Poliisi haluaa reservipoliisit käyttöön

Sota-aikana puolustusvoimat ja etenkin sen sotilaspoliisyksiköt tekevät rauhan aikana poliisille kuuuluvia tehtäviä. Ja koko poliisilaitos on sota-aikana alistettu puolustusvoimien alaisuuteen. Tästä voisi päätellä, että puolustusvoimat on kouluttanut, varustanut ja valmistautunut tekemään poliisille kuuluvia tehtäviä. Ja puolustusvoimilla on tehtävään varattuna henkilökuntaa ja reseviläisiä.

Jos ja kun edelliset ovat totta, niin en keksi miksi pitäisi keksiä mitään lisää. Poliisin reservinä toimikoot myös rauhan aikana, sotaan siirtyessä ja sodan aikana sotilaspoliisit. Jos poliisille halutaan lisää reserviä (rajan, tullin, vartiointiliikkeiden ja risen lisäksi), niin valjastettakoon siihen sotilaspoliisikoulutettuja pv:n reserviläisiä tavalla tai toisella.
 
Poliisi on vähän eri jannu nyt kuitenkin. Jos ajatellaan, että luodaan reservipoliisi järjestelmä jossa tämä reservi suorittaisi poliisi töitä niin viranomaisena näiden olisi oltava poliisi koulutettuja. Ei voi kansalaisen oikeusturva riippua siitä, että onko poliisi haalarin sisällä poliisi vai poliisi oletettu.
Vähän sama kuin lääkäreiden kanssa. Pitäisikö meillä olla reservi lääkärit ja kirurgit? Wannabe porukkaa jolla ei ole koulutusta.
Mikään organisaatio ei suomessa pyöri tyhjän päällä ja jokainen organisaatio kuluttaa rahaa. Sopimuspalokunnille on tehty sopimuksen ja tietyt koulutukset on käytävä. Ilmainen järjestelmä sekään ei ole vaikka halpa onkin. Siitä huolimatta ei sopimuspalokuntalainen voi tehdä ihan sitä kaikkea mitä palopäällystö. Loppuu natsat kesken.
Se mitä ajan takaa, että jos meillä on poliisin normaalityön resurssissa vajetta kuten on niin se hoituu kouluttamalla ja palkkaamalla enemmän poliiseja. Jos varaudutaan poikkeustilanteisiin niin siihenkin meillä on olemassa oleva organisaatio puolustusvoimat. Miksi tuohon väliin tarvittaisiin uusi porras? Varsinkin kun vanhaa kehittämällä tuota yhteistyötä voisi parantaa.
Sama juttu oli soten kanssa. Haluttiin ylimääräinen porras ja nyt sitten ihmetellään kun maksaa niin pirusti
Vastaat itse omaan kysymykseesi.
Res poliisi ei olisi sama kuin virassa oleva poliisi.
Puolustusvoimat varautuu oman toimintaansa, eli aseelliseen maanpuolustukseen, sen lisäksi voi olla muitakin kriisejä ja niihin poliisi on arvioinut tarvitsevansa lisä resurssia. Tietysti se maksaa, mutta vapaaehtoispohjalla se maksaa vähemmän kuin palkkaamalla vakinaisia.

Jokaisen hallinon alan on varauduttava poikkeusolosuhteisiin, ei ole, eikä saa olla yksin PV:n tehtävä.
 
Vastaat itse omaan kysymykseesi.
Res poliisi ei olisi sama kuin virassa oleva poliisi.
Puolustusvoimat varautuu oman toimintaansa, eli aseelliseen maanpuolustukseen, sen lisäksi voi olla muitakin kriisejä ja niihin poliisi on arvioinut tarvitsevansa lisä resurssia. Tietysti se maksaa, mutta vapaaehtoispohjalla se maksaa vähemmän kuin palkkaamalla vakinaisia.

