Olen kuullut sairauskohtauksista. Ja itsemurhista. Ja monesta muusta asiasta.
Oletko sinä kuullut vuonna 2000 silloisen Eduskunnan apulaisoikeusasiamies Raution laajasta valvontaraportista putkakuolemista. Raporttiin antoivat lausuntonsa mm. PolHa, Valtakunnansyyttäjänvirasto, PolAmk ja STM. Oikeusasiamies teki silloisessa raportissaan joukon kriittisiä huomioita mm. kirjaamisesta, pidätettyjen valvonnasta, menehtyneiden kuolemansyyntutkinnasta ja terveyspalveluiden saamisesta.
Vuonna 2016 eli noin 15 vuotta myöhemmin, nykyinen Eduskunnan Oikeusasiamies Jääskeläinen otti saman asian omasta aloitteestaan valvonnan kohteeksi. Lausunnot pyydettiin samoilta tahoilta kuin edelliselläkin kerralla. Raportti valmistui 2019. Tiedätkö mitä hän havaitsi?
Tässä virkamiesten ja valvonnan luvatussa maassa yksikään viranomainen ei tiennyt vuonna 2000 eikä tiedä edelleenkään kuinka monta ihmistä suomessa kuolee viranomaisten hallussa ollessaan. Ei poliisi, ei vankeinhoito, ei syyttäjä, ei kukaan.
Kuolemansyyntutkinta ei itse asiassa ole kenenkään vastuulla. Siitä on kyllä ohje, mutta itse asiassa sitä ohjetta ei aina noudateta ja joskus noudatetaan osittain ja joskus jotenkin muuten. Lähes 20v aikana ei ole saatu aikaan edes yhteistä lomaketta jolla ilmoitettaisiin vastuullisille viranomaisille saati että joku tietäisi kuka se viranomainen olisi.
Ja entä itse tapaukset? Onko niiden vähentämiseksi tehty paljonkin kuten 2003 ja monta kertaa välissä on vaadittu? Jo vuonna 2000 Ruotsissa putkavahtien oli käytävä tarkistamassa pidätetyn kunto 15 minuutin välein ja kirjattava käynti. Norjassa tarkistus tehtiin 30 minuutin välein. Miten meidän suomessamme? Vuonna 2021 ei ole edelleenkään minkäänlaista yhtenäistä käytäntöä, mutta raportin mukaan "yleisin" käytäntö on 2 tunnin välein. Joskin putkavahdilla voi olla muitakin tehtäviä eikä hän aina ole edes paikalla koska osa tehtävistä on talon ulkopuolella!
20 vuotta mennyt eikä koko virkakuntamme ole saanut aikaan yhtään mitään asian tiimoilta. Kaiken huippuna vuonna 2019 kun oikeusasiamies pyysi lausuntoja asiasta, monet lausunnot olivat kopioita vuoden 2000 valvontaraportista.
Minulle on kenenkään turha tulla selittämään "sairaskohtauksista" tai "itsemurhista". Kyseessä on jokaisen toiminnassa mukana olevan viranomaisen täydellisestä piittaamattomudesta asiaa kohtaan. Ei mistään muusta.
Lukekaa, nauttikaa ja rukoilkaa, että ette koskaan joudu elämässänne heikoille.