Montako lipasta? Kahdeksan? Kymmenen? Glock+kaksi täyttä lipasta+kydexkotelo painaa about samanverran kuin RKn teräslipas eli sen verran painohyötyä jää jos pistoolia ei kanna.
Toki RKn lippaita mahtuu liiviin jopa parikymmentä, mutta mitä niillä tekee jos ei ehdi vaihtaa ajoissa? Aseenvaihto pitkästä lyhyeen on ainakin minulla nopeampi kuin kuin M/05 saati M/85 lipastaskusta suoritettu rynkyn lippaanvaihto. Ehkä niillä "ylimääräisillä" lippailla voi heittää vihollista? Tai uhrata jonkun pullonavaajaksi?
Ihan hyvää pohdintaa. Itse kuitenkin näen asian niin, että kun puhutaan ns. "jokamiehen jakokalustosta" niin pitäisi katsoa isompaa kokonaiskuvaa. Yksittäiselle taistelijalle pistoolista voi ehkä ollakin hyötyä, jos ei muuten niin ainakin lisää itsevarmuutta vähän jos tietää että pääaseen sanoessa itsensä irti ei jäisi täysin aseistamattomaksi.
Kun taas joukkueen näkökulmasta olisi parempi jos kannossa olisi edes 1 RK:n lippaallinen lisää joka miehellä, eli 36+ lippaallista. Komppanialla taas 150+ lippaallista jne. (Tosin tuliannos on 3 lippaallista, joten vain yksi lisälipas mieheen voisi aiheuttaa päänsärkyä huollossa.)
Sitten on hintakysymys. Tuoreessa Poliisin kilpailutuksessa Glockia tarjottiin muistaakseni 340 euron kappalehintaan. Siihen jos lisää vielä +2 lipasta ja kotelon, niin voisin kuvitella yhden paketin hinnaksi todella konservatiivisesti n. 400e, todennäköisesti enemmän.
400 x 230 000 = 92 miljoonaa euroa. Samalla rahalla saisi pistoolien sijaan vaikka 23 000 kpl Gen. 3 valonvahvistinta, olettaen että hinta olisi sama kuin siviilimarkkinoilla (~4000e/kpl), todennäköisesti hinta olisi suuressa tilauksessa huomattavasti alhaisempi. Väitän, että suuressa mittakaavassa noista VV:ista olisi huomattavasti enemmän hyötyä kuin pistooleista.
Lopuksi, itse kantaisin omaa pistoolia mukanani, koska osaan sitä käyttää ja näen että siitä voisi olla hyötyä itselleni. Kuten ylempänä sanoinkin, niin yksittäiselle taistelijalle pistoolista voi olla hyötyä, ja koska pistooli on oma, ei se maksa PV:lle mitään ja koen pystyväni kantamaan ihan yhtä paljon RK:n lippaita kuin muutkin, vaikka minulla pistooli olisikin kannossa.
Suuressa mittakaavassa se raja pitää kuitenkin vetää johonkin.