Poliisitoiminta

Tarkoitin rommarilla romuliikettä, en kulmahousuja. Asiasta samaa mieltä, 99 % pilaa sen 1 % maineen. Paljonkohan lienee rositojen ja allaneiden keskimääräinen ansiotulovero vuodessa?
No lapsilisien(veroton?) Ja sairaseläkkeiden veroprosentit...
Kohtuullosen pitkän elämäni aikana, Suomessa ja Ruotsissa eläneenä, muistan ainoastaan yhden ainoan kulmahousun, joka oli oikeassa rehellisessä työelämässä. Toimi kaupungin kenttävahtina, kerrottiin olevan maailman laiskin olento.
Ennenaikaisen sairaseläkkeen syy, ei takuulla ollut kulumat.
Jokaikinen muu, joka elämäni aikana on kohdalle sattunut, on työllistänyt yhteiskuntaa joko, sosiaaliviranomaisia, VAHO:a, poliisiviranomaisia, oikeusistuimia, sairaaloita tai hautausurakoitsijoita....
Tai kaikkia noista.
 
No lapsilisien(veroton?) Ja sairaseläkkeiden veroprosentit...
Kohtuullosen pitkän elämäni aikana, Suomessa ja Ruotsissa eläneenä, muistan ainoastaan yhden ainoan kulmahousun, joka oli oikeassa rehellisessä työelämässä. Toimi kaupungin kenttävahtina, kerrottiin olevan maailman laiskin olento.
Ennenaikaisen sairaseläkkeen syy, ei takuulla ollut kulumat.
Jokaikinen muu, joka elämäni aikana on kohdalle sattunut, on työllistänyt yhteiskuntaa joko, sosiaaliviranomaisia, VAHO:a, poliisiviranomaisia, oikeusistuimia, sairaaloita tai hautausurakoitsijoita....
Tai kaikkia noista.
Baltzar vain vahvistaa lajityyppinsä käyttäytymismallin. Vanhuuden höperö Lipponen on luetellut Baltzarin aikaansaannoksia ja puhuu suuta suuremmalla kuinka Baltzar kiistattomasti on sitä ja tätä. Kiistattomuus on Lipposen vanhuuden höperöintiä. Lipposta ei vähääkään vaivaa vaikka hänen kokema korkeakulttuuri perustuisi rikoksiin. Muut Baltzarin tukijat ovat myöntäneet olleensa laumasieluja, jotka ovat halunneet paistatella medioissa esillepäässeen vanavedessä toivoen että suosio tarttuisi. Kanervan Ilkkakin paljasti väkevän yksinkertaisuuteensa, Jaako Liisaa Saarta en ole koskaan epäillytkään yksinkertaista älykkäämmäksi. Mokomatkin korkeakulttuurin muka-tuntijat.
 
Melko hiljaa mielestäni Taponen ollut viimeaikoina, olisiko käsky käynyt ylempää?
En panisi pahakseni, vaikka vaikenisi julkisuudessa lopun elämäänsä. HS:n rikos/oikeus/.../-toimittaja nostattaa Taposta artikkelissaan "Ylikomisario Jari Taponen on erilainen poliisi, jonka työtä osa kollegoista vierastaa – Twitterissä Taponen ilmoitti olevansa Pyllytär". Kirjoitin kaunopuheisen palautteen asenteellisesta artikkelista tietäen, ettei HS yhden totuuden mediana juuri siedä kritiikkiä. En yllättänyt ettei hyvin perusteltua palautetta julkaistu. Palautteista on julkaistu vain hömppä-osastoa. En jatka HS:n tilausta tälläkään kerralla maksuttoman koekäyttökuukauden loputtua.
 


Keskittyy selvästi olennaiseen, ei poliisi kaikkeen ehdi puuttua joten pakkohan se on priorisoida.

Eikö tolle hyypiölle keksitä mitään sellaista tekemistä jossa siitä olisi hyötyä?

Esim. roskakuskit ja siivoojat tekevät arvokasta ja hyödyllistä työtä joka palvelee yhteiskunnan toimimista hyödyllisellä tavalla.

Taponen voisi olla erinomainen kaatopaikkavahti.
 
Poliisien toimintaa ollaan leikkaamassa. Mielenkiintoinen päätös kun miettii mihin suuntaan asiat ovat Suomessakin menossa.

Hyvä. Vielä kun siirretään prioriteetit rasismirikosten selvittämiseen, aselupien perumiseen ja ylinopeusvalvontaan niin saadaan taloudellisesti taattua yleinen turvallisuus.

