Perussuomalaisten kuihtuminen ja sen seuraukset

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Tämä on politiikkaa. Kokoomus ja Keskustakin kyykyttävät Halla-ahoa nyt ja heti ennen kuin Halla-aho itse ehtii esittää mitään vaatimuksia. Ja molemilla uhkapelin panoksena on hallituksen jatko - tosin kaikissa tapauksissa Halla-ahon syyksi menee kaatuminen koska tuo ase vietiin juuri häneltä.
 
Ville Rydmanin soisi tehdä halla-ahot Kokoomuksessa. Aika näyttää.

Miestä ja hänen tukiryhmiään tuntematta pitäisin tätä kovasti epätodennäköisenä skenaariona. Melkoinen kasvutarina tarvittaisiin jotta moinen olisi mahdollista. Mut aika tosiaan näyttää.
 
Uutisissa RKP:n Henriksson totesi heidän olevan valmiina neuvotteluihin, mutta hallitusohjelma pitäisi neuvotella uusiksi :eek:

Riskipeli on käynnissä. Kova päätös olisi laittaa hallituspuolue pois henkilövalinnan vuoksi.
Ei oikein kuulu suomalaiseen tapaan laittaa ps:ää eristyksiin ruotsin tapaan.
 
Riskipeli on käynnissä. Kova päätös olisi laittaa hallituspuolue pois henkilövalinnan vuoksi.
Ei oikein kuulu suomalaiseen tapaan laittaa ps:ää eristyksiin ruotsin tapaan.

Kaikki myös ymmärtävät että tuo toisi Halla-Aholle marttyrin sädekehän ja roppakaupalla ansiotonta glooriaa. Parempi pitää persut hallituksessa ottamassa iskuja vastaan.
 
Pujotan silmukan kaulaani ja ennustan: Nykyhallitus jatkaa kauden loppuun ilman isompia mölinöitä. Kepulla ja Kokoomuksella vain on liikaa menetettävää jos lähdetään etenemään seitinohuella enemmistöllä. Keskusteluyhteys syntyy ja linjauksiin tehdään hallitusohjelman puitteissa pieniä säätöjä. Siinä se. ( ja nyt jännittämään mahdollista tiedotustilaisuutta... :oops: )
Veikkaan samaa.
Vaikka toisaalta Kok voisi kaataa hallituksen ja haluta uudet vaalit. Niiden kannatus kun on ennallaan tai jopa vähän noussut. Kepu tökkii, SDP:kin vähän yskähtelee jne.
Minä veikkaan että Halla-Ahon käy kuten Soinin: Hallituksessa jatketaan, demokratian realiteetit iskevät hänen kannattajiensa naamaan kuin märkä rätti ja taas petytään "takin kääntöön". Tosiasiassa se ei ole takinkääntö, vaan kykyä toimia demokratiassa.
 
Laittaisin sellaisen lisäyksen, että kyllä eu maat voivat eu:n asetusten vastaisesti tehdä omia päätöksiä kansallisen edun nimessä.

Ei ilman seuraamuksia.

asetuksista ja päätöksistä tulee automaattisesti sitovia koko EU:ssa niiden voimaantulopäivänä
(https://ec.europa.eu/info/law/law-making-process/overview-law-making-process/applying-eu-law_fi)

Mikäli jäsenvaltio ei noudata asetusta, niin EU komissiolle voi asiasta valittaa. Direktiivitkin täytyy saattaa osaksi kansallista lainsäädäntöä, muutoin tulee seuraamuksia.
Tuossa vielä linkki rikkomusmenettelyyn: https://ec.europa.eu/info/infringement-procedure_fi
 
SU 11.6.2017 https://www.perussuomalaiset.fi/news/puheenjohtaja-halla-ahon-linjapuhe-jyvaskylassa/
Puheenjohtaja Halla-ahon linjapuhe Jyväskylässä

Vastavalitun perussuomalaisten puheenjohtajan Jussi Halla-ahon linjapuhe Jyväskylässä 11.6.2017.


Hyvä puoluekokousväki, arvoisat vieraat ja median edustajat,

Eilisessä puheenjohtajavaalissa, varapuheenjohtajavaalissa ja puoluesihteerivaalissa perussuomalaisilla oli harvinainen ongelma: hyviä ehdokkaita oli kaikkiin tehtäviin niin paljon, että valintaa oli vaikea tehdä. Puheenjohtajat ja varapuheenjohtajat valittiin hyvin selkein lukemin. Tämä on itsessään hyvä asia, koska se antaa valituksi tulleille vahvan mandaatin. Se lähettää myös selkeän viestin siitä, mihin suuntaan jäsenkunnan enemmistö haluaa puoluetta kehitettävän. Valituksi tulleet ehdokkaat ovat suorapuheisia ja profiloituneet voimakkaasti niillä teemoilla, jotka ovat globalisaation ja hallitsemattoman maahanmuuton vuoksi kasvattaneet voimakkaasti suosiotaan useimmissa Länsi-Euroopan maissa. Kasvava osa väestöstä on yksinkertaisesti kyllästynyt siihen, että poliittisen korrektiuden nimissä lakaistaan maton alle hyvin konkreettisia ja tavallisen ihmisen elämää koskettavia ongelmia. Vanhoilla puolueilla ei ole halua eikä kykyä käsitellä näitä ongelmia.

Perussuomalaisten juuret ovat pienen ihmisen puolustamisessa. Vähitellen perussuomalaisista on tullut kanava myös niille, jotka uskovat itsenäisiin kansallisvaltioihin ja tiukkaan maahanmuuttopolitiikkaan. Tämä kehityskulku ei kuitenkaan heijasta niinkään puolueen muuttumista kuin maailman muuttumista. Kansallisen lainsäädäntövallan liukuminen ylikansallisille elimille, hallitsematon maahanmuutto ja ns. monikulttuurisuus koskettavat nimenomaan sitä pientä ihmistä, jonka puolustaminen on perussuomalaisuuden ytimessä. Pienellä ihmisellä ei ole mahdollisuutta vaihtaa asuinaluetta, kun turvattomuus lisääntyy kaduilla tai koulut muuttuvat ongelmakouluiksi. Pieni ihminen tuntee nahoissaan julkisen terveydenhuollon ylikuormittumisen tai kiristyvän kilpailun kohtuuhintaisista asunnoista tai laajamittaisen halpatyövoiman maahantuonnin.

