Poliisi haluaa reservipoliisit käyttöön

Vastaus on paikallispataljoonan sotilaspoliisikomppanian virka-apujoukkue. Osaa kaikki ne hommat mitä respolle on suunniteltu.
 
Paikallispataljoonien suorituskyvyt eivät ole millään tavoin päällekkäisiä suunnitellun poliisireservin kanssa, päinvastoin nehän on ajateltu tavallaan jatkoksi mm. ensinmainituissa palvelleille. SA-tilanteessa kylässä kuin kylässä riittää puuhaa useammalle sheriffille, älkää huoliko.

Yhtään, siis yhtään väheksymättä sanon, että kannattaa ruuvata MAAKK-honoria vähän pienemmälle. Mikään ei saata hyvää porukkaa naurunalaiseksi niinkuin jäsenistönsä/sivustaseuraajien keuliminen internetissä tai reaalimaailmassa.

En myöskään lähtisi ihan kauheasti neuvomaan Poliisia tässä asiassa semmosella "teette kaiken ihan paskasti"-asenteella. Neuvot siitä, miten asia kannattaisi kenties tietyiltä osin organisoida varmaankin vastaanotetaan huomattavasti paremmin, kun niitä ei anneta samalla keskisormea näyttäen.
Myöskään yksityinen turva-ala, taikka palvelu PV:n alaisuudessa virkamiehenä tai ressuna ei lähtökohtaisesti pätevöitä ketään sille tasolle, että pystyisi sanomaan just miten Poliisin pitäisi oma reservinsä käyttää ja kouluttaa. Vapaaehtoisten koulutuksen saralla toki PV:llä ja MPK:lla on paljonkin annettavaa JA OHO KATOPPA KUMMAA kun heitä on varmaan asiassa konsultoitukin.
 
Nyt on pakko kysyä, että mistä?

Koskien reservipoliisijärjestelmään, niin sen fanit löytyvät mielestäni PM Niinistön potentista äänestäjäkunnasta jotka hän toivoo löytävänsä liehakoinnillaan ennen seuraavia eduskuntavaaleja.

Mielikuvaharjoittelu on tärkeä osa harjoittelua ja varautumista, mutta monella reserviläisellä ja "varautujalla" tämä homma lipsahtaa roolipelaamisen puolelle. Operaattoriharha on melko yleinen. Miehet joiden suorituskyky ei edes riitä tavallisen kiväärijalkaväen tehtäviin larppaavat kuperkeikkaoperaattoria. Tämän yksi alakategeoria on TA-harha jossa möhömahaiset ja tules-vaivaiset yli 50v äijät patsastelevat ampumaradalla taktisissa varusteissa ja jopa ghillie-puvussa ta-kiväärin kanssa tarkka-ampujaa larpaten vaikka mies ei itse edes pysty menemään normaalisti kyykkyyn. Kolmas on LJK-harha, jossa vaikka tykistön huoltopuolen koulutuksen käynyt menee Viroon hyppäämään hyppysiivet ja sen jälkeen on kiva tepastella kasarmilla harjoituksissa hyppysiivet rinnassa ja humaltua siitä tunteesta kuinka joku voi luulla hänenkin olleen LJK:ssa.

Tämä reservipoliisijärjestelmä toteutuessaan tarjoaa taas uuden ja erinomaisen tavan larpata ja paeta todellisuutta. Näille ihmisille haluan sanoa seuraavaa. Älkää larpatko, liittykää vaikka paikalliseen VPK:hon.
 
Viimeksi muokattu:
Poliisin ja armeijan tehtävät ovat niin erilaisia, että ne on erotettu ihan syystä. Armeija puolustaa laillista yhteiskuntajärjestrlmää ulkoisilta uhilta, poliisi sisäisiltä. Niissä tapauksissa, kun armeija on ryhtynyt hoitamaan poliisin tehtäviä on jälki ollut yleisesti ottaen rumaa. Omat kansalaiset alkavat näyttää vihollisilta ja oma armeija miehitysjoukolta, mutta eihän meillä Suomessa kun ne erityisolosuhteet....

