Pistooli jokamiehen aseeksi?

Selvä asiahan tuo on. Rynkky kannossa ei saanut tutkia autoa koska se auto olisi voinut naarmuntua. Olisi pitänyt olla pistoli kotelossa mutta kun ei ollut niin penkoja oli aseeton.
 
Rauhanturvaoperaation ja kotimaisen orastavankin kriisiajan säännöstöt eivät sinällään ole rinnasteisia ja muutenkin meinaa täällä monasti unohtua että se SA-INT kehittyy ja menee eteenpäin niin toiminnan, kaluston kuin ohjeistustenkin osalta. Kun vertaa 2000-luvun alun vaikka ammuntakoulutusta niin 2022 vuoden sotilaskeittäjä on lähes "navy seal" aikaisemman aikakauden keskivertosoturin saamaan ampumakoulutukseen verrattuna näin tahallaan kärjistäen. :)
 
Mikä tuossa on ongelma ja miten pistooli sen ratkaisee?

Ongelma on kollateraalivahingot (eli se sama sivullisten yksityisomaisuuden vahingoittaminen, joka kv-kentilläkin on ongelma - hearts and minds) samoin kuin toisaalta sen ajoneuvontarkastajan aseettomuus ja näin ollen puutteellinen puolustautumiskyky. Pistooli ratkaisee nämä ongelmat samalla tapaa kuin vaikkapa ajoneuvoa penkovilla partiopoliiseilla.
 
  • Tykkää
Reactions: ctg
No, hän ehti nähdä ihmiset printtaamassa pistoolinsa runkoja. Vaiherikas elämä, kertakaikkiaan. :salut:
 
Alkuperäiseen kysymykseen mun mielipide on että tottakai jokaisella taistelijalla pitäisi olla pistooli., mutta eihän sitä PV kaikille tarjoa.
Tämän vuoksi hankkikaa se pistooli itse, ei ole todellakaan mahdoton tehtävä. Osallistukaa vaikka SRA kurssille ja sitä kautta hommatkaa oma pistooli, koska:
1. Fakta on että kivääri ei aina ole ns. käden ulottuvilla, mutta pistooli voi olla.
2. Mikäli kivääriin tulee joku ongelma niin pistooliin vaihto on nopeampi kuin sen kivääri jumin selvittely etenkin vaikka pimeässä.
3. Ahtaissa paikoissa pistooli on vaan kätevä
4. Pistoolilla on huomattavasti tehokkaampaa pistää viholliseen reikiä kuin vaikka veitsellä

Joten kyllä se pistooli on ihan oikeasti hyvä olla kannossa
 
Alkuperäiseen kysymykseen mun mielipide on että tottakai jokaisella taistelijalla pitäisi olla pistooli., mutta eihän sitä PV kaikille tarjoa.
Tämän vuoksi hankkikaa se pistooli itse, ei ole todellakaan mahdoton tehtävä. Osallistukaa vaikka SRA kurssille ja sitä kautta hommatkaa oma pistooli, koska:
1. Fakta on että kivääri ei aina ole ns. käden ulottuvilla, mutta pistooli voi olla.
2. Mikäli kivääriin tulee joku ongelma niin pistooliin vaihto on nopeampi kuin sen kivääri jumin selvittely etenkin vaikka pimeässä.
3. Ahtaissa paikoissa pistooli on vaan kätevä
4. Pistoolilla on huomattavasti tehokkaampaa pistää viholliseen reikiä kuin vaikka veitsellä

Joten kyllä se pistooli on ihan oikeasti hyvä olla kannossa
Ja rehellisesti kun katsoo esim erään muovirunkoisen ison valmistajan pistooleja, niiden ylläpito ja luotettavuus aika hyvällä tolalla.
 
Alkuperäiseen kysymykseen mun mielipide on että tottakai jokaisella taistelijalla pitäisi olla pistooli., mutta eihän sitä PV kaikille tarjoa.
Tämän vuoksi hankkikaa se pistooli itse, ei ole todellakaan mahdoton tehtävä. Osallistukaa vaikka SRA kurssille ja sitä kautta hommatkaa oma pistooli, koska:
1. Fakta on että kivääri ei aina ole ns. käden ulottuvilla, mutta pistooli voi olla.
2. Mikäli kivääriin tulee joku ongelma niin pistooliin vaihto on nopeampi kuin sen kivääri jumin selvittely etenkin vaikka pimeässä.
3. Ahtaissa paikoissa pistooli on vaan kätevä
4. Pistoolilla on huomattavasti tehokkaampaa pistää viholliseen reikiä kuin vaikka veitsellä

Joten kyllä se pistooli on ihan oikeasti hyvä olla kannossa
5. Pistooli on kätevä kantaa, joten rynkyt jää minne sattuu. Lisäksi pistoolilla ei tee sisätiloja lukuunottamatta juuri mitään. Lienee syynsä miksi sotajoukolla halutaan olevan työvälineet mukana.

