Poliisitoiminta

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja YJT
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Niitä epäilemättä pyritään lisäämään, mutta maksimoinnista ei puhuisi. Varsinkin liikennerikkomuksia poliisi katsoo nykyisin sormien välistä hyvin suuressa määrin.

Jos maksimoinnin tielle lähdettäisiin, niin palkattaisiin useita tuhansia poliiseja lisää (merkittävä määrä näistä voisi olla polkupyöräpoliiseja) ja laitettaisiin heidät pelkästään sakottamaan esimerkiksi punaisia päin käveleviä jalankulkijoita, pyöräilijöitä jotka eivät näytä kädellä suuntamerkkiä kääntyessään risteyksissä ja totta kai autoilijoita jotka ajavat ylinopeutta. Helposti yksi tällainen poliisi tienaisi kolminumeroisen määrän euroja tunnissa valtiolle sakkotuloina, eli hyvinkin kustantaisi palkkansa ja toisi päälle vielä ison voittomarginaalin.
Mistä niitä poliiseja saataisiin, kun ei niitä saada tarpeeksi koulutettua? Saisivat muutenkin sakottaa hyvin paljon marginaalisia tapauksia, jotta jäisi viivan alle plussaa. Onneksi meillä on kamerat ja Helsinkiin pystytetään suuri määrä lisää uusia vähään tyytyviä tutkapoliiseja.
 
Mistä niitä poliiseja saataisiin, kun ei niitä saada tarpeeksi koulutettua? Saisivat muutenkin sakottaa hyvin paljon marginaalisia tapauksia, jotta jäisi viivan alle plussaa. Onneksi meillä on kamerat ja Helsinkiin pystytetään suuri määrä lisää uusia vähään tyytyviä tutkapoliiseja.
Ai että alinopeusantureita tulisi lisää liikennettä sotkemaan, entäs ne puistobulevardit kehäykkösestä etelään, innolla odotetaan
 
Poliisin käytössä olevat raksapakun näköiset (tikkaat katolla jne) Transporterit ovat olleet sisätiloiltaan varjeltuja salaisuuksia. Nyt niitä näkyy näemmä olevan jo huutokaupassa ja kyllähän tuo varustus on jotain muuta kuin juoppojen kuskaamiseen tarkoitettua.

851b6e18-c567-43d6-8903-65ac9217dc61-large::r:0.jpg


Lisää kuvia ilmoituksessa:

Poliisiautoja ei enää huutokaupata Kuusankoskella vaan kilpailutuksen voitti järvenpääläinen Säätökari ky.

Poliisin käytössä olevat raksapakun näköiset (tikkaat katolla jne) Transporterit ovat olleet sisätiloiltaan varjeltuja salaisuuksia. Nyt niitä näkyy näemmä olevan jo huutokaupassa ja kyllähän tuo varustus on jotain muuta kuin juoppojen kuskaamiseen tarkoitettua.

851b6e18-c567-43d6-8903-65ac9217dc61-large::r:0.jpg


Lisää kuvia ilmoituksessa:

Poliisiautoja ei enää huutokaupata Kuusankoskella vaan kilpailutuksen voitti järvenpääläinen Säätökari ky.

Poliisin käytössä olevat raksapakun näköiset (tikkaat katolla jne) Transporterit ovat olleet sisätiloiltaan varjeltuja salaisuuksia. Nyt niitä näkyy näemmä olevan jo huutokaupassa ja kyllähän tuo varustus on jotain muuta kuin juoppojen kuskaamiseen tarkoitettua.

851b6e18-c567-43d6-8903-65ac9217dc61-large::r:0.jpg


Lisää kuvia ilmoituksessa:

Poliisiautoja ei enää huutokaupata Kuusankoskella vaan kilpailutuksen voitti järvenpääläinen Säätökari ky.
Piilo-liikkuvien maija kahdella istumapaikalla sakotettavalle. Nähny kopit noiden perässä rattijuopoille jotka LP nappaa.
 
