Poliisi kaasutti mopoilijan

Paljon parempi rauhoittava vaikutus olisi, jos tunnuksellisia autoja liikkuisi enemmän liikennevirrassa.. tietenkin tienhoitovaroja ei saataisi näillä yhtä hyvin kerättyä kuin tarkoituksellisella perseilyllä siviiliautojen kanssa..
Niin varmasti olisi. Mutta kun niitä ei kauheasti ole siihen liikennevalvontaan keskittää päiväksi.Tämä liikennevalvonta tuntuu hiertävän kyllä aina muutenkin. Se on lakisääteinen tehtävä ja luonnollisesti erittäin tarpeellinen sellainen liikenneturvallisuuden kannalta.
 
Ikävä kyllä myös virkahenkilöt unohtavat säännöt siviiliautoissaan ja ajoittain toimivat kuin idiootit saadakseen varoja tienhoitorahastoon.
En millään muotoa kannata poliisin tekemää provosoimista, mutta myös provosoituva kuski on riski.

Samaan hengenvetoon hiukan ihmettelen keskustelua liikenneraivosta. Rage on tietenkin ilmiö, jota ei saisi esiintyä mutta siitä syyttelyn kanssa yhtä aikaa olisi hyvä miettiä, mistä raivostuminen johtuu. Olen tullut siihen tulokseen, että raja on 42 000 euroa. Jos kykenee hankkimaan sitä kalliimman auton, saa omat ohituskaistat ja vilkunkäyttövapauden monen muun hyvän lisäksi.

Haluaisin tietää kirjaako Trafi nuo oikeudet rekisteriotteeseen, tuleeko lupalappu postissa kotiin vai luovutetaanko tyylikäs kultareunainen kortti erillisessä seremoniassa.
 
Minulla on 2 x 13v. tyttäret eli se mopoiluikä on tulossa parin vuoden päässä. En tiedä hommataanko niille skootterit, se on vielä hakemusasteella.

Oli ne kuinka väärässä paikassa niiden skoottereiden kanssa tahansa niin jos sinne tulee auto jossa on kaks aikuista miestä ja väläyttelee valoja ja lähtee vielä perään niin sorry vaan... Mun ohje on että kaasu pohjaan ja häipykää paikalta, mä kyllä maksan jos meni väärin. Se toinen vaihtoehto niiden miesten tarkoituksesta on jotain mitä en halua ajatella...
 
Metsään kaatuneen teinitytön tapauksessa ainakin tällä hetkellä minusta tuntuu siltä että poliisin toiminta oli ylimitoitettua.
Huomaan verrannollisuutta omaan liikennekäyttäytymiseeni suojatietapauksissa; tyyppi ajaa fillarilla tai mopolla suojatielle suunnasta ja tavalla jolla hänellä ei ole etuajo-oikeutta.
Toimiessani lain kirjaimen mukaan, ajaisin vaan suojatielle oman ajo-oikeuteni perusteella ja usein törmätään. Koska en kuitenkaan ole kiinnostunut olemaan oikeassa samaan aikaan kun teini vaikertaa maassa vahingoittuneena, huomaan pääsääntöisesti painavani jarrua ja väistän koko tilanteen päästämällä teinin ajamaan ensin.
Ei sitten kiinnosta yhtään olla osapuolena selvittämässä tilannetta jossa suojatiellä ajamisesta olen oikeassa ja selviän ilman tuomiota mutta saman aikaisesti toinen osapuoli on sairaalassa vammautuneena.
.
 
Olen tullut siihen tulokseen, että raja on 42 000 euroa. Jos kykenee hankkimaan sitä kalliimman auton, saa omat ohituskaistat ja vilkunkäyttövapauden monen muun hyvän lisäksi.

Haluaisin tietää kirjaako Trafi nuo oikeudet rekisteriotteeseen, tuleeko lupalappu postissa kotiin vai luovutetaanko tyylikäs kultareunainen kortti erillisessä seremoniassa.

Mitä minä olen seurannut, niin jos omistaa vaikka Audi R8:n, saa ajaa missä haluaa ja miten haluaa. Ihmettelen, jos tätä ei opeteta jo autokoulussa. Auto on hyvin varusteltu, mutta vilkku tosiaan jäi puuttumaan. Ehkä sen saa lisävarusteena?

