Pikku-uutisia Suomesta

Eikös NKVD:llä ollut vähän sellainen suhtautuminen että kerran petturi, aina petturi ? Eli neukuille kerran maansa (vaikka heidän laskuunsa sen tehnyt) pettänyt voi aivan hyvin potentiaalisesti tehdä saman uudelleen myös heille ?

No, ainakin tämän yhden KGB loikkarin mukaan Intiassa heillä oli suunnitelmat siitä, että ketkä teloitetaan heti vallankumouksen jälkeen. Listalla oli vissiin suurin osa viidennestä kolonnasta jotka olisivat auttaneet KGB:tä. Ja miksikäs ei, kun kätyreitä rekrytoidaan, niin heille pitää saada myytyä tietynlainen visio siitä miksi pettää maansa ja muutenkin vaarantaa henkensä. Nämä kätyrit ovat kulutustavaraa, niin sillä ei ole juuri väliä miten heidät rekrytoidaan. Joten kun homma on ohi, niin tulee aika palkita nämä "sankarit" vuosien myyräntyöstä ja hengenvaarasta. Ja arvaappa sitten, että täyttääkö tämä palkkio ja/tai visio odotuksia (aika uskomatonta paskaa pitää syöttää, jotta Suomalaisen saa rekrytoitua. Ei meinaan ryssällä ole paljoa tarjottavanaan.)? Ryssävakoojalle olisi varmaan sopivaa, että Suomalaiset kätyrit suostuisivat kiltisti juomaan itsensä hengiltä heti vallankumouksen jälkeen, eivätkä tulisi vaatimaan lisää rahaa tai ihmettelemään sitä, "kun tälläistäkö se nyt sitten onkin?" Nämä petturit eivät ole vallankumouksen jälkeen sopivia oikeastaan mihinkään, lähinnä vain painolasti. Mihinkään virkaan ne tuskin käyvät (ja suojatyöpaikka olisi kallis) ja paikalliset vihaavat tätä, mikä haittaa toimintaa. Niin, ja kaiken yllä olevan lisäksi tyyppi on luultavasti koulutettu toteuttamaan keikauksen maassaan, joten mitä jos tämä toteaa todellisuuden olevan pettymys?

Eli petturina olisin huolissani.
 
Raven-joukot suojelevat Ilmavoimien lentokoneita. :solthum:

HS kirjoitti:
Kotimaa
Ilmavoimat on perustanut kaikessa hiljaisuudessa Raven-joukot – ”korpit” suojelevat vip-matkustajia mahdollisesti vaarallisilla paikoilla
Uusi erikoissotilaspoliisien joukko toimii Satakunnan lennostosta käsin.
Jarmo Huhtanen HS
Julkaistu: 24.3. 13:19

Puolustusvoimat on perustanut kaikessa hiljaisuudessa uuden erikoisjoukon. Sen tehtävänä on suojella Ilmavoimien lentokoneita ja tärkeitä vip-matkustajia varmistamattomilla lentopaikoilla. Varmistamattomille eli mahdollisesti vaarallisille lentopaikoille voidaan joutua lentämään kotimaassa sodan aikana tai rauhan aikana kriisinhallintaoperaatioissa.
Joukkoon kuuluvan sotilaan virallinen nimitys on erikoissotilaspoliisi. Uutta joukkoa kutsutaan kansainvälisen mallin mukaisesti Raven-tiimiksi. Raven on englantia ja tarkoittaa korppia.

Raven-tiimiin on otettu mallia Yhdysvalloista. Siellä perustettiin Phoenix Raven -erikoisjoukko jo 20 vuotta sitten. Raven-joukkoon kuuluvat ovat taustaltaan sotilaspoliiseja. Joukossa on sekä reserviläisiä että kantahenkilökuntaa. Erikoisjoukkoon ei kouluteta suoraan varusmiehiä.
”He saavat sotilaspoliisin suojauskoulutuksen, jonka annamme tukikohtamme taistelijoille. Sen lisäksi he oppivat toimimaan lentokoneympäristössä”, kertoo Satakunnan lennoston komentaja, eversti Juha-Pekka Keränen.

Raven-sotilaita on tarkoitus kouluttaa tulevaisuudessa yhdessä Suomen muiden erikoisjoukkojen kanssa.
”Se on meidän poikkeusolojen toimintaa. Totta kai, jos on esimerkiksi kriisinhallinta-alueelle suunniteltu lento, jossa olisi hyvä olla mukana, niin sellaisessa käytämme kantahenkilökuntaa.”

