Poliisi haluaa reservipoliisit käyttöön

Koska edelliset arvaukset on mennyt aika lähelle niin siitä rohkaistuneena arvailen lisää

Kyseinen kurssi pitää vähintään vartijan/ järjestyksenvalvojan koulutukseen verrattavia tunti määriä ja loput sitten enemmän sitä "omaa" koulutusta..
vartijakortti 80+40h, eli 120h , Teleskooppipatukkakoulutus (5h) Tosin en usko että saa telaria joten tämä mahdollisesti lisätään perus pampun käsittelyyn. Kaasusumutinkoulutus (5h) Voimankäytön yleinen osa (6h) jv kortti40h. Ampuma-asekoulutus 24h mikäli sellaisen saa rauhan aikana. Nämä kun raapii yhteen niin tulis jo 160h pyöreesti jonka jölkee sitä omaa koulutusta sitten .
 
Jaha, eduskuntakäsittely lähenee.
Äkkiseltään kun katsoo, niin alkuperäiseen esitykseen on muuttunut ainakin lukumäärä. Nyt 1.000, kun 2.000 ehdotettiin. Ja aseenkanto-oikeus rajoittuisi vain poikkeusoloihin ja puolustustilaan, ei normaaliolojen häiriötilanteisiin.


https://intermin.fi/artikkeli/-/ass...oikkeuksellisissa-ja-tilapaisissa-tilanteissa
Reservipoliisi olisi poliisin apuna yllättävissä, poikkeuksellisissa ja tilapäisissä tilanteissa

Reservipoliisi voitaisiin jatkossa ottaa käyttöön niin poikkeusoloissa kuin normaaliolojen häiriötilanteissa. Näin vastataan kattavammin muuttuneeseen turvallisuustilanteeseen ja uudenlaisiin uhkiin sekä vahvistetaan poliisin toimintakykyä yllättävissä tai laajoissa yhteiskunnan häiriö- tai turvallisuustilanteissa. Valtioneuvosto antoi 20.9. eduskunnalle hallituksen esityksen laiksi reservipoliisista ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi.
- Reservipoliisin avulla tuetaan poliisin työtä niissä väliaikaisissa tilanteissa, kun jotain yllättävää tapahtuu. Muuttuneessa turvallisuustilanteessa normaaliolojen häiriötilanteet voivat nopeasti eskaloitua vaikeammin hallittaviksi tilanteiksi ja poikkeusoloiksi, sanoo sisäministeri Kai Mykkänen.
Nykyinen sääntely täydennyspoliisista kumotaan ja tilalle tulee laki reservipoliisista. Lain soveltamisalan piiriin kuuluu poikkeusolojen ja puolustustilan lisäksi normaaliolojen häiriötilanteet. Tällainen tilanne voi olla esimerkiksi yllättävä laajan maahanmuuton tilanne, jolloin poliisin voimavaroja täytyy vahvistaa tai kun esimerkiksi terrorismin uhka-arviota on nostettu väliaikaisesti sellaiselle tasolle, että poliisin voimavarat ovat koetuksella.
Reservipoliisi toimisi aina ammattipoliisin välittömässä ohjauksessa