Suomen poliisilla on miehistöpula monestakin syystä, vuosia jatkunut budjetin kuristaminen ja jostain syystä virkoja on siirtymyt passipoliisista toimistopuolelle, siitä huolimatta että poliisilaitoksia on yhdistetty ja tietotekniika oikein käytettynä vähentää paperinpyörittelijöiden tarvetta. Influessa aalto riittää siivoamaan yksittäisen poliisilaitoksen sinivuokot kadulta, puhumattakaan esim Trump/Putin vierailusta, joka tyhjensi maakunnat poliiseista. Tätä ongelmaa ei reservipoliiseilla ratkaista. Massit pitää löytyä ja Paateron jäljet siivota, kansalaisten pitää voida turvautua ensisijassa poliisiin, muuten saadaan tuta Soldiers of Odinin paluu, koska omat turvakaartit ovat luonnollinen seuraus koetusta turvattomuuden tunteesta ja valtion koetusta kyvyttömyydesä. Sitten poliisi saa selviytyä sekä levottomuuksien että kansalaisten turvakaartirn aiheutamista ongelmista.

Olisiko vapaaehtoisella reservipoliisilla sitten käyttöä missään tilanteessa? Vastaus kysymykseen on nimessä, reservipoliiseja voitaisiin käyttää nimenomaan poliisireservin laajentamiseen, eli jos Putin ja Trump päättävät tulla Suomeen neljän viikon kalastuslomalle, tai valtakunnan joku osa vaatii poliisin vahvennettua läsnäoloa muusta syystä, voisivat maakunnan poliisilaitokset aktivoida reservipoliiseja paikkaamaan muualle komennettuja ammattipoliiseja. Tämä vaatisi VPK tyylisen koulutus- ja pätevöitymisjärjestelmän eri tehtäviin, mutta olis varmasti tehtävissä jos tahtoa ja rahaa löytyy. Kumpaakaan ei ole välittömässä näköpiirissä.

Nyt säädetty laki on taas byrokratian kukkanen joka saa varmasti aikaiseksi henkselin paukuttelua ja lämpimiä tunteita, mutta varsinaista vaikutusta suorituskykyyn tällä ei ole.
 
Operaattoriharha on melko yleinen. Miehet joiden suorituskyky ei edes riitä tavallisen kiväärijalkaväen tehtäviin larppaavat kuperkeikkaoperaattoria. Tämän yksi alakategeoria on TA-harha jossa möhömahaiset ja tules-vaivaiset yli 50v äijät patsastelevat ampumaradalla taktisissa varusteissa ja jopa ghillie-puvussa ta-kiväärin kanssa tarkka-ampujaa larpaten vaikka mies ei itse edes pysty menemään normaalisti kyykkyyn.

Bold. Hyvä kiväärijalkaväkimies ei ole mikään -edes-. Nykyaikaiset vaatimukset täyttävä kiväärijalkaväkimies on oikeasti aika kähee jätkä. Ja erikoistuneempi, valikoinnin siivilän läpi käynyt taistelija on vielä piirun kovempi.
 
Kuinka paljon poliiseja sitten pitäisikään olla, että resurssit riittäisivät kaikissa kriisitilanteissa? Tuskin missään on sellaisia resursseja.

Pullonkauloja löytyy muualtakin ja esim. hätänumerossa on pitkiä odotusaikoja jo ihan normaalioloissakin. Miten mahdetaan 112:een vastata kun oikeasti on kriisi päällä? Sinnekin pitäisi saada merkittävä reservijoukko.

Tuolla YJT jo kokosikin ajatukseni. LP oli ennenwanhaan se reservi. Paljonko pitää olla poliiseja, no sen verran, että edes tää kiusallinen syvän rauhan aika saadaan vedettyä kohtuudella läpi. Poliiseja tutkintaan, kaduille jne.

