto/Sivut/SuVL_6+2020.aspx

ERIÄVÄ MIELIPIDE 1

Perustelut


Euroopan komissio ehdottaa 750 miljardin euron elpymisrahaston perustamista. Summasta 500 miljardia euroa jaettaisiin jäsenvaltioille avustuksina ja 250 miljardia euroa lainoina. Rahasto toteutettaisiin EU:n markkinoilta ottamalla lainalla. Rahaston varat jaettaisiin jäsenvaltioille, jotka ovat suurimmissa taloudellisissa vaikeuksissa. Esimerkiksi Italia saisi rahastosta kokonaisuudessaan 173 miljardia euroa ja Espanja 140 miljardia euroa. Muut isot saajat olisivat Ranska, Kreikka ja Portugali.Rahaston esitellään olevan koronapaketti, mutta sitä se ei todellisuudessa ole. Etelä-Euroopan jäsenvaltioiden taloustilanteen pohjimmainen syy ei ole koronapandemia, vaan vuosikymmeniä jatkunut vastuuton ja heikko taloudenpito. Rahastossa on kyse tulonsiirrosta paremmin taloutensa hoitaneilta mailta huonommin pärjänneille maille. Komissio on esittänyt, että varojen saamiseksi pitäisi sitoutua talousperiaatteisiin ja uudistuksiin, mutta ilman konkreettista ehdollisuutta, nämä jäävät vain toiveeksi. Elvytyspaketin myötä Suomi sitoutuisi tukitoimien rahoittamiseen vuosikymmeniksi.Komission ehdotus on myös valtiosääntöoikeudellisesti ongelmallinen. Ehdotukselle ei ensinnäkään ole osoitettavissa selkeää ja hyväksyttävää oikeusperustaa unionin perussopimuksista. Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen (SEUT) 310 artiklan perusteella unionin talousarvioon otettavien tulojen ja menojen on oltava tasapainossa, eikä unioni voi rahoittaa toimintaansa ottamalla lainaa. SEUT 310 artiklaa koskevien aikaisempien tulkintojen nojalla voisi katsoa, että unionin velanotto on mahdollista, jos unionille syntyy velanottoon liittyvän järjestelyn yhteydessä vastaavan suuruinen varallisuuserä, kuten jäsenvaltioihin kohdistuva sitova vaade. Nyt käsillä olevassa ehdotuksessa näin ei kuitenkaan vaikuta käyvän, sillä takaisinmaksusta ei sovita muuta kuin, että se tapahtuu EU:n budjetista vuodesta 2028 alkaen. SEUT 125 artikla sisältää lisäksi niin sanotun avustamiskieltolausekkeen, joka kieltää unionia ja jäsenmaita ottamasta vastatakseen toisen jäsenmaan taloudellisia vastuita. Kyseisellä määräyksellä kielletään unionia ja jäsenvaltioita myöntämästä rahoitusapua, joka vaikuttaa haitallisesti kyseistä apua saavan jäsenvaltion kannustamiseen terveen finanssipolitiikan noudattamiseen. Kun elpymisrahaston varat jaettaisiin komission ehdotuksen mukaan lähtökohtaisesti sellaisille jäsenvaltioille, jotka ovat jo ennen koronakriisiä oman huonon finanssipolitiikkansa takia ajautuneet korkean velkaantumisen tilanteeseen, on ehdotuksen katsottava rikkovan kyseistä artiklaa.

