Linkistäsi poimittua:
Tuo alleviivattu kohta näyttää tuottavan vaikeuksia ymmärtää niin täällä kuin perussuomalaisten uudelle johdollekin, joten yritän osaltani sitä selventää, vaikken sen takana olevia puolueita millään lailla edustakaan. Se on ilmeisesti tulkittu virheellisesti muiden hallituspuolueiden poliittiseksi tahdoksi, vaikka se todellisuudessa viittaa juridiikkaan. Ennustettavuus kun tarkoittaa että hallituksen toimet pitävät, eikä sitä että oikeusistuimet sen toimet kumoavat (vertaa D. Trumpin toiminta USA:ssa). Siitä syystä myös hallituksen kannattaa noudattaa voimassa olevaa lainsäädäntöä päätöksissään, ja nimenomaan siihen tuossa viitataan. Ts hallituspuolueiden näkemys on minun käsitykseni mukaan se, ettei Halla-aho ole valmis tuota juridista tarkoituksenmukaisuutta noudattamaan, vaan haluaa hallituksen asettuvan viranomaisia ja oikeuslaitosta vastaan silloin, kun hallitusohjelmaan kirjattu poliittinen tarkoituksenmukaisuus sitä hänen mielestään edellyttäisi. Tästä muut hallituspuolueet ovat mitä ilmeisemmin jyrkästi eri mieltä.
Mitä ilmeisimmin hallitusohjelmassa ei ole lukenut, että lainsäädäntöä pyrittäisiin muuttamaan sellaiseksi että hallitusohjelmaa voitaisiin myös maahanmuuton osalta toteuttaa, koska ne muut hallituspuolueet eivät sellaista olisi hyväksyneet. Soini tämän kuitenkin hyväksyi, tietoisesti tai tiedostamattaan, Halla-aho taas ei ole hyväksynyt eikä tule hyväksymään.
Niin..onko hallitusohjelmassa mainitut Kokoomuksen ja Kepun tavoitteet tarkoitus toteuttaa lainsäädännön muutoksilla? Mutta persujen haluamia ja hallitusohjelmaan kirjattuja tavoitteita ei saatetakaan eduskunnan käsittelyyn ja lainsäädäntöön?
Toisaalta miksi Kepu ja kokkarit eivät edes halua lähteä siitä että persut toteuttavat uuden puoluejohdon myötä samaa hallitusohjelmaa aivan samalla tavalla kuin aikaisemminkin? Jopa, pääosin samojen vanhojen persuministereiden toimesta?
Olisihan voitu lähteä toteuttamaan olemassa olevaa hallitusohjelmaa normaalilla tavalla. Ja, nostaa asiat ns. "hallituskysymykseksi" vasta siinä vaiheessa jos jatkossa osoittautuisi ettei Halla-Ahon johtamat persut tyydy, lupauksistaan huolimatta, vanhaan hallitusohjelmaan.
- tämä selkeä ja helppo vaihtoehto ei kelvannut Sipilälle eikä Orpolle.
- siitäkin huolimatta että tiedettiin hallituksen hajoamisen aiheuttavan tilanteen jossa joudutaan neuvottelemaan koko ohjelma uusiksi muutaman pikkupuolueen kanssa. Sekä sopeutumaan mahdollisesti erittäin ikävän lypsyn/ohjelmakiristyksen kohteeksi.
- eihän tällaisessa hallituksen hajottamisessa ole Suomen kansan/valtion asioiden hoitamisen kannalta ajatellen mitään järkeä
Siis miksi tällainen päätös?
- Varsinkin kokoomuksessa nosti päätään vanha koulukiusaaja vapaavuori. Hän otti esille ajatuksen persupuolueen blokkaamisesta ulos suomalaisesta poliittisesta päätöksenteosta. Näin voi tietenkin tehdä, mutta onko loppuviimeksi kysymys persujen kurittamisesta vai persuja äänestäneiden Suomen kansalaisten blokkaamisesta?
- Siis onko todellakin kyse vain puolueiden keskinäisestä nokittelusta jossa kokonaan unohdetaan Suomen kansan vaalien myötä esittämä tahto.
- ehkä myös Sipilällä/Kepulla on vastaava oma puolueen sisäinen näkemys/taktiikka kuin kokkareilla?
Luonnollisesti kukaan ei halua sanoa ääneen totuutta. Sehän tarkoittaisi että avoimesti halveksitaan suomalaisten äänestäjien tekemää valintaa. Aivan kuten Ruotsissa on jo tapahtunut, mikä on johtanut sikäläisen SD:ien kannatuksen rajuun nousuun.
- siis ehkä hieman pelätään että kansalaiset ovat viisaita ja huomaavat tällaisen kiusan ja reagoivat siihen ikävällä tavalla.
- joudutaanko meilläkin tilanteeseen jossa jatkossa vähemmistöhallitus johtaa yhteiskuntaa?
- tai tilanteeseen jossa käytännössä kaikki muut puolueet ovat hallituksessa paitsi perussuomalaiset?
Tarvitseeko sen jälkeen enää äänestääkään, jos jo etukäteen tiedetään ettei valtakunnan politiikka muutu jollei persut saa yli 50%:in kannatusta?
Kun on seurannut näiden hallitustapahtumien erilaisia käänteitä niin lienee todennäköistä että kysymys on vain puolueiden ja poliitikkojen keskinäisestä valtapelistä. Osittain jopa suoranaisesta keskinäisestä kiusanteosta.
Valtakunnan asioiden hoito ei todellakaan edellytä tällaisia ratkaisuja. Niillä vain vaikeutetaan koko yhteiskunnallisen kehityksen kannalta tärkeiden lainsäädäntöhankkeiden toteuttamista. Esimerkiksi vaikkapa juuri SOTE sekä kaikenlaisten muiden rakenteellisten talous-/verotusongelmien ratkaisuja. Eikä kannattaisi unohtaa kymmenien tuhansien "elintasopakolaisten" aiheuttamaa, yhä kasvavaa rasitetta suomalaisella sosiaaliturvajärjestelmälle.
Suomalaisessa yhteiskunnassa ei saa antaa päätöksentekoa koulukiusaajille!