Jos en väärin ole tulkinnut lukuja, niin muissa pohjoismaissa on enemmän poliiseja kuin Suomessa vs. väkiluku.

Kyllä mä ainakin olen valmis maksamaan kymmenykset siitä hyvästä, että poliiseja lisätään. Mieluummin antaisin lisävirtaa poliisille kuin puolustusvoimille, noin esimerkiksi, jos pitää tehdä Arvovalinta. Poliisi hoitaa yhteiskuntaa 24-7-365, intti astuu kehiin, kun tämä yllättävän pitkäksi venähtänyt rauhan jakso joskus katkeaa.

Ja mitä tulee näihin rahanpesuoperaatioihin:cool: niin aina se helpompi on vetää ukkoja toimeen 9000:n joukosta kuin 7000:n.

Pelkkä ideologia edellä kun määritellään virkaihmisten määrää näissä kysymyksissä, niin lopputulos ei välttämättä mairittele.
 
Bold. Hyvä kiväärijalkaväkimies ei ole mikään -edes-. Nykyaikaiset vaatimukset täyttävä kiväärijalkaväkimies on oikeasti aika kähee jätkä. Ja erikoistuneempi, valikoinnin siivilän läpi käynyt taistelija on vielä piirun kovempi.

Samaa mieltä suorituskykyvaatimuksista kanssasi, mutta sun pitää ymmärtää sanomani siten että kiväärijalkaväen vaatimustaso on se minimi jos haluaa esiintyä jonkinsorttisena rähisijänä. Kuperkeikkamiehet menevät tästä vielä yli. Emme ole erimielisiä.
 
Ymmärsin. Ja jo -vain tuo kiväärijalkaväen- vaatimustason saavuttaminen on työn ja tusqan takana, kun ikämiehistä on kyse.

Itse olen 37-vuotias. Liikun 10-12km per harjoituskerta yhteensä 30-50km viikossa juosten, hölkäten sekä sauvakävellen. Sauvakävely paljasjalkakengillä 15kg painorepun kanssa totutukseen ja ylläpitoon massan kantamisesta. Talvella tulee myös uitua hallissa kerta-pari viikossa. Epäilen fyysistä suorituskykyäni joukkuetason kiväärijalkaväen tehtäviin, en pidä sitä kaikin puolin riittävänä. Se todennäköisemmin olisi sitä jos olisin 15 vuotta nuorempi tällä harjoitusmäärällä. Fyysinen suorituskykyni riittää melko varmasti komppaniatason KoHu-tehtäviin suunnitellussa sijoituksessani ja todennäköisesti vastaaviin tehtäviin pataljoonatasolla.

Siksi aina välillä naurattaa seurata sivusta näitä yli-ikäisiä ja/tai alikuntoisia operaattori-larppaajia, joilla ainoa liikuntasuorite näyttää olemuksen perusteella olevan autolta ampumaratakatokselle ja sieltä ratavallille ja takaisin.

Sen sijaan, tunnen useita yli 40-vuotiaita kovakuntoisia miehiä joille 3000m cooper ei ole paha juttu lainkaan. Vanhin ultrajuoksija jonka tunnen on 53-vuotias ja repertuaariin kuuluvat 80km polkujuoksulenkit. Nämä ovat poikkeuksia mutta kohtuullisen monelle saavutettavia esimerkkejä. Se vaan vaatii kovaa ja suunnitelmallista harjoittelua ja äärimmäistä sitoutumista siihen, juuri kuten sanoit.
 
Viimeksi muokattu:
Jos en väärin ole tulkinnut lukuja, niin muissa pohjoismaissa on enemmän poliiseja kuin Suomessa vs. väkiluku.
Jep, Pohjoismaissa on selkeästi vähemmän poliiseja väkilukuun suhteutettuna kuin muualla Euroopassa tai ylipäätään länsimaissa. Suomessa on vielä muitakin Pohjoismaita vähemmän.

