Poliisin uudet virka-aseet

Mahtaako kellään olla käyttökokemusta Rajan aiemmin käyttämästä MAB PA-15 -pistoolista?
 
Pitää tähdätä loppuun asti ja puristaa tarpeeksi kovaa niin osuu luotettavasti Spol tauluun 25 metristä. Myönnän että ensimmäisellä kerralla nostin käden pystyyn ja ilmoitin häiriöstä koska liipaisin oli "jumissa".

Varmistin on myös mielenkiintoinen.:whistle:
Ja etuveto on myös riittävä ei laukea varkain.:sleep::sleep::sleep:

Mutta kyllä tuolla pitäisi 6 rinkiin osua koulutauluun 25m.:salut:



Mikä esti virittämästä vasaraa enne laukausta?:unsure:

1280px-Bda9.JPG
 
PV:llä oli joskus kapiaisten kenttäkelpoisuustesteissä puristusvoimamittarin puristelua, helpoin testi. Ei tule hiki ja saa helposti viisarin kiertämään täyden ympyrän :)

Minä ammuin sillä ensimmäistä kertaa Haminassa. Ja heti jotain 50/100 ensimmäisellä kilpasarjalla. Sen jälkeen en olekaan moisiin pisteisiin FN:llä päässyt :uzi:



Kutsuimme PIST 80:tä "niskalaukauspistooliksi". Eihän sillä osunut mihinkään kuin kosketusetäisyydeltä, jos silloinkaan jaksoi vetää liipasimesta...
Väitän että on täysin ampujasta kiinni, osuuko FN:llä (PIST80)
Itse en saa Glockilla niin pientä kasaa aikaiseksi, kuin sillä FN:llä, joka minulla oli kuitilla lähes 20 vuotta. Harmittaa että jouduin luovuttamaan hyvän sotaratsun varastolle, josta se jaetaan kerta toisensa jälkeen osaamattomiin käsiin raiskattavaksi.

Kuten jo aikaisemmin kirjoitin, kaksitoimisena 99 p j-os ampumamestaruuskisassa, kiertopalkinto jäi minulle. Edellinen ennätys taisi olla 96 p tai 97 p.
 
Viimeksi muokattu:
Vasaralla säädettävät tähtäimetkin kummasti auttoivat asiaa....not :p
Miten muut kiinteät tähtäimet säädetään?
Glockiin on valmistajan tuottama työkalu, mutta jollain tuurna/vasara yhdistelmällä on muut kiinteät tähtäimet varmaan säädetty?
 
On täysin ampujasta kiinni, osuuko FN:llä (PIST80)

Minua joskus opastettiin, että on aivan sama mikä on palveluspistoolin lipaskapasiteetti tai ampumaominaisuudet. Kunhan on yksi patruuna pesässä pahimman varalle. Antauduta ei.
 
Minua joskus opastettiin, että on aivan sama mikä on palveluspistoolin lipaskapasiteetti tai ampumaominaisuudet. Kunhan on yksi patruuna pesässä pahimman varalle. Antauduta ei.


Siksi väitän että osaava poliisi pärjäisi edelleen sillä S&W m13, jos vaan treenaa... Lipaskapasiteetti tuskin on tullut poliisilla koskaan Suomessa vastaan tehtävällä. Toki reukku ei ole tätä päivää, mutta ne jotka sen aikanaan saivat, en ymmärrä miksi eivät saaneet kantaa sitä jos tasoammunta meni sillä läpi.

Ne jotka eivät pääse kylmilteen tasoammunnasta läpi, pitäisi siirtää tehtäviin joissa ei voi tarvita ampuma-asetta, siis kaikilla ampuma-asetta kantavista organisaatioista.

Jos itse saisin valita mitä kannan vyöllä, niin juurikin S&W m13 olisi oma valintani.

1200px-S%26WMod13.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Logistisesti voi olla haastavaa, jos on käytössä montaa erilaista asetta, monessa eri kaliberissa. Itse olen ollut töissä kun itsellä oli 9 mm Glock, joillakin .38 reukku ja joillakin vielä 7.65 mm Fn.
 
