Pistooli jokamiehen aseeksi?

Edelleen lyhyt ase on varaväline, jotain jolla kuitenkin saa todennäköisesti osuessaan aikaan vakavan ruumiinvamman l. vastustaja joutuu ottamaan sen huomioon toiminnassaan. Mahdollisimman kevyt, riittävästi pamauksia ilman monimutkaista latausta, yksinkertainen käyttää. Mieluummin kannan vaikka pistoolin lisäksi yhtä heitettä kuin esimerkiksi Dirty Harry -pyssykkää.

Antakaa minulle ennen valopistooli, ja siihen sopiva "lähipuolustus ammus". Vaikka jonkinlainen haulilataus, joskin sen pitäisi olla ladattu siten, että sen uskaltaa ampua valopistoolista.
 
Ja meinasit esim. ampua sillä kertalaukeavalla yönjumala-aseella useaa vihollista ja ilman ohilaukauksia ja aina selkäytimeen... Dream on. Valopistoolit pitäisi kaikki myydä veneilijöille. Sotilaskäytössä niiden hyöty lähentelee nykyisin nollaa. Eikä sitä kukaan tule sinulle antamaan, korkeintaan hätätilanteessa valtio sinulle sellaisen lainaa ja jos kieltäydyt lainaamasta niin ampuvat tai vangitsevat sinut. Kaupasta ne tarvikkeet on ostettava jokaisen itse.
 
Tämä jokaiselle. :)

double-barrel-howdah-pistol-sm.jpg
 
Valopistoolit pitäisi kaikki myydä veneilijöille. Sotilaskäytössä niiden hyöty lähentelee nykyisin nollaa.
En olisi tuosta ihan samaa mieltä. Kummasti vain tarve valaista lyhytaikaisesti tai antaa laajalle näkyvä synkronointi-/toimintamerkki on yhä voimissaan.

Itsepuolustusaseena... No joo.
 
Muistatko keiden varustuksiin kuului pistooli? Osalle esikuntaupseereista ja osalle lääkintähenkilöstöstä?
Vähän vanha johon vastaan, mutta kansainvälisen vertauksen vuoksi voidaan todeta että Ruotsin kodinturvajoukoissa lääkintämiehellä on vain pistooli. Tämä on myös toimi, johon pääsee lääkintäkoulutuksella, joku viikko sekä parin viikon "sotilaskoulutuksella", kun taistelijatoimeen pitää olla joko varusmieskoulutus tai 3 kk nykyinen vapaaehtoinen GMU (grundläggande militär utbildning).

Kodinturvajoukot Ruotsissa (nyt 21 k, tavoite 22 k) ovat enemmänkin kohteiden suojaukseen eikä varsinaiseen taistelutoimintaan suunniteltuja joukkoja, joissa raskain aseistus nyt sinko, tulevaisuudessa ehkä krh)​
 
Valopistoolit pitäisi kaikki myydä veneilijöille. Sotilaskäytössä niiden hyöty lähentelee nykyisin nollaa.

En olisi tuosta ihan samaa mieltä. Kummasti vain tarve valaista lyhytaikaisesti tai antaa laajalle näkyvä synkronointi-/toimintamerkki on yhä voimissaan.

Valaisuvälineenä sen VAPIST:in käyttöarvo ei todellakaan ole nolla - vaan pikemminkin jopa negatiivinen! :) Sillä ei oikeastaan pysty kun paljastamaan itsensä.

Merkinantovälineenä esim. tasan merkkaamiseen hyökkäyksessä ja esim. maalien osoittamiseen vaunuille erittäin pätevä peli. Jokainen jääkäri- tahi panssarijääkärijoukkuetta (/komppaniaa) peri-suomalaisessa maastossa johtaa yrittänyt tietää VAPIST:n arvon merkkausvälineenä.
 
Viimeksi muokattu:
Vähän vanha johon vastaan, mutta kansainvälisen vertauksen vuoksi voidaan todeta että Ruotsin kodinturvajoukoissa lääkintämiehellä on vain pistooli. Tämä on myös toimi, johon pääsee lääkintäkoulutuksella, joku viikko sekä parin viikon "sotilaskoulutuksella", kun taistelijatoimeen pitää olla joko varusmieskoulutus tai 3 kk nykyinen vapaaehtoinen GMU (grundläggande militär utbildning).

Olen nähnyt kuvia, joissa Ruotsin kodinturvan koiranohjaajilla on Glock pistoolit. Ihan hyvä, sillä eihän tuossa voi juuri pitkää käyttääkään.
 