Tilasto on vähän vanha; poliisien määrä on ainakin Suomessa vieläkin laskenut tämän tilaston ajoista. Itse asiassa, taulukko kertoo tilanteen kymmenen vuotta sitten, kun poliiseja oli yli 8000.

https://ec.europa.eu/eurostat/stati...php?title=File:Police_officers,_1999-2009.png

Tilastosta näkee mm sen, että Suomessa on poliiseja vähän alle puolet siitä mikä on EU: n keskiarvo. Ainoat tilaston maat joissa on alle 200 poliisia/100 000 asukasta ovat Pohjoismaita, plus Japani - tuo Kaukoidän Suomi...

On mielenkiintoista, että esim Ruotsissa on selkeästi enemmän poliiseja kuin Suomessa, mutta silti sinne pyritään palkkaamaan tuhansia poliiseja lisää; puhuiko se Ruotsin sisäministeri peräti 10 000 lisäpoliisista tässä hiljattain?
 
Viimeksi muokattu:
Epäilen fyysistä suorituskykyäni joukkuetason kiväärijalkaväen tehtäviin, en pidä sitä kaikin puolin riittävänä.
Se, että itse pidät omaa suoritustasi epäilyttävänä, ei vielä tarkoita että se jotenkin yleisesti toisten mielestä olisi riittämätöntä. Parasta on testata kunto niiden kriteerien mukaisesti mitä tehtäviin x vaaditaan. Lopputulos on joka tapauksessa että sillä mennään millaista materiaalia (ihmisiä) on saatavilla. Jää muuten armeija aika pieneksi jos aletaan liikaa rimaa nostamaan. Mun mielestäni sulla vaikuttaa olevan ihan sähäkkä jääkärin kunto.

Siksi aina välillä naurattaa seurata sivusta näitä yli-ikäisiä ja/tai alikuntoisia operaattori-larppaajia, joilla ainoa liikuntasuorite näyttää olemuksen perusteella olevan autolta ampumaratakatokselle ja sieltä ratavallille ja takaisin.
Tästä olen suht koht samaa mieltä. Pitää kuitenkin muistaa että niillä plösömmillä saattaa olla tietopuolella jotain annettavaa vaikka eivät tehtäväkärjessä olisikaan. TA-radalla voi myös olla kyse siitä että kasa-ampuja on eksynyt ta-ammuntoihin ihan vaan rakkaudesta taiteeseen. Ainakin jos on ilman röllipukua.
.
 
Se, että itse pidät omaa suoritustasi epäilyttävänä, ei vielä tarkoita että se jotenkin yleisesti toisten mielestä olisi riittämätöntä. Parasta on testata kunto niiden kriteerien mukaisesti mitä tehtäviin x vaaditaan. Lopputulos on joka tapauksessa että sillä mennään millaista materiaalia (ihmisiä) on saatavilla. Jää muuten armeija aika pieneksi jos aletaan liikaa rimaa nostamaan. Mun mielestäni sulla vaikuttaa olevan ihan sähäkkä jääkärin kunto.


Tästä olen suht koht samaa mieltä. Pitää kuitenkin muistaa että niillä plösömmillä saattaa olla tietopuolella jotain annettavaa vaikka eivät tehtäväkärjessä olisikaan. TA-radalla voi myös olla kyse siitä että kasa-ampuja on eksynyt ta-ammuntoihin ihan vaan rakkaudesta taiteeseen. Ainakin jos on ilman röllipukua.
.

Kiitos palautteesta ja luottamuksesta. Ystävällisesti sanottu. Tuntuu mukavalta. :)

Samaa mieltä kanssasi noista tietopuolen jutuista asiantuntijatehtävissä ja etenkin huoltopuolen hommissa. Tehtäväkohtainen kunto, juuri näin. Itse fokusoiduin tässä kontekstissa sellaiseen operatiivisempaan ja toiminnallisempaan viitekehykseen.
 