Reservipoliisien tarkoituksena on vapauttaa ammattipoliiseja poliisin ydintehtäviin. Reservipoliisit eivät toimisi itsenäisesti vaan ammattipoliisin apuna ja välittömässä ohjauksessa. Reservipoliisihenkilöstön käyttöönotosta päättäisi aina valtioneuvosto.
Laissa säädetään reservipoliisihenkilöstön tehtävistä, toimivaltuuksista, velvollisuuksista sekä oikeudesta käyttää voimakeinoja normaaliolojen häiriötilanteissa sekä poikkeustilan ja puolustustilan aikana. Reservipoliisin kelpoisuusvaatimuksista säädetään laissa ja hänet nimitettäisiin virkasuhteeseen valtioneuvoston käyttöönottopäätöksen jälkeen. Lisäksi hänen tulisi suorittaa vaadittava peruskoulutus ja myös ylläpitää osaamistaan koulutuksilla reservissä ollessaan.
Toimivaltuudet muuttuisivat kun yhteiskunnan tila pahenisi
Normaaliolojen häiriötilanteissa reservipoliisit tekisivät poliisin toimintaa tukevia tehtäviä kuten yleisen järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämistä yleisissä kokouksissa ja yleisötilaisuuksissa sekä liikenteen ohjausta. Myös eristettyjen alueiden vartiointi sekä kiinniotettujen kuljetukset ja vartiointi voisivat kuulua reservipoliisien tehtäviin. Poikkeusoloissa ja puolustustilassa reservipoliisit voisivat tehdä kaikkia poliisin tehtäviä. Reservipoliisin aseenkanto-oikeus rajoittuisi vain poikkeusoloihin ja puolustustilaan, ei normaaliolojen häiriötilanteisiin.
Reservipoliisiin otettaisiin 1000 henkilöä, jotka voisivat olla esimerkiksi sotilaspoliisikoulutuksen saaneita yli 35-vuotiaita, vartijoita tai muita poliisin tukemisesta kiinnostuneita henkilöitä. Henkilöt olisivat vapaaehtoisia ja sitoutuneita tehtävään ja heistä tehtäisiin turvallisuusselvitykset.
Reservipoliisijärjestelmän alkuinvestoinniksi on arvioitu 2,1 miljoonaa euroa ja ylläpitokustannuksiksi 250 000 euroa vuosittain. Käyttöönoton jälkeen 100 reservipoliisia maksaisi 400 000 - 450 000 euroa kuukaudessa.
 
- Käyttö ei vaadi sodan kaltaista kriisiä, mutta itsenäisyyspäivän mellakoihin porukkaa ei oteta mukaan

Yksi syy tuolle järjestelmälle on juuri että palkattua henkilökuntaa tarvittaisiin vähemmän näissä tehtävissä, ja ennen kaikkea ei tarvi haalia isolla rahalla vapaalla olevia virkamiehiä ympäri maata kun Helsingissä on jotkut vihavasemmiston bileet tai Trumpin vierailut.

Mutta kysyisin että mitkä sitten olisivat respol-tehtäviä, jos eivät juuri nämä? Kun kyse on juuri niistä avustavista tehtävistä, niin kyllä siellä virkamiehet hoitavat käskytyshommat ja respol tekee tasan ns. poliisivartijan tehtäviä, eli istuu puomilla ja vahtii pidätysbussia. Jossakin rauhallisemmissa aluekävelytehtävissä ehkä voidaan jakaa että virkamiehelle tulee työpariksi respol. Kriisitilanteessa voi saada aseen itsepuolustusta varten.
 
Yksi syy tuolle järjestelmälle on juuri että palkattua henkilökuntaa tarvittaisiin vähemmän näissä tehtävissä, ja ennen kaikkea ei tarvi haalia isolla rahalla vapaalla olevia virkamiehiä ympäri maata kun Helsingissä on jotkut vihavasemmiston bileet tai Trumpin vierailut.

Mutta kysyisin että mitkä sitten olisivat respol-tehtäviä, jos eivät juuri nämä? Kun kyse on juuri niistä avustavista tehtävistä, niin kyllä siellä virkamiehet hoitavat käskytyshommat ja respol tekee tasan ns. poliisivartijan tehtäviä, eli istuu puomilla ja vahtii pidätysbussia. Jossakin rauhallisemmissa aluekävelytehtävissä ehkä voidaan jakaa että virkamiehelle tulee työpariksi respol. Kriisitilanteessa voi saada aseen itsepuolustusta varten.

Itsenäisyyspäivän mellakst ei ole kriisi
 
Itsenäisyyspäivän mellakst ei ole kriisi

Sitä meinaankin, että mikä olisi respollarien rooli sitten, jos ei perustehtävät? Rajattu pelkästään harmaaseen vaiheeseen jahtaamaan vihreäpukuisia miehiä? Eikö uudella lailla ole pikemminkin tarkoitus mahdollistaa respollarien käyttö useammassa tilanteessa ja tehdä siitä houkuttelevampi vaihtoehto laitoksille, ja on kaikille osapuolille parempi että voidaan ottaa tyypit mukaan myös vähän miedompaan tilanteeseen. Samalla voidaan turvata poliisin toiminta koko maassa, vaikka olisikin yksittäinen tapahtuma isossa kaupungissa resursseja sitomassa.

