Pistooli jokamiehen aseeksi?

Onhan noita sivukiskollisia, kaikissa(?) RK95:sissa on reiät ja kierteet kiskoille, ja yhä suuremmassa määrässä M62:sia löytyy myös.
Myös jossain AK pohjaisissa on se venäläinen kisko, mutta ei kaikissa.

Toki rahalla saa ja hevosella pääsee, ja voit ostaa itsellesi sopivat palikat:
RK62/Galil:

RK95:
 
5. Pistooli on kätevä kantaa, joten rynkyt jää minne sattuu. Lisäksi pistoolilla ei tee sisätiloja lukuunottamatta juuri mitään. Lienee syynsä miksi sotajoukolla halutaan olevan työvälineet mukana.

Jos on ylimääräinen tonniviissataa, ostakaa lämpötähtäin rynkkyyn.
Tottakai lämppäri tai NV -kyky on hyvästä, mutta tässä oli nyt puhe pistoolista ja perus glockin saa muutamalla satasella, itse ostin viimeksi (pari lippaallista ammutun) glockin 300 eurolla. Tuolla rahalla ei saa mitenkään mitään lämppäriä tai pimeänäköä. Isosti tietenkin kannustan hankkimaan lämppäreitä tai pimeänäkökyä jos siihen on vaan mahdollisuus, koska tuntuu että näiden laitteiden saatavuus heikkenee ja hinnat nousee kokoajan.
Itse olen hankkinut NV kykyä ja seuraavana listalla olisi lämppäri.
 
Viimeksi muokattu:
Tottakai lämppäri tai NV -kyky on hyvästä, mutta tässä oli nyt puhe pistoolista ja perus glockin saa muutamalla satasella, itse ostin viimeksi (pari lippaallista ammutun) glockin 300 eurolla. Tuolla rahalla ei saa mitenkään mitään lämppäriä tai pimeänäköä. Isosti tietenkin kannustan hankkimaan lämppäreitä tai pimeänäkökyä jos siihen on vaan mahdollisuus, koska tuntuu että näiden laitteiden saatavuus heikkenee ja hinnat nousee kokoajan.
Itse olen hankkinut NV kykyä ja seuraavana listalla olisi lämppäri.
Ei taida mitään hyvää passiivista nv vehjettäkään saada ihan pikkurahalla ja taitaa sivilipuolen lämppäreissäkin olla kuristettu kantama...
 
Mulla oli käytössä 2,5 k€:n Pulsarin lämppäri toissatalvena ja kyllä sillä erotti ihmisen kokoiset hahmot selvästi vielä kilometrin päästä. Alkaako kuristus sitten kilometrin jälkeen mene ja tiedä. Laadukkaan oloinen vehje.
Nyt käytössä on saman valmistajan infrapunatähtäin ja passiivisella ei tee kyllä mitään, valaisun kanssa riippuen säästä maksimi nelisen sataa metriä, ehkä enemmän.
 
Minä olen ottanut käyttöön digitaalisen ampumapäiväkirjan: laitan Polarin kellon päälle ampumaradalla, joka aukottomasti todistaa, että olen hinkannut ampumarataa edestakaisin GPS-sijaintitietojen tallentuessa urheilusuorituksena. Tämä tieto siirtyy siitä myös MarsMars-sovellukseen, johon merkitsen lisäksi käytetyt aseet ja laukausmäärät. (Polar Flow -sovelluksessahan ei ole lähempää profiilia, kuin ampumahiihto.) Kyllä minä A4-lappusellekin vuositasolla tapahtumat kirjoitan muistiin, mutta en enää pyytele nimmareja tähän ”ampumapäiväkirjaan”. Useinhan olen radalla ypöyksin.

Ihan kiva, mutta oletko koeponnistanut tämän myös aselupia myöntävän viranomaisten kanssa? Ts. riittääkö tämä myös heille?
 
Mulla oli käytössä 2,5 k€:n Pulsarin lämppäri toissatalvena ja kyllä sillä erotti ihmisen kokoiset hahmot selvästi vielä kilometrin päästä. Alkaako kuristus sitten kilometrin jälkeen mene ja tiedä. Laadukkaan oloinen vehje.
Nyt käytössä on saman valmistajan infrapunatähtäin ja passiivisella ei tee kyllä mitään, valaisun kanssa riippuen säästä maksimi nelisen sataa metriä, ehkä enemmän.
Taitaa nykyisin tuo aktiivisen valaisun kanssa käyttäminen olla aika riskialtista ainakin kovassa tilanteessa, vertautuu melkeimpä valkoisen valon käyttöön...
 