On mielenkiintoista, että esim Ruotsissa on selkeästi enemmän poliiseja kuin Suomessa, mutta silti sinne pyritään palkkaamaan tuhansia poliiseja lisää; puhuiko se Ruotsin sisäministeri peräti 10 000 lisäpoliisista tässä hiljattain?

Niin puhui, ja jotkut muut pitivät miniminä -tuhansia- lisäpoliiseja, joka on varmasti ihan realistinen tavoite Ruotsin voimavaroilla.

Se, että korostetaan puheissa sitä, miten turvallinen maa Suomi on, kuten onkin, ei mielestäni saa johtaa siihen, että Suomi muuttuu vähitellen -einiinturvalliseksi-. Mikään kriisiajalle tehty varaus tai järjestely ei ole läsnä 24-7-365, ei mikään.
 
Suomessa homma on pitkälti puuhastelua; täällä läpsitään yläfemmoja, kun saadaan lisärahoituksella turvattua 50 määräaikaista virkaa vuodeksi.

Pitäisiköhän PoHaan palkata muutama ylikomisario ja erikoissuunnittelija lisää, että voidaan perustaa työryhmä pohtimaan poliisin rahoitusvajetta...
 
Voisin kuvitella, että kun maakuntajoukot ovat kuitenkin osa sotilaallista organisaatiota, niin tilanteessa jossa ei vielä olla edes harmaassa vaiheessa - tai vasta jälkikäteen huomataan että harmaa vaihe oli jo käynnissä - niin kynnys käyttää poliisiorganisaatioon kuuluvaa vapaaehtoisporukkaa on matalampi kuin puolustusvoimien organisaatioon kuuluvaa vapaaehtoisporukkaa.

Meillä on rajavartiolaitos ja sillä 10 000 koulutettua reserviläistä.

Ymmärrän kyllä näkökantasi ja se sisältää kyllä oman sinällänsä kestävän logiikkansa. Pienillä mailla vain ei varaa pienimittakaavaiseen kriisinhallistapiperrykseeen, vaan tarpeen tullen voimavaroja on mobilisoitava suurella otteella. Optimointiin ei tule edes pyrkiä.

En epäile yhtään; tosin käsittääkseni koulutusta on kovin monen tasoista. Ja toisaalta, se että PV antaa hyvää koulutusta, ei tarkoita etteikö jokin muu organisaatio voisi myös antaa hyvää koulutusta.

Ei kyse ole pelkästään koulutuksesta. Kouluttaminen sinällänsä on varmasti hallussa poliisin kaltaisessa organisaatiossa.

Suurimmat ongelmat tulevat liittymään siihen, että vapaaehtoisorganisaatiot saadaan toimimaan. Esimerkiksi osa maakuntakomppanioista on saavuttanut oman asemansa osana puolustusvoimien sodan ajan toimintaa vasta viime vuosina. Osa yksiköistä taas ei ole löytänyt paikkaansa sodan ajan organisaatiossa. Ne ovat aliresurssoituja turhakkeita, jotka ovat varustarkastus, kuntotesti ja virka-apukoulutus limbossa. On syntynyt viheliäinen noidankehä jossa yksiköillä ei nähdä järkevää käyttöä, ne eivät saa resursseja, jotka taas auttaisivat nousemaan alhosta.

Nythän ei puhuta täydennyspoliiseista vaan reservipoliiseista. Reservipoliisijärjestelmää ollaan rakentamassa nimenomaan sen takia, että täydennyspoliisi oli täysi susi. Voi tietenkin olla, että nyt tehdään samat virheet uudelleen ja ainoa mikä muuttuu, on nimi.

Sama epäonnistuminen on edessä, ellei järjestelmälle anneta riittäviä resursseja. Ainakaan rahoituskehys ei lupaa mitään huikaisevaa menestystarinaa. Epäilen, että muutamia poikkeuksia lukuunottamatta useimpien laitosten respot tulevat päätymään tuhoisaan "ei käyttöä - ei resursseja limboon".