Jos on ylimääräinen tonniviissataa, ostakaa lämpötähtäin rynkkyyn.
 
5. Pistooli on kätevä kantaa, joten rynkyt jää minne sattuu. Lisäksi pistoolilla ei tee sisätiloja lukuunottamatta juuri mitään. Lienee syynsä miksi sotajoukolla halutaan olevan työvälineet mukana.

Jos on ylimääräinen tonniviissataa, ostakaa lämpötähtäin rynkkyyn.
Tekeekö tonniviidensadan lämppärillä mitään? Hikmicroa syssyllä katselin, mutta kun se on tehty Kiinassa…
 
Tekeekö tonniviidensadan lämppärillä mitään? Hikmicroa syssyllä katselin, mutta kun se on tehty Kiinassa…
Ei varmaan vielä. Tolla summalla taitaa valonvahvistin olla parempi?
 
5. Pistooli on kätevä kantaa, joten rynkyt jää minne sattuu. Lisäksi pistoolilla ei tee sisätiloja lukuunottamatta juuri mitään. Lienee syynsä miksi sotajoukolla halutaan olevan työvälineet mukana.

Jos on ylimääräinen tonniviissataa, ostakaa lämpötähtäin rynkkyyn.
Seuraava kysymys että mistä virtaa...
 
Alkuperäiseen kysymykseen mun mielipide on että tottakai jokaisella taistelijalla pitäisi olla pistooli., mutta eihän sitä PV kaikille tarjoa.
Tämän vuoksi hankkikaa se pistooli itse, ei ole todellakaan mahdoton tehtävä. Osallistukaa vaikka SRA kurssille ja sitä kautta hommatkaa oma pistooli, koska:
1. Fakta on että kivääri ei aina ole ns. käden ulottuvilla, mutta pistooli voi olla.
2. Mikäli kivääriin tulee joku ongelma niin pistooliin vaihto on nopeampi kuin sen kivääri jumin selvittely etenkin vaikka pimeässä.
3. Ahtaissa paikoissa pistooli on vaan kätevä
4. Pistoolilla on huomattavasti tehokkaampaa pistää viholliseen reikiä kuin vaikka veitsellä

Joten kyllä se pistooli on ihan oikeasti hyvä olla kannossa
Mutta niissä SRA-treenissä on sitten käytävä. Ei se mene niin että suoritetaan muodolliset kokeet, saadaan hankkimislupa ja sitten aseen kanssa hautaudutaan kotiin ja ammuskellaan ehkä satunnaisesti sorakuopilla. Nykyisin viranomainen kyselee harrastuksen jatkuvuudesta ja säännöllisyydestä.
 
Minä olen ottanut käyttöön digitaalisen ampumapäiväkirjan: laitan Polarin kellon päälle ampumaradalla, joka aukottomasti todistaa, että olen hinkannut ampumarataa edestakaisin GPS-sijaintitietojen tallentuessa urheilusuorituksena. Tämä tieto siirtyy siitä myös MarsMars-sovellukseen, johon merkitsen lisäksi käytetyt aseet ja laukausmäärät. (Polar Flow -sovelluksessahan ei ole lähempää profiilia, kuin ampumahiihto.) Kyllä minä A4-lappusellekin vuositasolla tapahtumat kirjoitan muistiin, mutta en enää pyytele nimmareja tähän ”ampumapäiväkirjaan”. Useinhan olen radalla ypöyksin.
 
5. Pistooli on kätevä kantaa, joten rynkyt jää minne sattuu. Lisäksi pistoolilla ei tee sisätiloja lukuunottamatta juuri mitään. Lienee syynsä miksi sotajoukolla halutaan olevan työvälineet mukana.

Jos on ylimääräinen tonniviissataa, ostakaa lämpötähtäin rynkkyyn.

Lämpötähtäin, jonka käyttöä ei ole harjoiteltu, aseessa, jonka käyttöä ei ole harjoiteltu... Tämäkin tietysti vain siinä tapauksessa, että valtio jakaa sellaisen aseen, johon omakustannetähtäimen ylipäätään onnistuu kiinnittämään...
 
Lämpötähtäin, jonka käyttöä ei ole harjoiteltu, aseessa, jonka käyttöä ei ole harjoiteltu... Tämäkin tietysti vain siinä tapauksessa, että valtio jakaa sellaisen aseen, johon omakustannetähtäimen ylipäätään onnistuu kiinnittämään...
Ei taida RK syödä edes Ultimakkia heittämällä, eli jää punapistekin haaveeksi ellei ota mukaan omaa AK:ta, tai RK:sta löydy sivukiskoa?

Mahtaako sivukiskollisia edes olla?
 
Back
Top