On muotia sanoa, että köyhiä ei saa asettaa vastakkain. On muotia myös teeskennellä, että ns. hyviin asioihin tehdyt sijoitukset eivät olisi keneltäkään pois. Köyhät nimenomaan ovat vastakkain, ja julkinen talous pitkälti on nollasummapeliä. Koska käytettävissä olevat resurssit eivät kasva vaan pikemminkin kutistuvat, kaikki maailman parantamiseen käytetyt voimavarat ovat pois jostakin muusta. Kansallismielinen ajattelu asettaa oman kansan pienet ihmiset etusijalle, ei siksi, että se olisi hauskaa vaan siksi, että pitkällä tähtäimellä tämä on ainoa kestävä ratkaisu. Suomalainen hyvinvointijärjestelmä rahoitetaan vain suomalaisella työllä ja yrittämisellä ja niiden verottamisella.

Huono maahanmuuttopolitiikka ei ole Suomen tai Euroopan ainoa ongelma, eikä kukaan ole sitä sellaiseksi väittänyt. Se kuitenkin pahentaa monia muita ja muista syistä johtuvia ongelmia, kuten väestön ikääntymistä ja heikentyvää huoltosuhdetta ja julkisen sektorin rahoituskriisiä. Lisäksi se eroaa monista muista ongelmista sikäli, että se olisi pitkälti ratkaistavissa ja torjuttavissa riittävällä poliittisella päättäväisyydellä.

Toinen perussuomalaisten äänestäjille tärkeä teema on suhtautuminen eurooppalaiseen integraatioon. Vanhojen puolueiden kanta siihen on valitettavan epämääräinen. Kysyttäessä vastustetaan liittovaltiota, mutta käytännössä kannatetaan kaikkia yksittäisiä integraatiohankkeita, jotka lisäävät Euroopan unionin liittovaltiomaista luonnetta. Tai annetaan ymmärtää, että nykyinen määrä integraatiota on sopiva, mutta enempää ei tarvita. Euroopan unionin tämän hetkinen tila on, että jo toteutettu integraatio on luonut ongelmia, joita ei voida ratkaista muuten kuin lisäämällä integraatiota. Esimerkkinä voidaan mainita työvoiman vapaa liikkuvuus. Se ei ollut suuri ongelma siinä Euroopan unionissa, johon Suomi liittyi vuonna 1994, mutta se on suuri ongelma tämän päivän unionissa, jossa jäsenmaiden taloudellinen kehitystaso ja palkkataso ovat niin erilaisia. Itäiset jäsenmaat kärsivät nuoren väestön poismuutosta ja läntiset jäsenmaat, tai lähinnä niiden työväestö, halvan työvoiman maahanmuutosta, joka vääristää niiden työmarkkinoita.

EU:n sisäinen työvoiman liikkuvuus oli keskeinen syy sille, että britit päättivät erota unionista. Yksi tapa pyrkiä hillitsemään tätä muuttoliikettä on kuroa umpeen jäsenmaiden eroja siirtämällä rahaa vauraammista jäsenmaista köyhempiin. Tämä on sinänsä loogista, mutta se tekee käytännössä EU:sta pysyvän rahansiirtoautomaatin, jossa Suomen kaltaisella maalla on pysyvä nettomaksajan osa. Tätä osaa vain korostaa se, että EU:n toiseksi suurin nettomaksaja Britannia päätti lähteä.

Toinen esimerkki on yhteisvaluutta, joka johti katastrofiin juuri siksi, että unionilla ei ollut työkaluja valvoa yksittäisten euromaiden taloudenpitoa. Jos halutaan toimiva euro, tarvitaan lisää unionia, mutta samaan aikaan tämä kehitys vie vähitellen jäsenmailta kontrollin niiden omaan budjettiin ja omaan lainsäädäntöön. Tässä, kuten monessa muussakin kysymyksessä, joudutaan tekemään poliittisia valintoja. Ovatko integraation saavutukset – kuten yhteisvaluutta – niin tärkeitä, että niistä ollaan valmiita maksamaan tällainen hinta?

Tällaisiin näkökulmiin perustuu se kampanjan aikana esittämäni käsitys, että jäsenyys EU:ssa ei pitkällä aikavälillä ole Suomen kaltaisten maiden kansallinen etu.

On selvää, että eroaminen EU:sta ei ole tällä hetkellä realistinen optio, ja suurin osa suomalaisista kannattaa jäsenyyttä, kuka mistäkin syystä. Olen kuitenkin sitä mieltä, että perussuomalaisten tehtävä ainoana EU-kriittisenä puolueena on edistää ja ylläpitää kriittistä ja perusteltua keskustelua. Lisäksi meidän pitää EU:n jäsenenä irtautua mallioppilaan roolista ja etsiä liittolaisia niistä jäsenmaista, jotka suhtautuvat kansallisen suvereniteetin nakertamiseen epäilevämmin. Nykyisen hallituksen ohjelmaan onkin perussuomalaisten ansiosta tehty useita hyviä kirjauksia. Toisaalta on vaikea ymmärtää, miksi Suomi esimerkiksi on Maltan ohella ainoa jäsenmaa, joka toteuttaa täysimittaisesti turvapaikanhakijoiden sisäisiä siirtoja Kreikasta ja Italiasta. Verrokkimaista Tanska ja Itävalta eivät toteuta niitä lainkaan, ja useampi jäsenmaa on haastanut koko järjestelmän EU:n tuomioistuimeen.