OK, maakuntajoukot suorittavat jotain salaisia hys hys -operaatioita, mikä tarkoittaa sitä etä reservipoliisi tulisi toimimaan Tangomarkkinoiden liikenteenohjauksessa?

Ei mitään hys hyssiä, vaan ne parhaimmat kompaniat ovat saavuttaneet tason, jossa tietoa ei valu somen kautta julkisuuteen. Ja tosiaan tehtäviä suorittaneiden yksiköiden autonomia, varustautuminen ja valtuudet ovat olleet tasolla johon reservipoliisi ei voi edes päästä rauhan aikana, jos lainsäädäntöä noudatetaan. Jos saavutukset ovat jääneet vain lyhyiksi maininnoiksi joissakin joukko-osasto tai maakuntakompanian omissa lehdissä, niin siitä voi syyttää korkeintaan puolustusvoimien tiedotuspolitiikkaa.

Mitä taas tulee tangomarkkinoihin, niin se on tosiaankin uuden lain määrittelemä tilaisuus jossa reservipoliisi voi palvella rauhan aikana. Tosin en usko, että yleisötilaisuuksissa respoja nähdään. Takavuosina festareilla näki kuinka tilausajolla tuotiin natsattomia nuorempia konstaapeleja apuvoimiksi. Nykyisin tilaisuuksien järjestäminen nojaa vahvasti ammattimaiseen ja puoliammattimaiseen järjestyksenvalvontaan, joten en näe käyttötarvetta, en respoille enkä edes nuoremmille konstaapeleille.

Joissakin maissa on jo pitkään ollut käytössä "viikonloppupoliisijärjestelmä"; varmaan tunnetuin tällainen poliisi on Steven Seagal. Uskoakseni systeemi on ollut ihan toimiva. En välttämättä kuitenkaan haluaisi Suomeen tällaistakaan järjestelmää, mutta se kuitenkin osoittanee että vapaaehtoispoliisijärjestelmä voi olla myös toimiva.

Ehdottomasti tuo olisi se suunta johon poliisitoimintaa pitäisi kehittää.

Nykyisiä respoja paljon parempi vaihtoehto olisivat osa-aikaiset poliisit. Värväämisperusteeksi kävisi jostakin hankittu osaaminen kuten vaikka menestyksellinen toiminta puolustusvoimissa, rajalla, yksityisellä puolella tai vankeinhoidossa. Ensiksi lyhyt koulutus ja sen jälkeen avustavia tehtäviä kuten vaikka putkavahdin hommia, liikenteenohjausta, liikenneratsioihin osallistumista tai vaikka puiston sekä torien valvontaa. Vähitellen osaamista kasvatettaisiin etäkursseilla ja poliiskoulun räätälöidyillä kurseilla. Vähitellen sitten saavutettaisiin sellainen osaamisen taso, että voitaisiin toimia normaaleissa poliisipartion tehtävissä. Ajan kuluessa osa näistä "b-spesiaaleista" tulisi siirtymään kokopäiviksi poliiseiksi. Epäilen, että taso ei jäisi yhtään sen huonommaksi, kuin Tampereen internaateilla.

Ja osa-aika poliisit saisivat työstään palkkaa ja toimisivat virkavastuulla.
 
Koska en tiedä, kysyn.
Mikä on Rajavartiolaitoksen reserviläisen oikeudellienn asema rauhan aikana?
Löytyykö heille mitään lain suomaa oikeutta toimia, voimankäyttötilaanteessa, tai voidaanko heitä käyttää esim vaarallisessa tehtävässä?
Vai ovatko samalla viivalla muiden reserviläisten kanssa?
 
Suomessa homma on pitkälti puuhastelua; täällä läpsitään yläfemmoja, kun saadaan lisärahoituksella turvattua 50 määräaikaista virkaa vuodeksi.

Pitäisiköhän PoHaan palkata muutama ylikomisario ja erikoissuunnittelija lisää, että voidaan perustaa työryhmä pohtimaan poliisin rahoitusvajetta...