Tuo 1000 hlö sisäänotto ei tietenkään tarkoita, että kaikille pitäisi antaa sama koulutus. Ehkä siitä muutamalle luotettavaksi havaitulle voidaan antaa myös koulutusta vaativampaan hommaan.
 
Sitä meinaankin, että mikä olisi respollarien rooli sitten, jos ei perustehtävät? Rajattu pelkästään harmaaseen vaiheeseen jahtaamaan vihreäpukuisia miehiä? Eikö uudella lailla ole pikemminkin tarkoitus mahdollistaa respollarien käyttö useammassa tilanteessa ja tehdä siitä houkuttelevampi vaihtoehto laitoksille, ja on kaikille osapuolille parempi että voidaan ottaa tyypit mukaan myös vähän miedompaan tilanteeseen. Samalla voidaan turvata poliisin toiminta koko maassa, vaikka olisikin yksittäinen tapahtuma isossa kaupungissa resursseja sitomassa.

Tuo 1000 hlö sisäänotto ei tietenkään tarkoita, että kaikille pitäisi antaa sama koulutus. Ehkä siitä muutamalle luotettavaksi havaitulle voidaan antaa myös koulutusta vaativampaan hommaan.

Ymmärtääkseni esityksen mukaan kyseessä pitää olla tilanne, jossa Valtioneuvosto erikseen valtuuttaa kutsumaan reservipoliisit palvelukseen.
 
Koko tiedote oli epäselvä ja siitä oli vaikea saada mitään tolkkua.

Ilmeisesti reservipoliiseja voidaan käyttää jonkinlaisiin tehtäviin ennen kuin poikkeusolojen lainsäädäntö on saatettu voimaan.

Pääpaino reservipoliisitoiminnassa olisi kuitenkin poikkeusolojen tehtävissä.

Ennusmerkit on selvät, kohtalo projektilla lienee sama kuin 90-luvun täydennyspoliiseilla. Täydellinen floppi on tulossa.

Kehotan kaikkia reservipoliisiksi aikovia miettimään mitä he toiminnalta haluavat. Esimerkiksi puolustusvoimien aktiivireserviläisenä saat kovatasoista koulutusta, kunnon varusteet, valtaa ja vastuuta. Reservipoliisina olet aina se vähän vastenmielinen poikapuoli.
 
Mutta kysyisin että mitkä sitten olisivat respol-tehtäviä...

Jos harmaantuvan vaiheen menemistä harmaaksi ja siitä mustaksi halutaan estää, niin muiden kuin puolustusministeriön alaisista ja muista kuin rajavalvontaan liittyvistä joukoista pitää löytyä sekä porukkaa että toimintakykyä niin paljon, ettei poliisin toimintaa voida estää saturoimalla.

Nyt alle 20 vaikeapääsyistä kohdetta söi satojen virkamiesten työaikaa useiden päivien ajan. Entä sitten jos kyse on tunneista ja sadoista kohteista ja tuhansista todellisista tehtävistä ja vielä useammista vääristä hälytyksistä?

Saturaatiohyökkäykset voivat olla hyvin merkittävä osa siinä vaiheessa kun väri alkaa harmaantua ja tummentua. Ellei niihin varaudu hyvissä ajoin etukäteen, niin niitä tekevä taho saa temmattua aloitteen ja agendan itselleen.
 
Jos harmaantuvan vaiheen menemistä harmaaksi ja siitä mustaksi halutaan estää, niin muiden kuin puolustusministeriön alaisista ja muista kuin rajavalvontaan liittyvistä joukoista pitää löytyä sekä porukkaa että toimintakykyä niin paljon, ettei poliisin toimintaa voida estää saturoimalla.

Nyt alle 20 vaikeapääsyistä kohdetta söi satojen virkamiesten työaikaa useiden päivien ajan. Entä sitten jos kyse on tunneista ja sadoista kohteista ja tuhansista todellisista tehtävistä ja vielä useammista vääristä hälytyksistä?

