Perussuomalaisten kuihtuminen ja sen seuraukset

Jos kävisi niin, että PS olisi 22% kannatuksessa, niin hallituksen muodostaminen saattaisi olla aika vaikeaa. Periaatteessa pitäisi olla pääministeripuolue, mutta ei Kokoomus varmaankaan kakkospuolueeksi lähtisi, vaan haluaisivat olla pääministeri. Marinin SDP ei ikinä mene samaan hallitukseen PS:n kanssa, ei myöskään Vasemmisto ja kaikkein vähiten Vihreät. Keskusta ehkä, mutta ei Saarikon johdolla.

Ainoa mahdollinen kombo tosiaan olisi Kokoomus, PS, Keskusta, KD ja Liike Nyt. Ja Kokoomus ei lähtisi tuohon, jos ei saa olla pääministeripuolue.

Jos Persuilla olisi 22% kannatuksesta, niin sillä olisi nykyisellä puoluekartalla noin 24-27% kansanedustajista. Se tekisi 48-54 kansanedustajaa. (Laskentatapa suosii isoja ja tuolla ääniprossalla muut isot puolueet eivät olisi niin hirveän isoja.)

Jos Persut eivät saisi hallitusta koottua, niin valtikka siirtyisi seuraavaksi suurimmalle. Jos se olisi Kokoomus, niin keskusta-oikeistolaisen hallituksen kokoaminen voisi olla vaikeaa. Kok + RKP + Kepu + KD ei saisi enemmistöä ja Persuja ei olisi helppoa houkutella mukaan.

Jos SDP olisi seuraavaksi suurin, niin se lähtisi kasaamaan hallitusta vasemmiston varaan. Silloin oppositioksi muodostuisi KD + Persut + Kok.

Eli on aika todennäköistä, että jos Persut olisi vaalien jälkeen suurin puolue, niin Kokoomus olisi joko hallituksen kakkospuolue tai oppositiossa Persujen kanssa. Orpo on niin käsittämättömän mitäänsanomaton oppositiojohtaja, että menisi heti sen jälkeen vaihtoon. Joku räväkämpi ja valovoimaisempi tulisi tilalle.

Toki olisi mahdollista myös uusiin vaaleihin ajautuminen. Se taas luultavasti lisäisi Persujen kannatusta.

Mä en näe juurikaan mitään mitä Kokoomus voisi voittaa kieltäytymällä Persujen vetämästä hallituksesta.

Orpo on toki juuri niitä urpoja, jotka pelaavat silloin kun ei pitäisi, joten se on ihan mahdollista, että se voi yrittää voittaa tälläkin kertaa enemmän kuin on voitettavissa sillä seurauksella että pelaa itse itsensä ja kokoomuksen ulos pelistä.
 
Muinaiskirkkoslaavin tohtori ja venäjänkielen taidot ei ehkä kuitenkaan ole se mitä presidentiltä päällimmäisenä toivotaan jos vastassa on vaikka oikeustieteen maisteri.

Kreml ei ole mikään kihlakunnanoikeus mutta siellä puhutaan venäjää. Tällä opilla Halla-aho on parempi ja tuntee vastapuolen mentaliteetin hyvin. Voi kehittää monta variaatiota sanonnasta "Kasakka vie sen mikä on löyhästi kiinni" ja eri konnotaatioilla.
 
Viimeksi muokattu:
Perustuslakivaliokunnan pöytäkirja tältä päivältä, jolla käsiteltiin hallituksen ehdotusta eduskunnalle:
"3 Valtioneuvoston kirjelmä eduskunnalle ehdotuksesta neuvoston asetukseksi (Euroopan unionin elpymisvälineen perustaminen)"
"Asia on saapunut perustuslakivaliokuntaan mahdollisia toimenpiteitä varten. "
"Valiokunta hyväksyi ennakkokäsittelyssä suoritetut toimenpiteet. "
"Asian käsittely valiokunnassa on päättynyt. "

Eriäviä mielipiteitä ei ole pöytäkirjaan jätetty.