Jokaisen hallinon alan on varauduttava poikkeusolosuhteisiin, ei ole, eikä saa olla yksin PV:n tehtävä.
Mihin siis reservi poliisia tarvitaan jos se ei ole sama kuin virassa oleva? Se ei pysty yhtään sen enempää toimenpiteitä siinä tapauksessa suorittamaan kuin virka-apu osasto joka meillä on jo olemassa ja jonka toimintaa on harjoiteltu ja jonka toimintaa voidaan edelleenkin tehostaa puhtaasti harjoitettulalla ja lainsäädännöllä. Suhteellisen kevyesti siis. Ilman, että täytyy luoda uutta organisaatiota.
Poliisi tarvitsee lisää resursseja jokapäiväiseen työhänsä. Se tarvitsee järjestyspoliiseja kotikeikoille ja se tarvitsee tutkijoita. Se mitä se ei tarvitse on resursseja paperilla, lisää rahaa hallintoon ja enemmän päällystöä. Poliisin koulutus on korkeakoulu pohjainen. Mihin lokeroon respol laitetaan? 6 viikon pika kurssi jouhasta, että oppii pamputtamaan suuriin lihaksiin eikä päähän? Kun toimenpiteiden vastuu on kuitenkin viranomaisella jollainen respol ei ole ja vahinkoja tuppaa sattumaan niin kuka vastaa silloin kun tämä 6 viikon koulutuksen saanut lelupoliisi pamputtaa jonkun hengiltä?
Ei tuo ole vain sellainen asia jota pistetään hallinnollisella päätöksellä pystyyn ja katsotaan miten homma toimii kun puhutaan virkavastuulla toimivasta julkista valtaa käyttävästä esitutkinta viranomaisesta. Ei se ole yksinkertaista pv:n virka-avunkaan suhteen missä tehtävissä puolustusvoimien resurssia voidaan käyttää ja miten. Tuohon olisi kuitenkin lainsäädännöllisesti helpompi tie ja kun organisaatiokin on valmis niin helpottaa edelleen käyttöä, ettei homma mene makkanranpaistoksi kuten se ulospäin näytti uudenmaan koronasulun aikaan olevan.
 
Mihin siis reservi poliisia tarvitaan jos se ei ole sama kuin virassa oleva? Se ei pysty yhtään sen enempää toimenpiteitä siinä tapauksessa suorittamaan kuin virka-apu osasto joka meillä on jo olemassa ja jonka toimintaa on harjoiteltu ja jonka toimintaa voidaan edelleenkin tehostaa puhtaasti harjoitettulalla ja lainsäädännöllä. Suhteellisen kevyesti siis. Ilman, että täytyy luoda uutta organisaatiota.
Poliisi tarvitsee lisää resursseja jokapäiväiseen työhänsä. Se tarvitsee järjestyspoliiseja kotikeikoille ja se tarvitsee tutkijoita. Se mitä se ei tarvitse on resursseja paperilla, lisää rahaa hallintoon ja enemmän päällystöä. Poliisin koulutus on korkeakoulu pohjainen. Mihin lokeroon respol laitetaan? 6 viikon pika kurssi jouhasta, että oppii pamputtamaan suuriin lihaksiin eikä päähän? Kun toimenpiteiden vastuu on kuitenkin viranomaisella jollainen respol ei ole ja vahinkoja tuppaa sattumaan niin kuka vastaa silloin kun tämä 6 viikon koulutuksen saanut lelupoliisi pamputtaa jonkun hengiltä?
Ei tuo ole vain sellainen asia jota pistetään hallinnollisella päätöksellä pystyyn ja katsotaan miten homma toimii kun puhutaan virkavastuulla toimivasta julkista valtaa käyttävästä esitutkinta viranomaisesta. Ei se ole yksinkertaista pv:n virka-avunkaan suhteen missä tehtävissä puolustusvoimien resurssia voidaan käyttää ja miten. Tuohon olisi kuitenkin lainsäädännöllisesti helpompi tie ja kun organisaatiokin on valmis niin helpottaa edelleen käyttöä, ettei homma mene makkanranpaistoksi kuten se ulospäin näytti uudenmaan koronasulun aikaan olevan.
Reservin poliisia tarvitaan vahventamaan poliisia, yhden poliisimiehen, tai partion alaisuutteen saadaa lisää käsiä,
Jos PV:n virka-apu olisi niin hienoa ja kaikki osaava, miksi niitä ei käytetä nyt? Miksi niitä ei käytetä ratkaisemaan kaikkia viranomaisten ongelmia joihin tarvitaan tilapäistä apua?
Sopimuspalokuntalaisen voi laittaa vaaralliseen paikkana kun hänet on koulutettu ja varustettu asianmukaisesti. Varusmiehen käyttäminen vaarallisessa tilanteessa ei onnistu.
Sama logiikka toimii PV:ssäkin, se reserviläinen ei johda prikaatia, vaan tekee yksinkertaisia asioita joihin koulutus riittää. Niin tekisi reservin poliisikin.
Ja kuten totesit, ei PV:n virka-apu ole mikään automaatio.