Saturaatiohyökkäykset voivat olla hyvin merkittävä osa siinä vaiheessa kun väri alkaa harmaantua ja tummentua. Ellei niihin varaudu hyvissä ajoin etukäteen, niin niitä tekevä taho saa temmattua aloitteen ja agendan itselleen.

Satuuraatiohyökkäykset estetään sillä, että joukkoja mobilisoidaan tarpeeksi. Esimerkiksii rajavartiolaitoksen reservi tarjoaa joustavuutta ja toimintakykyä, josta poliisi voi vain unelmoida.

Ymmärtäisin kyllä reservipoliisin, jos tarkoitus olisi luoda todellakin 1000 miehen poliisireservi jota koulutettaisiin nousujohtoisesti ja joka osallistuisi myös rauhanaikana poliisin toimintaan. Nyt on tulossa taas 90-luvun tapaan jonkinlaisilla voimankäyttöharjoitteilla koulutettu ja olemattomasti varustettu poliisireservi, johon ei kukaan luota ja jolle ei voida uskoa kuin yksinkertaisimpia tukitehtäviä.

Yksittäisen poliisireserviläisen toimintakyky jää selvästi huonommaksi kuin sotilaspoliisireserviläisen ja todennäköisesti jopa huonommaksi kuin suojauskomppanian rk-miehen. Kun tarkastellaan miten poliisireservi toimii joukkona, niin kuva on vielä lohduttomampi.

Näyttää lähinnä siltä, että poliisi haluaa työntää lusikkansa maukkaaseen hybridisoppaan. No niitä poikkeusoloja olisi pitänyt miettiä jo silloin kun poliisi "puhtaana siviiliorganisaationa" avattiin myös sivareille.
 
Huomenna eduskunnassa asia esillä heti aamulla. Voi katsoa livenä.
https://www.eduskunta.fi/FI/lakiensaataminen/taysistunnon_verkkolahetykset/Sivut/default.aspx
Minä en kyllä ymmärrä, miten tuo 1.000 miestä saadaan täyteen, jos luotetaan rekrytoinnissa pelkästään yksittäisen reserviläisen/sivarin mielenkiintoon aihetta kohtaan. Tällä haavaa mitään niin innostavaa ei ole luvassa, että porukkaa olisi jonoksi asti.
Olen tavannut useita epärealistisin yliodotuksin maanpuolustuskykyynsä suhtautuvia ikäreserviläisiä, jotka kuva toimintakyvystään on yhä kuin 20-vuotiaalla. Yhtään vastaavaa wannabe-poliisiksi haluavaa ei ole tullut vastaan.

Näen ainoaksi keinoksi, että pv siirtäisi massana vanhentuneita spol-komppanioita poliisin alaisuuteen. Siten että kyseessä paljon kerranneet yksiköt, ja niiden väelle kotiin kirje, että olette kriisiajan avainpoliisireserviä ja koko entinen yksikkönne on sitä. Tervetuloa rekrytointitilaisuuteen. Taitavalla miekkataksipropagandalla paikalle tulleista saattaisi vanhan yhteishengen elähdyttämä joku innostuakin, jos kaverit lähtee kanssa.
Vai voisiko vartiointialalla herätä mielenkiintoa?
 
Näen ainoaksi keinoksi, että pv siirtäisi massana vanhentuneita spol-komppanioita poliisin alaisuuteen. Siten että kyseessä paljon kerranneet yksiköt, ja niiden väelle kotiin kirje, että olette kriisiajan avainpoliisireserviä ja koko entinen yksikkönne on sitä. Tervetuloa rekrytointitilaisuuteen. Taitavalla miekkataksipropagandalla paikalle tulleista saattaisi vanhan yhteishengen elähdyttämä joku innostuakin, jos kaverit lähtee kanssa.

Vähän vaikea kuvitella, että esimerkiksi spol yliluutnantti tai vääpeli olisivat innoissaan siitä, että pääsevät poliisin alokkaiksi.

90-luvullahan puolustusvoimat lähetteli veh-kutsuja, niille joiden olisi ollut suotavaa kerrata, mutta joiden kertauksiin ei riittänyt rahaa. Käytännössä juuri kukaan ei ilmoittautunut ja käytännöstä luovuttiin.