Simpauttaja

Tarkoittaako tämä nyt sitä että perustuslakivaliokunnan persu-/kd-jäsenet on ostettu tai uhkailtu ruotuun, kun eivät näe hallituksen toiminnassa eriävän mielipiteen vertaa moitittavaa vaikka hyväksyivät avustusmuotoista tukea elvytysvälineellä annettavaksi jäsenvaltion vastuita kasvattaen? (vrt: https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Lausunto/Sivut/PeVL_16+2020.aspx , loppulauseet)

Vai onko kyse vain tiettyjen prosessiseikkojen hyväksymistä ilman substanssin hyväksymistä?

Mitä tarkoittaa ennakkokäsittely? Onko se sitä mitä on tehty hallituksen / eduskunnan toimesta ennen elvytysvälineen lopullista hyväksymistä / hylkäämistä eduskunnan äänestyksessä?

Tästä pöytäkirjasta ei ole nähdäkseni lainkaan kirjoitettu medioissa?

Onko kuu juustoa?

-Myrskyhiiri
 
Muinaiskirkkoslaavin tohtori ja venäjänkielen taidot ei ehkä kuitenkaan ole se mitä presidentiltä päällimmäisenä toivotaan jos vastassa on vaikka oikeustieteen maisteri.
Muuan ylioppilas on ollut kärkikahinoissa muutamaankin kertaan, joten ei tuostakaan kiinni ole. En kyllä usko, että Halla-aho edes pyrkii presidentiksi milloinkaan.
 
Saattaa muuttaa mieltään. Niinistökin kieltäytyi, kun häntä ensimmäisen kerran esitettiin ehdokkaaksi.
Eikös se yks vihreiden ylioppilas ole jo ollut ehdokkaana?
 
Tarkoittaako tämä nyt sitä että perustuslakivaliokunnan persu-/kd-jäsenet on ostettu tai uhkailtu ruotuun, kun eivät näe hallituksen toiminnassa eriävän mielipiteen vertaa moitittavaa vaikka hyväksyivät avustusmuotoista tukea elvytysvälineellä annettavaksi jäsenvaltion vastuita kasvattaen? (vrt: https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Lausunto/Sivut/PeVL_16+2020.aspx , loppulauseet)

Vai onko kyse vain tiettyjen prosessiseikkojen hyväksymistä ilman substanssin hyväksymistä?

Mitä tarkoittaa ennakkokäsittely? Onko se sitä mitä on tehty hallituksen / eduskunnan toimesta ennen elvytysvälineen lopullista hyväksymistä / hylkäämistä eduskunnan äänestyksessä?

Tästä pöytäkirjasta ei ole nähdäkseni lainkaan kirjoitettu medioissa?

Onko kuu juustoa?

-Myrskyhiiri

Niin,

Perustuslakivaliokunnan pöytäkirjat ja mietinnöt ovat juridisesti sitovia. Toisin kuin "isossa salissa" huutelu ja kauhistelu. Ei tässä millään puolueella ole tosiasiallista aikomusta torpata EU:n elvytyspakettia, koska realistista vaihtoehtoa ei ole olemassa. Kunhan saadaan eduskuntakäsittelyssä viihdyttävää keskustelua, pelottelua ja äänten kalastelua puolin ja toisin. Popparit esiin.

Simpauttaja
 
Tarkoittaako tämä nyt sitä että perustuslakivaliokunnan persu-/kd-jäsenet on ostettu tai uhkailtu ruotuun, kun eivät näe hallituksen toiminnassa eriävän mielipiteen vertaa moitittavaa vaikka hyväksyivät avustusmuotoista tukea elvytysvälineellä annettavaksi jäsenvaltion vastuita kasvattaen? (vrt: https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Lausunto/Sivut/PeVL_16+2020.aspx , loppulauseet)

Vai onko kyse vain tiettyjen prosessiseikkojen hyväksymistä ilman substanssin hyväksymistä?

Mitä tarkoittaa ennakkokäsittely? Onko se sitä mitä on tehty hallituksen / eduskunnan toimesta ennen elvytysvälineen lopullista hyväksymistä / hylkäämistä eduskunnan äänestyksessä?

Tästä pöytäkirjasta ei ole nähdäkseni lainkaan kirjoitettu medioissa?

Onko kuu juustoa?