Ei se konstaapelikaan sielä "korkeakoulussa" harjoittele sitä jouhaa kovin paljoa. Koko "korkeakoulu" on puhdas paperitiikeri.
Kaikki tuo muutetaan lain muutoksella.

Tietysti reservinpoliisista tarvitaan laki ja tarvittavat muutokset nykyisiin asetuksiin, yms säädöspohjaan, sitähän tässä haetaan.

Poliisin jokapäiväisten resursseja ei kannata sotkea tähän, koska ei ole realistista palkata virassaolevia niin paljon kuin kiirisin ajan tarve.
Mikä olisi se kriisi, vaihtoehtoja lienee paljon, mutta erilaiset mellakat nyt tulevat mieleen ensimmäisenä. Miten hienoa olisi lähettää varusmiehistä koostuva virka-apuosasto rajaamaan mellakoitsijoita, ei tapahdu.

Suurimmat ongelmat ovat pelko siitä että joku naapurin Seppo pääsee tuonne ja alistaa Marttia sitten viikonloppuna, tai pysäyttää ylinopeudesta ja antaa sakon lisäksi vittuilut päälle.
Yhteiskuntamme on muuttunut sellaiseksi, että on järkevää varautua kriiseihin, joihin lasken suuremmat mellakat. Se miksi yhteiskuntamme on sellaiseksi muuttunut on toinen kysymys, eikä sen pohtiminen ole tässä kesksutelussa relevanttia.
 
Tästä voisi päätellä, että puolustusvoimat on kouluttanut, varustanut ja valmistautunut tekemään poliisille kuuluvia tehtäviä. Ja puolustusvoimilla on tehtävään varattuna henkilökuntaa ja reseviläisiä.
Kyllä.

Yhteiskuntamme on muuttunut sellaiseksi, että on järkevää varautua kriiseihin

Kyllä. Tosin itse mietin mellakoita enemmän sitä, miten paljon suojattavaa pelkästään vaikkapa Uudellamaalla on, vaikka ei olisi vielä VOKS 3. Poliisi ei tiukan paikan tullen riitä yhtään mihinkään sillä valmiustasolla, jossa miekkapuku on vielä ainoa puku, jolla on riittävät valtuudet toimia.
 
Sipilän hallitus jo alkoi tätä miettiä, mutta lakiehdotusta ei ehditty käsitellä loppuun eduskunnassa vaalikauden 2015–2018 aikana ja se raukesi vaalikauden päättyessä. Eihän tämä uusi asia ole. Reservipoliisi on poliisin varajoukko, joka voidaan valtioneuvoston päätöksellä ottaa käyttöön, jos se on tarpeen valtioneuvoston turvallisuuden tai poikkeuksellisten olojen vuoksi. Reservipoliisista käytetään myös nimitystä täydennyspoliisi.

Reservipoliisista on säädetty ensimmäisen kerran vuoden 1995 poliisilaissa (493/1995). Sittemmin reservipoliisia koskeva sääntely on siirretty poliisin hallinnosta annettuun lakiin (110/1992).

