Pistoolikotelot ja kantotapa

pstsika

Haukka
Pistooli jokamiehen aseeksi ketjussa oli jotain juttua pistoolin kantamisesta, mutta avaan kyseistä aiheesta uuden topicin.

Tehtävien erilaisuuden vuoksi yksi kotelo tai yksi kantotapa ei sovi kaikille, mutta tässä ketjussa voi esittää puolesta ja vastaan mielipiteitä ja tuoda esille eri koteloita ja kantotapoja.

En halua rajata keskustelua koskemaan ainoastaan Puolustusvoimien pistooleita, koska merkittävä osa sodanajan joukkojen pistooleista olisi miesten omia. Myös revolverien osalta keskustelu on siis suotavaa.
 
Olen kokeillut reisikoteloa ja liivin rinnassa olevaa koteloa. Reisikoteloa olen pitänyt aika ylhäällä, ettei se pääsisi liikkumaan ja hiertämään.

Reisikotelo:
+ ei vie tilaa liivistä
+ nopea käyttää
- saattaa hölkätä ja hangata, kiskoo housuja alaspäin
- istuessa veto lähes mahdoton
- ase on poissa näkökentästä, pitäisi olla turvakotelo

Rinnassa oleva:
+ voi käyttää lähes kaikissa asennoissa
+ ei hierrä, ei kierrä
+ ase on käyttäjän näkökentässä, ei huku tai tule riistetyksi kovin helposti
- veto hitaampi, kivääri on laitettava pois tieltä kainaloon
- vie tilaa liivissä
- pistoolin piippu osoittaa ikävästi haaroihin :confused:

Nämä kokemukset on ampumaradalta, mitään hillitöntä tetsausta en ole pistoolin kanssa kokeillut.

Hyvää joulua kaikille!
 
Reisikoteloa, joka on siis aidosti sitä eikä lähinnä lonkkakotelo tiputuksella ja yhdellä nivusremmillä on tavattu ajoneuvokäytössä istuttaessa kääntää reiden päälle helpottamaan vetoa. Vaikka reisikotelo ei veisi tilaa liivistä käytännössä se vie sitä koska taskut on syytä pitää vetokäden tieltä pois. Mielestäni kaikissa pistoolikoteloissa joita kannetaan avoimena pitäisi olla turvalukitus. Kitkalukitus riittää oikeastaan kun asetta kannetaan verhottuna. Aseen ei pidä olla helposti riistettävissä. Housujen tippumisen voi ehkäistä käyttämällä henkseleitä.

Rintakotelossa piipun ei tarvitse osoittaa muniin, sehän riippuu aivan miten kotelo asennetaan. Sehän voi olla liivissä suhteellisen alhaalla, piipunsuu alaspäin ja samalla tasolla kuin lippaat mutta sivummalla vetokäden puolella tai sitten se voi olla rinnan kohdalla sivuttain tai hieman kulmassa eikä näin osoita kuin tukikäden hauista tai kyynärtä.

Mielestäni pistoolin pitää kulkea oli kyseessä sitten sotilas tai siviili mihin tahansa käyttäjän mukana. Sehän on henk. koht. itsepuolustusväline toisin kuin vaikkapa käsikranaatit ja konekiväärit joten kun käyttäjä riisuu liivinsä tauolla tai menee paskalle niin aseen täytyy seurata käyttäjää. Siksi innostun vain pistoolin kantotavoista jolla ase pysyy käyttäjän mukana ja erilaisissa aktiviteeteissa mahdollisimman samalla tavalla kannettuna tai ainakin vähintään samalla tavalla aktivoitavassa kotelossa. Ihminen kun ei opi vetämään asetta kuin yhdellä tapaa mahdollisimman nopeasti.
 
Olen samaa mieltä tuosta kantotavasta. Veto aina samalla tavalla, varsinkin meille viikonloppusotureille. :a-rolleyes: Valitettavasti omat varusteeni ovat airsoft-tasoa, paitsi pistooli. Ymmärrän kyllä, että rahalla saa ja hevosella pääsee, varsinkin reisikoteloissa. Pistoolin paikkaa liivissä koitan kyllä muuttaa, jahka ehdin. Kiitoksia vinkistä.
 