-Myrskyhiiri

Ei vaan nyt ketään ei ole peloteltu ja asiat on käsitelty asioina. Kesälomalla nähtiin tyylipuhdasta persuöyhötystä ja populistista teatteria.
 
Ei vaan nyt ketään ei ole peloteltu ja asiat on käsitelty asioina. Kesälomalla nähtiin tyylipuhdasta persuöyhötystä ja populistista teatteria.
Siis oliko Persut Siellä enemmistönä!, vai joutuivatko tyytymään enemmistön mielipiteeseen?
 
Siis oliko Persut Siellä enemmistönä!, vai joutuivatko tyytymään enemmistön mielipiteeseen?

Silloin kirjataan eriävä mielipide tai vaikka äänestytetään kuten taannoin Mäenpään tapauksessa tehtiin. Riippuu tietysti siitä minkä tasoista käsittelyä tehdään. Kukaan ei kuitenkaan joudu hiljaisesti tyytymään mihinkään. Tyytymään kylläkin.

Tarina on kuitenkin kesken joten katsotaan mitä tuleva tuo tullessaan.
 
Jos Persuilla olisi 22% kannatuksesta, niin sillä olisi nykyisellä puoluekartalla noin 24-27% kansanedustajista. Se tekisi 48-54 kansanedustajaa. (Laskentatapa suosii isoja ja tuolla ääniprossalla muut isot puolueet eivät olisi niin hirveän isoja.)

Jos Persut eivät saisi hallitusta koottua, niin valtikka siirtyisi seuraavaksi suurimmalle. Jos se olisi Kokoomus, niin keskusta-oikeistolaisen hallituksen kokoaminen voisi olla vaikeaa. Kok + RKP + Kepu + KD ei saisi enemmistöä ja Persuja ei olisi helppoa houkutella mukaan.

Jos SDP olisi seuraavaksi suurin, niin se lähtisi kasaamaan hallitusta vasemmiston varaan. Silloin oppositioksi muodostuisi KD + Persut + Kok.

Eli on aika todennäköistä, että jos Persut olisi vaalien jälkeen suurin puolue, niin Kokoomus olisi joko hallituksen kakkospuolue tai oppositiossa Persujen kanssa. Orpo on niin käsittämättömän mitäänsanomaton oppositiojohtaja, että menisi heti sen jälkeen vaihtoon. Joku räväkämpi ja valovoimaisempi tulisi tilalle.

Toki olisi mahdollista myös uusiin vaaleihin ajautuminen. Se taas luultavasti lisäisi Persujen kannatusta.

Mä en näe juurikaan mitään mitä Kokoomus voisi voittaa kieltäytymällä Persujen vetämästä hallituksesta.

Orpo on toki juuri niitä urpoja, jotka pelaavat silloin kun ei pitäisi, joten se on ihan mahdollista, että se voi yrittää voittaa tälläkin kertaa enemmän kuin on voitettavissa sillä seurauksella että pelaa itse itsensä ja kokoomuksen ulos pelistä.

Vaikea nähdä, että Orpo ja Halla-aho pystyisivät järkevään yhteistyöhön. Halla-aho kokee Orpon puukottaneen selkään 2017 ja luottamusta Orpoon ei ole yhtään. Joko jatketaan samalla hallituspohjalla tai sitten sinipuna Kokoomuksen johdolla.
 
Vaikea nähdä, että Orpo ja Halla-aho pystyisivät järkevään yhteistyöhön. Halla-aho kokee Orpon puukottaneen selkään 2017 ja luottamusta Orpoon ei ole yhtään. Joko jatketaan samalla hallituspohjalla tai sitten sinipuna Kokoomuksen johdolla.

Ei tämä ole kysymys pelkästään siitä, mitkä puolueet tulevat toimeen keskenään. Se on se ensimmäinen kipukynnys, millainen hallitusohjelma saadaan aikaan. Sen jälkeen on vuorossa sen ohjelman toteutus, josta suurin vastuu on virkamiehillä. Kaikki muut puolueet ovat nimittäneet virkamiehiään viimeisen 20 vuoden aikana johtaville paikoille. Ministeriöt, Suomen Pankki, eläkelaitoiset, oikeuslaitos, aluehallintovirastot, valtionohjauksessa olevat yritykset, jne.

