Poliisitoiminta

Tässä oli kyse siitä, että sotilaspoliisi oli pyytänyt virka-apua poliisilta. Jutun mukaan muistaakseni viitisen kertaa parin viime vuoden aikana.
 
Jep, varmasti kulmakunnan parhaimmat Chilit, kun kaikki haluaa niitä :D :D

Jeps ei voi olla ku laitonta touhua !! Chiliä kasvattaa erittäin moni ja myös kannabista sellaista joka on täysin laillista touhua kunhan THC:n määrä ei ylitä sallittua rajaa. Esim CBD lajikkeita löytyy missä THC:n osuus jää alle sallitun ja toi CBD auttaa sit monella kipuihin ja muihin ongelmiin. Lääkefirmojen lääkkeet ei vaan ole aina toimivin ratkaisu jos haluat et pystyt tekemäänkii jotain etkä ole koomassa. En ole missään vaiheessa sanonut ettei laittomia kasvattelijoita olisi mut sinä selvästi olet sitä mieltä et kaikki joilla on kotonaan kasvatuskamat kasvattaa laittomia aineita. Unikoitakin saat kasvattaa kotonasi täysin laillisesti jos haluat. Laitonta siitä tulee vasta jos rupeat viiltelemään niitä.
 

Niin kun tuo Pohan edustaja tuossa jutussa hyvin sanoi niin poliisin tulee olla neutraali. Ja samallako päähuivien lisäksi sallittaisiin kaikki muutkin uskonnolliset tunnukset? Niin olisi melkeimpä toimittava jos muslimien päähuivi sallittaisiin

Taponen taas omalla tyylillään on alentamassa viranomaisten arvostusta..:facepalm:
"Ei riitä, että toimimme kaikkien kanssa samalla tavalla.." :facepalm:

Sehän se "ratkaisu"olisikin
 
Ex konstaapelit todistavat kuinka rikosilmoituksia "tapetaan" per automatic. Sillä lailla Verkkouutiset kirjoittaa.

Poliisin viranhoitoa vahtii kuka, tai mikä? Vastaus on päivän selvä, ei kukaan eikä mikään. Kun väärinkäytöksiä paljastuu, poliisihallituksen päivystävä tarkastaja rientää kiistämään kaiken. Poliisihallituksen tehtävä on kiistää väärinkäytökset, ylläpitää puhtoisaa imagoa, luoda ja ylläpitää illuusiota poliisiin toiminnasta yhteiskunnassa. Jos poliisiylijohtaja osaisi puhua tai kirjoittaa, mitenkäköhän tämä luonnehtisi organisaationsa toimintaa ja moraalia?

Poliisi on viranomainen joka kahminut kaikenlaista valtaa organisaatiolleen ja vahtii reviiriään mustasukkaisesti. Poliisi tilastoi ja arvioi tekemisensä laadun ja tuskin koskaan arvosanaksi tulee kiitettävää heikompaa. Kiitettävällä arvioinnilla laukeaa lisää tulospalkkiota. Vaikka poliisi ei hoida tehtäviään, omankäden oikeuteen varoitetaan kajoamasta.
 
Poliisilla on tietyt tulostavoitteet eri kategorioissa; on esim katuturvallisuusindeksiä, tavoitevasteaikoja, jne.

Tutkinnan puolella yksi kategoria on rajoitukseen laitettavat jutut, eli virallisissa tulostavoitteissa on ilmoitettu, että tietyssä määrässä juttuja täytyisi vuoden aikana tutkinta päättää ilman että sitä edes aletaan tutkimaan tai kesken tutkinnan, jos juttu ei selviä helposti. Toki on myös erilaisia tavoitteita juttujen selvittämisen suhteen.
 
Poliisilla on tietyt tulostavoitteet eri kategorioissa; on esim katuturvallisuusindeksiä, tavoitevasteaikoja, jne.

Tutkinnan puolella yksi kategoria on rajoitukseen laitettavat jutut, eli virallisissa tulostavoitteissa on ilmoitettu, että tietyssä määrässä juttuja täytyisi vuoden aikana tutkinta päättää ilman että sitä edes aletaan tutkimaan tai kesken tutkinnan, jos juttu ei selviä helposti. Toki on myös erilaisia tavoitteita juttujen selvittämisen suhteen.
Eikö se ole tyylipuhdasta kusettamista, kun otetaan vastaan rikosilmoitus, todennäköisesti kerrotaan että tutkija ottaa aikanaan yhteyttä ja kun asiakas kääntää selän, rikosilmoitus deletoidaan saman tien? Miten tätä poliisin toimintaa voisi perustella veronmaksajile järkeenkäyvästi? Poliisi teeskentelee hoitavansa kaikki lakisääteiset asiat, vaikka ei ole aikomustakaan. Hävetkää te paholaisen vallassa olevat kieroilijat!
 