Hyvä kokousväki,

Nostin nämä kaksi poliittista kysymystä, maahanmuuton ja integraation, esille, koska nähdäkseni juuri niihin puoluekokousväki otti kantaa eilisissä valinnoissaan. Perussuomalaisten kannat näissä asioissa ovat myös herättäneet eniten närää muissa puolueissa ja tiedotusvälineissä. Reaktiot ovat olleet raivokkaita. Toisaalta ne muistuttavat hyvin paljon sitä, mitä nähtiin vuoden 2011 ja 2015 jytkyvaalien yhteydessä. Tällä kertaa valintoja vain tehtiin puolueemme sisällä eikä puolueiden välillä.

Puolueen sanotaan nyt muuttuneen aivan erilaiseksi, mikä ei pidä paikkaansa. Ensinnäkin tämä puolue koostuu edelleen jäsenistään, eli teistä, jotka valitsette mieleisenne ja itsenne näköisen puheenjohtajiston. Toiseksi puheenjohtajakampanja teki mielestäni selväksi, että asiakysymyksissä ehdokkaat olivat varsin yksituumaisia. Puolue olisi joka tapauksessa valinnut uuden puheenjohtajan, koska vanha ei ollut käytettävissä, ja se olisi joka tapauksessa saanut maahanmuutto- ja EU-kriittisen puheenjohtajan, koska muunlaisia ei ollut tarjolla. Vaalissa ja valinnoissa oli kyse painotusten muuttumisesta, ei linjan muuttumisesta. Me olemme edelleen yleispuolue, jossa on osaamista moneen lähtöön, ja jossa kukin voi – ohjelmiemme puitteissa – tehdä politiikkaa omalla osaamisalueellaan.

Ryhtyessäni kirjoittamaan tätä linjapuhetta jouduin pohtimaan, mikä on linjani. Sitten keksin, että sehän on kirjattuna vuoden 2015 eduskuntavaaliohjelmaan. Se on hyvä linja, eikä sitä tarvitse keksiä uudelleen. Miksi siis eiliset valinnat herättivät niin paljon närkästystä tietyissä piireissä? Näyttää siltä, että muut puolueet ja media sietävät pitkin hampain sitä, että meillä on paperilla omat tavoitteemme, mutta se on liikaa, että puhumme niistä ääneen.

Hallitusyhteistyöstä ja sen jatkumisesta on puheenjohtajakampanjan aikana ja sen jälkeen kirjoitettu ja puhuttu paljon. Hallituskumppanit ovat varoitelleet, että hallitusohjelmaa ei perussuomalaisten takia neuvotella uudelleen, vaikka sen enempää minä kuin muutkaan ehdokkaat emme ole sellaista vaatineet. Meillä on oma linjamme, mutta ymmärrämme, että hallitusohjelma on kolmen puolueen kompromissi, eikä se voi vastata täysin meidän omaa ohjelmaamme. Mielestäni olemassa oleva hallitusohjelma on näistä lähtökohdista tyydyttävä, samoin eräät muut yhdessä sovitut ohjelmat. Luonnollisesti edellytämme, että myös meille tärkeitä kirjauksia kunnioitetaan ja toteutetaan. Ei tämä ole kohtuuton vaatimus.

Eilen kokoomuksen suunnalta viestitettiin, ettei riitä, että perussuomalaiset ovat sitoutuneet hallitusohjelmaan. Meidän pitäisi kuulemma sitoutua vielä kokoomuksen arvoihinkin. Ei tämä tietenkään käy. Perussuomalaisilla on omat näkemyksensä, joita jäsenistö edellyttää puoluejohtomme edustavan.

Omalta kentältä taas on esitetty erilaisia toiveita. Monet ovat sitä mieltä, että hallituksessa täytyy ehdottomasti jatkaa. Toisaalta korostetaan, että omasta linjasta ei saa tinkiä tuumaakaan. Tämä on vaikea yhdistelmä. Hallituksessa pysyminen nimenomaan edellyttää linjasta tinkimistä, ainakin ennen kuin saamme 101 kansanedustajaa seuraavissa eduskuntavaaleissa.

Oma näkemykseni on, ja on ollut, että perussuomalaisten on syytä olla hallituksessa niin kauan kuin hallitus perussuomalaisilla vahvistettuna on agendamme ja äänestäjiemme kannalta parempi kuin hallitus ilman perussuomalaisia. Toisaalta pitää varoa antamasta ymmärtää, että olisimme hallituksessa hinnalla millä hyvänsä, koska silloin hallituskumppaneilla ei ole mitään syytä huomioida perussuomalaisten toiveita niissä kysymyksissä, joissa me olemme eri mieltä kuin kaikki muut.

Kokoomus ajaa mielestäni itseään ja hallitusta hankalaan nurkkaan, josta on pian vaikea päästä ulos kasvojaan menettämättä. Kuten sanottua, ongelma tuntuu tässä tapauksessa olevan puheenjohtajan ja varapuheenjohtajien henkilöissä, eikä niinkään poliittisessa linjassa. Poliittinen linjammehan on kirjoissa ja kansissa, eikä se ole mihinkään muuttunut.

Hallituksen hajoaminen henkilökysymyksiin olisi valitettavaa, koska hallitus on pannut alulle tärkeitä ja äänestäjillemme kipeitäkin uudistuksia, jotka olisi syytä saattaa päätökseen. Aika näyttää, johtavatko nämä uudistukset haluttuihin päämääriin, mutta pahin vaihtoehto on poukkoileva päätöksenteko, johon hallituksen hajoaminen johtaisi.

Arvoisa puheenjohtaja,

Tässä yhteydessä haluan sanoa muutaman sanan myös puolueemme kansainvälisistä suhteista, joista on spekuloitu julkisuudessa ja keskusteltu puolueen sisällä. Muodollista yhteistyötä ulkomaisten puolueiden kanssa on aina syytä miettiä tarkkaan, mutta esimerkiksi Euroopan parlamentissa ja Pohjoismaiden neuvostossa ryhmien koko antaa lisää vaikutusmahdollisuuksia. Oma kantani on, että perussuomalaisten tulee näissä elimissä suhtautua suopeasti yhteistyöhön ennen kaikkea muiden Pohjoismaiden kansallismielisten puolueiden kanssa.