Esityksen pääasiallisena tavoitteena hallituskaudella 2014 - 2018 oli tehdä voimassaolevasta täydennyspoliisijärjestelmästä poliisitoimintaa tukeva järjestelmä säätämällä laki reservipoliisista ja kumoamalla nykyinen sääntely täydennyspoliisista. Esityksen tavoitteena oli saattaa lainsäädäntö vastaamaan kattavammin muuttunutta turvallisuustilannetta ja uudenlaisia uhkia sekä vahvistaa poliisin toimintakykyä yllättävissä tai laajoissa yhteiskunnan häiriö- tai turvallisuustilanteissa.

Lain soveltamisalan piiriin kuuluisivat poikkeusolojen ja puolustustilan lisäksi normaaliolojen häiriötilanteet. Reservipoliisihenkilöstö voitaisiin ottaa käyttöön jo normaalioloissa, jolla mahdollistettaisiin myös tehokkaampi varautuminen mahdollisiin poikkeusoloihin. Reservipoliisihenkilöstön käyttöönotosta päättäisi aina valtioneuvosto.

(Tämä oli siis keskeytetty hanke ja tästä linkistä voi katsella silloista luonnosta)
 
Jos ei halua tutkia linkkejä, tämä on siis nyt voimassaoleva laki:

Poliisihenkilöstön täydentäminen


Jos valtion turvallisuuden tai poikkeuksellisten olojen vuoksi on tarpeen, valtioneuvosto voi määrätä poliisin henkilöstöä täydennettäväksi erityisellä täydennyspoliisihenkilöstöllä.

Täydennyspoliisihenkilöstöön voidaan ottaa tehtävään henkilökohtaisilta ominaisuuksiltaan sopiva henkilö, joka poliisipiirin päällikön kanssa tekemänsä sopimuksen mukaan sitoutuu tehtävään.

Oikeudesta käyttää voimakeinoja on voimassa, mitä poliisilain 2 luvun 17 §:n 3 momentissa säädetään.

Täydennyspoliisihenkilöstöön kuuluva voidaan asettaa täydennyspoliisihenkilöstön koulutukseen liittyvään tilaisuuteen yksityisistä turvallisuuspalveluista annetun lain (1085/2015) 26 §:n 1 momentin 1 kohdassa tarkoitetuksi järjestyksenvalvojaksi ja hänet voidaan määrätä tällaiseen tilaisuuteen tieliikennelain (729/2018) 65 §:ssä tarkoitetuksi liikenteenohjaajaksi. (10.8.2018/740)

Täydennyspoliisihenkilöstöön kuuluvan tehtävistä, varustuksesta, koulutuksesta ja palvelukseen kutsumisesta sekä sopimussuhteen ehdoista säädetään valtioneuvoston asetuksella.


Uudessa lakiesityksessä olisi haluttu säätää reservipoliisihenkilöstön tehtävistä, toimivaltuuksista, velvollisuuksista sekä oikeudesta käyttää voimakeinoja normaaliolojen häiriötilanteissa sekä poikkeustilan ja puolustustilan aikana. Reservipoliisi toimisi aina poliisimiehen välittömässä ohjauksessa. Reservipoliisin kelpoisuusvaatimuksista säädettäisiin tässä laissa ja hänet nimitettäisiin virkasuhteeseen valtioneuvoston käyttöönottopäätöksen jälkeen. Lisäksi hänen tulisi suorittaa vaadittava peruskoulutus ja myös ylläpitää osaamistaan koulutuksilla reservissä ollessaan.
 
Se minua ihmetyttää, että kun 2018 tämä ajatus heitettiin ikään kuin "ilmaan" vaikka hallituskautta oli enää vähän... että eikö nyt olla ihan samassa tilanteessa, että hallitus, jolla olisi ollut koko kausi aikaa työstää tätä, nostaa esiin ajatuksen... jota se ei ehdi kuitenkaan hoitaa.

Tai ei oikeastaan ihmetytä. Samaa paskaa aina vain turvallisuuden kustannuksella. Kukaan ei vie näitä loppuun ja jos nyt sattuisi yrittämään, perustuslakidemlalaiset torjuvat hankkeet, ettei sitten vain kukaan saisi Igoria kiinni rysän päältä, jos alkaa sabotaasi.
 