Kyllä minulla - ja kokemukseni mukaan muillakin kenttäpoliiseilla - on tapana kertoa realistisesti, kuinka todennäköistä on että juttua aletaan tosissaan tutkimaan. Useinhan on niin, että ihmiset tekevät ilmoituksen vain sen takia, että vakuutusyhtiö vaatii, eivätkä edes oleta että poliisi lähtisi asiaa selvittämään. Toisaalta, jos jossain kellarimurrossa aikahaarukka on esim joitakin viikkoja ja mitään tarkkaa tietoa anastetusta omaisuudesta (sarjanumeroista tai muista yksilöivistä tunnisteista puhumattakaan) ei ole, niin aika heikossa ne mahdollisuudet jutun selvittämiseen ovat joka tapauksessa.

Näissä on toki helppoa syyttää tutkijoita, mutta kannattaa huomata että ihan matemaattisestikin laskien poliisilla ei edes ole mahdollisuuksia tutkia kuin pientä osaa tehdyistä rikosilmoituksista: homma voi mennä esim siten, että tutkijalla on työkierrossa ensin nk juttuvuoropäivä, jolloin juttuvuorossa oleville tutkijoille jaetaan sinä päivänä tehdyt rikosilmoitukset (sekä poliisipartioiden kirjaamat että ihmisten itse ilmoittamat), ja sitten on kolme nk tutkintapäivää. Tämän jälkeen tulee vapaat ja työkierto alkaa taas juttuvuoropäivällä. Jos ilmoituksia tulee juttuvuoron aikana esim 20 kpl / tutkija, niin nämä pitäisi siis saada tutkittua ennen seuraavaa juttuvuoroa, jos halutaan että jutut eivät pääse kasaantumaan; tai vastaava määrä vanhoja juttuja pitäisi saada eteenpäin.

Osa jutuista on sellaisia että niille ei ihan kamalasti pysty tekemään mitään, mutta heti jos jutussa on esim. kuulusteluja tehtävänä, niin aikaa menee helposti paljon. Jos kuulusteluissa täytyy käyttää tulkkia, se hidastaa hommaa ja kaikki pakkokeinot ym hidastavat lisää. Sitten on kaikenlaisia kirjauksia ym paperitöitä, ja jos täytyy käydä nk talon ulkopuolella esim rikospaikalla tsekkaamassa, niin taas menee aikaa.

En lähde sen tarkemmin erittelemään, mihin kaikkeen tutkijalla sitä aikaa menee (osittan siksi että se ei ole keskustelun kannalta relevanttia, ja osittain siksi että minulla ei ole kovin tuoretta tatsia tutkintahommiin), mutta on selvää että aika ei yksinkertaisesti riitä jos juttuja on vähänkään enempää. Ei olekaan sattumaa, että esim henkirikostutkijoilla on ihan eri määrä juttuja tutkittavana kuin massarikostutkijoilla; henkirikosten tutkintaa priorisoidaan siten, että niitä on mahdollisuus oikeasti tutkia.
 
Kyllä minulla - ja kokemukseni mukaan muillakin kenttäpoliiseilla - on tapana kertoa realistisesti, kuinka todennäköistä on että juttua aletaan tosissaan tutkimaan. Useinhan on niin, että ihmiset tekevät ilmoituksen vain sen takia, että vakuutusyhtiö vaatii, eivätkä edes oleta että poliisi lähtisi asiaa selvittämään. Toisaalta, jos jossain kellarimurrossa aikahaarukka on esim joitakin viikkoja ja mitään tarkkaa tietoa anastetusta omaisuudesta (sarjanumeroista tai muista yksilöivistä tunnisteista puhumattakaan) ei ole, niin aika heikossa ne mahdollisuudet jutun selvittämiseen ovat joka tapauksessa.