No voihan sitä ammattilainenkin opetella tuhansia ja tuhansia kertoja vetoa kahdesta eri kotelosta mutta sitten kun paska osuu tuulettimeen, kivääriin tulee häiriö ja pitäisi vetää pistooli esiin niin vetohan ei tule lihasmuistista vaan käyttäjän pitää ajatella ja valita kummalla tavalla pistooli nyt pitääkin vetää esille ja tähän menee aikaa ja siitä seuraa puuristi kulutetun ajan kanssa. Samaahan voisi sanoa veitsen torjunnasta tai aseen häiriönpoistosta. Käsi on silmää nopeampi ja stressitilanteessa on vaikea miettiä onko lipas loppu vai aseessa häiriö tai kummalla tavalla ja mistä se puukko nyt tulikaan. Mielestäni näissä asioissa pitää opetella yksi hyvä tapa toimia kuin useita.
 
Itse laitoin paukutteluliiviini rintakotelon tukikäden puolelle ylös ja eteen. Ase on vinossa niin että oikealla veto on helppo ja nopea, vasemmalla ihan täyttä pelleilyä. Lipastaskujen ymv. vuoksi en parempaakaan paikkaa keksinyt, ja tuossa on se hyvä puoli että vasemmalta pitkällä ampuessa perän paikka on siististi vapaana. Muutaman ratareissun jälkeen tuntuu kohtuullisen luontevalta.

SRA-rastille ei ole asiaa tuon kanssa, vaan siellä on normaali pudotettu lonkkakotelo. Omiin treenailuihin käy hyvin, sillä tuollaisessa minä kantaisin kakkosasetta jos oikeasti pitäisi aseistettuna liikkua enemmälti.
 
commando kirjoitti:
Mielestäni pistoolin pitää kulkea oli kyseessä sitten sotilas tai siviili mihin tahansa käyttäjän mukana. Sehän on henk. koht. itsepuolustusväline toisin kuin vaikkapa käsikranaatit ja konekiväärit joten kun käyttäjä riisuu liivinsä tauolla tai menee paskalle niin aseen täytyy seurata käyttäjää. Siksi innostun vain pistoolin kantotavoista jolla ase pysyy käyttäjän mukana ja erilaisissa aktiviteeteissa mahdollisimman samalla tavalla kannettuna tai ainakin vähintään samalla tavalla aktivoitavassa kotelossa. Ihminen kun ei opi vetämään asetta kuin yhdellä tapaa mahdollisimman nopeasti.

Olen samaa mieltä lainaamani kohdan kanssa.

Itse olen hankkinut ratakotelon lisäksi ihan erikseen "sotakotelon", koska en halua kantaa pistoolia reisikotelossa jos toiminta on pitkäkestoista eikä pelkästään ratapäivä.
Sotakotelo on tämänkaltainen vyökotelo, mutta ei ihan 1:1.

Itse kantaisin pistoolia lippaineen erillisellä pistoolivyöllä (vyökotelossa), joka tulisi maastopuvun päälle. Housuvyön jätän pelkästään housuja varten eikä siinä riipu edes puukkoa, joka sekin on pistoolivyössä.
Bemarikuljetteisena uskon, että reisikotelo olisi muutenkin ahtaassa miehistötilassa enemmän tiellä kuin vyökotelo ja haittaisi juoksemista ja ryömimistä.
Liiviin kotelo taas ei mahdu ja siinä tulee myös tuo commandon maitsema asia esiin.
 
Olen käyttänyt sekä vyökoteloa, pudotettua vyökoteloa, reisikoteloa, kainalokoteloa kuin ns. piilotettujakin koteloita. Millään niistä en ole harjoitellut loputtomia määriä toistoja enkä ole vetonopeudessa Lucky Luken luokkaa, mutta luotan siihen, että minun tarvii ottaa kakkosase esille vain kerran ja sen jälkeen se pysyy kädessä kunnes taas saan pidempää kädenjatketta. Koska tehtävänäni ei ole toimia virallisena revolverisankarina niin toivon että sen yhden kerran vetäessäni en joudu nopeuskilpailuun, vaan voin tehdä sen suojaisemmassa paikassa tai jotenkin hämäämällä, ainakin piilokoteloa käytettäessä, peittää varsinainen suoritus ja siten antaa lisäaikaa.