Ihan kiva, mutta oletko koeponnistanut tämän myös aselupia myöntävän viranomaisten kanssa? Ts. riittääkö tämä myös heille?
Miksei riittäisi? Ei siihen päiväkirjan pitämiseen ole mitään määrämuotoista pohjaa. Jotkut pitävät ihan vaan excel taulukkoa, ilman sen kummempia tietoja, kuin että milloin ja millä ampuivat.

Harvemmin poliisi on edes kysellyt päiväkirjan perään, vaan AAKin todistus on yleensä riittänyt. Toki poliisi voi oman halunsa mukaan pyytää lisäselvityksiä, kuten vaikka otetta päiväkirjasta, tai jos sekään ei riitä niin jotain muuta.

Toki Yhtenäistämisohjeesta huolimatta, se että jokin riittää esim Ivalossa, ei tarkoita että se riittäisi Turussa, ja Helsingissä voi olla ihan omat komervenkkinsä.
 
Ihan kiva, mutta oletko koeponnistanut tämän myös aselupia myöntävän viranomaisten kanssa? Ts. riittääkö tämä myös heille?
Itse allekirjoittamani resuinen A4-paperi tuskin on yhtään todistusvoimaisempi. Milläs tavan ampuja väärentää GPS-jalanjälkensä Polar Flow’n tai MarsMars-sovelluksen kartastossa? :unsure:

IMG_6023.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
About 1500 riitti viime Black Fridayna ihan kelvolliseen lämpötähtäimeen, Burris BTS35 oli vähän alle ja BTS50 satasen yli. Tuo BTS50 (listahinta ollut noin 4k, ilmeisesti poistuva malli ja siksi hännät sai halvalla) on täysin käyttökelpoinen. Havaintoetäisyys 1400m ja tunnistusetäisyys 700m spekseissä mutta todellisuudessakin on oikein käyttökelpoinen (en ole mittaillut koska ei ole tullut oikein sellaista sopivaa hetkeä moiselle). Suunnilleen tuolla rahalla alkaa saamaan jo yksittäisiä valovahvistin putkia millä tekisikin jo jotain mutta kiinalaisiahan ne tolla rahalla on. Yleisesti pimeänäkölaitteet ja lämpötähtäimet ovat tulleet edullisemmiksi viime vuosina.

Käytetyn G17 saa 400€ alkaen joten onhan sen ostaminen paljon useamman ulottuvilla ja uusikin G17 Gen 4 taitaa olla sen 660€. Toisesta on varmasti jossain tehtävässä enemmän hyötyä kuin toisesta joten siinä se kuuluisa oma harkinta paikallaan. Hyvä asevalo ja siihen sellainen oma kiinnike jolla se käy vaikka peruskuuskakkoseen piipunympäri jos ei muuta keksi olisi monelle takalinjan soturille ensimmäinen upgrade mutta kyllä se oma pistooli on monesti aika hemmetin näppärä kapistus sen kiväärin kaverina. Varsinkin jos se pistoolin omistaminen johtaa ammunnan aktiiviseen harjoitteluun niin kun kaikki ammunta parantaa yleisesti ammuntataitoa niin kyllä pitäisin sen oman Glockin ja sille kotelon aika ostoslistan kärkipäässä.
 
Vielä kun olisi virallinen yksioikoisen selvä linjaus tiedossa siitä mitä näille omille vehkeille tapahtuu perustamisen yhteydessä. Eipä vaan tule järjestävältä seuralta reilua ulostuloa...
 
Vielä kun olisi virallinen yksioikoisen selvä linjaus tiedossa siitä mitä näille omille vehkeille tapahtuu perustamisen yhteydessä. Eipä vaan tule järjestävältä seuralta reilua ulostuloa...
Sanotaan näin että omistä romuista en luopuisi kuin luoti kerrallaan....
 
Vielä kun olisi virallinen yksioikoisen selvä linjaus tiedossa siitä mitä näille omille vehkeille tapahtuu perustamisen yhteydessä. Eipä vaan tule järjestävältä seuralta reilua ulostuloa...
Jossain podcastissa joku joskus kommentoi asiaa niin että ei siellä perkeissä ole mahdollista kerätä omia varusteita pois, ja sitten jakaa niitä sellaisille jotka niitä eniten tarvitsevat, läpimenon kun pitää olla varsin vikkelää. Eli tämän lähteen mukaan omat romut saisi pitää itse.

Pitääkö sitten paikkansa, en tiedä.

Yli nelikymppisenä en hääppöisiä varusteita odota sieltä perkistä jos pilliin vihelletään, mieluiten menisin omalla PC, tetsari, kivääri ja pistooli setupilla, ja tietty kaikki muu hyödyllinen varuste mitä nyt on harrastaessa kertynyt.
 