Näissä on toki helppoa syyttää tutkijoita, mutta kannattaa huomata että ihan matemaattisestikin laskien poliisilla ei edes ole mahdollisuuksia tutkia kuin pientä osaa tehdyistä rikosilmoituksista: homma voi mennä esim siten, että tutkijalla on työkierrossa ensin nk juttuvuoropäivä, jolloin juttuvuorossa oleville tutkijoille jaetaan sinä päivänä tehdyt rikosilmoitukset (sekä poliisipartioiden kirjaamat että ihmisten itse ilmoittamat), ja sitten on kolme nk tutkintapäivää. Tämän jälkeen tulee vapaat ja työkierto alkaa taas juttuvuoropäivällä. Jos ilmoituksia tulee juttuvuoron aikana esim 20 kpl / tutkija, niin nämä pitäisi siis saada tutkittua ennen seuraavaa juttuvuoroa, jos halutaan että jutut eivät pääse kasaantumaan; tai vastaava määrä vanhoja juttuja pitäisi saada eteenpäin.

Osa jutuista on sellaisia että niille ei ihan kamalasti pysty tekemään mitään, mutta heti jos jutussa on esim. kuulusteluja tehtävänä, niin aikaa menee helposti paljon. Jos kuulusteluissa täytyy käyttää tulkkia, se hidastaa hommaa ja kaikki pakkokeinot ym hidastavat lisää. Sitten on kaikenlaisia kirjauksia ym paperitöitä, ja jos täytyy käydä nk talon ulkopuolella esim rikospaikalla tsekkaamassa, niin taas menee aikaa.

En lähde sen tarkemmin erittelemään, mihin kaikkeen tutkijalla sitä aikaa menee (osittan siksi että se ei ole keskustelun kannalta relevanttia, ja osittain siksi että minulla ei ole kovin tuoretta tatsia tutkintahommiin), mutta on selvää että aika ei yksinkertaisesti riitä jos juttuja on vähänkään enempää. Ei olekaan sattumaa, että esim henkirikostutkijoilla on ihan eri määrä juttuja tutkittavana kuin massarikostutkijoilla; henkirikosten tutkintaa priorisoidaan siten, että niitä on mahdollisuus oikeasti tutkia.
Kansalainen Päivi Räsänen on useassa tutkinnassa kiihottamisesta kansanryhmää vastaan, vaikka itse en ole koskaan lukenut Päivin olleen minkään kansankiihottajan linjoilla. Räsäsen kovistelemiseen riittää aikaa ja kallisarvoisia resursseja vaikka lopputulos voi ankarimmillaan olla muutaman satasen sakkoja.
 
Kansalainen Päivi Räsänen on useassa tutkinnassa kiihottamisesta kansanryhmää vastaan, vaikka itse en ole koskaan lukenut Päivin olleen minkään kansankiihottajan linjoilla. Räsäsen kovistelemiseen riittää aikaa ja kallisarvoisia resursseja vaikka lopputulos voi ankarimmillaan olla muutaman satasen sakkoja.
Joo, poliisi ei haluaisi jatkaa tutkintaa, mutta on määrätty tekemään niin.
 
Eikai tuossa ole muuta ku et tuumaa tälle syyttäjälle et ei oo aikaa moiseen et on tärkeäämpaakin tekemistä ? Vai onko hän joku ylijumala jota ei uskolla vastustaa ja sanoa miten asianlaita on?
 
Eikai tuossa ole muuta ku et tuumaa tälle syyttäjälle et ei oo aikaa moiseen et on tärkeäämpaakin tekemistä ? Vai onko hän joku ylijumala jota ei uskolla vastustaa ja sanoa miten asianlaita on?
Olen ollut huomaavinani , että kaikki johtaminen ja demokratia kilpistyy loppuviimeksi aina yhteen henkilöön. Kaikissa maissa, valtiomuodoissa ja organisaatioissa.
 
Viimeksi muokattu:
Menepä sanomaan Valtakunnansyyttelijälle, että ei nappaa. Niin pääset itse pöydän toiselle puolelle.

Eikö sille voi sanoa et on tutkittu sun käskemänä vaikka kui saatanasti mut ei löydy nyt rikosta mistä syyttää et sori. Et ois tässä oikeitakin töitä tehtävänä et passaisko arvon Valtakunnasyyttäjälle et keskityttäisiin johonkii mitä voitaisiin ratkoa oikeasti ? Vai loputtomiinko sitä tutkitaan ku joku vitun vinksahtanut omaa aatettaan ajava täti niin käskee ?


Selvästi pelottava täti kun voidaan uhrata loputtomasti aikaa ihan vaa siksi ku täti käskee.
 