Jos mielenkiintoa poikkeusolojen tehtäviin riittää, niin puolustusvoimat tarjoaa mielenkiintoista, haastavaa, järkevää ja tärkeää tekemistä esimerkiksi paikallisjoukoissa. Tietysti kovimmat masokistit voisivat olla kiinnostuneet siitä, että saavat olla alokkaita jälleen kerran.

Vai voisiko vartiointialalla herätä mielenkiintoa?

Turvallisuusala on nuorten läpikulkuala. Vähän epäilen, että 35+ vartijoilla ja järjestyksenvalvojilla on suurimmat illluusiot kadonneet. Ja taas jos poikkeusolojen tehtävät kiinnostaa, niin puolustusvoimat tarjoaa parempaa koulutusta, paremmat varusteet, enemmän valtaa ja vastuuta.

Mitä haastavaa ja mielenkiintoista joku poliisirengin homma voi oikeastaan kenellekkään tarjota? Elämyksiä kokoomuslaiselle kotirouvalle? Sivarille mahdollisuuden poikkeusolojen sijoitukseen? Tietämättömälle aktiiviressulle mahdollisuuden vajota passiivisuuteen ja mahdollisuuden olla ikuinen alokas?
 
Viimeksi muokattu:
Jos mielenkiintoa poikkeusolojen tehtäviin riittää, niin puolustusvoimat tarjoaa mielenkiintoista, haastavaa, järkevää ja tärkeää tekemistä esimerkiksi paikallisjoukoissa. Tietysti kovimmat masokistit voisivat olla kiinnostuneet siitä, että saavat olla alokkaita jälleen kerran.

Poikkeusolojen järkevistä ja TÄRKEISTÄ tehtävistä jos puhutaan niin vapaaehtoisille löytyy tärkeää tekemistä ja sijoituksia pelastuksen reservistä VPK:sta ja VSS-tehtävistä. Kaiken varautumiskoulutuksen ei tarvitse aina olla RK kädessä koheltamista. Erityisen sopivaksi VPK:n ja VSS -sektorin näkisin yli 50-vuotiaille reserviläisille. Tästä on aikaisemminkin tullut jupistua täällä.
 
Toivoa sopii, että tällä kertaa reservinpoliisia ei pilata AY-politiikan alttarille.
Ikuisena optimistina, en ole kuitenkaan valmis tuomitsemaan hanketta epäonnistuneeksi, mutta se vaatii innovatiivista tiedottamista ja asenteen muutosta poliisissa.
Jään pienellä pelolla odottamaan tuloksia.
 
Poikkeusolojen järkevistä ja TÄRKEISTÄ tehtävistä jos puhutaan niin vapaaehtoisille löytyy tärkeää tekemistä ja sijoituksia pelastuksen reservistä VPK:sta ja VSS-tehtävistä. Kaiken varautumiskoulutuksen ei tarvitse aina olla RK kädessä koheltamista. Erityisen sopivaksi VPK:n ja VSS -sektorin näkisin yli 50-vuotiaille reserviläisille. Tästä on aikaisemminkin tullut jupistua täällä.

VPK:ssa on hyvin vähän operatiivista tekemistä uudelle yli 50-vuotiaalle. Terveystarkastukset ja kuntotestit huolehtivat asiasta.
 
No niitä poikkeusoloja olisi pitänyt miettiä jo silloin kun poliisi "puhtaana siviiliorganisaationa" avattiin myös sivareille.

Sitähän poliisimme tietenkin on, siis siviiliorganisaatio. Siksi on loogista, ettei asepalveluksella ole merkitystä.

On poliisiamk:n koulutus niin tasokasta, ettei varusmiespalveluksella tai sen puutteella ole yhtään mitään tekemistä poliisin osaamis- ja suoritustason kanssa.

Onko missään kerrottu miten tämän kertainen yritys poliisin reservin luomiseksi on muuttunut edellisestä kerrasta? Sehän oli suoranainen epäonnistuminen. Miten väki rekrytään nimenomaan sopivasta - ei välttämättä niin halukkaasta - joukosta? Halukkaista iso osa on kuitenkin sellaista porukkaa, ettei ole mitään tarvetta saada riviin.
 
Back
Top