Todettakoon vielä että revoveri luotettavana aseena sinällään minun tehtävääni sopisi mainiosti. Etenkin kun niitä löytyy sangen pienikokoisia ja käteviäkin malleja.
 
Roope Ristintekijä kirjoitti:
Olen käyttänyt sekä vyökoteloa, pudotettua vyökoteloa, reisikoteloa, kainalokoteloa kuin ns. piilotettujakin koteloita. Millään niistä en ole harjoitellut loputtomia määriä toistoja enkä ole vetonopeudessa Lucky Luken luokkaa, mutta luotan siihen, että minun tarvii ottaa kakkosase esille vain kerran ja sen jälkeen se pysyy kädessä kunnes taas saan pidempää kädenjatketta. Koska tehtävänäni ei ole toimia virallisena revolverisankarina niin toivon että sen yhden kerran vetäessäni en joudu nopeuskilpailuun, vaan voin tehdä sen suojaisemmassa paikassa tai jotenkin hämäämällä, ainakin piilokoteloa käytettäessä, peittää varsinainen suoritus ja siten antaa lisäaikaa.

Todettakoon vielä että revoveri luotettavana aseena sinällään minun tehtävääni sopisi mainiosti. Etenkin kun niitä löytyy sangen pienikokoisia ja käteviäkin malleja.

Taisin jossain toisessa tråådissa ehdottaa, että pistooli koulutettaisiin kaikille; niinkuin meille tehtiin. Tuolloin asia ei ottanut tuulta; suurin vastustus oli ylimääräiden painon kertyminen taistelijalle.

Tätä ketjua kun olen lukenut, niin tuolloin vastustavat tahot (muistaakseni) itse kantaisivat itsepuolustukseen viime hädässä pistoolia. Tuota itsekin ehdotin; kaikille pistoolikoulutus ja jakoase kolmanteen pillin vihellykseen...:angel:
 
veffeade kirjoitti:
Roope Ristintekijä kirjoitti:
Olen käyttänyt sekä vyökoteloa, pudotettua vyökoteloa, reisikoteloa, kainalokoteloa kuin ns. piilotettujakin koteloita. Millään niistä en ole harjoitellut loputtomia määriä toistoja enkä ole vetonopeudessa Lucky Luken luokkaa, mutta luotan siihen, että minun tarvii ottaa kakkosase esille vain kerran ja sen jälkeen se pysyy kädessä kunnes taas saan pidempää kädenjatketta. Koska tehtävänäni ei ole toimia virallisena revolverisankarina niin toivon että sen yhden kerran vetäessäni en joudu nopeuskilpailuun, vaan voin tehdä sen suojaisemmassa paikassa tai jotenkin hämäämällä, ainakin piilokoteloa käytettäessä, peittää varsinainen suoritus ja siten antaa lisäaikaa.

Todettakoon vielä että revoveri luotettavana aseena sinällään minun tehtävääni sopisi mainiosti. Etenkin kun niitä löytyy sangen pienikokoisia ja käteviäkin malleja.

Taisin jossain toisessa tråådissa ehdottaa, että pistooli koulutettaisiin kaikille; niinkuin meille tehtiin. Tuolloin asia ei ottanut tuulta; suurin vastustus oli ylimääräiden painon kertyminen taistelijalle.

Tätä ketjua kun olen lukenut, niin tuolloin vastustavat tahot (muistaakseni) itse kantaisivat itsepuolustukseen viime hädässä pistoolia. Tuota itsekin ehdotin; kaikille pistoolikoulutus ja jakoase kolmanteen pillin vihellykseen...:angel:

En ole noita vanhempia viestejä lueskellut, siis ennen liittymistäni kirjoitettuja, kovinkaan paljon ja moista ketjua en muista lukeneeni lainkaan, joten en ole voinut sellaiseen ottaa kantaakaan. Eli mikäli osoitat sormella minua, on se sormesi väärään suuntaan.
Minun tehtäväni liittyy hajautettujen osastojen huoltoon ja huolto-organisaatioksi olemme sangen vahvasti aseistettuja, koska myös kontaktin todennäköisyys on suurempi. Käsittääkseni jokaisella yksiköstäni on ajatuksena tuottaa itselleen tositilanteessa jonkinlainen kakkosase varmuuden vuoksi, vaikkei järjestävä seura niitä tule meille jakamaan. Suurin osa sitä kantaisi piilo- tai taskukotelossa. Mikäli vastaan tulisi siirto taaempien linjojen huoltoon varmasti suuri osa luopuisi tuosta kakkosaseesta.Tiedän että monet niistä, joiden huoltoa hoidamme, eivät pistoolia kanna, vaikka se heille jaettaisiinkin. He ovat ratkaisseet asian muulla keinoin.
Omat pistoolinkantokokemukseni liittyvät ensisijassa rauhanturva- ja sotilastarkkailijatehtäviin.
 