Erityisen suosittu audimiesten toimintatapa on ajaa rampilla hitaan mummon tai juuri ajokortin saaneen perässä kiinni kurkkien molemmilta puolilta ja sitten kun edellä oleva laittaa vilkun vasemmalle, kiihdyttää sankariaudi lujaa takaa umpiviivan päältä, jolloin "kuhnuritaviksen" oma ryhmittäytyminen epäonnistuu täysin. Turvallista ja epäitsekästä hommaa.

Siihen päälle sitten yleensä reipas kahden kaistan ylitys auton mentävästä reiästä kanssamatkustajien iloksi.
 
Oli ne kuinka väärässä paikassa niiden skoottereiden kanssa tahansa niin jos sinne tulee auto jossa on kaks aikuista miestä ja väläyttelee valoja ja lähtee vielä perään …….. vaihtoehto niiden miesten tarkoituksesta on jotain mitä en halua ajatella...
Juuri näin. Olisin toiminut samoin, jos nyt jo aikuisikään varttunut tyttäreni olisi aikanaan halunnut mopoa käyttöönsä.
Sopii poliisienkin pysäytellä teinityttöjä ihan vaan "poliisi" merkinnöillä maalatulla autolla. Turvallisuuden nimissä.
.
 
Eräs konstaapeli ajoi pakenevan mopopojan rinnalle ja koputti taskulampulla kypärään. Mopo pysähtyi ja asiat hoidettiin.Poika ei ollut moksiskaan.Pojan isä kuitenkin nosti metelin,koska taskulampulla ei saisi koputella. Niin tai näin,aina väärinpäin.
 
En millään muotoa kannata poliisin tekemää provosoimista, mutta myös provosoituva kuski on riski.
Siviilit teki aikoinaan säännönmukaista "härnäystä" eli normaalinopeutta ajavan perään tultiin liki liinat kiinni-tyylillä ja hetki pumppailtiin aivan puskurissa siten ettei auton keulaa edes näkynyt peilistä. Ohi ei menty kuin useiden närkkimisten jälkeen.

Seuraavaksi olikin sitten vuorossa hidaste eli pudottivat nopeuden noin 10-15km/h alle rajoituksen ja junnasivat edessä.

Ajoin ohi nopeusrajoituksen sallimalla nopeudella ja taas hetken päästä oli sama kuvio perässä..

Tätä jatkuin kolme kertaa, kunnes soitin poliisille ja kerroin että kyseisillä kilvillä oleva TEIDÄN siviiliauto häiritsee liikennettä..

Puhelun ollessa käynnissä siviiliauto sai jonkin atakin ja lähti vetämään silmämääräisesti törkeää ylinopeutta ilman hälytysmerkkejä.

Sama auto tuli muutaman kymmenen kilometrin jälkeen taas näkyviin ja oli saanut toisen "uhrin" joka olikin lähtenyt mukaan leikkiin.

Soitin uudelleen poliisille ja kysyin onko siviiliautoilla jokin erityislupa ajaa törkeää ylinopeutta ilman hälyytyslaitteita..ei kuulemma ollut keskuksen mukaan..

Seurasin touhua kokonaisuudessaan reilun 230km kyseisenä aamuna ja tiesin heti auton olevan siviilipoliisin..

Seuraavana aamuna pari kyseisen partion autoa oli pihatielläni valvontaa suorittamassa, yllättäen..

Tämän jälkeen soitin puhelun hallintoon ja sen jälkeen en ole havainnut tai kuullut vastaavasta( tämä oli silloin ihan yleisesti tiedossa oleva toimintamalli kyseissä yksikössä)
 
Minulla on 2 x 13v. tyttäret eli se mopoiluikä on tulossa parin vuoden päässä. En tiedä hommataanko niille skootterit, se on vielä hakemusasteella.

Oli ne kuinka väärässä paikassa niiden skoottereiden kanssa tahansa niin jos sinne tulee auto jossa on kaks aikuista miestä ja väläyttelee valoja ja lähtee vielä perään niin sorry vaan... Mun ohje on että kaasu pohjaan ja häipykää paikalta, mä kyllä maksan jos meni väärin. Se toinen vaihtoehto niiden miesten tarkoituksesta on jotain mitä en halua ajatella...

Sinäkin uskot, kun isi kertoo, että vähän väläytelty valoja ja sitten menty perään ja laitettu kaasua silmille?