Oikeusvaltioperiaate edellyttää, että myös kriisitilanteissa edetään perussopimusten mukaisesti. Perustuslakivaliokunta onkin korostanut, ettei EU-lainsäädäntöön saa sisällyttää jäsenvaltioille perussopimusten vastaisia tai perussopimuksissa määriteltyihin velvoitteisiin nähden merkittäviä uusia menettelyjä tai muitakaan sellaisia elementtejä, joita ei olisi jo hyväksytty perussopimusten voimaansaattamisen yhteydessä. Koska elpymisrahaston toteuttaminen komission ehdottamalla tavalla olisi selvästi vastoin unionin omia säädöksiä, ja koska mainitut oikeusperustaan liittyvät puutteet rapauttavat olennaisesti järjestelyn demokraattista legitimiteettiä, edellyttäisikin komission ehdotuksen hyväksyminen muutoksia vähintäänkin Euroopan unionin toiminnasta tehtyyn sopimukseen. Unionin rahoitusta koskevien määräysten muuttaminen edellyttäisi tavanomaisen muuttamismenettelyn soveltamista ja hallitusten välisen konferenssin koollekutsumista. Kasvavia taloudellisia vastuita arvioitaessa on toiseksi otettava huomioon niiden määrä sekä niiden toteutumisen todennäköisyys. Perustuslakivaliokunta on useaan kertaan korostanut tarvetta tarkastella Suomen taloudellisia vastuita kokonaisuutena niistä aiheutuvan eduskunnan budjettivallan rajoituksen selvittämiseksi. Kokonaisarvio kasvavista vastuista viime kädessä vaikuttaa siihen, voidaanko koronakriisiin liittyviä järjestelyitä pitää perustuslain mukaisina. EU-jäsenyyteen liittyviä taloudellisia vastuita ja riskejä on arvioitava kumulatiivisesti, huomioiden myös jo päätetyt ja lähiaikoina ennakoitavat, päätettäväksi tulevat asiat.Tältä osin on olennaista kiinnittää huomiota siihen, että valtioneuvosto on jo hiljattain myöntänyt vastavakuutta vaatimatta enintään 432 miljoonan euron suuruisen valtiontakauksen eurooppalaisen hätätilasta aiheutuvien työttömyysriskien lieventämisen tilapäisen tukivälineen (SURE) puitteissa myönnettävien lainojen vakuudeksi ja enintään 372 miljoonan euron suuruisen valtiontakuun Euroopan investointipankille pankin yhteyteen perustettavasta yleiseurooppalaisesta EU Covid-19 -takuurahastosta mahdollisesti aiheutuvien tappioiden varalta. Euroopan vakausmekanismiin (EVM) liittyviä vastuita Suomella on yli 11 miljardia euroa. Väliaikaisen tukimekanismin ERVV:n osalta Suomen nykyinen osuus takauksista on noin 4,4 miljardia ja ylitakaus 7 miljardia euroa. Monivuotisesta rahoituskehyksestä nykyisellä kaudella Suomelle syntyvien maksujen määrä on puolestaan noin 15,9 miljardia euroa. Mainitut summat ovat ainoastaan joitain esimerkkejä kaikista valtion taloudellisista sitoumuksista tilanteessa, jossa Suomen valtiontakauksien ja -takuiden tilinpäätösraportoinnin mukainen kokonaismäärä vuoden 2019 lopussa oli 60,2 miljardia euroa. Elpymisrahaston hyväksyminen lisäisi Suomen taloudellisia vastuita merkittävästi. Suomen osuus avustuksina annettavien tukien lainanlyhennyksistä olisi noin 8,5 miljardia euroa tulevina vuosikymmeninä. Lisäksi Suomelle syntyisi takausvastuu 250 miljardin euron lainoista, joita osa jäsenvaltioista saisi rahastosta. Suomen vastuu olisi noin 4,25 miljardia euroa, jos jokin jäsenvaltio laiminlyö saamansa lainan takaisinmaksun. Suomelle elpymisrahaston perustamisen myötä syntyvien uusien taloudellisten vastuiden määrä onkin huomattavan suuri suhteessa esimerkiksi valtion vuotuiseen talousarvioon ja Suomen valtiontakauksien ja -takuiden kokonaismäärään.Suuri takauskanta on riski valtiontaloudelle.

