Poliisi haluaa reservipoliisit käyttöön

Kattava peruskoulutus on yksi syy siihen, että meillä on näin hyvä ja ammattitaitoinen poliisi joka nauttii kansalaisten luottamusta kohtalaisen kattavasti. Se ei ole todellisuutta mm rapakon takana.
Luotan kokemukseesi siitä, että koulutuksen kesto, eikä esim. täysin erilaiset yhteiskuntarakenteet, on syynä mahdollisiin eroavaisuuksiin.
 
Kattava peruskoulutus on yksi syy siihen, että meillä on näin hyvä ja ammattitaitoinen poliisi joka nauttii kansalaisten luottamusta kohtalaisen kattavasti. Se ei ole todellisuutta mm rapakon takana.
Yksi puistattava esimerkki rapakon toiselta puolelta:
 
Käytännön harjoittelua ja kokemusta toki tarvitaan ja paljon.

Sotien jälkeisen ajan poliiseina on toiminut henkilöitä joiden peruskoulutuksen kesto tehtävään on vaihdellut olemattomasta viikkoihin tai kuukausiin. Ovatko he kaikki olleet kykenemättömiä tai vähintän epäpäteviä poliiseiksi?

Lisätään tähän vielä esimerkkinä Lontoon poliisilaitoksen konstaapelin peruskoulutus, joka kestää 12 viikkoa (Suomessa siis yli 10 kertaa kauemmin). Toimintaympäristö Lontoossa tuskin on ainakaan helpompi ja yksinkertaisempi kuin Suomessa.
Ovat olleet silloin varmasti päteviä. taitaa jo 80-luvun alussa aloiitaneet olla eläkeiässä, joten turha verrata menneitä aikoja siihen mitä nyt vaaditaan.
 
Tässä luultavasti 1, jos virkauraa 42 vuotta:
Rikossyytteistä vapautettu rikoskomisario Kari Lintilä siirrettiin talousrikostutkinnasta Helsingin poliisilaitoksen oikeusyksikköön. Lintilä sanoo, että toistaiseksi hänelle ei ole annettu uudessa yksikössä lainkaan työtehtäviä.
Helsingin poliisi on muuttanut poliitikkojen vanhan paritusjutun epäselvyyksiä penkoneen rikoskomisario Kari Lintilän työtehtäviä. Lintilä on siirretty Helsingin poliisilaitoksen oikeusyksikköön, jossa hänen esimiehenään on poliisilakimies Kari Rauramaa. Aiemmin Lintilä on toiminut talousrikosyksikön tutkinnanjohtajana.

Lintilää syytettiin keväällä Helsingin käräjäoikeudessa virkarikoksista ja kunnianloukkauksesta. Tapauksessa oli kyse siitä, että Lintilä olisi penkonut laittomasti poliitikkoihin liittyvän vanhan paritusjutun epäselvyyksiä ja loukannut kokoomuspoliitikon kunniaa. Syytteet hylättiin.

Lintilä palasi elokuussa töihin Helsingin poliisilaitokselle. Laitoksen johto päätti siirtää hänet toisiin tehtäviin virkamiesoikeudellisen kuulemisen jälkeen.

Toimituksen tavoittama rikoskomisario Lintilä kertoo, että toistaiseksi hänelle ei ole annettu oikeusyksikössä työtehtäviä. Hänelle ei ole myöskään enää yhtään alaista. Aiemmin Lintilä työskenteli talousrikosyksikössä tutkinnanjohtajana ja hänellä oli noin kymmenen alaista yhdessä toisen tutkinnanjohtajan kanssa.

– Minut on sijoitettu tehtäväkiertoon oikeudelliseen yksikköön omalla rikoskomisarion viralla ja palkalla. En ole tutkinnan kanssa missään tekemisissä oikeusyksikössä, Lintilä toteaa ja kertoo, että hän olisi halunnut palata vanhaan tehtäväänsä talousrikostorjuntayksikköön. Hän sanoo tuoneensa toiveensa esiin myös poliisipäällikön suorittaman kuulemisen yhteydessä

"En tiedä yksityiskohtaisia sisältöjä tiedä"
Tilanteen tekee erikoiseksi se, että oikeusyksikössä Lintilän esimiehenä toimiva poliisilakimies Kari Rauramaa on ollut aiemmin päättämässä Lintilän pidättämisestä virasta. Lintilä on valittanut virastapidättämispäätöksistä. Valitusten käsittely on yhä kesken Helsingin Hallinto-oikeudessa.