Joo no ei NV laitteita nyt ihan ilmaiseksi saa, mutta noin 3k:lla saa ihan pätevän NV
putken ja noin 4k:lla saa ihan hyvän lämppärin
 
Jossain podcastissa joku joskus kommentoi asiaa niin että ei siellä perkeissä ole mahdollista kerätä omia varusteita pois, ja sitten jakaa niitä sellaisille jotka niitä eniten tarvitsevat, läpimenon kun pitää olla varsin vikkelää. Eli tämän lähteen mukaan omat romut saisi pitää itse.

Pitääkö sitten paikkansa, en tiedä.

Yli nelikymppisenä en hääppöisiä varusteita odota sieltä perkistä jos pilliin vihelletään, mieluiten menisin omalla PC, tetsari, kivääri ja pistooli setupilla, ja tietty kaikki muu hyödyllinen varuste mitä nyt on harrastaessa kertynyt.
No ei todellakaan kerätä. PERK:ssa kyllä kirjataan mitä sulla on mukana, mutta ei niitä kukaan sulta vie. Tämä ei siis ole mikään arvaus vaan tieto kun olen ollut mm. LKP upseerina..
Täydennetään sen verran että tietenkin jos sulla on mukana vaikka lämppäri ja sun SA-tehtävä on olla vaikka esikunnassa niin kyllähän siinä tilanteessa voisi olla ihan järkevää antaa se lämppäri teidän suojausjoukkueen käyttöön tms. kyllä noissa maalaisjärjellä mennään.
 
Viimeksi muokattu:
No ei todellakaan kerätä.. PERK:ssa kyllä kirjataan mitä sulla on mukana, mutta ei niitä kukaan sulta vie. Tämä ei siis ole mikään arvaus vaan tieto kun olen ollut mm. LKP upseerina..
Sukat ja kengät saa varmasti pitää itsellään, mutta pyssypuoli on sitten vähän epäselvä noin teoreettisesti ajateltuna eikä siitä taida olla yksioikoisen selvää normia tai käskyä, jonka mukaan mentäisiin. Kuitenkin käytännössä asia on esimerkiksi minun osaltani selvä. Ja varmaan aika monen muunkin.

Mies ja asialliset vehkeet saapuvat ja pysyvät yhdessä tai eivät tule lainkaan. En lähde sotimaan vitun peltikypärä päässä, alaston putkiperähirviö kourassa ja vuotavat kumpparit jalassa.

Puolustusvoimat tarvitsee enemmän minua kuin minä Puolustusvoimia. Jos luvassa on joku sirkus, jossa yleisen demarisoitumisen takia jaetaan tasaisesti kaikille kurjuutta ja puutetta niin perustan vaikka jonkin oman kaartin ja jätän sirkusleikit pelleille.

perkinmajuri.jpg
 
Miten olisi revolveri jokamiehen aseeksi?

En tiedä minkälaiselta etäisyydeltä noita FPV-drooneja pitäisi pystyä henk. koht. torjumaan, jotta ne eivät osuisi tai räjähtäessään aiheuttaisi vahinkoa, mutta .357/.44 Magnum haulipanoksilla voi saada kohtuullisen peiton kymmeneen metriin tai ylikin, varsinkin jos ampuu rullallisen droonia kohti.

140_Grain_9_Shot-CCI_Shotshell_44_Special_44_Magnum_Ammo-77394_1_.jpg
 
Miten olisi revolveri jokamiehen aseeksi?

En tiedä minkälaiselta etäisyydeltä noita FPV-drooneja pitäisi pystyä henk. koht. torjumaan, jotta ne eivät osuisi tai räjähtäessään aiheuttaisi vahinkoa, mutta .357/.44 Magnum haulipanoksilla voi saada kohtuullisen peiton kymmeneen metriin tai ylikin, varsinkin jos ampuu rullallisen droonia kohti.

140_Grain_9_Shot-CCI_Shotshell_44_Special_44_Magnum_Ammo-77394_1_.jpg
Miksei suoraan judge tai governori jos hauleja pitää ampua?
 
Miksei suoraan judge tai governori jos hauleja pitää ampua?
Noi .410 Revolverit on haulikon panoksilla olleet aika epäluotettavia. Mutta ihan hyvä ehdotus sinänsä.
 
En ole niin pitkälle perehtynyt, aiheuttaako tulpat ja haulikupit ongelmia vai mikä niissä oikein on ongelmana?

Enemmän ehkä hylsyjen materiaalit ja patruunoiden mittatarkkuudet? Sylinteri menee jumiin, sekä lataus ja hylsynpoisto-ongelmia.

 
Back
Top