Riskienhallinnan kannalta on lisäksi ongelmallista, että EU-jäsenyyteen liittyvät taloudelliset vastuut sisältävät useita erilaisia monimutkaisen kokonaisuuden muodostavia mekanismeja, joihin liittyy myös keskinäisiä korrelaatioita. Kokonaisuuteen sisältyykin merkittäviä järjestelmällisiä riskejä, joita on syytä arvioida huolellisesti suhteessa Suomen taloudelliseen kantokykyyn. Huomattava on myös, että vastuiden realisoituminen ei ole yksinomaan Suomen käsissä. Vastuita voi siirtyä jäsenmailta toisille myös pro rata -perusteella maksukyvyttömyystilanteissa. Tehtävät sitoumukset voivat käytännössä myös tosiasiassa pakottaa tulevaisuudessa uusien sitoumusten toteuttamiseen jäsenmaiden maksuvaikeusongelmien ja jo tehtyjen vastuiden realisoitumisen ehkäisemiseksi. Tällä on kielteisiä vaikutuksia Suomen budjettisuvereniteettiin, jonka suojaamista mahdollisimman tehokkaasti perustuslakivaliokunta on käytännössään pitänyt erittäin tärkeänä.Huomattava on, että raskaasti velkaantuneet Etelä-Euroopan maat eivät tähän mennessä ole osoittaneet valmiutta sellaisiin rakenteellisiin uudistuksiin, joilla niiden julkisen talouden tuottavuutta ja kestävyyttä voitaisiin lisätä. Kun otetaan huomioon, että esimerkiksi Espanjan valtionvelka oli jo ennen koronaa lähes sata prosenttia maan bruttokansantuotteesta, ja että ainakin Kreikan, Italian ja Portugalin velkaantuneisuusaste on vielä tätäkin korkeampi, voivat riskit jäsenvaltioiden takaisinmaksun laiminlyönnistä olla poikkeuksellisessa tilanteessa merkittäviä. Suomen onkin varmistuttava siitä, että valtion taloudelliset vastuut pystytään kattamaan myös pahimmissa mahdollisissa skenaarioissa eli tilanteissa, joissa rahoitusmarkkinat ja EU-alue ajautuisivat poikkeukselliseen häiriötilaan ja Suomen sitoumukset realisoituisivat nopeasti ja laajalti. Suomen velanhoitokykyyn voi tulevaisuudessa merkittävästi vaikuttaa toisaalta myös nykyisestä nollakorkoympäristöstä oleellisesti poikkeava markkinoiden korkoriski. Elpymisrahastoon osallistuminen lisäisi entisestään Suomen taloudellisia sitoumuksia sekä vastuita muiden jäsenmaiden veloista ja aiheuttaisi merkittävän riskin taloudellisista tappioista. Ottaen huomioon Suomen valtion aiemmat taloudelliset vastuut, elpymisrahaston hyväksymisestä seuraava taloudellisten vastuiden merkittävä euromääräinen ja suhteellinen lisääntyminen sekä jatkuvasti kasvaviin vastuisiin liittyvät riskit, on selvää, että elpymisrahaston rahoittamiseen osallistuminen kiistatta vaarantaisi Suomen valtion mahdollisuudet vastata niistä velvoitteistaan, jotka sillä Suomen perustuslain mukaan on.Olennaista on lisäksi kiinnittää huomiota siihen, ettei lainan ehtoja tai Suomen takausvastuita muutenkaan ole selkeästi ja yksiselitteisesti rajattu. Unionin ottaman lainan takaisinmaksu tapahtuisi EU-jäsenmaksujen kautta vuosina 2028-2058, mikä tarkoittaa sitä, että jäsenvaltioiden maksuosuudet vaihtelisivat kolmen vuosikymmenen kuluessa mahdollisesti merkittävästikin riippuen kunkin jäsenmaan taloudellisesta kehityksestä. Jos jonkin valtion talous kehittyy huonosti, pienenee sen maksuosuus, ja jos jonkin toisen valtion talous kasvaa, kasvaa sen maksuosuuskin vastaavasti. Kun vastuiden tarkkaa määrää, muotoa tai ajoittumista ei voida ennakoida, ei Suomen vastuiden määrittelyn voida katsoa täyttävän myöskään tarkkarajaisuuden edellytyksiä perustuslakivaliokunnan käytännössään edellyttämällä tavalla. Valtiosääntöoikeudellisessa arvioinnissa erityistä merkitystä on annettava myös sille, edellyttävätkö lisävastuut suomen suostumusta ja onko eduskunnalla mahdollisuus osallistua vastuusitoumuksia koskeviin päätöksiin.