Mistä niitä poliiseja saataisiin, kun ei niitä saada tarpeeksi koulutettua? Saisivat muutenkin sakottaa hyvin paljon marginaalisia tapauksia, jotta jäisi viivan alle plussaa. Onneksi meillä on kamerat ja Helsinkiin pystytetään suuri määrä lisää uusia vähään tyytyviä tutkapoliiseja.
Suomessa on asukaslukuun suhteutettuna todella vähän poliiseja jos verrataan muihin maihin. Eli varmasti se lisäkouluttaminen onnistuisi.

Lisäksi jos tavoitteena olisi nimenomaan sakkotulojen maksimointi, niin varmasti pystyttäisiin myös luomaan joku lyhyempi "sakottajapoliisin" koulutus.

Siitä en ole samaa mieltä, että sakotuspotentiaali olisi marginaalinen. Nykyisin esimerkiksi kun liikennettä katsoo, niin monilla kadunpätkillä useimmat ajoneuvojen kuljettajat syyllistyvät johonkin rikkomukseen. Autoilijoilla on vauhtia liikaa tai eivät pysähdy suojatien eteen. Ja pyöräilijöiltä puuttuu heijastimia, kilikello tai etu- ja/tai takavalo, ajavat väärällä osalla tietä, eivät pysähdy suojatien eteen hekään ja eivät näytä suuntamerkkiä. Runsaasti hommia olisi sakottajille.
 
Suomessa on asukaslukuun suhteutettuna todella vähän poliiseja jos verrataan muihin maihin. Eli varmasti se lisäkouluttaminen onnistuisi.

Lisäksi jos tavoitteena olisi nimenomaan sakkotulojen maksimointi, niin varmasti pystyttäisiin myös luomaan joku lyhyempi "sakottajapoliisin" koulutus.

Siitä en ole samaa mieltä, että sakotuspotentiaali olisi marginaalinen. Nykyisin esimerkiksi kun liikennettä katsoo, niin monilla kadunpätkillä useimmat ajoneuvojen kuljettajat syyllistyvät johonkin rikkomukseen. Autoilijoilla on vauhtia liikaa tai eivät pysähdy suojatien eteen. Ja pyöräilijöiltä puuttuu heijastimia, kilikello tai etu- ja/tai takavalo, ajavat väärällä osalla tietä, eivät pysähdy suojatien eteen hekään ja eivät näytä suuntamerkkiä. Runsaasti hommia olisi sakottajille.
Tutkalla varustetut peltipoliisit joka risteykseen. 8-tie on Vaasasta alaspäin vain Porin partioiden ja staattisten kamera-autojen valvonnassa. Peltipoliiseja kun saataisiin lisää, Länsi-Suomesta voisi irtisanoa loputkin kamera-operaattorina toimivat konstaapelit.
 
Suomessa on asukaslukuun suhteutettuna todella vähän poliiseja jos verrataan muihin maihin. Eli varmasti se lisäkouluttaminen onnistuisi.

Lisäksi jos tavoitteena olisi nimenomaan sakkotulojen maksimointi, niin varmasti pystyttäisiin myös luomaan joku lyhyempi "sakottajapoliisin" koulutus.

Siitä en ole samaa mieltä, että sakotuspotentiaali olisi marginaalinen. Nykyisin esimerkiksi kun liikennettä katsoo, niin monilla kadunpätkillä useimmat ajoneuvojen kuljettajat syyllistyvät johonkin rikkomukseen. Autoilijoilla on vauhtia liikaa tai eivät pysähdy suojatien eteen. Ja pyöräilijöiltä puuttuu heijastimia, kilikello tai etu- ja/tai takavalo, ajavat väärällä osalla tietä, eivät pysähdy suojatien eteen hekään ja eivät näytä suuntamerkkiä. Runsaasti hommia olisi sakottajille.

Kouluttamisen ongelma on, ettei riitä hakijoita ja vielä vähemmän niitä, jotka läpäisevät vaatimukset. Saati sitten, jos poliisin työ profiloituisi rikesakkojen kirjoitteluksi, minkä lisäksi palkkataulukon pohjalta. Arvostus ja kiinnostus poliisin työtä kohtaan romahtaisi.