Perussuomalaisella ministerillä on aika yksinäinen olo ministeriössään, kun tuki on minimissään. Suomen poliittiseen elämään uuden puolueen nouseminen menestyksekkääseen hallitusvastuuseen ei tapahdu tuosta vaan.

Simpauttaja
 
Niin,

Perustuslakivaliokunnan pöytäkirjat ja mietinnöt ovat juridisesti sitovia. Toisin kuin "isossa salissa" huutelu ja kauhistelu. Ei tässä millään puolueella ole tosiasiallista aikomusta torpata EU:n elvytyspakettia, koska realistista vaihtoehtoa ei ole olemassa. Kunhan saadaan eduskuntakäsittelyssä viihdyttävää keskustelua, pelottelua ja äänten kalastelua puolin ja toisin. Popparit esiin.

Simpauttaja

Ei noilla perustuslakivaliokunnan lausunnoilla näytä olevan minkäänlaista sitovuutta mihinkään kun tätä kattoo:

https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Lausunto/Sivut/PeVL_16+2020.aspx

VALIOKUNNAN LAUSUNTO

Perustuslakivaliokunta ilmoittaa,

että EU:n elpymissuunnitelmaan liittyvän sääntelyn valmistelussa otetaan huomioon lausunnossa mainitut valtiosääntöoikeudelliset huomiot ja

että valtioneuvoston ei tule asian käsittelyn tässä vaiheessa hyväksyä tai edistää nyt ehdotettua unionin lainanottoa ja jäsenvaltion siihen kytkeytyvää vastuuta avustusmuotoisista tukivälineistä.

Helsingissä 12.6.2020

Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa

puheenjohtaja Johanna Ojala-Niemelä sd
varapuheenjohtaja Antti Häkkänen kok
jäsen OutiAlanko-Kahiluoto vihr
jäsen Bella Forsgrén vihr
jäsen Maria Guzenina sd
jäsen Olli Immonen ps
jäsen Hilkka Kemppi kesk (osittain)
jäsen Mikko Kinnunen kesk
jäsen Anna Kontula vas
jäsen Mats Löfström r
jäsen Sakari Puisto ps
jäsen Wille Rydman kok
jäsen Heikki Vestman kok
jäsen Tuula Väätäinen sd
varajäsen Johannes Koskinen sd
varajäsen Markus Lohi kesk (osittain)
varajäsen Leena Meri ps

Valiokunnan sihteereinä ovat toimineet
valiokuntaneuvos Matti Marttunen
valiokuntaneuvos Mikael Koillinen
---------------------------------
Tässä tulee nyt väistämättä mieleen että on kyse niin tärkeistä asioista ettei demokraattisen prosessin ja perussopimusten ja perustuslakien anneta sitä estää.

Ja vallankäytön todelliset muodot alkavat pilkottaa demokratian savuverhon takaa. Te teette jumalauta niinkus teitä käsketään tai kärsitte seuraukset.

Jopa tasavallan presidentti on vahvasti moittinut tapahtuvaa mutta eihän sillä ole merkitystä kun se on vaan Suomen presidentti.

- Myrskyhiiri
 
Viimeksi muokattu:
Ei noilla perustuslakivaliokunnan lausunnoilla näytä olevan minkäänlaista sitovuutta mihinkään kun tätä kattoo:

https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Lausunto/Sivut/PeVL_16+2020.aspx

VALIOKUNNAN LAUSUNTO

Perustuslakivaliokunta ilmoittaa,

että EU:n elpymissuunnitelmaan liittyvän sääntelyn valmistelussa otetaan huomioon lausunnossa mainitut valtiosääntöoikeudelliset huomiot ja

että valtioneuvoston ei tule asian käsittelyn tässä vaiheessa hyväksyä tai edistää nyt ehdotettua unionin lainanottoa ja jäsenvaltion siihen kytkeytyvää vastuuta avustusmuotoisista tukivälineistä.