Ehdottomasti kannattaa. Saadaanhan tällä manööverillä ainakin yksi, ehkä kaksikin poliisia lisää, eli niin monta kun on työryhmän nuppiluku. :p
 
Ehdottomasti tuo olisi se suunta johon poliisitoimintaa pitäisi kehittää.

Nykyisiä respoja paljon parempi vaihtoehto olisivat osa-aikaiset poliisit.
Joo, se olisi tavallaan mielenkiintoinen järjestelmä, tosin ei välttämättä istu Suomeen kovin hyvin koska poliisin peruskoulutusta juuri pidennettiin AMK-tasoiseksi, ja toisaalta esim. Jenkkilässä (missä näitä osa-aikaisia poliiseja käytetään paljon) poliisin peruskoulutus on luokkaa muutama kuukausi - puoli vuotta, ja painottuu aika paljon voimankäyttöön.

Lisäksi - Jenkkilän poliisitoimea syvällisesti tuntematta - jenkkipoliisin toiminta on hyvin pitkälti sidottu poliisilaitoksen lakimiesten laatimiin yksityiskohtaisiin toimintaohjeisiin jotka on kirjoitettu jokaista tehtävätyyppiä varten erikseen, ja joiden pääasiallinen tehtävä on vapauttaa poliisilaitos siviilioikeudellisesta korvausvastuusta, mikäli joku päättää haastaa laitoksen oikeuteen jollakin perusteella. Lisäksi Jenkkilässä yksittäisellä konstaapelilla on muutenkin hyvin vähän harkintavaltaa tilanteissa, mikäli toimintaohjeet eivät sattuisi kattamaan jotain yksittäistä tapausta. Ongelmatilanteissa paikalle kutsutaan lähinnä ylikonstaapelia vastaava lähiesimies, joka ratkoo ongelmalliset tilanteet.

En siis välttämättä usko, että tällainen osa-aikainen poliisimies nauttisi kovin suurta luottamusta kansalaisten tai kokoaikaisten poliisien keskuudessa ainakaan normaalissa keikanajossa. Voi olla, että niitä voisi verrata lähinnä työharjoittelunsa alussa oleviin poliisikoululaisiin, ja käyttötapa varmaankin pitkälti samankaltainen. Toki etuna olisi luultavasti korkeampi ikä, suurempi elämänkokemus ja näiden mukanaan tuoma ehkä kypsempi suhtautuminen asioihin. Ja toki pikku hiljaa koulutuksen ja kokemuksen lisääntyessä myös pätevyys paranisi. Jenkkilässäkin homman ideana on, että reserve officerit saavat ajan mittaa saman koulutuksen kuin mitä sworn officerit ovat saaneet poliisioppilaitoksessa. Suomessa tämä ei luultavasti olisi kovin helposti toteutettavissa.
 
Koska en tiedä, kysyn.
Mikä on Rajavartiolaitoksen reserviläisen oikeudellienn asema rauhan aikana?
Löytyykö heille mitään lain suomaa oikeutta toimia, voimankäyttötilaanteessa, tai voidaanko heitä käyttää esim vaarallisessa tehtävässä?
Vai ovatko samalla viivalla muiden reserviläisten kanssa?

Kategorisesti sama viiva.

Suomessa virtaviivaistettiin aika merkittävästi voimankäytön lähtökohtaista kynnystä 2014 aikana ja jälkeen. Moni wanha asia esitettiin julkisesti ja osaa asioita fiilattiin parempaan muotoon.

Uudistusvuon tarkoitus oli se, että kukaan ei jää katsomaan sormi suussa kehittyvää tilannetta, vaan hommat ovat selkeitä ja tarvittavat päätökset tulevat -riittävän nopeasti-. Näistä seikoista monet julkistettiin kylmästi, ettei ns. lähialueella tarvitse arpoa, mitä se tsuhna oikein meinaa.
 
Back
Top