Toisaalta meidän on syytä pohtia tarkkaan, haluavatko perussuomalaiset jatkaa muodollista yhteistyötä Turkin presidentin Erdoganin puolueen kanssa kansainvälisen ACRE-puolueen puitteissa.

Puheenjohtaja!

Puolueemme on tällä hetkellä hiukan herkässä tilassa, kahdestakin syystä. Ensinnäkin puheenjohtaja vaihtui ensimmäistä kertaa hyvin pitkään aikaan. Jo se, että puheenjohtaja on joku muu kuin Timo Soini, vaatii totuttelua ja sulattelua ja synnyttää monessa tiettyä turvattomuutta.

Toinen seikka on se, että koko puheenjohtajisto vaihtui ja sen profiili muuttui. Lehdet puhuvat vallankumouksesta ja puolueen valtaamisesta.

Tämä puolue on johdon valinnan osalta Suomen demokraattisin. Sitä on mahdotonta vallata, koska meillä on suora jäsendemokratia. Tätä jäsendemokratiaa olisi syytä edelleen kehittää esimerkiksi ottamalla käyttöön kirjeäänestys. Suurten välimatkojen Suomessa tämä mahdollistaisi nykyistä paremmin kaikkien jäsenten osallistumisen päätöksentekoon.

Elämänfilosofiani on hitaasti kiiruhtaminen. Kun ei juokse, ei kompastukaan niin helposti. Tehtävää on paljon, eikä kaikkea kannata yrittää tehdä ensimmäisellä viikolla. Tärkein asia tällä hetkellä on vaalia puolueen yhtenäisyyttä ja hälventää ainakin turhia huolia. Pyrin vierailemaan mahdollisimman pian piireissä ja paikallisjärjestöissä kuullakseni, millaisia ajatuksia siellä on puolueen tilasta ja kehitystarpeista, ja avaamassa omia näkemyksiäni.

Tavoitteeni on myös luoda toimiva ja kiinteä yhteistyösuhde puolueen puheenjohtajiston ja eduskuntaryhmän puheenjohtajiston kanssa. Tätä helpottaa luonnollisesti se, että kaikki varapuheenjohtajat ovat tällä kertaa myös eduskuntaryhmän jäseniä. Haluan ylipäätään korostaa eduskuntaryhmän roolia ja parlamentaarista suhdetta eduskuntaryhmän ja ministeriryhmän välillä. Toisin sanoen sitä, että eduskuntaryhmällä on kansalaisten antama suora mandaatti, ja ministeriryhmä ottaa evästykset eduskuntaryhmältä ja nauttii sen luottamusta.

Näiden ja muidenkin asioiden tiimoilta haluan käydä mahdollisimman pian keskusteluja puolueemme kansanedustajien kanssa, ja heiltä saadun palautteen pohjalta tehdä omaan toimivaltaani kuuluvia ehdotuksia.

Haluan myös korostaa hyvää yhteistyötä emopuolueen ja nuorisojärjestömme välillä, koska siellä on toimintamme tulevaisuus.

Vilpitön haluni on siis paitsi kasvattaa modernien kansallismielisten teemojen näkyvyyttä puolueen profiilissa myös kehittää tätä organisaatiota, jotta se toimisi niin hyvin kuin tämän kokoisen puolueen pitää toimia. Tähän tarvitsen kaikkien osapuolten apua ja tukea. Edellinen puheenjohtaja hoiti tehtäväänsä 20 vuotta. Itse olen hoitanut sitä yhden päivän, joten asioihin perehtyminen ja ihmisiin tutustuminen vie hetken.

Kiitoksia kaikille.
 
Blogi: Mikko Paunio, su 11.06.2017 20:32 http://beta.oikeamedia.com/o1-22216


Jussi Halla-ahon valinta pakottaa eliitin perusteelliseen maahanmuuttokeskusteluun

Korrehtuuri: Alla olen vahingossa sekoittanut Matit Viren ja Wiberg. Viren on oikein.


Sosiaalipolitiikan grand old man entinen sosiaali- ja terveysministeriön kansliapäällikkö ja sosiaalipolitiikan dosentti Markku Lehto (KEPU) kirjoitti alkuvuodesta laajan monin tavoin ansiokkaan nykypäivään ulottuvan historiallisen katsauksen Suomen hyvinvointipolitiikan sosiaaliturvan rahoituksen haasteista Kanavaan (3/2017). Kanava-lehti on älymystön piirissä Suomen johtava keskustelulehti.

Markku Lehto istui vuosia valtion budjetin suurimpien menoerien ja sosiaaliturvan ja sosiaalisten tulonsiirtojen eräänä ylimpänä kaitsijana. Markku Lehto toimi viimeisimmän sosiaaliturvaa kokonaisuudessaan tarkastelleen Sata komitean puheenjohtajana. https://fi.wikipedia.org/wiki/Sata-komitea

Markku Lehto ei maininnut sanallakaan kirjoituksessaan maahanmuuttoa strategisena haasteena, vaikka meillä on nopeasti kasvava maahanmuuttajien joukko, joka ei työllisty ja jonka ansio- ja varallisuustaso jää kauaksi kantaväestön vastaavista luvuista ja joka elää sosiaalisten tulonsiirtojen varassa. http://www.suomenperusta.fi/wp-cont...louden-ongelma-vai-ongelmien-ratkaisu-pdf.pdf

Meillä on nyt ensimmäiset merkit siitä, että huono-osaisuus on ylisukupolvista ja sen kitkeminen tulee olemaan hyvin vaikeaa, koska on tiettyjäa maahanmuuttajaryhmiä, joiden integroituminen suomalaiseen yhteiskuntaan näyttää lähes mahdolltomalta.