Helsingissä 12.6.2020

Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa

puheenjohtaja Johanna Ojala-Niemelä sd
varapuheenjohtaja Antti Häkkänen kok
jäsen OutiAlanko-Kahiluoto vihr
jäsen Bella Forsgrén vihr
jäsen Maria Guzenina sd
jäsen Olli Immonen ps
jäsen Hilkka Kemppi kesk (osittain)
jäsen Mikko Kinnunen kesk
jäsen Anna Kontula vas
jäsen Mats Löfström r
jäsen Sakari Puisto ps
jäsen Wille Rydman kok
jäsen Heikki Vestman kok
jäsen Tuula Väätäinen sd
varajäsen Johannes Koskinen sd
varajäsen Markus Lohi kesk (osittain)
varajäsen Leena Meri ps

Valiokunnan sihteereinä ovat toimineet
valiokuntaneuvos Matti Marttunen
valiokuntaneuvos Mikael Koillinen
---------------------------------
Tässä tulee nyt väistämättä mieleen että on kyse niin tärkeistä asioista ettei demokraattisen prosessin ja perussopimusten ja perustuslakien anneta sitä estää.

Ja vallankäytön todelliset muodot alkavat pilkottaa demokratian savuverhon takaa. Te teette jumalauta niinkus teitä käsketään tai kärsitte seuraukset.

Jopa tasavallan presidentti on vahvasti moittinut tapahtuvaa mutta eihän sillä ole merkitystä kun se on vaan Suomen presidentti.

- Myrskyhiiri

Niin,

Kyllä tässä viime kädessä kaikki puolueet ymmärtävät sen, että yritetään estää se, ettei Suomi niminen valtio ajaudu konkurssiin.

Asian kritisoijat pitävät nollapisteenä 12.6 ja EU -huippukokousta heinäkuun lopussa, johon pääministeri Marin osallistui. Valtioiden väliset sopimukset eivät ole käytettyjen autojen kauppaa, missä hetken potkitaan rengasta ja kauppa päätetään siinä. Neuvottelut kriisitapauksissakin kestävät kuukausia. Itseasiassa, tämän elpymisvälineen raamit ja päätöksentekomekanismi eduskunnassa neuvoteltiin jo maaliskuussa. Ja neuvottelijana oli Katri Kulmuni.
"Euroryhmässä ja Eurooppa-neuvostossa on tehty huhtikuussa päätös, jonka mukaan EVM:n tällä hetkellä käytössä olevasta 410 mrd. euron kapasiteetista on käytettävissä yli puolet eli 240 mrd euroa Pandemic Crisis Support eli PCS-välineen kautta. Rahoitusta voidaan käyttää COVID-19-pandemiaan liittyviin terveydenhuollon, tarjottavan hoidon ja ennaltaehkäisemisen suoriin ja epäsuoriin kustannuksiin (E 26/2020 vp). Toisin kuin perustuslakivaliokunta on kannanotoissaan (PeVP 27/2020 vp, 6.4.2020 ja PeVP 34/2020 vp, 8.5.2020) edellyttänyt, ohjelman kohdalla on sovittu, ettei siihen sovelleta EVM-sopimuksen mukaista yleistä talouspoliittista ehdollisuutta EVM-sopimuksen aikaisemman tulkinnan ja sitä koskevan oikeuskäytännön mukaisesti. "

Peli olisi pitänyt viheltää poikki jo huhtikuun alussa, mutta kenelläkään ei siihen näyttänyt löytyvän halua. Lopullisessa EU -sopimuksessa Suomi mainitaan ainoastaan maatalouden ja syrjäseutujen tuen kohdalla. Lieneekö syy siinä, että Kulmuni oli neuvottelijana ja ajoi oman puolueensa tavoitteita.

Kannattaa myös ottaa huomioon se, että kenelläkään jäsenmaalla heinäkuun huippukokouksessa ei ollut mandaattia omalta parlamentiltaan tehdä päätöstä muuttaa EU:n perussopimusta. Suomessa joillakin tahoilla on tulkinta siihen, että sopimusta muutettiin. Sinänsä mielenkiintoista, jos yhdellä EU:n jäsenmaalla on erilainen näkemys mitä muilla.