Komissio päättäisi ehdotuksen mukaan tuen myöntämisestä ja rahoituksen jakamisesta jäsenvaltion toimittaman suunnitelman nojalla täytäntöönpanopäätöksenä. Komission ehdotus hyväksyttäisiin, jos sitä puoltaa SEUT 238 artiklan 3 kohdan mukainen määräenemmistö jäsenvaltioiden edustajista. Suomen vaikutusmahdollisuudet rahoituksen jakamista koskeviin päätöksiin olisivat siten käytännössä häviävän pienet. Komission rooli elpymisrahaston soveltamisessa olisi sen sijaan keskeinen. Huomioiden rakennepoliittisten uudistusten syvästi poliittinen luonne on tätä jo lähtökohtaisesti pidettävä demokratian periaatteiden vastaisena ja täten myös merkityksellisenä Suomen valtiojärjestyksen keskeisten periaatteiden näkökulmasta. Perustuslakivaliokunta on pitänyt tärkeänä, ettei sekundäärilainsäädännöllä välillisestikään horjuteta perussopimuksissa määriteltyä EU:n toimielinten välistä institutionaalista tasapainoa. Ehdotus kuitenkin kasvattaa komission toimivaltuuksia merkittävästi ja merkitsee täten institutionaalisen tasapainon muutosta. Näin siitä huolimatta, että perustuslakivaliokunta on toistuvasti korostanut, että päätöksenteon hyväksyttävyys ja kansalaisten tuki EMU-asioissa toteutuvat suorimmin kansallisten parlamenttien kautta. Valiokunta on niin ikään katsonut, ettei EU-järjestelyillä ole mahdollista miltään osin korvata kansallisten parlamenttien päätöksentekoa talous- ja finanssipolitiikan alalla.Komission ehdotus rajoittaisi toteutuessaan eduskunnan budjettivaltaa aina vuoden 2058 loppuun asti, minkä vuoksi sen hyväkyminen olisi merkittävällä tavalla ristiriidassa myös budjettisuvereniteetin turvaamista koskevien perustuslakivaliokunnan aikaisempien valtiosääntöoikeudellisten kannanottojen kanssa. Elpymisrahaston rahoittamiseen osallistuminen merkitsisi uutta ja olennaista täysivaltaisuuden rajoitusta budjettisuvereniteetin osalta. Rahaston hyväksyminen sekä EU:lle annettava velanotto-oikeus muuttaisi lisäksi unionin ja sen kokonaisrahoituksen luonnetta sekä unionin ja jäsenvaltioiden välistä suhdetta olennaisella tavalla. Kysymyksessä on tilanne, jota Suomessa ei mitenkään voitu perussopimuksia ratifioidessa ennakoida, ja jota myös EU:n omat toimielimet ovat tähän asti pitäneet oikeudellisesti mahdottomana. Elpymisrahaston hyväksyminen merkitsisi siten selkeästi sellaista Suomen täysivaltaisuuden kannalta merkittävän toimivallan siirtoa unionille, josta perustuslain 94 §:n 2 momentin ja 95 §:n 2 momentin mukaan on eduskunnassa päätettävä vähintään kahden kolmasosan enemmistöllä. Ongelmallisena on pidettävä myös komission ehdotusta, jonka mukaan osa unionin markkinoilta ottamasta 750 miljardin euron lainasta voitaisiin maksaa takaisin uusilla EU-veroilla, kuten digiverolla ja hiiliverolla. EU:lle myönnettävä verotusoikeus vahvistaisi Euroopan komissiota ja Euroopan parlamenttia, joka myös on osaltaan mukana päättämässä EU-rahojen käytöstä. Yhteiset verot syventäisivät jäsenmaiden integraatiota tavalla, joka muuttaa unionia tiiviimmäksi talousliitoksi ja vie sitä kohti liittovaltiota. Komission ehdotus vähentääkin toteutuessaan olennaisesti Suomen eduskunnan budjettivaltaa ja kansallista suvereniteettia siten, että Suomi saatetaan tilanteeseen, jossa se ei ole enää perinteisessä mielessä täysivaltainen. Myös EU:lle annettavan verotusoikeuden toteuttamisesta olisi siten päätettävä eduskunnassa vähintään kahden kolmasosan määräenemmistöllä. Valtioneuvoston kanta edessä olevien neuvottelujen osalta on liian tulkinnanvarainen. Komission ehdotukseen liittyvien valtiosääntöoikeudellisten ongelmien vuoksi Suomen ei pidä osallistua elpymisrahaston rahoittamiseen.