Tällä hetkellä isompi valtiovierailu tai urheilutapahtuma tyhjentää maakunnat slurkeista. Poliisit loppuu ihan varmasti jo kauan ennenkuin valmius- tai poikkeustila otetaan käyttöön.
 
Mutta nuokin ovat osa poliisin normaalia toimintaa. Edelleenkin penään mikä se poikkeuksellinen rauhanaikainen tilanne olisi että lelupoliisi rykmentti otettaisiin käyttöön? Kun siirrytään poikkustilaan tai sotatilaan niin laki muuttuu ja homma muuttuu joka tapauksessa.
 
Mutta nuokin ovat osa poliisin normaalia toimintaa. Edelleenkin penään mikä se poikkeuksellinen rauhanaikainen tilanne olisi että lelupoliisi rykmentti otettaisiin käyttöön? Kun siirrytään poikkustilaan tai sotatilaan niin laki muuttuu ja homma muuttuu joka tapauksessa.
Poikkeuksellinen tilanne,fudismatsin jälkipelit prysselissä?👮‍♂️
 
Mutta nuokin ovat osa poliisin normaalia toimintaa. Edelleenkin penään mikä se poikkeuksellinen rauhanaikainen tilanne olisi että lelupoliisi rykmentti otettaisiin käyttöön? Kun siirrytään poikkustilaan tai sotatilaan niin laki muuttuu ja homma muuttuu joka tapauksessa.

Siinä on aivan helkkarin pitkä harmaa matka VOKS ykkösestä sotaan, ja siihen asti kaikki kuuluu poliisille vaikka olisi jo miehiä kadut täynnä rynnäkkökiväärit kourissa. Usko huviksesi. Okei. Joku itsepuolustusoikeudet saanut kohteensuojaaja voi joissain tilanteissa raudoittaa sabotöörin, jos on ihan satavarma asiastaan mutta sitten on saatava jo jostain partio hakemaan se saasta. Samaan aikaan hallitus istuu ja pohtii, ollaanko sodassa vai mitä tämä on, kun joka paikassa kosahtelee sitä ja tätä, joka muuntajassa on käynyt hassu taisteluorava ja poliisin niitäkin pitäisi vahtia. Ja naapuri kiistää kaiken. Ei me olla siellä!

Tämä nyt esimerkiksi.
 
Tuokaan ei suoraan liity nyt tähän jos hallitus joutuu pohtimaan että mikä tilanne on. Kyse on valmiuslainsäädännön puutteista joita nähtiin mm. Koronapandemian aikana.

Suomi on monessa mielessä varautunut kriiseihin fyysisesti mutta lainsäädöntö ja tilanteiden tunnistaminen on jäykkää. Jos täällä alkaa muuntamot poksumaan ja vihreät miehet ilmestyvät eripaikkoihin niin ei siinä tilanteessa enää poliisi valtuudet riitä. Kyllä siinä tilanteessa kohteiden auojaukseen tarvitaan sotilaita ja näille valtuudet toimia.

Respol voisi olla vastaus maan sisäiseen levottomuuteen jossa hallitusta pyritään vaihtamaan ja on laajoja mielenosoituksia. Vähän kuin sisällissodan alun toisinto. Siihen tuo voisi olla vastaus. Poliisin jokapäiväiset resuurssit ovat tällä hetkellä sisäisen turvallisuuden ongelma joka ei respol:lla ratkea.
 
Tuokaan ei suoraan liity nyt tähän jos hallitus joutuu pohtimaan että mikä tilanne on. Kyse on valmiuslainsäädännön puutteista joita nähtiin mm. Koronapandemian aikana.

Suomi on monessa mielessä varautunut kriiseihin fyysisesti mutta lainsäädöntö ja tilanteiden tunnistaminen on jäykkää. Jos täällä alkaa muuntamot poksumaan ja vihreät miehet ilmestyvät eripaikkoihin niin ei siinä tilanteessa enää poliisi valtuudet riitä. Kyllä siinä tilanteessa kohteiden auojaukseen tarvitaan sotilaita ja näille valtuudet toimia.