Simpauttaja
 
Ei noilla perustuslakivaliokunnan lausunnoilla näytä olevan minkäänlaista sitovuutta mihinkään kun tätä kattoo:


että EU:n elpymissuunnitelmaan liittyvän sääntelyn valmistelussa otetaan huomioon lausunnossa mainitut valtiosääntöoikeudelliset huomiot ja

että valtioneuvoston ei tule asian käsittelyn tässä vaiheessa hyväksyä tai edistää nyt ehdotettua unionin lainanottoa ja jäsenvaltion siihen kytkeytyvää vastuuta avustusmuotoisista tukivälineistä.

Helsingissä 12.6.2020

Tässä tulee nyt väistämättä mieleen että on kyse niin tärkeistä asioista ettei demokraattisen prosessin ja perussopimusten ja perustuslakien anneta sitä estää.

Ja vallankäytön todelliset muodot alkavat pilkottaa demokratian savuverhon takaa. Te teette jumalauta niinkus teitä käsketään tai kärsitte seuraukset.

Jopa tasavallan presidentti on vahvasti moittinut tapahtuvaa mutta eihän sillä ole merkitystä kun se on vaan Suomen presidentti.

- Myrskyhiiri

Tuo on se vanha lausunto. Sitten saatiin EU:n lakivaliokunnasta(?) uusi näkemys ja huoli lainvastaisuudesta häipyi. Taisi olla heinäkuussa.

Tähän EU:iin on pistetty sen verran paljon poliittista pääomaa ja ihan aitoakin rahaa, että ei tätä nyt kaadeta vaikka jokusella biljoonalla joudutaankin elvyttämään ja pitämään erimaiden talouksia pystyssä etteivät saa mitään hassuja populistisia ideoita erota jalosta yhteisöstä.
 
Tuo on se vanha lausunto. Sitten saatiin EU:n lakivaliokunnasta(?) uusi näkemys ja huoli lainvastaisuudesta häipyi. Taisi olla heinäkuussa.

Tähän EU:iin on pistetty sen verran paljon poliittista pääomaa ja ihan aitoakin rahaa, että ei tätä nyt kaadeta vaikka jokusella biljoonalla joudutaankin elvyttämään ja pitämään erimaiden talouksia pystyssä etteivät saa mitään hassuja populistisia ideoita erota jalosta yhteisöstä.

No sehän on hyvä ettei meillä ole huolta. Pitäisi vain saada jotenkin hiljennettyä tuo presidentti Sale kun vanhana horiskona jotenkin on nyt sitten huolissaan. Kumma kun sehän on pyörinyt noissa raha-asioissa ihan siellä EU:n investointi- ja jälleenrakennuspankeissa ja on lakimieskin, niin luulisi nyt ymmärtävän miten nämä hommat toimii.

Mutta sellaisia vanhukset on, ne on huolissaan. Tarvittaisiin enemmän sellaista nuoruuden intoa, idealismia ja varmuutta - kuten pääministerillä, sisäasiainministerillä ja opetusministerillä esim. on. Niin ei huolettaisi.
 
Niin,

Kyllä tässä viime kädessä kaikki puolueet ymmärtävät sen, että yritetään estää se, ettei Suomi niminen valtio ajaudu konkurssiin.

Asian kritisoijat pitävät nollapisteenä 12.6 ja EU -huippukokousta heinäkuun lopussa, johon pääministeri Marin osallistui. Valtioiden väliset sopimukset eivät ole käytettyjen autojen kauppaa, missä hetken potkitaan rengasta ja kauppa päätetään siinä. Neuvottelut kriisitapauksissakin kestävät kuukausia. Itseasiassa, tämän elpymisvälineen raamit ja päätöksentekomekanismi eduskunnassa neuvoteltiin jo maaliskuussa. Ja neuvottelijana oli Katri Kulmuni.
"Euroryhmässä ja Eurooppa-neuvostossa on tehty huhtikuussa päätös, jonka mukaan EVM:n tällä hetkellä käytössä olevasta 410 mrd. euron kapasiteetista on käytettävissä yli puolet eli 240 mrd euroa Pandemic Crisis Support eli PCS-välineen kautta. Rahoitusta voidaan käyttää COVID-19-pandemiaan liittyviin terveydenhuollon, tarjottavan hoidon ja ennaltaehkäisemisen suoriin ja epäsuoriin kustannuksiin (E 26/2020 vp). Toisin kuin perustuslakivaliokunta on kannanotoissaan (PeVP 27/2020 vp, 6.4.2020 ja PeVP 34/2020 vp, 8.5.2020) edellyttänyt, ohjelman kohdalla on sovittu, ettei siihen sovelleta EVM-sopimuksen mukaista yleistä talouspoliittista ehdollisuutta EVM-sopimuksen aikaisemman tulkinnan ja sitä koskevan oikeuskäytännön mukaisesti. "