Em. Kanava-lehden artikkeli on hyvä esimerkki siitä, että suomalainen eliitti välttää keskustelua vaikeista asioista lähes viimeiseen asti. Johtavat poliitikot ja mediaeliitti ovat tehneet suomaliselle yhteiskunnalle valitettavan karhunpalveluksen ehkäisemällä keskustelun sellaisista asioista, joista tavalliset kansalaiset ovat saaneet maistaa karvasta todellisuutta jo pidempään. Jatkuva tietoinen asioiden vääristely, tulokulmien valinta ja vaikeneminen esimerkiksi sosiaalisten tulonsiirtojen kansantaloudellisista vaikutuksista rapauttaa suomalaisen yhteiskunnan eri instituutioiden (mm. YLE ja HS) uskottavuutta nyt vauhdilla.

Yllä oleva linkki on Turun yliopiston kansantaloustieteen emeritusprofessori Matti Virenin aivan hiljattain tekemään kriittiseen tarkasteluun maahanmuuttopolitiikan perusteiden talousopillisista ongelmista. En ole nähnyt raportin sisältöä avattavan julkisessa keskustelussa.

En mene sen Virenin analyysin perusteiden ruotimiseen syvällisesti, koska en ole ekonomisti. Totean vain, että Viren oman käsitykseni mukaan perustelee hyvin, miksi Elinkeinoelämän valtuuskunnan (EVA) ja Juhana Vartiaisen (kok) työn tarjontaan ja maahanmuuttoon liittyvissä makrotaloudellisissa oletuksissa on suuria ongelmia. Edes Yhdysvalloissa Suomessa käytetyn oletukset eivät ole realistisia, saatika sitten Suomen tapaisessa monin tavoin säädellyssä ja Yhdysvaltoja järjestäytyneemmässä yhteiskunnassa. Suomeen ei tulla sillä oletuksella, että sinun on pärjättävä!

Virenin kritiikki alkaa humoristisella EU-komissaari Jyrki Kataisen Suomen pääministerinä vuonna 2008 antaman lausunnon ruotimisella. Jyrki Katainen kertoi tuolloin TV-haastattelussa, että Suomi tarvitsee 1,8 miljoonaa maahanmuuttajaa vuoteen 2021 mennessä ja että talouden nousukausi alkaisi 2010.

Luvut ja ennusteet eivät perustuneet yhtään mihinkään. Suomen pääministeri puhui vain sekavia omasta päästään. Jyrki Katainen alkaakin olla suomalaisille jo eliitin ja EU:n vaikeuksien symboli ja ilmentymä. Kun hän ilmestyy televisioon puhumaan matalalla äänellään, jonka hän on opetellut, joutavia jostain kiertotaloudesta tai jostain muusta EU-hypetyksestä, alkavat kansalaisilla vilunväristykset ja puistatus.

Keskeinen kritiikki Virenillä Vartiaista ja EVA:aa ja viime kädessä Suomen maahanmuuttopolitiikan perusoppia kohtaan on se, että Suomeen saapuu nyt sellaisia maahanmuuttajaryhmiä (esimerkiksi afgaanit, somalit ja irakilaiset), joiden integroituminen suomalaiseen yhteiskuntaan huonon koulutuksen ja erilaisen kulttuuritaustan vuoksi on olematon ja että heidän tulotaso jää hyvin alas, eikä heistä ole hyötyä veronmaksajina. Tällaisten maahanmuuttajien tulo Suomeen ei pienennä Virenin mukaan paljon saarnattua kestävyysvajetta virallisen maahanmuuttopolitiikan ja em. makrotalousmallien oletusten mukaisesti, vaan nämä maahanmuuttajaryhmät lisäävät kestävyysvajetta ja köyhdyttävät suomalaista yhteiskuntaa.

Suomalaiset ovat kyllä arkielämässään nämä tosiseikat jo pitkälti tiedostaneet. Suomalaisten keskuudessa vallitsee siksi syvä epäluottamus kaikkeen siihen, mitä eliitti meille syöttää. Sitä saa mitä tilaa.

Itse olen miettinyt ei-ekonomistina arkisesti sitä, miten maahanmuutto voi oletusten mukaisesti lisätä työn tarjontaa, kun kasvavien kaupunkiemme kalliilla rakennettuihin vuokrataloihin sijoitetaan joukoittain työmarkkinoille kelpaamatonta väkeä. Samaan aikaan moni työnantaja tuskailee sitä, että heidän on vaikea saada työvoimaa alemman palkkatason töihin. Maahanmuutto ehkäisee osaltaan Suomen sisäistä muuttoliikettä ja haittaa näin talouskasvua.

Keskustelu tulee nyt väkisin muuttumaan Jussi Halla-ahon perussuomalaisten puheenjohtajavalinnan myötä. Edessä on vaikea ja perusteisiin menevä kansallinen keskustelu maahanmuuttopolitiikan perusteiden oikeellisuudesta ja viime kädessä nykyisen maahanmuuttopolitiikan hyväksyttävyydestä.

Ehkäpä poliittinen eliitti alkaisi vihdoin ottamaan onkeen Juho Kusti Paasikiven toteamuksesta, jonka mukaan "kaiken viisauden alku on tosiasioiden tunnustamisessa".

Ensiksi mainittu ex-sosiaali- ja terveysministeriön kansliapäällikkö Markku Lehto vuotta aiemmin samaisessa Kanava-lehdessä (3/2016) artikkelissaan "On Väestöpolitiikan Aika" on sisimmässään mitä ilmeisimmin tunnustanut tosiasiat, vaikka ei niitä kummassaakaan kommentoimassani artikkelissaan ruodi:

"Väestömuutoksia ei tarvitse ottaa annettuina, niihin voidaan myös vaikuttaa. Keinoista ollaan eri mieltä, mutta juuri siksi ne tulisi ottaa järjestelmälliseen tarkasteluun eikä jättää vain somessa käytävään kärjekkään keskustelun varaan.

Tulevien sukupolvien hyvinvointi riippuu siitä, mihin suuntaan väestön määrä ja rakenne kehittyy. Eiköhän olisi sopiva ajankohta asettaa arvostusta nauttiva ryhmä laatimaan ehdotuksia siitä, millaiseen väestörakenteeseen tässä maassa tähdätään, mitkä koetaan uhkatekijöiksi, miten uhat käännetään mahdollisuuksiksi ja miten toimitaan, jos uhat näyttävät kaikesta huolimatta toteutuvan. Komitea on yksi sovelias työskentelymuoto."