Kyse ei ole sakotuspotentiaalin marginaalisuudesta, vaan rikkeiden yksittäisistä suuruuksista. Jokainen tapaus oikein hoidettuna vie aikaa ja tämän päälle osa valittaa sakosta oikeusasteisiin. Näin ollen miljoonan 20 euron pikavoiton jakamisella ei välttämättä tule kovinkaan montaa euroa, jos ollenkaan. Lisäksi valvonta aiheuttaisi sen, että ihmiset ihan aikuisten oikeasti noudattaisivat sääntöjä. Sitten on käsillä sakotusarmeija, jota ei enää tarvitsekaan, mutta viranhaltijoina on vaikea myöskään pistää pihalle.
 
Poliisin käytössä olevat raksapakun näköiset (tikkaat katolla jne) Transporterit ovat olleet sisätiloiltaan varjeltuja salaisuuksia. Nyt niitä näkyy näemmä olevan jo huutokaupassa ja kyllähän tuo varustus on jotain muuta kuin juoppojen kuskaamiseen tarkoitettua.

851b6e18-c567-43d6-8903-65ac9217dc61-large::r:0.jpg


Lisää kuvia ilmoituksessa:

Poliisiautoja ei enää huutokaupata Kuusankoskella vaan kilpailutuksen voitti järvenpääläinen Säätökari ky.


Monesti ainakii huumehommissa näitä autoja näkyy et liekkö jtn tutkinnan autoja millä ne jahtaa pahojen poikien puhelimia ja sit iskevät tarvittaessa ? Nimeäomaan siis näissä autoissa jossa on ne tikkaat katolla joita käytetään varmaan ihan muuhun tarkoitukseen kuin tikkaina :D Tuossa autossa on selvästi partio yrittänyt piiloittaa huumeita edessä penkkeihinsä kun repineet kauniit istuimet ihan pilalle.



Tälläinen nimittäin kerran pysäytti edelle menevän auton eräällä sillalla ja luuli et minä perässä tulevana olin samaa porukkaa. Eipä auttanut selittely et olin kaverille menossa rönöön vaa piti laitoksella käydä selittelemässä. Hyvä reissu oli ei siinä. Mut vähä voisi sitä järjeä käyttää myös mielestäni mut ilmeisesti se oli kieletty tällä kertaa. Mitään yritystäkään ei ollut paikan päällä selvittää asiaa heillä. Toinen auto oli täynnä jotain 20v jannuja ja itse olisinko ollut 35v silloin satuin vaa väärään paikkaan väärään aikaan. Jos ois samaa porukkaa oltu ni tuskin kukaan ois 6 ihmistä yhteen autoon tunkenut ja minä itse ajelin yksin koirani kanssa kylään tuttava pariskunnalle.
 
Tälläinen nimittäin kerran pysäytti edelle menevän auton eräällä sillalla ja luuli et minä perässä tulevana olin samaa porukkaa. Eipä auttanut selittely et olin kaverille menossa rönöön vaa piti laitoksella käydä selittelemässä.
Jos ne kattoi, ettei tuon näköinen isäntä rikkaiden saarelle voi olla menossa, ei ainakaan luvallisella asialla.
 
Monesti ainakii huumehommissa näitä autoja näkyy et liekkö jtn tutkinnan autoja millä ne jahtaa pahojen poikien puhelimia ja sit iskevät tarvittaessa ? Nimeäomaan siis näissä autoissa jossa on ne tikkaat katolla joita käytetään varmaan ihan muuhun tarkoitukseen kuin tikkaina :D Tuossa autossa on selvästi partio yrittänyt piiloittaa huumeita edessä penkkeihinsä kun repineet kauniit istuimet ihan pilalle.



