Poliisitoiminta

5FE6C85C-16A4-4D3D-9696-5E405D2C4880.jpeg

Poliisin ennaltaestävän toiminnan ryhmä ottaa auton käyttöönsä Päijät-Hämeen alueella ensi viikon alkuun mennessä.


Poliisin uusi sähköauto kulkee 160 km/h – auton akku tyhjenee nopeasti hälytysajossa​

”Mukava ajettava, liikkeellelähdössä sulavampi”, kuvailee vastaava kuljettaja.

STT-Marja Juonala 30.6.2021 18:08, muokattu 30.6.2021 18:18
PoliisiPoliisi saa käyttöönsä ensimmäisen täysin sähköisen, poliisiteipeissä olevan partioauton. Auto luovutettiin keskiviikkona Lahdessa Hämeen poliisilaitokselle. Valinnalla poliisi haluaa myös tukea Lahden Euroopan ympäristöpääkaupunki 2021 -teemaa. Kyseessä on pilottihanke, jossa haetaan kokemuksia ajoneuvon soveltuvuudesta poliisin valvonta- ja hälytystehtäviin.

–  Yhdellä latauksella pääsee noin 300 km, jos ajaa niin sanotusti tavallisesti, mutta poliisiajohan ei välttämättä ole sellaista. Kiireisellä hälytystehtävällä joutuu ajamaan kovempaa ja se laskee toimintasädettä, sanoo vanhempi konstaapeli Joonas Salo Hämeen poliisista STT:lle.

Auto on Mercedes Benz eVito ja sen rakenne on pitkälti sarjatuotanto-Viton mukainen. Pilottiauto on kuitenkin vaatinut muutoksia muun muassa lattiaan, seiniin ja istuimiin yhteistyössä maahantuojan kanssa.

Auto ei Salon mukaan varusteiltaan juuri poikkea poliisin polttomoottorikäyttöisistä partioautoista.

–  Autossa on tutkat ja radiot, poliisin kenttäjohtojärjestelmä, tietokoneet, tulostin ja asiakaan kuljetustila, Salo luettelee.

Poliisin ennaltaestävän toiminnan ryhmä ottaa auton käyttöönsä Päijät-Hämeen alueella ensi viikon alkuun mennessä.

–  Valvontaa, yleistä järjestystä ja turvallisuutta, nuorisovalvontaa, pr-tilaisuuksia ja hälytystehtäviä, Salo kuvailee auton käyttöä.

Auton huippunopeus on Salon mukaan samaa luokkaa kuin muilla poliisiautoilla. Maksiminopeudeksi valmistaja on luvannut 160 km/h.

–  Ei ole vielä testattu, on vain siirretty auto varustelijalta poliisiasemalle, Salo nauraa.

Sen hän osaa jo kertoa, että auto on liikkeellelähdössä perinteistä sulavampi ja mukava ajettava.

Poliisilla on käytössään kaikkiaan noin 1500 autoa, joista hieman yli 170 käyttää käyttövoimanaan muuta kuin bensiiniä tai dieseliä. Poliisi on vuosina 2020 ja 2021 hankkinut yhä enemmän sekä hybridiautoja että täyssähköautoja esimerkiksi yleiskäyttöisiksi siviiliajoneuvoiksi.

 
Siellä on ilmeisesti naisiin päin kallellaan olevat ilmiantaneet esimiehensä.
 
Nopeimmillaan 6 tunnin latausaika ei kuulosta kovinkaan hyvältä poliisiautoille jotka ovat parhaimmillaan/pahimmillaan 24/7 ajossa. No paperityöt tulevat ainakin tehdyiksi, kun poliisit tekevät vuoron aluksi 6 tuntia paperihommia kun joutuvat odottelemaan edellisen vuoron tyhjäksi ajaman sähkömaijan latautumista.
 

Katso liite: 51263

Poliisin ennaltaestävän toiminnan ryhmä ottaa auton käyttöönsä Päijät-Hämeen alueella ensi viikon alkuun mennessä.


Poliisin uusi sähköauto kulkee 160 km/h – auton akku tyhjenee nopeasti hälytysajossa​

”Mukava ajettava, liikkeellelähdössä sulavampi”, kuvailee vastaava kuljettaja.



Kyllä riittää resurssit näihin erikoisiin autohankintoihin. Täysin järjetön hankinta poliisin tehtäviä ajatellen. Kallis ja mitään tekemätön auto.
 
Kyllä mä uskon, että ne tietävät aika tarkkaankin tyypillisen työvuoro tai vuorokauden ajosuoritteen ja autojen käyttöasteen. Ongelmia tulee siinä, että kaikki päivät eivät ole tyypillisiä eikä sitä voi etukäteen tietää.

Lisäksi tuollainen neljännesvuorokauden kestoinen latausaika vaikeuttaa arjen logistiikkaa aika paljon. Työvuorolistat on laadittu siten että sähköauto on yön yli latauksessa, mutta sitten joku partioon merkattu auto onkin yhtäkkiä rikki ja pitää ottaa vapaana oleva sähköauto ajoon...
 
Rikolliset nauraa partaansa kun suomen poliisi ampuu ihan vapaaehtoisesti omaan jalkaan. Tämän on pakko olla joku hyvesignalointi/moraaliposeeraus, ei voi olla niin että toimintaa aletaan vaikeuttamaan. Huoltovarmuuden osalta myös täysin väärä valinta.
Minkäs puolueen edustaja meillä onkaan sisäministerinä...?
 