Nyt Halla-ahon valinnan myötä on aika tällaisen komitean.

Ei ole parjatun ja rasistisesta lietsonnasta syytetyn MV-lehden omistajan Ilja Janitskynin syy, että hänen lehtensä etusivulla George Orwellin ennustus "kun valehtelu saa vallan, totuuden puhumisesta tulee vallankumouksellinen teko" puhuttelee suomalaisia ja saa heitä suurin joukoin klikkaamaan MV-lehteä. Se on eliitin vika.

Oman puolueeni porukoille muistuttaisin, että Saksan SPD on linjannut maahanmuuttoa pois humanitaarisesta linjasta kohti Kanadan mallia, jossa maahanmuuttajilta odotetaan koulutusta ja kykyä hyödyttää yhteiskuntaa. Ruotsin demaripääministeri Stefan Löfven on luvannut vallata takaisin no-go lähiöt ja kertonut ruotsalaisille, että 2015 kaaosmainen kansainvaellus ei saa missään olosuhteissa enää toistua.

OM60x60.jpg
 
Mielestäni se on sekä rivoa että kornia. EU-hillotolppa on kelvannut Halla-ahollekin....kaikista kauniista puheista huolimatta: se on kelvannut de facto. Kaikilla eduilla ja mahdollisuuksilla saalistaa hunajaa.

"pitää olla niissä pöydissä, joissa päätöksiä tehdään".....kornia, tosi kornia.
Jussi on kuitenkin saanut siellä jotain fiksua aikanakin eikä vain levittänyt persettään, niinkuin suurin osa muista suomalaisista mepeistä, komissaareista ja muista hätävarajohtajista. Ainakin ase direktiivin tiimoilta Jussille kuuluu papukaijamerkki.
 
Siinä mitään ironista ole vaan siellä on parhaat edut. Kyllähän kansanedustajuus tai jokin ministeriyskin on melkoinen B-luokan virka MEPin asemaan verrattuna.

Varsinkin kun MEPpinä ei tarvitse tehdä yhtään mitään, eikä p*skalehdet kirjoittele taksikortin käytöstä tai mistään muustakaan. Ministerinä joutuisi epäinhimillisen työkuorman alle, kun MEPpinä voi vetää vapaasti lonkkaa.

Mielestäni se on sekä rivoa että kornia. EU-hillotolppa on kelvannut Halla-ahollekin....kaikista kauniista puheista huolimatta: se on kelvannut de facto. Kaikilla eduilla ja mahdollisuuksilla saalistaa hunajaa.

"pitää olla niissä pöydissä, joissa päätöksiä tehdään".....kornia, tosi kornia.

Nyt lipsahti iskut vähän vyön alle.

Jos yhtään seurasit EU:n asedirektiivin pitkää prosessia, niin Halla-aho nimenomaan painoi siellä hartiavoimin duunia koko mielipuolisen järjettömyyden torppaamiseksi. Monet kaikkein terävimmistä ja asiantuntevimmista puheenvuoroista joita siellä pidettiin oli nimenomaan Halla-ahon pitämiä, ja hän piti Suomalaisia, huolestuneita harrastajia erittäin hyvin informoituina siitä, missä Brysselissä asian tiimoilta mentiin. Ainakin itse pitkä-aikaisena ammunnanharrastajana kiitän ja kumarran Halliksen panosta siitä, ettei asekaappini pian kumise tyhjyyttään. Jos EU:n direktiivi olisi mennyt sellaisenaan läpi, minulle olisi jäänyt enää haulikko ja perinnekivääri, kaikki muut olisi laitettu banniin. Koska suurin osa aseistani on niitä pahoja "terroristien suosimia", olisi käytännössä rakas harrastus halal-teurastettu monikulttuurin alttarilla. Koska islamistiset terroristit käyttävät laittomia rynnäkkökiväärejä, olisi minultakin pitänyt ottaa pois reserviläiskiväärit ja pistoolit.

En siis väitä että Halla-aho torppasi koko hoidon yksin, mutta väitän että hän teki kaiken sen mitä yksi meppi voi. Kiitos hänelle siitä.
 
Koska suurin osa aseistani on niitä pahoja "terroristien suosimia", olisi käytännössä rakas harrastus halal-teurastettu monikulttuurin alttarilla. .
Olen samaa mieltä siitä että Halla-Aho toimi asedirektiiviasiassa hyvin.
Asedirektiivissä ei kuitenkaan ollut kyse islamista tai monikulttuurisuudesta. Prosessi oli pitkä ja kun se laitettiin liikkeelle, oli sen syyt ja perusteet aivan muut kuin maahanmuutto, monikulttuurisuus tai islam.
Vähän erikoista sotkea joka hemmetin asiaan maahanmuutto, monikulttuurisuus ja islam.
Vähän sama kuin kuntavaaleissa osa meuhkasi noista kolmesta asiasta suu vaahdossa, vaikkei niillä ole mitään tekemistä kuntavaalien kanssa.
Asedirektiiviasiassa Halla-Aho toimi kyllä hyvin. Tosin ei hänkään siinä asiassa toimiessaan tainnut islamilla ja maahanmuutolla mennä..
 
Demokratia on kompromisseja, kannatuksen laskusta päätellen iso osa Persujen äänestäjistä odotti Persudiktatuuria.

Eihän media ole muuta rummuttanut kuin näitä takinkääntöjä ja sitä miten Persu ei ole saanut tehtyä mitään. Käytännössä katsoen kaikki hallituksen mokat on kaadettu Persujen niskaan, siinä missä joku Orpo on ominut sieltä suunnasta esilläpidetyt asiat vaikka olisi kuukautta aiemmin nimenomaan toista väittänyt.