Peli olisi pitänyt viheltää poikki jo huhtikuun alussa, mutta kenelläkään ei siihen näyttänyt löytyvän halua. Lopullisessa EU -sopimuksessa Suomi mainitaan ainoastaan maatalouden ja syrjäseutujen tuen kohdalla. Lieneekö syy siinä, että Kulmuni oli neuvottelijana ja ajoi oman puolueensa tavoitteita.

Kannattaa myös ottaa huomioon se, että kenelläkään jäsenmaalla heinäkuun huippukokouksessa ei ollut mandaattia omalta parlamentiltaan tehdä päätöstä muuttaa EU:n perussopimusta. Suomessa joillakin tahoilla on tulkinta siihen, että sopimusta muutettiin. Sinänsä mielenkiintoista, jos yhdellä EU:n jäsenmaalla on erilainen näkemys mitä muilla.

Simpauttaja

Kiitoksia tiedosta. Mielenkiintoista.

Suomenhan piti olla maailman vähiten korruptoitunut valtio, niin sehän olisi loogista jos meillä vähän enemmän älähdettäisiin kuin vaikkapa Italiassa.

Ai mutta, itse asiassahan se Sale älähti. Saa nähdä jatkuuko populistinen mölinä kun persut nostaa asiaa vielä ihan populistisena heittona eduskunnassa. Jonka täytyy kuitenkin olla kumileimasin, jotta emme erotu muusta Euroopasta.

-Myrskyhiiri
 
No sehän on hyvä ettei meillä ole huolta. Pitäisi vain saada jotenkin hiljennettyä tuo presidentti Sale kun vanhana horiskona jotenkin on nyt sitten huolissaan. Kumma kun sehän on pyörinyt noissa raha-asioissa ihan siellä EU:n investointi- ja jälleenrakennuspankeissa ja on lakimieskin, niin luulisi nyt ymmärtävän miten nämä hommat toimii.

Mutta sellaisia vanhukset on, ne on huolissaan. Tarvittaisiin enemmän sellaista nuoruuden intoa, idealismia ja varmuutta - kuten pääministerillä, sisäasiainministerillä ja opetusministerillä esim. on. Niin ei huolettaisi.

Onneksi sentään presidentti tulee tiukasta talouspuolueesta joka ei onneksi ottanut lainaa sinä aikana kun hallituksessa ehti tässä euroaikana olla...
 
Kiitoksia tiedosta. Mielenkiintoista.

Suomenhan piti olla maailman vähiten korruptoitunut valtio, niin sehän olisi loogista jos meillä vähän enemmän älähdettäisiin kuin vaikkapa Italiassa.

Ai mutta, itse asiassahan se Sale älähti. Saa nähdä jatkuuko populistinen mölinä kun persut nostaa asiaa vielä ihan populistisena heittona eduskunnassa. Jonka täytyy kuitenkin olla kumileimasin, jotta emme erotu muusta Euroopasta.

-Myrskyhiiri

Ehkä ei aivan näin.

Presidentti on instituutio, jonka roolissa on katsoa eteenpäin eikä presidentillä ole mandaattia sanoa, mitä on tullut tehtyä. Presidentti Niinistö esitti huolenaiheensa tulevaisuuteen, ettei kriisin varjolla toimintatapa muutu säännönmukaiseksi. Niinistöllä ei ollut pointtia tehtyyn kriisipakettiin. Eikä se hänen mandaatissaan ole.

Simpauttaja
 
Onneksi sentään presidentti tulee tiukasta talouspuolueesta joka ei onneksi ottanut lainaa sinä aikana kun hallituksessa ehti tässä euroaikana olla...

Jos se koittaa paikata syntejään kun oli mukana keplottelemassa meitä euroon.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top