Siksi väitän että osaava poliisi pärjäisi edelleen sillä S&W m13, jos vaan treenaa... Lipaskapasiteetti tuskin on tullut poliisilla koskaan Suomessa vastaan tehtävällä. Toki reukku ei ole tätä päivää, mutta ne jotka sen aikanaan saivat, en ymmärrä miksi eivät saaneet kantaa sitä jos tasoammunta meni sillä läpi.

Ne jotka eivät pääse kylmilteen tasoammunnasta läpi, pitäisi siirtää tehtäviin joissa ei voi tarvita ampuma-asetta, siis kaikilla ampuma-asetta kantavista organisaatioista.

Jos itse saisin valita mitä kannan vyöllä, niin juurikin S&W m13 olisi oma valintani.

1200px-S%26WMod13.jpg
Itse näkisin reukun hyvinä puolina 100% toimintavarmuuden ja sen on turvallinen kuljetella mukana rulla täynnä ja patruuna pesässä. Ja on myös nopea ottaa käyttöön. Huonoina puolina monikult.. öö nykyisissä monipuolisissa uhkatilanteissa on se 6 pstruunan rullakapasiteetti. Ja meille vasureille bonuksena vielä rullan täyttö tietty hivenen hankalampaa kuin muille ihmisille.
 
Jostain syystä tuo ratkaisu on aika harvinainen nykyisissä aseissa?
 
Minusta revolverin haaveileminen poliisin aseeksi ei ole mitään muuta kuin nostalgian kaipuuta. Vähän sama kuin T72:nen olisi paras vaunu suomelle ikinä ja miten niitä ei olisi saanut stenata.

Sellaisia kirosanoja ei ole vielä keksittykkään, mitkä kuvaisivat v**tutusta, jos mulle annettaisiin revolveri käteen jos kentälle päätyisin sinisissä haalareissa.

Missähän on viimeksi revolveri on otettu pääasialliseksi palvelusaseeksi?

Disclaimer kunhan seuraavaa lyhyttä oon hyökkäämässä niin valinta tulee revolverin ja parabellumin väliltä..
 
Varmaan kestävyys ja tarkkuus kärsii normaaliin rakenteeseen nähden?
Jo vanhassa webleyssä piti patruunan olla matalapaineinen, jotta asekesti. Sinälläänhän ase ja patruuna oli tykätty brittiläisessä impeurimissa. Vaikka patruuna oli matalapaineinen oli siinä kuitenkin pysäytysvoimaa koska luoti oli sangen kookas.
 
Minusta revolverin haaveileminen poliisin aseeksi ei ole mitään muuta kuin nostalgian kaipuuta. Vähän sama kuin T72:nen olisi paras vaunu suomelle ikinä ja miten niitä ei olisi saanut stenata.

Sellaisia kirosanoja ei ole vielä keksittykkään, mitkä kuvaisivat v**tutusta, jos mulle annettaisiin revolveri käteen jos kentälle päätyisin sinisissä haalareissa.

Missähän on viimeksi revolveri on otettu pääasialliseksi palvelusaseeksi?

Disclaimer kunhan seuraavaa lyhyttä oon hyökkäämässä niin valinta tulee revolverin ja parabellumin väliltä..
Kukas se on sellaista sanonut haaveilevansa, minä kirjoitin kaksi asiaa jotka reukussa on eli turvallisuus ja varmuus kuuteen laukaukseen. En muuta käsittääkseni
 
En ymmärrä revolverin vähättelyä. Onhan sillä oma katu-uskottavuutensa.

images.jpeg
 
Itse näkisin reukun hyvinä puolina 100% toimintavarmuuden ja sen on turvallinen kuljetella mukana rulla täynnä ja patruuna pesässä. Ja on myös nopea ottaa käyttöön.
Mikään laite ei ole 100% varma. Revolveri on toki toimintavarma, mutta niin on esim Glock myös. Toisaalta, jos reukun saa jumiin (esim hylsyn kanta ejektorin alla), niin voipi olla että se pysyy jumissa.

Myös pistooli on turvallinen kuljettaa mukana täydellä lippaalla ja patruuna pesässä. Ja on nopea ottaa käyttöön.

Revolverin väitetty suurempi turvallisuus perustuu isompaan laukaisuvastukseen, mikä tarkoittaa isompaa laikaisivastusta myös silloin kun aseella pitäisi ampua - mikä kuitenkin on se syy miksi asetta ylipäätään kannetaan.
 
Back
Top