Millaisia rikoskomisario Kari Lintilän uudet tehtävät ovat, Helsingin poliisilaitoksen apulaisjohtaja Heikki Kopperoinen?

– En tiedä yksityiskohtaisia sisältöjä tiedä. Vähän riippuu siitä, millaisia asioita meille tulee.

Miksi Lintilä ei voi palata vanhoihin tehtäviin?

– Meidän kuulemispäätöksessämme näkyvät syyt. Me arvioimme virkamiehen käytöstä ja käyttäytymistä. Mikä on antanut aiheen siihen, että on tällaiseen tilanteeseen jouduttu.

Onko hänen käytöksessään ollut huomautettavaa?

– Tässä arvioitiin hänen menettelyjään, että mikä käsitys poliisilaitoksella on ja mikä toisaalta hänellä on. Tästä häntä on sitten vähän huomautettu, että mitä pidetään oikeana menettelynä. Tämä ilmenee kuulemispapereista.

Kopperoinen korostaa, että asiassa on ollut epäilys, onko Lintilä luovuttanut salaista tai muuta materiaalia ulkopuolisille.

Kaikki syytteet kuitenkin hylättiin käräjäoikeudessa?

– Käräjäoikeus ratkaisi näin.

Kunnioitatko käräjäoikeuden ratkaisua?

– Ilman muuta täällä kunnioitetaan aina oikeuden ratkaisua.

Onko Kari Lintilä syytön?

– Tuomioistuin on todennut, että hän on syytön. Asia on sillä selvä.

Viittaat kuitenkin siihen, että on epäily tietovuodoista?

– Virkamiesoikeudellisessa menettelyssä ei oteta mitään kantaa käräjäoikeuden ratkaisuun. Siinä käsitellään sitä, onko virkamies käyttäytynyt siten kuin hänen virkaansa kuuluu ja onko hän muutoin menetellyt siten kuin kuuluu.

"Ei pidä paikkaansa"
Lintilä sanoo pitävänsä Kopperoisen väitettä huomautuksesta loukkaavana.

– Tuo ei pidä paikkaansa. Minua ei ole virkamiesoikeudellisen kuulemisen yhteydessä huomautettu, ei edes vähän, kuten Kopperoinen on asian ilmaissut, hän toteaa.

Lintilän mukaan 13. elokuuta laaditussa välipäätöksessä ei ole mainintaa mistään huomautuksesta.

– Minulta on tiedusteltu tiettyjä asioita ja olen antanut niihin tarkan selvityksen, mikä selvitys ymmärtääkseni oli riittävä, eikä estettä töihin palaamiselle ollut.

– Helsingin poliisilaitos ei ole koko virkaurani aikana tätä meneillään olevaa prosessia lukuunottamatta käynnistänyt minua kohtaan mitään, ei hallinnollista prosessia tai rikosprosessia, hän sanoo.

Lintilän mukaan yli 42 vuotta kestäneen virkauran aikana hänen toiminnastaan ei ole tehty kenenkään toimesta edes yhtään kantelua.

– Olen hoitanut virkaani niin kuin sitä kuuluu hoitaa, oikeudenmukaisesti ja tasapuolisesti. Olen saanut kiitosta työstäni ja minua on palkittu ja ansiomerkeillä muistettu (muilla tavoin), Lintilä sanoo.

Helsingin käräjäoikeuden antama tuomio ei ole vielä lainvoimainen.
 
Tässä luultavasti 1, jos virkauraa 42 vuotta:

Parin vuoden päästä voisi tulla hyvä kohupaljastuskirja, tai sitten ei. Komisarion palkalla eläkkeeseen ja renikka rintaan.
 