Tälläinen nimittäin kerran pysäytti edelle menevän auton eräällä sillalla ja luuli et minä perässä tulevana olin samaa porukkaa. Eipä auttanut selittely et olin kaverille menossa rönöön vaa piti laitoksella käydä selittelemässä. Hyvä reissu oli ei siinä. Mut vähä voisi sitä järjeä käyttää myös mielestäni mut ilmeisesti se oli kieletty tällä kertaa. Mitään yritystäkään ei ollut paikan päällä selvittää asiaa heillä. Toinen auto oli täynnä jotain 20v jannuja ja itse olisinko ollut 35v silloin satuin vaa väärään paikkaan väärään aikaan. Jos ois samaa porukkaa oltu ni tuskin kukaan ois 6 ihmistä yhteen autoon tunkenut ja minä itse ajelin yksin koirani kanssa kylään tuttava pariskunnalle.

Siis sinut otettiin kiinni sillä perusteella, että ajot yleisellä tiellä toisen auton perässä ja jouduit laitokselle?
 
Juu, minut on ainakin kahdesti käännytetty pois Westendin tieltä. :cool:
Sitä kun ei koskaan tiedä mitä kaikkea siellä tiellä kulkee. :cool:
Minutkin toissavuonna pysäytettiin Bodominjärven luona ihan sillä perusteella että vieras auto. Ajattelin alkuun kommentoida jotain bodominmurhaajasta, mutta ajattelin että pääsen nopeammin kaverin luo ryyppäämään kun olen vain hiljaa ja hymyilen...
 
Niitä epäilemättä pyritään lisäämään, mutta maksimoinnista ei puhuisi. Varsinkin liikennerikkomuksia poliisi katsoo nykyisin sormien välistä hyvin suuressa määrin.

Jos maksimoinnin tielle lähdettäisiin, niin palkattaisiin useita tuhansia poliiseja lisää (merkittävä määrä näistä voisi olla polkupyöräpoliiseja) ja laitettaisiin heidät pelkästään sakottamaan esimerkiksi punaisia päin käveleviä jalankulkijoita, pyöräilijöitä jotka eivät näytä kädellä suuntamerkkiä kääntyessään risteyksissä ja totta kai autoilijoita jotka ajavat ylinopeutta. Helposti yksi tällainen poliisi tienaisi kolminumeroisen määrän euroja tunnissa valtiolle sakkotuloina, eli hyvinkin kustantaisi palkkansa ja toisi päälle vielä ison voittomarginaalin.
Minustakin sakkotulojen maksimointi on selvä asia. Uusien poliisien palkkaamiseen lienee vaikea, ellei jopa mahdoton saada lisämäärärahoja, mutta peltipoliiseiden rahoitus on herkemmässä. Peltipoliisi on kertakustannus ja sen jälkeen maksaa itsensä nopeasti. Ainakin jos käytetään mittarina yrityselämästä tuttuja takaisinmaksuaikoja. Peltipoliisi tekee työtänsä 24/7 ja tuotto/kustannus -suhde lienee erinomainen. Maksimoiminen perustuu siihen että kaikki tekevät virheitä liikenteessä ja ylinopeus-virheet halutaan rahastaa, koska suurin osa ylinopeus-rikkeiden rahastamisista voidaan tehdä automaattisesti ja pienin kustannuksin. Tuottopotentiaali hakee vertaistaan.

OT/ Itsekin sain 170 euromarkan muikkarin toissa kesänä ajettuani kiireettömästi 5 h. Poikkesin ajoltani syömässä ja ajoin syönnin jälkeen puolituntisen selvää alinopeutta muun liikenteen muassa, kunnes tarkkaavaisuuteni herpaantui. Autossani oli nopeusrajoituksen näyttö ja navissa peltipoliisihälytykset päällä. Risteys lähestyi ja nopeusrajoitus aleni. Pudotin nopeuteni 95:stä 80:een. Taustapeilistäni näin kun takanani tullut jäi loitommaksi. RÄPS! En ollut huomannut että rajoitus oli pudonnut kuuteenkymppiin, vaikka olisi ollut mahdollisuus nähdä rajoituksen muuttuminen mittaristosta ja vaikka oli navin peltipoliisivaroitus päällä. Tyhjä risteys ja 170 e tuntuu kovalta sanktiolta. Varsinkin kun oikeudessa on toisaalla arvioitu ettei 20 km/h ylinopeus risteysalueella ole mitenkään erityisen vaarallista. Vaaran aste on oikeudessa todettu niin lieväksi, ettei tarvi sakottaa. Minut sakotettiin huolimattomuusvirheestäni. 170 e sakko suhteessa tekoon ja olosuhteisiin oli mielestäni ankara.