Paha sanoa mutta näyttäisi nosturin kuormaliinoilta näin kaukaa. Tuohonhan näitä soroksen etc rahoittamia globo-kommunismin lapsia lietsotaan, poliisi ja poliittisen johdon suosiollisella tuella.
 
Kuinkakohan paljon tuo auto tulee olemaan sivussa erilaisten huoltojen vuoksi? Meinaan siihen ei paljon tehdä mitään ilman sähkärin papereita. Tällaiset tyypit taas mielellään menevät yksityiselle puolelle, jossa niille maksetaan ihan kunnon liksaa, koska kysyntä on jo kovaa ja on vain kasvamaan päin. Näiden autojen huoltosykli ei ole ihan vuosihuollon luokkaa, ellei sitä pidetä kuin kukkaa kämmenellä ja unohdeta tehtävät, jotka vaikuttaisi siihen ikävästi.
 
Mitenkähän se tuollaisessa sähkö biilissä akku kestää jos pitää ilmastointia pyörittää asiakkaiden takia? ja saakohan oviakaan auki jos akkut tyhjenee...
 
Ei vaan, uskon kyllä että sähköautot ovat ihan soivia pelejä sellaisessa käytössä missä lyhyt range ja hidas lataus eivät ole ongelma. Autot ovat huoltovapaampia kuin polttomoottoriautot, kuluvia osia on vähemmän, käyttö on halvempaa jne. Ei vaan sovellu kaikille käyttäjille ja kaikkiin olosuhteisiin.
 
Taitaa poliisi hallita itsekriminointisuojan käyttämisen paremmin kuin me tolliaiset. Pitäisi vissiin ottaa vaan oppia.....ei tiedä mitään, ei ole nähnyt mitään, ei kuullut mitään eikä oikeastaan ymmärräkään mitään.....sillä keinoin kai sitten rosiksessakin pärjää.

Eiköhän nuo ole oppineet ylemmiltään...
 
Taitaa poliisi hallita itsekriminointisuojan käyttämisen paremmin kuin me tolliaiset. Pitäisi vissiin ottaa vaan oppia.....ei tiedä mitään, ei ole nähnyt mitään, ei kuullut mitään eikä oikeastaan ymmärräkään mitään.....sillä keinoin kai sitten rosiksessakin pärjää.
Niin, vaikka seinäkiiston tekeminen ihan selvissäkin jutuissa ei ehkä ole kovin tyylikästä tai oman uskottavuuden kannalta edes järkevää, se on kuitenkin kaikkien oikeus. Jopa poliisimiehen.
 
Maallikkona ihmettelen, että mitäs sitten kun perkelöityy, vrt Porvoon poliisiampuminen. Pitäis saada kalustoa liikkeelle ravakasti, mutta ajomatkaa jäljellä 55 kilometria.

Laittaisivat vaikka kaikki postin autot ensin sähkölle, kukaan ei huomaisi mitään vaikka puolet ryytyisi kesken päivän.
 
Kyllä mä uskon, että ne tietävät aika tarkkaankin tyypillisen työvuoro tai vuorokauden ajosuoritteen ja autojen käyttöasteen. Ongelmia tulee siinä, että kaikki päivät eivät ole tyypillisiä eikä sitä voi etukäteen tietää.

Lisäksi tuollainen neljännesvuorokauden kestoinen latausaika vaikeuttaa arjen logistiikkaa aika paljon. Työvuorolistat on laadittu siten että sähköauto on yön yli latauksessa, mutta sitten joku partioon merkattu auto onkin yhtäkkiä rikki ja pitää ottaa vapaana oleva sähköauto ajoon...
Keskituloiset kansalaiset eivät koe mielekkääksi sähköauton hinta/ominaisuus -suhdetta, mutta valtion virastossa halutaan ratsastaa aallonharjalla, maksoi mitä maksoi. Tässä panostuksessa nähdään että konstaapelit ovat omineet prioriteeteissa korkealle paskaringin ajamisen aka näkyilyn PK-seudun ytimissä. Poliisin toiminnan omaehtoinen uudelleen linjaaminen ei juuri poikkea VTV:stä. Kauas on tultu vaikkapa 70-80 luvuilta, kun havainnoi poliisin toimintaa kentällä. Karpo teki jo 20 vuotta takaperin ohjelman Helsingissä vaikuttavista pimeistä takseista, joihin poliisilla ei ollut mitään haluja puuttua. Löytyy youtubesta. Taksivalvontaa ei juuri ole ja mahdollisesta valvontaiskusta ilmoitetaan medioissa 3 kk etukäteen. Poliisi on itsenäinen ja riippumaton valtion virastotoimi, joka määrittelee oman toimintansa paljolti työn mielekyyden ja helppouden kautta. Poliisi voisi pikakurssittaa dummyjä näkyilyajoon, ajamaan paskarinkiä sähköautolla paraatiuniformut päällä, ilman oikeutta jalkautua työtehtävien vuoksi. Säästyisi käytännön konstaapelien työaikaa tärkeämpiin tehtäviin, niiden jotka vielä operoivat kentällä. Haettiinkohan sähköautolla säästöjä?
 
Maallikkona ihmettelen, että mitäs sitten kun perkelöityy, vrt Porvoon poliisiampuminen. Pitäis saada kalustoa liikkeelle ravakasti, mutta ajomatkaa jäljellä 55 kilometria.
Anna nyt poliisille pikkuisen enemmän krediittiä. En usko että he ovat noin tyhmiä etteikö heillä samat ajatukset. Eikä sähköautoja tule jokaiseen tehtävään. Kuten YJT sanoi; sinne minne ne sopivat.
 
Back
Top