Mielipide

Edellä olevan perusteella esitämme,

että lausuntonaan suuri valiokunta ilmoittaa, että se ei hyväksy Euroopan komission ehdotusta elvytyspaketiksi ja että valtioneuvoston tulee hylätä komission ehdotus.

Helsingissä 12.6.2020

Jani Mäkelä ps
Sanna Antikainen ps
Ritva Elomaa ps
Olli Immonen ps
Lulu Ranne ps


-SturmMaus
 
Viimeksi muokattu:
Siinä on vihreiden taistolaisveteraani Satu Hassi ollut sananmukaisesti tuhannen taalan paikalla. Ei mennyt värväys aikoinaan hukkaan.

-SturmMaus

Kyllä tämä kaikinpuolinen farssi on.

Tulee monikin suomalainen mustavalo- ajan elokuva mieleen, missä piika tai renki lähtee kaupunkiin, kaikki kusettaa ja palataan takaisin pirttiin ja enempi pettua leipään.

Heinäluoma itse on EU -edustaja ja jos hän toteaa 16.6 videoidussa keskustelussa, että ei tässä nyt mitään oikeastaan tullut tehtyä, niin ei vahvasti mene Suomen poliittisella elämällä. Toisaalta kansaa edustaa Helsingissä ja Brysselissä ne, jotka kansa on sinne äänestänyt. On sitä kunnostauduttu Iltasanomien otsikoissa.

Jotenkin vaan toivoisi, että presidentillä olisi edelleen valtaoikeutena se eduskunnan hajoittaminen. Olisi joku, joka viheltäisi pelin poikki ja sanoisi, että koitetaas nyt uudestaan, kun ei tästä tule mitään. Puhuisi kansalle ja sanoisi, että älkää nyt ainakaan näitä äänestäkö uudelleen.

Simpauttaja
 
Keskiviikon suuren salin keskustelu todennäköisesti on hieno näytelmä, vankkoja mielipiteitä ja tunteisiin vetoavaa paatoksellisuutta. Mutta ne jotka ovat eniten äänessä peittelevät kevään neuvotteluiden epäonnistumista.

Simpauttaja

Ainahan se televisioitu keskustelu on pelkkää näytelmää. Asiat on jo sovittu valiokunnissa ja salissa sitten edustajat pääsevät näyttämään äänestäjilleen naamaansa. Pelkkää teatteria mutta sillä erolla etteivät peri pääsylippua katsojilta...
 
Kyllä täälläkin äänestetään vielä katolta. Tätä menoa ei mene kauaakaan, että ollaan turvallisuuden puolesta Etelä-Ruotsin tai USA:n tilanteessa.
 