Roope Ristintekijä kirjoitti:
veffeade kirjoitti:
Roope Ristintekijä kirjoitti:
Olen käyttänyt sekä vyökoteloa, pudotettua vyökoteloa, reisikoteloa, kainalokoteloa kuin ns. piilotettujakin koteloita. Millään niistä en ole harjoitellut loputtomia määriä toistoja enkä ole vetonopeudessa Lucky Luken luokkaa, mutta luotan siihen, että minun tarvii ottaa kakkosase esille vain kerran ja sen jälkeen se pysyy kädessä kunnes taas saan pidempää kädenjatketta. Koska tehtävänäni ei ole toimia virallisena revolverisankarina niin toivon että sen yhden kerran vetäessäni en joudu nopeuskilpailuun, vaan voin tehdä sen suojaisemmassa paikassa tai jotenkin hämäämällä, ainakin piilokoteloa käytettäessä, peittää varsinainen suoritus ja siten antaa lisäaikaa.

Todettakoon vielä että revoveri luotettavana aseena sinällään minun tehtävääni sopisi mainiosti. Etenkin kun niitä löytyy sangen pienikokoisia ja käteviäkin malleja.

Taisin jossain toisessa tråådissa ehdottaa, että pistooli koulutettaisiin kaikille; niinkuin meille tehtiin. Tuolloin asia ei ottanut tuulta; suurin vastustus oli ylimääräiden painon kertyminen taistelijalle.

Tätä ketjua kun olen lukenut, niin tuolloin vastustavat tahot (muistaakseni) itse kantaisivat itsepuolustukseen viime hädässä pistoolia. Tuota itsekin ehdotin; kaikille pistoolikoulutus ja jakoase kolmanteen pillin vihellykseen...:angel:

En ole noita vanhempia viestejä lueskellut, siis ennen liittymistäni kirjoitettuja, kovinkaan paljon ja moista ketjua en muista lukeneeni lainkaan, joten en ole voinut sellaiseen ottaa kantaakaan. Eli mikäli osoitat sormella minua, on se sormesi väärään suuntaan.
Minun tehtäväni liittyy hajautettujen osastojen huoltoon ja huolto-organisaatioksi olemme sangen vahvasti aseistettuja, koska myös kontaktin todennäköisyys on suurempi. Käsittääkseni jokaisella yksiköstäni on ajatuksena tuottaa itselleen tositilanteessa jonkinlainen kakkosase varmuuden vuoksi, vaikkei järjestävä seura niitä tule meille jakamaan. Suurin osa sitä kantaisi piilo- tai taskukotelossa. Mikäli vastaan tulisi siirto taaempien linjojen huoltoon varmasti suuri osa luopuisi tuosta kakkosaseesta.Tiedän että monet niistä, joiden huoltoa hoidamme, eivät pistoolia kanna, vaikka se heille jaettaisiinkin. He ovat ratkaisseet asian muulla keinoin.
Omat pistoolinkantokokemukseni liittyvät ensisijassa rauhanturva- ja sotilastarkkailijatehtäviin.

En osoittele ketään, sanavalinta oli ehkä huono.

Pistooliketju on http://maanpuolustus.net/showthread.php?tid=942&highlight=Pistooli
 
pstsika kirjoitti:
Itse olen hankkinut ratakotelon lisäksi ihan erikseen "sotakotelon", koska en halua kantaa pistoolia reisikotelossa jos toiminta on pitkäkestoista eikä pelkästään ratapäivä.

Eli tälläisen.