Poliisi määrittelee omaehtoisesti kuinka ei halua puuttuua poliisin kannalta vähäarvoisiin rötöksiin, mutta ylinopeuksien suhteen satasen sakko ei ole mikään vähäpätöinen jahdattava. Resursseja löytyy 24/7 ja kyllä voidaan tehdä miljoonasatsauksia peltipoliiseihin. Ettei kukaan aja tyhjällä valtatiellä seitsemän tuntikilometriä yli voimassa olevan rajoituksen. Poliisi puuttuu myös kaupasta ilmoitettaviin näpistyksiin, mutta yksityishenkilön ilmoittama tonnin maastopyörävarkaus tai auton tuhonta ei saa seriffiä liikkeelle.
 
Viimeksi muokattu:
Sitä kun ei koskaan tiedä mitä kaikkea siellä tiellä kulkee. :cool:
Minutkin toissavuonna pysäytettiin Bodominjärven luona ihan sillä perusteella että vieras auto. Ajattelin alkuun kommentoida jotain bodominmurhaajasta, mutta ajattelin että pääsen nopeammin kaverin luo ryyppäämään kun olen vain hiljaa ja hymyilen...

Olisit sanonut "Mitäs nyt pysäytitte. Takastullessa olisi kannattanut..."

Olisi keventänyt ilmapiiriä mukavasti.
 
Kilvettömiä ne on. Mitä suotta tuhlata rahojansa kilpeen ja vakuutuksiin, kun poliisi varmuudella ei puutu, ja ei ne vakuutukset viritettyillä mopoilla ajavia koske kuitenkaan.
Poliisin piittaamattomuus meluhäirikköihin alkoi jo 80-luvun lopulla harrikoista. Poliisin hiljaisella hyväksynnällä harrikoiden salliittiin ajaa ilman äänenvaimentimia. Siitä se välinpitämättömyys lähti sitten leviämään ja nykyään puuttumiskynnystä melun osalta on mahdoton ylittää.
Hyvin sanottu siellä.

En malta olla ihmettelemättä kyläläisiä, jotka sietävät yhden terroristin stunt-perseilyä yökausien ajan ryhtymättä tappoon. Itse en asu edes pahimmalla meluvaikutusalueella, toisin kuin monet muut. Silti alan olla hermorauniona. Market-crossipyörän moottorista lähtee todella paha elämä, kun äänenvaimennin leikataan pois. Melu kuuluu helposti puolen kilometrin päähän. Melu on helvetin läpitunkevaa, vaikka olisi kaikki akkunat kiinni. En kertakaikkiaan voi ymmärtää kuinka enemmän melulle alttiina olevat eivät ole surmanneet terroristia hitaasti, mutta huolellisesti kiduttaen. Tänä kesänä en tiedä tehdäkö enää ilmoitusta, koska kolme aikaisempaa ilmoitusta ei ole johtanut yhtään mihinkään toimenpiteisiin. Samat stunt-mopot kiertää kylällä, kuski vain kasvaa ulos ja vaihtuu. Paskalakit asioivat kylän kaupassa lähes päivittäin ja katsovat poispäin stunt-vehkeiden rivistöstä, joista puolet on kilvettömiä ja joka toisella vakuutuskilpi/rek.kilpi lokakusojan sisällä. Jos jollakulla on kilpi takalokasuojan ulkopuolella, suunta on kohti Otavaa. Poikaoletettujen mopot ovat 100 % todennäköisyydellä asetusten vastaisessa kunnossa.
 
Kotimaista "Swattailua" ? !