Kyllähän se on selvää että tällaisen koko ilmatilan valtaavan höykytyksen Soinia & Co jälkeen hyvin suuri osa puoluetta edellisissä vaaleissa äänestäneistä "tietää" miten pahasti puolue on epäonnistunut, silloinkin kun on onnistunut. Muut puolueet ovat olleet hissunkissun ja tyytyväisiä kun hallituksessa on tällainen median rakastama ukkosenjohdatin.

Lisää tähän poliittisen uransa loppua lähestyvä epävarma Soini, niin en ihmettele että tässä kävi näin. Nyt samat lehdet jotka kertoivat että Soini ja Persut ovat epäonnistuneita, eivät ole saaneet läpi mitään, puhuivatkin yhtäkkiä Soinista hyvin lämpimään sävyyn, elämänsä Persujen haukkumiseen rasisteiksi pyhittäneet blogistit ilmoittivat että vasta nyt Persuista tuli rasistinen puolue ja sitä rataa.

Aiemmin jopa umpisurkea hallintarekisteri, jota haukutaan jopa Kauppalehdessä ja kotimaisten suursijoittajien toimesta, mutta jota Kokoomusjohto ja ilmeisesti Kepujohto on jostain itselleni tuntemattomasta syystä ajanut koko ajan (Stubb jopa valehdellen räikeästi) kaadettiin PSn niskaan, vaikka sehän "vain" teki niitä kompromisseja. Miksei huomio kiinnittynyt siihen että nämä muut puolueet kaivoivat jo kertaalleen suuren asiantuntijoiden ja kannattajien kritiikin saattelemana haudatun asian puskista esiin ja nuijivat sen PSn kurkusta alas? Nimenomaan media on ihmisille kertonut, ovelasti persuntorjunta-taktiikkaansa muuttaneena, että olisi pitänyt olla persudiktatuuri.

Tilanne muistuttaa sitä, että yhtä hakataan pihalla muiden pidellessä kiinni tai nauraessa vieressä. Olen äänestänyt kokoomusta kaikissa eduskuntavaaleissa mutta on selvää että jos siellä ei vaihdu tämä koulukiusaamista muistuttava, epäluotettava ja epä-älyllinen selkäänpuukotusta ihannoiva meininki käytännössä puoluejohdon myötä niin en voi mitenkään äänestää sitä enää, jopa tasavallan presidentti alkaa tätä menoa tuntumaan vähiten huonolta hyvän sijaan. Ei se minun ääneni mitään muuta, sen enempää kuin kenenkään muunkaan mutta moni muukin ajattelee näin. Olen aina vihannut sekä kiusaajia että epäreiluutta.
 
Jos sanon asiat henkilökohtaisella tasolla niin minulla ei ole aseita eikä tule olemaan joten se teema ei minua kiinnosta, kävi miten kävi asedirektiivien kanssa. Eikä moni muuikaan teema kiinnosta, ainoa huoli on ettei tästä maasta tule islamistinen. Kaikki muu on toisarvoista.
 
Ääniä menneisyydestä..

Tuomioja: Äärinationalisteilla ei sijaa Suomen hallituksessa, paras ratkaisu olisi uudet vaalit

Kansanedustaja Erkki Tuomiojan (sd.) mukaan nykyisen kaltaisella äärinationalistisella perussuomalaisella puolueella ei pitäisi olla sijaa Suomen hallituksessa.

Perussuomalaisten arvomaailma ja sen johtajien kannanotot ovat sellaisia, ettei puolueen edustajilla pitäisi olla asiaa Suomen hallitukseen, Tuomioja sanoi saapuessaan presidentti Sauli Niinistön isännöimiin Kultaranta-keskusteluihin Naantalissa.

Tuomiojan mukaan perussuomalaisten uusi linja on lähellä ruotsidemokraattien linjaa Ruotsissa.

Hänestä on mahdollista, että Suomen asema EU:ssa ja pohjoismainen yhteistyö vaikeutuvat, jos Jussi Halla-ahon johtamat perussuomalaiset jatkavat hallituksessa.

- Vaikka heidän kanssaan toki pitää voida keskustella, minä en päästäisi heitä hallitusvastuuseen, Tuomioja sanoi toimittajille.

Tuomiojan mukaan paras ratkaisu nyt syntyneeseen tilanteeseen olisi uudet eduskuntavaalit.
http://www.kaleva.fi/uutiset/kotima...ssa-paras-ratkaisu-olisi-uudet-vaalit/762440/
 
En ole nähnyt tehokasta katumista kummaltakaan herralta:

http://seppohautaaho.puheenvuoro.uu...-65-v-tassa-muistutus-kansan-harhauttamisesta

Varatuomari Sauli Niinistö harhautti perustuslakivaliokunnan puheenjohtajan ominaisuudessa suomalaisia äänestäjiä ja Suomen eduskuntaa ennen EU-jäsenyyspäätöksiä vuonna 1994. Hän kertoi, että markasta ei vielä näillä päätöksillä luovuta, eikä näillä päätöksillä vielä eurojäsenyyttä päätetä - vaan siitä päätetään myöhemmin ja siitä tehdään erikseen oma lakialoite.

Nämä Niinistön tekemät harhautukset kirjattiin ja liitettiin virallisiin eduskunnan asiakirjoihin (PeVL 14/1994, UaVM 9/1994, HE 135/ 1994) sekä myös äänestäjille lähetettyyn tiedotteeseen. Osa eduskuntaa ja useimmat suomalaiset äänestäjät uskoivat tämän väitteen.

Kun kansa ja sen jälkeen eduskunta oli harhautettuna äänestänyt EU-jäsenyyden hyväksymisen puolesta, niin näiden äänestyksien jälkeen Sauli Niinistö – tällä kertaa oikeusministerin ominaisuudessa – sanoikin, että eurosta päätettiin jo EU-jäsenyysäänestyksessä, eikä siitä tarvitse tehdä erikseen lakialoitetta.