[attachment=745]
 

Liitteet

  • pistoolikotelo.JPG
    pistoolikotelo.JPG
    36.6 KB · Luettu: 86
pstsika kirjoitti:
pstsika kirjoitti:
Itse olen hankkinut ratakotelon lisäksi ihan erikseen "sotakotelon", koska en halua kantaa pistoolia reisikotelossa jos toiminta on pitkäkestoista eikä pelkästään ratapäivä.

Eli tälläisen.

Minkämaalainen tuo kotelo on?

Itseäni kyllä huolettaa, saako tuosta kotelosta aseen ajoissa esille? Kun sitä tarvitsee, on luultavasti jo kiire. Siinäpä sitten availee solkea.
 
Solki aukeaa samoin, kuten m/05 lipastaskut. Kellotin kotelosta vetoa ja se onnistuu noin 2 sekunnissa. Ei juurikaan häviä vetonopeudessa lailliselle SRA-kotelolle, mutta kotelointi on hitaampaa ja siihen tarvitsee kaksi kättä.
Lirpakkeesta nykäisemällä kotelo aukeaa, peukalolla läppää vähän sivuun, käsi kahvalle ja veto. Tuo kotelo ei ole kisakotelo, vaan eräs tärkeimpiä hankintakriteerejä oli se, että kotelo ihan oikeasti suojaa asetta syöksymisen, ryömimisen ja kompuroinnin aikana.

Alkuperämaasta en tiedä varmaksi sanoa, mutta eurooppalainen ja alun perin DPM-kuvioitu. Oiskohan brittiläinen…
 
RPG83 kirjoitti:
Itseäni kyllä huolettaa, saako tuosta kotelosta aseen ajoissa esille? Kun sitä tarvitsee, on luultavasti jo kiire. Siinäpä sitten availee solkea.

En tiedä valmistusmaasta, mutta joskus muinoin kokeilin tuommoista koteloa. Hyvä oli, ja tuo solki on yllättävän nopea avata.

Oon suhtautunut pistoolin vetämiseen - silloin kun sellainen mutka joskus rauhanturvahommissa oli jaossa, ja joskus, kun on kuulapyssypeleissä kantanut - vähän samalla tavalla kuin lippaanvaihtoon tai häiriön poistoon. Jos kyseisten toimien ajaksi aikoo ehtiä suojautumaan, niin aivan samalla tavalla ehtii nähdäkseni suojautumaan pistoolin vetämistä varten. (Sitäpaitsi, jos kyydissä on myös kivääri, niin ihan ensimmäiseksi kyllä yrittäisin saada sen pelikuntoon.)

Hyvin vähäisen kokemuksen perusteella (tähän voisi varmaan veljet A-maassa palvelleet tai muuten asiasta paremmin perillä olevat paikata) minulla on myös vähän semmoinen kutina, että semmoisia tilanteita, missä luckyluke-vetoja tarvitaan, on aika vähän. Että tilanteen eskaloituessa on ainakin muutama sekunti aikaa vetää se reikärauta esille ja ehkä vielä liikkuvat taaksekin, että varmasti löytyy sitten namu kammarista.

Möyst täktikäl-käyttö on sitten varmaan erikseen, mutta semmoisia varten ei minulla koulutusta ole. Mieluummin kuljetan pislaa niin, että se varmasti pysyy kyydissä ja toimintakunnossa l. ei kerää pikkuoravia suurempaa rojua, vaikka sitten kotelo olisikin vähän hitaampi.
 
Jos veto tai edes veto ja laukaisu jonnekin 10 metrin tienoille keskimassaan kestää n. 2 sekuntia niin se on kyllä aivan liikaa. Treenaamaan! Kotelo tietenkin vaikuttaa asiaan mutta turvallisia, nopeita ja hyvin suojaaviakin koteloita on olemassa, tällöin tosin joutuu luopumaan läpästä. Lippaanvaihdolle on suojautumisen lisäksi myös vaihtoehtona liike tai taistelijaparin tuki. Toki hätätilanteet ovat hätätilanteita. Aivan normaalista turvakotelosta, esim. Safarilandin ALS tai SLS onnistuu kyllä veto nopeammin kuin pitkän aseen lippaanvaihto ilman suojaa tai liikettäkin. Ensisijaisesti pistooli on toissijainen ase ja toimii vara-aseena eli henk. koht. suoja-aseena. Tilanne jossa pistooli otetaan esiin ei voi olla useimmiten taistelukentällä mikään harkittu tai pitkäkestoinen juttu joka tapahtuu kun rynnäkkökivääristä loppuu paukut kokonaan vaan ihan sitä varten jos lähimätössä pitkä ase sanoo klik tai menetät aseesi viholliselle lähitaistelussa. Lisäksi pistooli koska se on hätävarjelutilanteessa omiaan täytyy aina kuljettaa ladattuna tositoimissa koska latausliikettä on vaikea tehdä esim. haavoittuneena yhdellä kädellä vaikka luistin toki voi räkätä esim. koteloa vasten. Siinä vaiheessa kun sotilas joutuu vetämään pistoolin esiin ei ole aikaa ja sekunnin murto-osat käyvät kamppailua kuolemasta. Suomalainen rauhanturvaaminen (ja Puolustusvoimat) ovat vihoviimeisiä paikkoja josta kannattaa imeä tietoa, kokemusta ja opetusta pistoolin käytöstä tai kantamisesta.
 