Respol voisi olla vastaus maan sisäiseen levottomuuteen jossa hallitusta pyritään vaihtamaan ja on laajoja mielenosoituksia. Vähän kuin sisällissodan alun toisinto. Siihen tuo voisi olla vastaus. Poliisin jokapäiväiset resuurssit ovat tällä hetkellä sisäisen turvallisuuden ongelma joka ei respol:lla ratkea.

Ehdottomasti samaa mieltä tuosta lainsäädännön ja tilanteen tunnistamisen osalta. Lisäisin ehkä tarkennuksena, tilanteen tunustamisen vaikeus. Itselleni on tullut tunne, että meillä toimivat viranomaiset saattavat tunnistaa tilanteen, mutta poliittinen korrektius ylemmällä tasolla estää myöntämästä tilannetta.
Samoin olen 100% kanssasi samaa mieltä, ettei jokapäiväiseen resurssipulaan saada helpostusta/ratkaisua reservin poliisilla, eikä edes pidä yrittää.

Reservin poliisi on nimenomaan vastaus sisäisiin levottomuuksiin, toki sille saattaa löytyä toissijainen rooli ulkoistakin vihollista vastaan, mutta poliisi noin yleisesti vastaa sisäisestä turvallisuudesta. Yllämainittuun tunnistamiseen/tunnustamiseen vaikeuteen liittyen on tärkeää, että poliisilla on normaaliajan lainsäädäntöön perustuen riittävä reservi.
 
Tuokaan ei suoraan liity nyt tähän jos hallitus joutuu pohtimaan että mikä tilanne on. Kyse on valmiuslainsäädännön puutteista joita nähtiin mm. Koronapandemian aikana.

Kyllä pikkuisen väittäisin, että liittyy. Valmiuslakia pitää parantaa, mutta jos maassa on mahdollisesti tuhat operaattoria tai enemmän jo valmiiksi siviilitöissä tai muuten vain oleilemassa, todistamisen vaikeus on vaikea. Siinä on nimittäin aika monta konstia, joka häivyttää pitkäksi aikaa valtiollisen toimijan vaikka haju jo tuntuu. Aluksi joutuu miettimään, kuka on sabotööri. Järjestäytynyt rikollisuus? Anarkistit? Mistä on kyse?

Mutta suojattavaa riittää.

Meillä taitaa olla noin 80 000 venäläistä maassa ja liki puolet putinisteja? Kaikki jossain Porkkalassa sotaharjoitusten aikaan drooneja lennättävät asuvat täällä.

Harmaassa vaiheessa on pitkä ajanjakso, jolloin tehokkaimmin voi toimia poliisilain perusteella ja poliisilain perusteella reservipoliisikin voisi antaa käsipareja ja silmiä sen vaiheen. Käsipareja tarvitaan, ei mitään rikosetsiviä tai hallintomiehiä.

Mutta ihan miten vain.

Respol voisi olla vastaus maan sisäiseen levottomuuteen jossa hallitusta pyritään vaihtamaan ja on laajoja mielenosoituksia. Vähän kuin sisällissodan alun toisinto. Siihen tuo voisi olla vastaus.

Toki voisi. Tällainenkin horjuttaminen varmasti on työkalupakissa, mutta aika paljon pitää vielä polttoaineiden hintojen nousta (mikä menee kaikkiin hintoihin), sähkön hinnan nousta (mikä menee sekin kaupan hyllyllä hintoihin) ja olla sellainen hallitus, joka kaavailee kaikkeen ratkaisuksi lisäveroja ja maahan haalittavan halpatyövoiman perheiden elättämistä verovaroin jne. :) Silloinkin kansa täällä ryntää nettiin eikä kaduille kuten ranskalaiset tekevät.

Vasta kun ruoka loppuu, tolkun ihminenkin alkaisi toki hermostua aivan tosissaan. Siihen on vielä aika pitkä matka. Tähän mennessä kun joku VKK kerää hörhöporukan, siellä on jokseenkin yhtä paljon väkeä kuin Paavo Väyrysen synttäreillä.