Lauralla riittäis vientiä!



” Huhtasaaren toimiessa Brysselissä "sitkein takiainen" on kirjan mukaan ollut "suomalainen televisiosta tuttu tähtitoimittaja", jonka nimeä ei paljasteta.

Kysymys. Kiinnostaisiko sinua kokeilla s/m-leikkejä alistujana eli subina. Mun juttu isännän rooli. Arvelen, että meidän leikeistä voi tulla hyvä. Mieti rauhassa ja laita viestiä, jos kiinnostut, toimittajan lähettämä viesti kuuluu.

Viestittely ei kirjan mukaan päättynyt tähän; Huhtasaari on vastannut siteeraamalla Raamattua.”
 
Kiitoksia selventävästä kirjoituksesta.

Mutta onko tuo että EU:n elvytysrakenteesta voidaan päättää määräenemmistöllä eduskunnassa kiveen hakattu? Jos, niin onko siitä esim. perustuslakivaliokunnan linjaus?

-Mörssärikarju

YLE:n uutinen on sitä mieltä, että, perustuslakivaliokunnan kanta on vielä auki liittyen äänestyksen määräenemmistöisyyteen tai 2/3-osaisuuteen läpimennäkseen:

https://yle.fi/uutiset/3-11534034

"Suomessa ratkaisun tekee lopulta eduskunta täysistunnossaan. Se päättää, hyväksyykö vai hylkääkö Suomi elpymisvälineen rahoitusmallin ja unionin lainanoton. Päätöstä valmistelevat valiokunnat, ja perustuslakivaliokunnan kanta vaikuttaa siihen, kuinka suuren enemmistön hyväksyminen vaatii."

"Tarkemmin:

Suomessa asia tulee eduskunnan käsittelyyn. Päätös on niin sanottu omien varojen päätös; siinä ratkaistaan, hyväksyykö Suomi EU-budjetin, eri maiden maksuosuudet ja sen miten budjetti muuten rahoitetaan.

Asian valmistelee valtiovarainvaliokunta, joka pyytää näkemyksiä muilta valiokunnilta, esimerkiksi perustuslakivaliokunnalta.

Perustuslakivaliokunta arvioi, onko esitys Suomen perustuslain mukainen. Samalla se päättää, kuinka suuri enemmistö tarvitaan, jotta Suomi hyväksyy budjetin ja elvytysrahaston sen osana.

Jos perustuslakivaliokunta tulkitsee, että päätös siirtää lisää toimivaltaa Suomelta EU:lle, päätöksen hyväksymiseen tarvitaan 2/3 enemmistö. Normaalisti hyväksymiseen riittää puolet äänistä.
"

Toisessa Yle:n artikkelissa, jossa seurattiin eduskuntakeskustelua, kirjataan että ministeri Vanhanen loihe lausumaan:

https://yle.fi/uutiset/3-11533746

" klo 16:16: Ministerit ovat pyytäneet puheenvuoroa. Valtiovarainministeri Matti Vanhanen (kesk.) sanoo, että eletään vakavaa kriisiä ja aikaa voi luonnehtia vaaralliseksi. Hän sanoo, että elvytysrahasto pitää yrittää suhteuttaa tilanteeseen. Hän muistuttaa, että perusutuslakivaliokunta käy läpi oikeudellisen puolen."

Joten näiden perusteella persutus... eikun perustuslakivaliokunta ei ole sanonut vielä lopullista sanaansa asiassa.

- OikeustoimittajaHiiri
 
"Halla-ahon mielestä maa, joka ei hallitse omia varojaan ja omaa lainsäädäntöään, ei ole itsenäinen valtio.