Ainakin minun Safarilandini keräilee myös pikkuoravia isompia roskia mukaan. commandon kirjoittelemat asiat ovat sinällään asiallisia, mutta äärimmäinen valtaosa henkilöistä jotka voisivat kantaa lyhyttä poikkeusoloissa eivät ole mitenkään kohderyhmää, lähinnä alhaisesta koulutustasosta johtuen.

Eri asia on se terävin kärki, jolla lyhyt on oikeasti kakkosase jota oletetaan voitavan käyttää tiukimmissa tilanteissa. Toistojen määrä sille tasolle on suurelta yleisöltä tavoittamattomissa.

Se välimalli voisi olla hyvin suojaava kotelo, joka on niin mukava kanniskella että lyhyt löytyy muualta kuin repusta...
 
Jos pitää valita sekunnin pidempi vetoaika vs. pistooli, joka on hiekkainen ja sen sisältä löytyy havuja niin, valitsen tuon sekunnin pidemmän vetoajan pienempänä pahana.

Deeii:n kanssa siinä asiassa samoilla linjoilla.

commandon kanssa samaa mieltä siitä, että lähtökohtaisesti pistoolia kannetaan aina ladattuna ja varmistettuna. Näin se on ampumavalmis heti vedon jälkeen ja stressitilanteessa ei tarvitse uhrata sekunnin sadasosaakaan ajatukselle onko patruuna pesässä eikä tapahdu sitä *klik* ”Voi vittu!” *pam by AK-74* skenaariota.
 
En minäkään Safarilandin koteloa pidä parhaimpana tetsaavan taistelijan käyttöön joskaan en pidä tuollaista umpikoteloakaan sellaisena. Safarilandin mekanismi on altis lialle ja voi jumittaa. Lähinnä omasta mielestäni sellaiseen tarkoitukseen paras voisi olla nylonista tai kordurasta tehty kotelo joka suojaa pistoolia koko mitaltaan että myöskin piippua alaspäin suunnasta (vesireiät) jonka vedon kitka säilyy samanlaisena liipaisinkaaren kydex-insertillä siiis joka lukitsee aseen kotelon sekä siinä on peukalolla avattava perinteinen nepparilukitus. Kokemukseni mukaan tälläinen Blackhawkin CQR (valmistus lopettu) kotelo on kevyempi, nopeampi, varmempi (kydex estää vetämisen muuhun kuin ylös suuntaan) ja luotettavampi sekä sen saa reiden lisäksi vyöhön. Sekään ei tosin suojaa läpällä kuten vaikka saman firman Special Operations kotelo josta muistini mukaan puuttuvat kyllä kydexit sisältä. Myin ko. kotelon koska tähän talouteen ei tule Sig Sauereita. Muutenkaan en pidä pientä likaa tai neulasia toiminnalle haitallisena sellaisessa aseessa kuin Glock. Aseen toiminnalle haitallista likaa kun ei voi oikein eksyä aseen sisälle ja muutenkin ase on toimintavarma.
 
Pstsika, miten tukeva tuo kotelo on? Kuvissa näyttää ihan vetreeltä, eli ainakin periaatteessa joku keppi tms. voisi tetsatessa päästä liipaisinkaaren sisäpuolelle, jos tuo kangas on tosiaan niin löysää kuin miltä näyttää.
 
Back
Top