Koska suurin osa ei ole kuitenkaan lakiesitystä lukenut läpi, eikä perustuslakivaliokunnan lausuntoa, niin poimin siitä muutamat keskeiset kohdat katkoviivan alle.
Selkeästi minkäänlaista ohituskaistaa helposti riviin vihellettävistä apurengeistä ei ole tulossa. Vaadittava koulutus on jo lähes sitä luokkaa, että samalla kouluttaisi oikeita poliiseja.
Entä sitten aseen käyttö poikkeustilanteessa?

Kun nyt vapaaehtoisen maanpuolustuksen laki etenee liput liehuen (1. käsittely maanantaina eduskunnassa), niin kannattaa suunnata tarmonsa sille puolelle.
https://www.eduskunta.fi/FI/lakiensaataminen/taysistunnon_verkkolahetykset/Sivut/default.aspx
----------------------------------------------------------

Siten huolimatta lakiehdotuksessa omaksutusta ratkaisusta nimittää reservipoliisit määräaikaiseen virkasuhteeseen valiokunta pitää tarpeellisena tarkastella lakiehdotusta tässä tapauksessa perustuslain 124 §:n kannalta, kuten hallituksen esityksen perusteluissakin on tehty. Valiokunta kiinnittää lisäksi huomiota siihen, ettei virkamiehinä julkista valtaa käyttäville voida asettaa vähäisempiä vaatimuksia kuin perustuslain 124 §:ssä tarkoitetulla tavalla julkista valtaa käyttäville muille kuin viranomaisille.

Perustuslain 124 §:ssä kielletään merkittävää julkisen vallan käyttöä sisältävien tehtävien antaminen muulle kuin viranomaiselle.

Reservipoliisin on ehdotetun 10 §:n 1 momentin mukaan suoritettava hyväksytysti valtioneuvoston asetuksella säädetyt vaatimukset täyttävän koulutussuunnitelman mukainen koulutus. Lakiehdotuksessa ei tarkemmin määritellä koulutuksen sisältöä, joka jää siten käytännössä kokonaan valtioneuvoston asetuksen varaan. Lainkohdan perustelujen (s. 35) mukaan reservipoliisin olisi saatava ensinnäkin reservipoliisin peruskoulutus Poliisihallituksen kanssa tehtävän sitoumuksen ja siten reservipoliisiksi hyväksymisen edellytyksenä. Taitoja olisi lisäksi ylläpidettävä vuosittain koulutuksella ja käytännön harjoittelulla, josta päättäisi Poliisihallitus. Reservipoliisin peruskoulutukseen olisi sisällytettävä ainakin yksityisestä turva-alaa koskeva väliaikaisen vartijan koulutus, jonka sisällöstä säädetään tarkemmin sisäministeriön asetuksessa. Koulutus muilta osin tulisi johtaa poliisin ammattikorkeakoulututkinnon tutkintorakenteesta ja kattaa sieltä reservipoliisiin tehtäviin ja toimenkuviin liittyvät osa-alueet. Lakiehdotuksen 10 §:ää tulee täsmentää perussäännöksin koulutuksen sisällöstä ja laajuudesta. Tällaiset muutokset ovat edellytyksenä lakiehdotuksen käsittelemiselle tavallisen lain säätämisjärjestyksessä.