Kotimaan poikkeusoloissa Raven-sotilaita voitaisiin käyttää esimerkiksi silloin, kun Ilmavoimat on hajauttamassa hävittäjätoimintaansa paikkaan, jossa ei ole ennestään omia joukkoja. Silloin sinne voidaan lähettää sotilaita, jotka ovat tottuneet toimimaan lentokoneympäristössä.

Raven-ryhmä voi osallistua myös varmistamattomiin paikkoihin suuntautuvien lentojen operatiiviseen ja taktiseen suunnitteluun.
”Mikä olisi järkevä malli, miten sinne mennään, mihin laskeudutaan ja mihin pysähdytään”, Keränen kuvaa.

Keränen ei halua kertoa joukon kokoa julkisuuteen. Hän myöntää, että kyse on pienestä porukasta.
”Se on komppaniaa pienempi joukko. Käytännössä toiminta voi olla kerrallaan maksimissaan ryhmän operointia kerrallaan.”

Suojausryhmän kokoa rajoittaa jo se, että lentokoneiden tilat ovat rajalliset. Ilmavoimien Casa-kuljetuskoneisiin mahtuu enimmillään 60 ja Pilatus-yhteyskoneisiin kymmenen ihmistä. Esimerkiksi Yhdysvalloissa Raven-sotilaat työskentelevät tyypillisesti 2–4 sotilaan ryhmissä. Ovatko Raven-sotilaat mukana, jos suomalaista valtionjohtoa tai muita vip-matkustajia lentää johonkin kriisipesäkkeeseen?
”Se on harkinnan alla. Siitä ei ole mitään päätöksiä. Sehän ei voi olla reserviläisiin perustuvaa toimintaa”, Keränen sanoo.

Keränen muistuttaa, että yleensä suomalaiset koneet eivät lennä varmistamattomaan lentopaikkaan. Nykyisissä kriisinhallintaoperaatioissa lennetään kentille, joita suojaavat tukikohdassa olevat joukot.
”Jos tulisi esimerkiksi Afganistanissa moottorivika, jossa joudutaan tekemään pakkolasku muuhun tukikohtaan tai maastoon, niin niissä tilanteissa joukosta voisi olla hyötyä. Niillä lennoilla on yleensä jokin turvahenkilöstö mukana, mutta onko se Raven-tiimiä, niin se pitää katsoa tapauskohtaisesti.”

Erikoissotilaspoliisit toimivat Satakunnan lennostossa, joka sijaitsee Pirkkalassa. Raven-tiimi on osa Tukilentolaivueen toimintaa. Laivueen kalustoon kuuluu kuljetus- ja yhteyskoneita, kuten Casa- ja Pilatus-koneita. Ne lentävät kriisinhallintaoperaatioissa ja lennättävät muun muassa valtionjohtoa. Keräsen mukaan Raven-erikoisjoukkoa ryhdyttiin suunnittelemaan joitakin vuosia sitten, kun Ilmavoimien kuljetus- ja yhteyskoneet siirrettiin puolustusvoimauudistuksen myötä Tikkakoskelta Pirkkalaan.
”Olen ollut itse katsomassa yhden harjoituksen. Kyllä he olivat siihen hyvin motivoituneita.”
http://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005140549.html

Oli suuri nautinto lukea aamukahvin ääressä kommenttiosiossa tiedätte kyllä millaisten ihmisten vinkunaa. Pohjaton on joillain ahdistuksen määrä :D.
 
Nämä on tarkoitettu poikkeusolojen ministerikyytien suojaamiseen....
Idean isä käsittääkseni ihan valtakunnan hallituksessa.

No joo, kyllähän se tuolta rivien välistä melkoisen selkeästi löytyy mitä tällä ajetaan ja kenen toimesta. Toki ilmavaivojen kaluston suojaaminen on kriisiaikana(kin) erittäin tärkeää, vaan enpä ihan ensimmäisenä näe edessä tilannetta jossa vaikkapa Ylipäällikkömme joutuu tekemään pakkolaskun vihamielisellä alueella. Olin lähinnä huvittunut tuon kommenttiosion parkumisen määrästä - josta osa toki ihan asiallistakin. No, ei ehkä saisi nauraa...kuten ei esim. vammaisillekaan.
 
Valmiuden testailu jatkuu, sopivasti Raven-uutisoinnin jälkeen...

Aamuöinen hälytys Helsinki-Vantaalla – jälleen syynä venäläinen Antonov-rahtikone

Suuri määrä pelastuslaitoksen yksiköitä oli lauantaina aamuyöllä Helsinki-Vantaan lentokentällä vastassa laskeutumassa ollutta venäläistä rahtikonetta. Kone oli tyypiltään Antonov.