Osta vain skobat, mutta katso, etä AM 120 -kortti on myös, koska siinä on teoriajakso.. Niin minäkin ostin, molemmille pojille. Ja ihan saman voisin sanoa, että jos joku tuntematon auto väläyttelee valoja, siitä ei tarvitse piitata. Hälytysvalot ja sireenin tuntevatkin ja poliisin "tikkukaramellin".

Jos eivät tuntisi, ei tulisi mopokorttia.

poliisi_uusi.jpg
poliisivilkku-pic1-a511b.jpg
 
Mitä minä olen seurannut, niin jos omistaa vaikka Audi R8:n, saa ajaa missä haluaa ja miten haluaa. Ihmettelen, jos tätä ei opeteta jo autokoulussa. Auto on hyvin varusteltu, mutta vilkku tosiaan jäi puuttumaan. Ehkä sen saa lisävarusteena?

Erityisen suosittu audimiesten toimintatapa on ajaa rampilla hitaan mummon tai juuri ajokortin saaneen perässä kiinni kurkkien molemmilta puolilta ja sitten kun edellä oleva laittaa vilkun vasemmalle, kiihdyttää sankariaudi lujaa takaa umpiviivan päältä, jolloin "kuhnuritaviksen" oma ryhmittäytyminen epäonnistuu täysin. Turvallista ja epäitsekästä hommaa.

Siihen päälle sitten yleensä reipas kahden kaistan ylitys auton mentävästä reiästä kanssamatkustajien iloksi.
Minä olen kuvitellut, että Mersun kuluvin osa on vilkku, koska sitä niin säästeliäästi käytetään..
 
Siviilit teki aikoinaan säännönmukaista "härnäystä" eli normaalinopeutta ajavan perään tultiin liki liinat kiinni-tyylillä ja hetki pumppailtiin aivan puskurissa siten ettei auton keulaa edes näkynyt peilistä. Ohi ei menty kuin useiden närkkimisten jälkeen.

Seuraavaksi olikin sitten vuorossa hidaste eli pudottivat nopeuden noin 10-15km/h alle rajoituksen ja junnasivat edessä.

Ajoin ohi nopeusrajoituksen sallimalla nopeudella ja taas hetken päästä oli sama kuvio perässä..

Tätä jatkuin kolme kertaa, kunnes soitin poliisille ja kerroin että kyseisillä kilvillä oleva TEIDÄN siviiliauto häiritsee liikennettä..

Puhelun ollessa käynnissä siviiliauto sai jonkin atakin ja lähti vetämään silmämääräisesti törkeää ylinopeutta ilman hälytysmerkkejä.

Sama auto tuli muutaman kymmenen kilometrin jälkeen taas näkyviin ja oli saanut toisen "uhrin" joka olikin lähtenyt mukaan leikkiin.

Soitin uudelleen poliisille ja kysyin onko siviiliautoilla jokin erityislupa ajaa törkeää ylinopeutta ilman hälyytyslaitteita..ei kuulemma ollut keskuksen mukaan..

Seurasin touhua kokonaisuudessaan reilun 230km kyseisenä aamuna ja tiesin heti auton olevan siviilipoliisin..

Seuraavana aamuna pari kyseisen partion autoa oli pihatielläni valvontaa suorittamassa, yllättäen..

Tämän jälkeen soitin puhelun hallintoon ja sen jälkeen en ole havainnut tai kuullut vastaavasta( tämä oli silloin ihan yleisesti tiedossa oleva toimintamalli kyseissä yksikössä)
Itse myös tällaista muistelen jostain kuulleeni, mutta toivottavasti ne ovat jo taaksejäänyttä elämää. Ja korostan vielä että aina olen kyllä saanut poliiseilta asiallista palvelua istuessani takapenkillä tietoja kertomassa tai muuten heidän kanssaan asioidessani. Ovat kyllä hyvin suureltaosin asiallista väkeä.
 
En kiistä havaintoasia koska se pitää paikkansa. Päästään kuitenkin kysymykseen onko poliisin tehtävä ennaltaehkäistä vai rangaista? Yleensä ennaltaehkäisyä pidetään parempana. Toki se ei tuo kassaan täytettä samalla tavalla.

Päätelleen automaattisesta nopeusvalvonnasta, käytännössä tarkoitus on kerätä rahaa.
Kaikki muu tulee sitten kaukana perässä.
Juhlapuheissa asia tietysti esitetään toisin, mutta käytäntö osoittaa muuta. Toivoakseni konstaapeleiden joukossa liikenneturvallisuus säilyisi vielä prioriteettina.
 