Eikö sille voi sanoa et on tutkittu sun käskemänä vaikka kui saatanasti mut ei löydy nyt rikosta mistä syyttää et sori. Et ois tässä oikeitakin töitä tehtävänä et passaisko arvon Valtakunnasyyttäjälle et keskityttäisiin johonkii mitä voitaisiin ratkoa oikeasti ? Vai loputtomiinko sitä tutkitaan ku joku vitun vinksahtanut omaa aatettaan ajava täti niin käskee ?


Selvästi pelottava täti kun voidaan uhrata loputtomasti aikaa ihan vaa siksi ku täti käskee.
Kun syyllinen tiedetään niin kyllähän sitä tutkia pitää kunnes jotain löytyy tai jotain luodaan...
 
Kyllä minulla - ja kokemukseni mukaan muillakin kenttäpoliiseilla - on tapana kertoa realistisesti, kuinka todennäköistä on että juttua aletaan tosissaan tutkimaan. Useinhan on niin, että ihmiset tekevät ilmoituksen vain sen takia, että vakuutusyhtiö vaatii, eivätkä edes oleta että poliisi lähtisi asiaa selvittämään. Toisaalta, jos jossain kellarimurrossa aikahaarukka on esim joitakin viikkoja ja mitään tarkkaa tietoa anastetusta omaisuudesta (sarjanumeroista tai muista yksilöivistä tunnisteista puhumattakaan) ei ole, niin aika heikossa ne mahdollisuudet jutun selvittämiseen ovat joka tapauksessa.

Näissä on toki helppoa syyttää tutkijoita, mutta kannattaa huomata että ihan matemaattisestikin laskien poliisilla ei edes ole mahdollisuuksia tutkia kuin pientä osaa tehdyistä rikosilmoituksista: homma voi mennä esim siten, että tutkijalla on työkierrossa ensin nk juttuvuoropäivä, jolloin juttuvuorossa oleville tutkijoille jaetaan sinä päivänä tehdyt rikosilmoitukset (sekä poliisipartioiden kirjaamat että ihmisten itse ilmoittamat), ja sitten on kolme nk tutkintapäivää. Tämän jälkeen tulee vapaat ja työkierto alkaa taas juttuvuoropäivällä. Jos ilmoituksia tulee juttuvuoron aikana esim 20 kpl / tutkija, niin nämä pitäisi siis saada tutkittua ennen seuraavaa juttuvuoroa, jos halutaan että jutut eivät pääse kasaantumaan; tai vastaava määrä vanhoja juttuja pitäisi saada eteenpäin.

Osa jutuista on sellaisia että niille ei ihan kamalasti pysty tekemään mitään, mutta heti jos jutussa on esim. kuulusteluja tehtävänä, niin aikaa menee helposti paljon. Jos kuulusteluissa täytyy käyttää tulkkia, se hidastaa hommaa ja kaikki pakkokeinot ym hidastavat lisää. Sitten on kaikenlaisia kirjauksia ym paperitöitä, ja jos täytyy käydä nk talon ulkopuolella esim rikospaikalla tsekkaamassa, niin taas menee aikaa.

En lähde sen tarkemmin erittelemään, mihin kaikkeen tutkijalla sitä aikaa menee (osittan siksi että se ei ole keskustelun kannalta relevanttia, ja osittain siksi että minulla ei ole kovin tuoretta tatsia tutkintahommiin), mutta on selvää että aika ei yksinkertaisesti riitä jos juttuja on vähänkään enempää. Ei olekaan sattumaa, että esim henkirikostutkijoilla on ihan eri määrä juttuja tutkittavana kuin massarikostutkijoilla; henkirikosten tutkintaa priorisoidaan siten, että niitä on mahdollisuus oikeasti tutkia.
Eli ne joilla on varaa maksaa vakuutuksia niin pärjäävät ja muuten pienimmissä rikoksissa poliisi on vain vitsi? Kovin ihmettelen kauanko tätä voidaan jatkaa näin ennenkuin ns"Korpilaki" tulee voimmaan
 
Se on ihan lakiin kirjattu että syyttäjä voi vaatia poliisia tekemään lisätutkintaa. Ei kai komentosuhteet voi olla mikään uusi asia maanpuolustusaiheisella foorumilla?
 
Eli ne joilla on varaa maksaa vakuutuksia niin pärjäävät ja muuten pienimmissä rikoksissa poliisi on vain vitsi? Kovin ihmettelen kauanko tätä voidaan jatkaa näin ennenkuin ns"Korpilaki" tulee voimmaan
Mä kävin eilen Mehiläisessä, kun tiesin että kunnallisella puolella kestäisi ihan liian kauan.
 
Back
Top