– On niitäkin, jotka ymmärtävät, mistä todellisuudessa on kyse, mutta jotka ajattelevat, että Suomi ei voi kaataa elpymisvälinettä, koska sillä olisi kauaskantoisia poliittisia seurauksia, joihin meillä ei ole varaa. Asiaa voidaan kuitenkin lähestyä myös toisesta kulmasta: Onko Suomella varaa kuulua tällaiseen unioniin? Onko jäsenyyden tarjoama hyvä niin hyvää, että meidän on syytä luopua paitsi rahoistamme myös budjetti- ja lainsäädäntösuvereniteetistamme?

– Elpymisrahastoon liittyy sekä EU-oikeudellisia, perustuslaillisia että poliittisia aspekteja. Pohjimmiltaan tämä asia on poliittinen, eivätkä hallitus tai eduskunta voi piileskellä neuvoston oikeuspalvelujen selän takana. Katson ennen kaikkea keskustaa: on älyllisesti laiskaa ja epärehellistä sanoa, että hyväksymme elpymisrahaston mutta emme kannata liittovaltiota. Liittovaltio on prosessi, ja tämä on osa sitä prosessia. Maa, joka ei hallitse omia varojaan ja omaa lainsäädäntöään, ei ole itsenäinen valtio vaan osavaltio, Halla-aho painotti."

https://www.suomenuutiset.fi/halla-...mpia-veroja-jotta-italialaisen-ei-tarvitsisi/
 
Viimeksi muokattu:
Onko jäsenyyden tarjoama hyvä niin hyvää, että meidän on syytä luopua paitsi rahoistamme myös budjetti- ja lainsäädäntösuvereniteetistamme?
Ammattipoliitikoille tämä on erittäin tärkeä että on joku vielä korkeampi instansi kuin kotimaa jossa pääsee isojen rahojen padasta syömään.
 
Ammattipoliitikoille tämä on erittäin tärkeä että on joku vielä korkeampi instansi kuin kotimaa jossa pääsee isojen rahojen padasta syömään.

Tässä nyt käydään rajanvetoa siitä, onko kansallistunnetta sen vertaa, että uskalletaan olla itsenäisiä. Kun on totuttu kautta aikain olemaan ison veljen kainalossa.
 
Onko jäsenyyden tarjoama hyvä niin hyvää, että meidän on syytä luopua paitsi rahoistamme myös budjetti- ja lainsäädäntösuvereniteetistamme?
Turhaa kai sitä tosiaan nyt on miettiä, kun niistä on jo luovuttu. Perustuslaki saattaisi olla eri mieltä, mutta tytöt Sannan johdolla totesivat että sillä ei ole merkitystä. Kun riippumatonta perustuslakituomioistuinta ei ole, sillä koko lailla voi selvästi pyyhkiä vaikka takapuolensa.
 
Turhaa kai sitä tosiaan nyt on miettiä, kun niistä on jo luovuttu. Perustuslaki saattaisi olla eri mieltä, mutta tytöt Sannan johdolla totesivat että sillä ei ole merkitystä. Kun riippumatonta perustuslakituomioistuinta ei ole, sillä koko lailla voi selvästi pyyhkiä vaikka takapuolensa.

No kun koitan väittää että näyttää siltä, että perustuslakivaliokunta vielä käsittelee tätä asiaa. Ei kannata heittää pyssyään mäkeen ja juosta käpykaartiin vielä tässä vaiheessa. Sitten vasta kun EU-Valpon miehet kiertävät tuvasta tupaan voi sitten kirkkain silmin kertoa, etten ole koskaan EU:ta arvostellut enkä arvostele. Ja liittyä Suomi-EU-ystävyysseuraan samalla kun ilmiantaa naapuruston persusympatisoijia.
 
Halla-ahon pitämä suorastaan historiallinen ryhmäpuheenvuoro kohdassa 25:00-30:15. Tell it, preacher! Totuus ei pala tulessakaan. Jokainen päivä on huomenna eilinen. Ja jokainen eilinen on ikuisesti mennyt. (c) Pahkasika

https://areena.yle.fi/1-50587808
 
Back
Top