Hälytys keskisuuren ilmaliikenneonnettomuuteen varautumisesta annettiin kello 5.02.
– Ei onnettomuutta, kerrotaan Finavialta.
– Kone oli antanut ilmassa hälytyksen, mutta lasku meni hyvin, kerrotaan Keski-Uudenmaan pelastuslaitokselta.
– Kyseessä oli ilmeisesti epäily teknisestä viasta, tarkemmin en osaa sanoa. Nämä ovat näitä varotoimenpiteitä, jos joku varoitusvalo palaa.


http://www.is.fi/kotimaa/art-2000005142157.html
 
Miksi hunnuttivat Canthin patsaan? Canth joka propagoi naisten oikeuksien puolesta. Hän tuskin hyväksyisi tänäpäivänä hunnutettuja naisia.

Tyypillistä typeryyttä...kun mitään ei tajuta ja mihinkään ei perehdytä.
 
No joo, kyllähän se tuolta rivien välistä melkoisen selkeästi löytyy mitä tällä ajetaan ja kenen toimesta. Toki ilmavaivojen kaluston suojaaminen on kriisiaikana(kin) erittäin tärkeää, vaan enpä ihan ensimmäisenä näe edessä tilannetta jossa vaikkapa Ylipäällikkömme joutuu tekemään pakkolaskun vihamielisellä alueella. Olin lähinnä huvittunut tuon kommenttiosion parkumisen määrästä - josta osa toki ihan asiallistakin. No, ei ehkä saisi nauraa...kuten ei esim. vammaisillekaan.

Kuten mitä luit rivien välistä? Voit avata aivan vapaasti ajatusmaailmaasi täällä...tiettyjen sääntöjen mukaan. :)
 
Valmiuden testailu jatkuu, sopivasti Raven-uutisoinnin jälkeen...

Aamuöinen hälytys Helsinki-Vantaalla – jälleen syynä venäläinen Antonov-rahtikone

Suuri määrä pelastuslaitoksen yksiköitä oli lauantaina aamuyöllä Helsinki-Vantaan lentokentällä vastassa laskeutumassa ollutta venäläistä rahtikonetta. Kone oli tyypiltään Antonov.

Hälytys keskisuuren ilmaliikenneonnettomuuteen varautumisesta annettiin kello 5.02.
– Ei onnettomuutta, kerrotaan Finavialta.
– Kone oli antanut ilmassa hälytyksen, mutta lasku meni hyvin, kerrotaan Keski-Uudenmaan pelastuslaitokselta.
– Kyseessä oli ilmeisesti epäily teknisestä viasta, tarkemmin en osaa sanoa. Nämä ovat näitä varotoimenpiteitä, jos joku varoitusvalo palaa.


http://www.is.fi/kotimaa/art-2000005142157.html
Itäisen koneen ollessa kyseessä syy varautumiseen voi olla mikä vain. Tuttu kuunteli (työnsä puolesta) erään pohjoisen lentokentän radioliikennettä. Venäläiselle koneelle ilmoitettiin, että lähestyy kenttää väärästä suunnasta ja että kentälle on juuri laskeutumassa matkustajakone. "Roger-Roger." Ilmoitettiin uudelleen, että lähestyminen on keskeytettävä ja tultava oikeasta suunnasta, omalla vuorolla. "Roger-Roger." Kolmannen kehoituksen ja roger-rogerin jälkeen Finski keskeytti oman lähestymisensä venäläinen tuli alas. Maassa selvisi, ettei lentäjä ymmärtänyt englanninkielestä mitään. Mutta se "Roger-Roger" tuli kuulema hienosti.

Toinen tuttava meni Helsinki-Vantaalla (työnsä puolesta) vastaanottamaan itäistä rahtikonetta. Kuski avasi oven, morjesti ja pudota mätkähti kentän pintaan, kun tikkaat/portaat puuttuivat. Puhalsi pari promillea.
 
Joo, Antonov an-26 ja Pihkovasta noussut ilmaan - kuulostaa juuri siltä. Oliko vai ei, mahdoton sanoa, mutta oli tai tahaton tai tarkoituksellinen niin reagointia saatiin mitattua.
Jossain oli maininta, että Karhut oli hälytetty vastaanottamaan. Eli tilanteeseen lähdettiin aikamoisella varovaisuudella. Epäily mahdollisista vihreistä miehistä?
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top