Onkohan idiootti kuvitellut et Suomessa poliisit toimii kuten jenkeissä ? Vissii liikaa katsonut youtubesta pätkiä jenkkien swattailuista.


Toi rangaistus on kyll vittu täysin naurettava. Vähintää ehdollista pari vuotta ja sit lasku perään poliiseista jne.
 
Minustakin sakkotulojen maksimointi on selvä asia. Uusien poliisien palkkaamiseen lienee vaikea, ellei jopa mahdoton saada lisämäärärahoja, mutta peltipoliiseiden rahoitus on herkemmässä. Peltipoliisi on kertakustannus ja sen jälkeen maksaa itsensä nopeasti. Ainakin jos käytetään mittarina yrityselämästä tuttuja takaisinmaksuaikoja. Peltipoliisi tekee työtänsä 24/7 ja tuotto/kustannus -suhde lienee erinomainen. Maksimoiminen perustuu siihen että kaikki tekevät virheitä liikenteessä ja ylinopeus-virheet halutaan rahastaa, koska suurin osa ylinopeus-rikkeiden rahastamisista voidaan tehdä automaattisesti ja pienin kustannuksin. Tuottopotentiaali hakee vertaistaan.

OT/ Itsekin sain 170 euromarkan muikkarin toissa kesänä ajettuani kiireettömästi 5 h. Poikkesin ajoltani syömässä ja ajoin syönnin jälkeen puolituntisen selvää alinopeutta muun liikenteen muassa, kunnes tarkkaavaisuuteni herpaantui. Autossani oli nopeusrajoituksen näyttö ja navissa peltipoliisihälytykset päällä. Risteys lähestyi ja nopeusrajoitus aleni. Pudotin nopeuteni 95:stä 80:een. Taustapeilistäni näin kun takanani tullut jäi loitommaksi. RÄPS! En ollut huomannut että rajoitus oli pudonnut kuuteenkymppiin, vaikka olisi ollut mahdollisuus nähdä rajoituksen muuttuminen mittaristosta ja vaikka oli navin peltipoliisivaroitus päällä. Tyhjä risteys ja 170 e tuntuu kovalta sanktiolta. Varsinkin kun oikeudessa on toisaalla arvioitu ettei 20 km/h ylinopeus risteysalueella ole mitenkään erityisen vaarallista. Vaaran aste on oikeudessa todettu niin lieväksi, ettei tarvi sakottaa. Minut sakotettiin huolimattomuusvirheestäni. 170 e sakko suhteessa tekoon ja olosuhteisiin oli mielestäni ankara.

Poliisi määrittelee omaehtoisesti kuinka ei halua puuttuua poliisin kannalta vähäarvoisiin rötöksiin, mutta ylinopeuksien suhteen satasen sakko ei ole mikään vähäpätöinen jahdattava. Resursseja löytyy 24/7 ja kyllä voidaan tehdä miljoonasatsauksia peltipoliiseihin. Ettei kukaan aja tyhjällä valtatiellä seitsemän tuntikilometriä yli voimassa olevan rajoituksen. Poliisi puuttuu myös kaupasta ilmoitettaviin näpistyksiin, mutta yksityishenkilön ilmoittama tonnin maastopyörävarkaus tai auton tuhonta ei saa seriffiä liikkeelle.
Hyvin sanottu siellä.

Jatkanpa sen verran, että IL-lehdessä on luetteloa peltipoliisien tehokkuudesta. Silmämääräisesti näyttäisi olevan satakunta kameraa, joiden tuotos on luokkaa 1 kpl sakkoja per kuukausi, tai vähemmän. Kun huomioidaan että jokainen tielläliikkuja tekee virheitä liikennekäyttäytymisessään, onko näiden sadan kameran paikka ja tarve ihan oikeasti perusteltua? Poliisi kait näitä "ehdottaa" ja joko hankkii tai hankituttaa. Muodollisena perusteena liikenneturvallisuus. Yhden vuosisakon kameroitakin on useampia. Poliisi puhuu yhtä ja tekee toista.

Peltipoliisien tehokkuusvertailu
 
Back
Top