Lisäksi oikeutta ampuma-aseen käyttöön koskeva ehdotettu 8 § tulee samoista syistä poistaa lakiehdotuksesta. Myös tämä muutos on edellytyksenä lakiehdotuksen käsittelemiselle tavallisen lain säätämisjärjestyksessä.
Tässä tuo poistettava pykälä alkuperäisestä lakiehdotuksesta:
8 §. Ampuma-aseen käyttö. Poliisin työssä on tavanomaista, että mikä tahansa arkipäiväinen poliisitehtävä voi muuttua yllättäen voimankäyttö- tai hätävarjelutilanteeksi. Näissä tilanteissa äärimmäisenä ja viimesijaisena keinona suhteellisuusperiaatteen mukaisesti poliisi voi joutua turvautumaan jopa ampuma-aseen käyttöön. Tällainen tilanne saattaa tulla eteen milloin tahansa poliisin partioidessa kaupungilla ilman nimenomaista yksittäistä suoritettavaa tehtävääkin. Reservipoliiseilla ei olisi ampuma-aseen käyttöoikeutta normaaliolojen häiriötilanteissa. Kuitenkin poikkeusoloissa ja puolustustilassa yhteiskunnan tilanne voi olla siinä määrin häiriintynyt, että myös reservipoliisien olisi pystyttävä avustamaan ammattipoliiseja täysin toimivaltuuksin ja tässä tapauksessa heille voitaisiin antaa myös ampuma-aseet. Reservipoliisi toimisi näissäkin tilanteissa poliisin apuna ja välittömässä ohjauksessa. Poliisi voisi siten kehottaa reservipoliiseja toimimaan. Tällöin ampuma-aseen käyttö viimesijaisena voimankäyttökeinona voisi tulla kyseeseen.

Hehheh. Kolmatta kertaa yritetään.
Viimeksihän hankkeen eteen kasautui kaikenlaista pikkuongelmaa kuten perustuslaki, oikeus aseistautua vain pampulla ja ylipäänsä se, mihin reservipoliisi voisi käyttää.

Mutta ehkä itäisen uhan realisoituminen tuo tahtotilaa, mene ja tiedä.


Esiselvitys poliisin reservistä käynnistyy​

Sisäministeriö on 14.4.2022 käynnistänyt esiselvityksen poliisin reservien mahdollisesta toteuttamisesta. Esiselvityksessä tarkastellaan sekä lainsäädännöllisiä että toiminnallisia edellytyksiä poliisin reservin muodostamiselle.


https://intermin.fi/-/esiselvitys-poliisin-reservista-kaynnistyy
 
Ei helvetti joko taas... ei tuu mittään ei tuu mittään. Sotilaallista röhönaurua kolmannella!:ROFLMAO:
 
Hehheh. Kolmatta kertaa yritetään.
Viimeksihän hankkeen eteen kasautui kaikenlaista pikkuongelmaa kuten perustuslaki, oikeus aseistautua vain pampulla ja ylipäänsä se, mihin reservipoliisi voisi käyttää.

Mutta ehkä itäisen uhan realisoituminen tuo tahtotilaa, mene ja tiedä.


Esiselvitys poliisin reservistä käynnistyy​

Sisäministeriö on 14.4.2022 käynnistänyt esiselvityksen poliisin reservien mahdollisesta toteuttamisesta. Esiselvityksessä tarkastellaan sekä lainsäädännöllisiä että toiminnallisia edellytyksiä poliisin reservin muodostamiselle.


https://intermin.fi/-/esiselvitys-poliisin-reservista-kaynnistyy
ISo osa vastuksesta oli poliisien AY-toiminnan puolelta tullutta vastustusta.
Lakejahan pitäisi joka tapauksessa muuttaa, miksei sitten riittävästi.
 
Yksi puistattava esimerkki rapakon toiselta puolelta:

Meinaatko, että moraali paranee koulutuksella?

Ei parane. Jos ihminen on mätä, hän on mätä ihan koulutuksen pituudesta riippumatta. Nähtiinhän se Aarnionkin kohdalla, kun yritti lavastaa syytöntä Pasilan mieheksi.
 
Reservipoliisi asia etenee vasta sitten, kun seuraavat neljä asiaa ratkaistaan:
-pääesikunta
-(ay)politiikka
-rahoitus
-asenteet

Onnea taistelussa tuulimyllyjä vastaan.
 
Meinaatko, että moraali paranee koulutuksella?

Ei parane. Jos ihminen on mätä, hän on mätä ihan koulutuksen pituudesta riippumatta. Nähtiinhän se Aarnionkin kohdalla, kun yritti lavastaa syytöntä Pasilan mieheksi.
Mikään seulonta ei ole aukoton.
Pitkä aikainen koulutus, tai osallistumisvaatimus toimitaan tuo ihmisten piirteet esiin.
Hyvänä esimerkkinä mainitsen sopimuspalokunta toiminnan, kun treenataan joka viikko, plus muu yhdessä olo, paljastuu ihmisen todellinen karva.
Siinä voidaan korjata ihmisen heikkouksia ja painottaa vahvuuksia, mutta myös karsia sopimattomat.
 