Mitä minut on kolmenkymmenen viime vuoden aikana pysäytetty, kaksi kertaa, olen nähnyt takaa sinistä ja punaista mutta en kyllä mitenkään muuten keulasta ole tunnistanut peiliin katsoessa, onko ollut poliisiteippiä auton kyljissä.

Pysäytysmerkit ja tavat kuuluvat ajokortin teoriaan. Myös AM 120-korttiin.
Toki varmaan pysäytysmerkkiä näytellään, mutta ajoneuvon ulkonäkö ei heti kerro virkavallasta ja on harhaanjohtavaa...
 
Kyllä sen ymmärtää viimeistään siinä vaiheessa, kun ensi ajaa tunnuksellisella autolla, ja sen jälkeen omalla autolla. Jotenkin kanssa-autoilijoiden ja muiden tienkäyttäjien liikennekäyttäytyminen ovat pikkuisen erilaisia.
aivan. siksipä juuri jokaisen virka-auton katolla pitäisi olla 10 litran ämpärin kokoiset vilkut ja virkavärit. Sitten kun liikutaan, niin mahdollisimman näkyvästi ollaan liikenteessä, se rauhoittaa liikenteen.
Lerppakullien hommaa tuo "siviilivalvonta". Virkavallan tulee näkyä keskuudessamme reilusti.
 
Melkoisia neropatteja..

Aika ullatus on metsätiellä, että mopoilija ajaa puuhun ja loukkaantuu, kun sen sokaisee kaasulla..

Muutenkin tarve kaasunkäyttöön jotain mopotyttöä kohtaan?

Ja autona alla siviiliauto ilman hälylaitteita. Joo. Olisin itsekin voinut jättää huomioimatta epämääräisen siviiliauton pysäytysyritykset jossain keskellä metsää..
 
Siviilit teki aikoinaan säännönmukaista "härnäystä" eli normaalinopeutta ajavan perään tultiin liki liinat kiinni-tyylillä ja hetki pumppailtiin aivan puskurissa siten ettei auton keulaa edes näkynyt peilistä. Ohi ei menty kuin useiden närkkimisten jälkeen.

Seuraavaksi olikin sitten vuorossa hidaste eli pudottivat nopeuden noin 10-15km/h alle rajoituksen ja junnasivat edessä.

Ajoin ohi nopeusrajoituksen sallimalla nopeudella ja taas hetken päästä oli sama kuvio perässä..

Tätä jatkuin kolme kertaa, kunnes soitin poliisille ja kerroin että kyseisillä kilvillä oleva TEIDÄN siviiliauto häiritsee liikennettä..

Puhelun ollessa käynnissä siviiliauto sai jonkin atakin ja lähti vetämään silmämääräisesti törkeää ylinopeutta ilman hälytysmerkkejä.

Sama auto tuli muutaman kymmenen kilometrin jälkeen taas näkyviin ja oli saanut toisen "uhrin" joka olikin lähtenyt mukaan leikkiin.

Soitin uudelleen poliisille ja kysyin onko siviiliautoilla jokin erityislupa ajaa törkeää ylinopeutta ilman hälyytyslaitteita..ei kuulemma ollut keskuksen mukaan..

Seurasin touhua kokonaisuudessaan reilun 230km kyseisenä aamuna ja tiesin heti auton olevan siviilipoliisin..

Seuraavana aamuna pari kyseisen partion autoa oli pihatielläni valvontaa suorittamassa, yllättäen..

Tämän jälkeen soitin puhelun hallintoon ja sen jälkeen en ole havainnut tai kuullut vastaavasta( tämä oli silloin ihan yleisesti tiedossa oleva toimintamalli kyseissä yksikössä)

Joku 10v sitten tekivät vastaavaa Lahdenmotarilla. Siviili-Skodalla loskakelissä ohi eteen kaistalle lähelle, heittäen paskat tuulilasille ja alkoivat hiimailla alle rajoituksen.

Jos taakse jääneellä ei hermo palanut, tai ohitti hitaasti rajoitusta noudattaen lähtivät kaahaten eteenpäin etsimään uutta provosoitavaa. Kävi tuo muutaman kerran. Ja seurailin toimintaa jokusen kerran taaempaa. Oikea dynaaminen duo istui siinä hopeassa virka-Skodassa...
 
Back
Top