Tämän Niinistön tekemän järkyttävän teon vahingot nousevat Suomen kansalle tässä vaiheessa mahdollisesti jopa kymmeniin miljardeihin euroihin, tulevaisuudessa jopa satoihin miljardeihin euroihin.



https://seura.fi/asiat/seuran-selvi...-valtion-tuella-ja-harskeilla-tutunkaupoilla/

Juha Sipilästä tuli rikas vuonna 1996.

Valtionyhtiö Rautaruukki myi Sipilän holdingyhtiölle enemmistöomistuksensa Solitra Oy:stä, jonka toimitusjohtajana Sipilä toimi ja jonka vähemmistöomistaja hän oli. Rahat, yli 30 miljoonaa markkaa, Sipilälle tähän kauppaan lainasi Rautaruukki itse. Lisää rahaa pöytään toi sykemittarivalmistaja Polar Electro, josta tuli Solitran vähemmistöomistaja. Runsas vuosi myöhemmin Sipilä viimeisteli kaupat myymällä omistuksensa lähes nelinkertaisella hinnalla yhdysvaltalaiselle ADC Telecommunicationsille.

Sipilän rikastumisesta voi olla monta mieltä: ehkä valtionyhtiö teki erityisen huonot kaupat tai Sipilä erityisen hyvät. Ainakaan Rautaruukista poliittista vastuuta kantaneiden hallintoneuvoston puheenjohtajan Paavo Väyrysen (kesk) tai silloisen kauppa- ja teollisuusministerin Seppo Kääriäisen (kesk) ei tarvinnut ottaa vastuuta kasvavan yhtiön myymisestä ulkomaille.

Solitran perustaja ja Sipilän suoraan koulunpenkiltä töihin palkannut Lauri Kuokkanen vastusti yhtiön myymistä ulkomaille ”epäisänmaallisena”, mutta ei voinut estää sitä, koska ei enää omistanut yhtiötä vaikka sen hallituksessa istuikin.
 
Se on selvä että Suomessa on tilausta oikeistosuuntaiselle puolueelle, joka profiloituu selkeästi ns. "tavallisen ihmisen" puolueeksi.

Tällähetkellä kaikki eduskunnassa olevat puolueet ovat perussuomalaisia lukuunottamatta samaa harmaata mössöä joiden aatteet ovat hallituspaikasta myytävissä. Sävyerot ovat olemattomat ja periaatteet vielä olemattomampia.

Samaa mieltä Ravenin kanssa, emme tarvitse yhtään lisää puolueita vaan sellaisia puolueita joilla on jotakin periaatteita.

Kapiaisen kanssa samaa mieltä että hallitusyhteistyössä kompromisseihin on oltava valmis. Tällöin homma ei saa kuitenkaan mennä niin että vastuu kaadetaan kaikesta ikävästä yhden tahon niskaan eikä kukaan muu tue tätä. Eikä toisaalta tarvitse teeskennellä että kannattaa niitä kompromisseja mitä on JOUTUNUT tekemään. Mielestäni politiikassa on kyse yhteisten asioiden hoidosta. Nykymeno muistuttaa jotain egomaanikkojen laillistettua kiusaamis- ja huijauskampanjaa.
 
EU:sta äänesti YYA sukupolvi paskat housussa, en minä tai moni muu jonka pitäisi leikki maksaa.

Kuinka usein tuosta sitten pitäisi äänestää?

Mistä sitten äänestettäisiin ja äänestettäisiinkö joka kerta samasta asiasta? Britkään eivät ole saaneet muodostettua keskenään käsitystä toivottavasta tavoitetilasta. Vapaakaupan haluttaisiin jatkuvan, mutta haluttaisiin olla vähän tasa-arvoisempia kuin muut vapaakauppa-alueen jäsenet.

Sitovat kansanäänestykset ovat päätöksentekotapana hankalia siksi, että tilanteet elävät koko ajan: päätettäviä asioita ei saada kunnolla määriteltyä ja lukittua kansanäänestyksessä käytettävään muotoon, että tuloksena saataisiin ulos suorituskelpoisia päätöksiä.
 
Historian siivet havisevat, kun perussuomalaiset lentävät pihalle Sipilän hallituksesta.

Ei kai ole mitään epäselvyyttä siitä, jatkaako Jussi Halla-ahon johtama perussuomalainen puolue entisessä kolmen ässän hallituksessa. Ei jatka. Halla-ahon perussuomalaiset on arvoiltaan täysin eri puolue kuin Soinin perussuomalaiset.

Sekä Tasavallan presidentin Sauli Niinistön että kokoomusjohtajien äänenpainot olivat todella selkeitä viikonloppuna. Keskusta jätti ovea lievästi raolleen, mutta ei niin paljon, että siitä mahtuisi nuiva populistipuolue peremmälle, laajempiin kammareihin.

Vaadittaisiin melkoista poliittista sanalimboilua, jos halla-aholaiset jatkaisivat nykyhallituksessa.

Suomessa on 80-luvulla muodostunut tavaksi, että hallitukset pysyvät vallassa koko vaalikauden ajan. Sen enempää pääministereiden erot ja yksittäisten puolueiden lähdöt eivät ole suistaneet hallituspohjaa allikkoon.

Viimeksi hallitus kaatui muodollisesti kesäkuussa 2010, kun silloinen keskustalainen pääministeri Matti Vanhanen ei jatkanut puolueensa puheenjohtajana. Uusi puheenjohtaja ja pääministeri Mari Kiviniemi tosin muodosti hallituksen kuitenkin täysin samalle pohjalle kuin Vanhasen hallitus.

Todennäköisesti Sipilän hallitukselle käy samalla tavalla kuin Vanhasen hallitukselle. Se kaatuu, mutta nousee ylös kuin Lasse Viren, ja jatkaa pienpuolueiden tukemana laihalla enemmistöllä seuraaviin vaaleihin saakka.

Ehkä mukaan saadaan useampikin loikkari perussuomalaisista.
https://m.kauppalehti.fi/uutiset/hallitus-kaatuu--mutta-nousee-ylos-kuin-lasse-viren/95DhEhvz
 
Back
Top