Taustaa: kalastamassa ollut kaveri kertoi toissapäivänä että mun käytössä olevan, isäni omistaman soutuveneen viereen oli ilmaantunut sosialisoitu pelastusvene, ja eilen otin asiakseni käydä tarkastamassa, että oliko tälle soutuveneelle tehty pelastusveneen maihin siirron yhteydessä ilkivaltaa.
Poliisitoimintaan: Olin siis liittymässä rampista isolle tielle, kun näin keskikaiteiden välissä tutkaa pitävän poliisiajoneuvon.
Tämän nähtyäni vaistomaisesti tiputin nopeutta hieman, ettei vahingossakaan lipsahda ylinopeuden puolelle, mutta tämä se vasta herättikin virkavallan mielenkiinnon, joten hetken ajeltuani ja seuraavasta rampista käännyttyäni, sekä liikennevaloihin pysähtyessäni huomasin tämän konstaapelien ajoneuvon pysähtyvän viereeni, ja kuljettajan katsellessa minua hyvin epäluuloisesti.
Vihreä nuolivalokin syttyi tälle virkavallan tukkimalle kaistalle, mutta edelleen he mittailivat minua ja vanhaa farmariautoani, kunnes lähtivät liikkeelle; taakse päin, ja sitten eteenpäin, nuolivalon osoittamaan suuntaan. Tässä vaiheessa minulle syttyi vihreä nuolivalo, ja jatkoin kohti määränpäätäni, kunnes kolmea liikennevaloa myöhemmin tämä sama tutkaa pitänyt ja liikennevaloissa sekoillut parivaljakko ilmestyi taas taustapeiliini, ja 150m myöhemmin he laittoivat ensin hälytys- ja sitten pysäytysvalot.
Nuoremman konstaapelin tarkastettua ajokorttini ja puhallutettuaan minut tulikin sitten se odottamaton ässä sinisestä, miekalla koristellusta hihasta: huumepikatesti. Ensimmäistä kertaa elämässäni poliisi teki mulle tikkutestin, jonka tulos oli tietysti negatiivinen, kuten puhalluskokeen tuloskin.
Nuoremman konstan ilmoitettua tästä tuloksesta, hän vielä erikseen kysyi minulta, että käytänkö huumeita. Vastasin kieltävästi, ja kysäisin samalla häneltä, että kuinka tuollaisen varastetun pelastusveneen ja käytössäni olevan soutuveneen mahdollisesti kokeman vandalismin kanssa tulee toimia.
Ensimmäiseen hän ei osannut vastata, ja jälkimmäiseen tuli se perinteinen: Soita häkeen. Toivotin sitten hälle mukavaa kesän jatkoa ja jatkoin matkaani tarkistamaan nämä mainitut veneet, jotka olivat kumpikin onneksi kunnossa. Pelastusveneestä soitin eteenpäin taholle, joka toivottavasti on järjestänyt sen pois, ettei itse tarvitse alkaa setvimään, että mille uimarannalle se kuuluu, ja alkaa soutamaan sitä perille.