Ja meinasit esim. ampua sillä kertalaukeavalla yönjumala-aseella useaa vihollista ja ilman ohilaukauksia ja aina selkäytimeen... Dream on. Valopistoolit pitäisi kaikki myydä veneilijöille. Sotilaskäytössä niiden hyöty lähentelee nykyisin nollaa. Eikä sitä kukaan tule sinulle antamaan, korkeintaan hätätilanteessa valtio sinulle sellaisen lainaa ja jos kieltäydyt lainaamasta niin ampuvat tai vangitsevat sinut. Kaupasta ne tarvikkeet on ostettava jokaisen itse.

Ja meinasitko itse pärjätä pistoolilla tuossa tilanteessa? Itse ajattelin, että haulilatauksella olisi jotakin mahkujakin selvitä hengissä sinne missä rynkky on ja jatkaa sillä. Lisäksi valopistoolissa olisi ominaisuuksia, joiden ansiosta sitä kannattaisi jopa kanniskella.
 
Valaisuvälineenä sen VAPIST:in käyttöarvo ei todellakaan ole nolla - vaan pikemminkin jopa negatiivinen! :) Sillä ei oikeastaan pysty kun paljastamaan itsensä.

Sinällään ymmärrän sinun mielipiteesi. Ei valaisua tarvita, jos käytössä on IP tähtäin.
 
Ja meinasitko itse pärjätä pistoolilla tuossa tilanteessa? Itse ajattelin, että haulilatauksella olisi jotakin mahkujakin selvitä hengissä sinne missä rynkky on ja jatkaa sillä. Lisäksi valopistoolissa olisi ominaisuuksia, joiden ansiosta sitä kannattaisi jopa kanniskella.

Oletko ampunut yhdellä kädellä normaalia 12/76 latausta?

Kokeile.
 
Oletko ampunut yhdellä kädellä normaalia 12/76 latausta?

Kokeile.

Missasitko tuon aikaisemman kommenttini? Siis se jossa sanotaan "Vaikka jonkinlainen haulilataus, joskin sen pitäisi olla ladattu siten, että sen uskaltaa ampua valopistoolista." Ja kuka muutenkaan käskee ampumaan yhdellä kädellä?
 
Missasitko tuon aikaisemman kommenttini? Siis se jossa sanotaan "Vaikka jonkinlainen haulilataus, joskin sen pitäisi olla ladattu siten, että sen uskaltaa ampua valopistoolista." Ja kuka muutenkaan käskee ampumaan yhdellä kädellä?

Eli max. joku tosi mieto trap-paukku. Miksi ihmeessä tuollainen eikä pistoolia? Nuo trap-haulit toppaavat vähänkään kauempaa jo ihan nahkatakkiin. "Sopiva" haulilataus tappamiseen taas takaa aseelle sellaisen rekyylin, että sillä ei ole hyvä ampua yhdellä eikä myöskään kahdella kädellä.

Jos haulikonpatruunat ja pistoolimallin aseet olisivat hyvä kombo, niin miksi noita ei käytä oikein kukaan?
 
Sinällään ymmärrän sinun mielipiteesi. Ei valaisua tarvita, jos käytössä on IP tähtäin.
Täh? Enhän mä ollut VALRAK:sta ja KÄVALRAK:sta luopumassa. Kyllä valaisua edelleen tarvitaan; VAPIST nyt vaan on huono väline siihen lyhyestä kantamastaan, heikosta valaisutehostaan, tuuli herkkyydestään sekä valaisu ajan lyhyydestä johtuen.
 
Eli max. joku tosi mieto trap-paukku. Miksi ihmeessä tuollainen eikä pistoolia? Nuo trap-haulit toppaavat vähänkään kauempaa jo ihan nahkatakkiin. "Sopiva" haulilataus tappamiseen taas takaa aseelle sellaisen rekyylin, että sillä ei ole hyvä ampua yhdellä eikä myöskään kahdella kädellä.

Jos haulikonpatruunat ja pistoolimallin aseet olisivat hyvä kombo, niin miksi noita ei käytä oikein kukaan?