Tuoretta kesälukemista MPKK:n kirjastosta, ml. ilmainen PDF-versio.


@Panssari Salama linkkasi tämän kirjaketjuun. Uutuuskirjassa on Mikko Porvalin kirjoittama artikkeli reservipoliisista. Toteaa että poliiseja on Suomessa noin 7000. Ammattikoulutus kestää kolme vuotta. Riittävästi koulutettu poliisireservi vapauttaisi ammattipoliiseja kriisiajan äkillisesti eteen tuleviin tehtäviin.
 
Kirjoitus on pamfletti, vailla tutkimustietoa, omituinen pätkä korkeakoulutuotteeksi. Perustuu täysin kirjoittajan omaan ideaan. Toki mielenkiintoinen. Vähän kuin RUK-uudistus:cool:

Mutta koko tuote on mielenkiintoinen hetkeen sopiva.

Poliisin äkillinen tarve hoituu maakuntajoukkojen kautta.
 
Kirjoitus on pamfletti, vailla tutkimustietoa, omituinen pätkä korkeakoulutuotteeksi. Perustuu täysin kirjoittajan omaan ideaan. Toki mielenkiintoinen. Vähän kuin RUK-uudistus:cool:

Mutta koko tuote on mielenkiintoinen hetkeen sopiva.

Poliisin äkillinen tarve hoituu maakuntajoukkojen kautta.
Kas kun ei pelastusarmeijan kautta.

Maakuntajoukot ovat puolustusministeriön alaisia ja niillä tuskin on mitään mandaattia rauhan aikana. Krrisejä on muitakin kuin sota.
 
Kas kun ei pelastusarmeijan kautta.

Maakuntajoukot ovat puolustusministeriön alaisia ja niillä tuskin on mitään mandaattia rauhan aikana. Krrisejä on muitakin kuin sota.
Lässyn lässyn.

En puhu rauhan ajasta kuten ei kirjoittajakaan. Vaan pitkäkestoisesta normaaliolojen häiriöstä matkalla poikkeusoloihin ja poikkeusoloista, kuten kirjoittajakin.

Poliisin partiossa on 2 poliisia. Poikkeusoloissa siihen toisen paikalle istutetaan asiaan koulutettu reserviläinen paikallispataljoonan SpolKin VAJ:sta. Osaa puhejudon, radion, voimankäytön, perusoikeudet.
 
  • Tykkää
Reactions: KIM
Lässyn lässyn.

En puhu rauhan ajasta kuten ei kirjoittajakaan. Vaan pitkäkestoisesta normaaliolojen häiriöstä matkalla poikkeusoloihin ja poikkeusoloista, kuten kirjoittajakin.

Poliisin partiossa on 2 poliisia. Poikkeusoloissa siihen toisen paikalle istutetaan asiaan koulutettu reserviläinen paikallispataljoonan SpolKin VAJ:sta. Osaa puhejudon, radion, voimankäytön, perusoikeudet.
Sä olet ilmeisesti maakuntajoukkojen jäsen ja tiedät asian faktana.
 
Sä olet ilmeisesti maakuntajoukkojen jäsen ja tiedät asian faktana.
Tuossa kirjoituksessa esitettiin yksi tapa hähmäisesti esitettyyn ongelmaan. Joka ilmeisesti on poliisin resurssipula matkalla poikkeusoloihin ja poikkeusoloissa. Nyt ei ilmeisesti ole mitään, ja kirjoittaja esitti ajatuksensa reservipoliisista. Eli jostain tulevaisuuden ratkaisusta. Esitin omani.

Olen maakuntajoukkojen jäsen ja jumppaan poliisille annettavaa virka-apua ja tiedän miten asia tällä hetkellä tehdään.
 
PAIKP ja sen joukot ovat ensisijaisesti PV:n tarpeisiin, ei pitkäaikaisiin VA-tehtäviin esim poliisille.
 
Back
Top