En siten osaa sanoa, miten vakava skenaario tämä olisi.

On toki mahdollista, että lisääntyvän maahanmuuton seurauksena ajan kanssa saatamme saada jonkin etnisen ryhmän, joka alkaisi häiriköksi ihan tosissaan: tekisi väkivaltaisia mielenosoituksia ym. En silti usko, että juuri tämä on Krista Mikkosella mielessä.

Ammattipoliiseja jos saisi toisen mokoman, se olisi tulevaisuuteen kestävä ratkaisu.
 
Palaan ajatukseen siitä, kuka esityksen teki, ja tekemisen ajankohtaan.

Niin tarpeellista kuin sekä sisäiseen että ulkoiseen kriisiin valmistautuminen onkin, Mikkosen ulostulo on puhdas vihreiden vaalityökalu.
 
Olen sanonut ennenkin ja tulen sanomaan jatkossakin: poliisin tehtäviä tulee lisätä eikä karsia, ja niiden lisääntyneiden tehtävien varjolla lisätä poliisin vahvuutta rutkasti. Sitten kun tapahtuu jotain, niin olisi paljon toisarvoisia tehtäviä joista voisi priorisoinnin nimissä joustaa ja siirtää porukkaa kiireellisempiin tehtäviin. Ja silloin kun ei olisi mitään poikkeustilaa kuten kesälomakautta käynnissä niin olisi resursseja esim valvoa liikennettä ja mitä kaikkea poliisit ennenvanhaan tekivät...
 
Mutta respol ei olisi tuohonkaan ratkaisu jos sen käyttö vaatii aina valtioneuvoksen päätöksen. Silloin sen käyttö on hyvin rajattua ja tapauskohtaista. Veikkaisin myös kynnyksen olevan aika korkealla.
 
Olen sanonut ennenkin ja tulen sanomaan jatkossakin: poliisin tehtäviä tulee lisätä eikä karsia, ja niiden lisääntyneiden tehtävien varjolla lisätä poliisin vahvuutta rutkasti. Sitten kun tapahtuu jotain, niin olisi paljon toisarvoisia tehtäviä joista voisi priorisoinnin nimissä joustaa ja siirtää porukkaa kiireellisempiin tehtäviin. Ja silloin kun ei olisi mitään poikkeustilaa kuten kesälomakautta käynnissä niin olisi resursseja esim valvoa liikennettä ja mitä kaikkea poliisit ennenvanhaan tekivät...

Vielä vuonna 2010 virkaa tekeviä poliiseja oli Suomessa vajaat 8 000. Nyt luku on lähellä seitsemäätuhatta, ja vaikka hallitus on korottamassa koulutettavien poliisien määrää niin, että henkilötyövuodet nousevat 7 500:aan, tarve on suurempi.

Suomessa on ylivoimaisesti vähiten poliiseja per asukas Pohjoismaissa ja jopa vähiten koko Euroopassa. Esimerkiksi Ruotsissa on kaksi poliisia tuhatta asukasta kohden, kun suhdeluku on Suomessa 1,3.
Korostin vielä tämän viestin pointtia
 
Viimeksi muokattu:
Tässä ketjussa on niin paljon asioita väärin, että tiedä mistä lähteä korjaamaan.
Ei ole harmaata aikaa, se on ollutta ja menyttä jo 2000....
Sotilaspoliisit eivät tee Poliisin YJT hommia missään vaiheessa tai ikinä. Poliisi hoitaa aina oli sit rauha tai sota, niin YJT:n ja PV avustaa jos se ei haittaa PV:n tehtäviä.
Ja tämä koskee myös rauhan ajan virka-apua, PV antaa virka-apua jos Poliisin resurssit tai tietotaito tai henkilöstö ei riitä johonkin. Se ei ole automaatio jos Poliisi sitä pyytää, ei ole kerta tai eka kun PV toteaa, että hoitakaa ite tai ostakaa vehkeet ite, ei tipu.
Kyse ei ole etteikö PV voisi auttaa, mutta tämä on vähän kuin Trumpin Nato lausunto, hoitakaa ite.
 
Back
Top