Siksi ei pistoolia, koska sillä ei voi ampua valoammuksia. Valoammuksia siksi, että olisi jokin käyttötarkoitus tuolle varusteelle, siis sen lisäksi, että epätoivoisesti koetat ampua vihollista, jolla on kivääri. Haulilataus siksi, että vähemmälläkin koulutuksella voisi saada jotakin aikaan sillä ensimmäisellä laukauksella, ennen kuin teet selväksi viholliselle, että sinä olet vaaraksi hänelle. Lisäksi tuollainen ase ei jättäisi mitään harhaluuloja siitä, että pitääkkö se rynkky valmiina vai ei.

Niin, ja jos aseessa voi käyttää haulilatausta, niin siinä vissiin sitten voi käyttää montaa muutakin haulikkoa varten tehtyä latausta, kuten sellaisia oven särkijöitä.
 
Täh? Enhän mä ollut VALRAK:sta ja KÄVALRAK:sta luopumassa. Kyllä valaisua edelleen tarvitaan; VAPIST nyt vaan on huono väline siihen lyhyestä kantamastaan, heikosta valaisutehostaan, tuuli herkkyydestään sekä valaisu ajan lyhyydestä johtuen.

Ahaa. Mutta pointti pysyy edelleen: Koska rynnäkkövaunu!
 
Ahaa. Mutta pointti pysyy edelleen: Koska rynnäkkövaunu!

Kerrataans nyt vielä mitä sanoin:
Merkinantovälineenä esim. tasan merkkaamiseen hyökkäyksessä ja esim. maalien osoittamiseen vaunuille erittäin pätevä peli. Jokainen JÄÄKÄRI- tahi panssarijääkärijoukkuetta (/komppaniaa) peri-suomalaisessa maastossa johtaa yrittänyt tietää VAPIST:n arvon merkkausvälineenä.
...Ei jääkärijoukkueilla ole rynnäkköpanssarivaunukalustoa ja silti se on niille hyödytön VALAISUVÄLINEENÄ.

Edit: Sanan "panssarijääkäri" voit korvata yllä millä tahansa joukkotyyppiä kuvaavalla termillä tahansa, mutta asiaa se ei miksikään muuta.

Edit2: Siitä jääkärijoukkueesta vielä...sen tärkeimmät valaisuvälineet on muuten sen oman jäälärikomppanian tukitukiryhmän tai kevyt heitinjoukkueen 81mm heittimet.
 
Viimeksi muokattu:
Kerrataans nyt vielä mitä sanoin:

...Ei jääkärijoukkueilla ole rynnäkköpanssarivaunukalustoa ja silti se on niille hyödytön VALAISUVÄLINEENÄ.

Edit: Sanan "panssarijääkäri" voit korvata yllä millä tahansa joukkotyyppiä kuvaavalla termillä tahansa, mutta asiaa se ei miksikään muuta.

Sikäli kun olen nähnyt noiden valopistoolien käyttöä, niin varsin hyödylliseltä se minusta on näyttänyt. Voisiko olla, että sinä olet toiminut yksikössä, jossa nyt vain on tarpeeksi valonvahvistimia ja IP tähtäimiä, että valopistooleita ei vaan tarvita ja minä taas en tainnut varusmiehenä ollessa edes nähdä valonvahvistinta.
 
Siksi ei pistoolia, koska sillä ei voi ampua valoammuksia.

Nyt kuulostaa ihan joltain Wolfenstein pelin keissiltä... Ei pistoolilla ole tarkoituskaan ampua valoja, vaan se on itsepuolustusase!

Niin, ja jos aseessa voi käyttää haulilatausta, niin siinä vissiin sitten voi käyttää montaa muutakin haulikkoa varten tehtyä latausta, kuten sellaisia oven särkijöitä.

Pistoolin etu itsepuolustusaseena on se, että siinä on kevyessä ja pienessä varsin kompaktissa paketissa runsaasti tulivoimaa sen viemään tilaan nähden. Jos RK ei painaisi mitään ja se sopisi vyölle, niin minä ottaisin toisen rynkyn vara-aseeksi.

Jos oikeasti aiot ampua valopistoolilla haulikonpatruunoita, niin unohda koko juttu ja hae muu ase hankkimislupa sekä katkaise joku vanha Baikal IJ-18 piipusta ja tukista sopivaksi, sekä hanki laaja valikoima erilaisia patruunoita alkaen 00 buckista reikäpäisiin slugeihin ja bean bageihin, valoammuksiin, ovenmurtoammuksiin sekä kyynelkaasuun.

Jos tuollainen olisi oikeasti kilpailukykyinen vaihtoehto pistoolille, niin se oltaisiin ehkä tässä vuosien mittaan otettu jossain jo käyttöön...
 
Back
Top