:EDIT: Eipä tuo nyt suhteellisesti kovin suuri menetys ole 35 miljoonaa.

hlowUZl.png
 
Viimeksi muokattu:
Ongelma on, että poliisin resurssit pikemminkin tulisi noin suunnilleen tuplata. Täällä härmälässä on todella vähän poliiseja suhteessa muihin maihin. Jopa samankaltaiset turvalliset maat Norja ja Ruotsi ovat todella paljon Suomea edempänä poliisien määrässä. Täällä ei enää tutkita perusmuotoisia varkauksia tai petoksia juuri ollenkaan - ainoastaan puututaan röyhkeimpiin tapauksiin. Pikku hiljaa rima on noussut ja tutkinta on keskitetty yhä suppeampaan osaan rikoksista. Mahtaakohan enää kovin kauan väkivaltarikostenkaan selvittely onnistua? Järjestyksenvalvonnan Poliisi on jo aikoja sitten hylännyt ja liikennevalvontakin on lähinnä satunnaisia sakkoansoja sekä kansalaisten ilmoituksiin perustuvia vaikutuksen alaisena ajavien pidätyksiä (pl. poliisin liian vanhat tutut).
 
Ongelma on, että poliisin resurssit pikemminkin tulisi noin suunnilleen tuplata. Täällä härmälässä on todella vähän poliiseja suhteessa muihin maihin. Jopa samankaltaiset turvalliset maat Norja ja Ruotsi ovat todella paljon Suomea edempänä poliisien määrässä.
Tuolta kun katsoo tilastoa, Suomi on sijalla 145 maan listalla sijalla 130. Ensin klikkaa Rate-sarakkeen otsikkoa niin sorttaa sen sarakkeen arvojen mukaan. Suurin osa EU-maista on aivan eri lukemissa.
 
Poliisien toimintaa ollaan leikkaamassa. Mielenkiintoinen päätös kun miettii mihin suuntaan asiat ovat Suomessakin menossa.

Suomessa on perinteenä, että poliisi joutuu jännittämään syksyn lisäbudjettia, että riittävätkö rahat vuoden loppuun asti. Voi olla vaikeaa suunnitella pitkäjänteisesti toimintaa; vähän samaan tapaan kuin jos olisi koko ajan pätkätöissä. Pätkätöiden ketjuttaminen on tosin kielletty...
 
Poliisien toimintaa ollaan leikkaamassa. Mielenkiintoinen päätös kun miettii mihin suuntaan asiat ovat Suomessakin menossa.
Onneksi nykyhallituksen elinaika lyhenee päivä päivältä ja kaikki sen aikaan saamat haitalliset päätökset saadaan käännettyä toiseen suuntaan seuraavien vaalien jälkeen.
Luotan siihen että kansalaiset äänestävät oikeistopainotteisesti ja Suomen tulevassa linjassa korostuu Suomessa elämisen turvallisuus ja suomalainen hyvinvointi.

Kaikki rikollisuuden kynnystä nykyään madaltavat seikat tulee muuttaa ja kynnystä korottaa. Rikoksentekijöiden potentiaalia tulee vähentää siellä missä se on mahdollista, esim karsimalla ulkomailta tulevaa rikollista ainesta tai valvomattomien siirtolaisten rikosesiintymää. Kun rikoksentekijöiden potentiaalia vähennetään, riittää poliisin resurssit paremmin hoitamaan työmäärä joka on edessä ja joka turvallisuus kansalaisille on luvattu. Poliisin resurssit tulee palauttaa vähennyksiä edeltävälle tasolle.

Jos noin ei toimita, siirtyy kansalaistenkin turvallisuustoiminta niin trendikkääseen "itsepalvelu-moodiin" ja kansalaisen tulee varustautua itse.
Turvallisuuteen muodostuva aukko aina täytetään toimijalla tai toisella. Onhan tästä puhuttu ennenkin.

Mpnet jäsenistöllä aktiivisina reserviläisinä on kyky selviytyä paremmin ja edes käydä maan sisäistä "sotaa" oman lähipiirin turvallisuuden puolesta.
Mutta valtaosalla suomalaisia ei ole samoja valmiuksia, koska heille on uskoteltu, että poliisi varmistaa heidön turvallisuuden ja on paikalla heidän hädän hetkellä. Kun mietitään mihin Suomi on menossa, niin tässäpä pohdinnan keskiö.

.
 
Tuolta kun katsoo tilastoa, Suomi on sijalla 145 maan listalla sijalla 130. Ensin klikkaa Rate-sarakkeen otsikkoa niin sorttaa sen sarakkeen arvojen mukaan. Suurin osa EU-maista on aivan eri lukemissa.
Sen verta mutuilen, että näissä luvuissa on muiden maiden osalta mukana myös passipoliiseja / erilaisia järkkäreihin verrattavia poliiseja. Tästä toisaalta päästään taas toiseen huomioon: Suomessa poliisiksi hyväksytään ainoastaan AMK-poliiseja. Hyvin koulutettu poliisi on toki hyvä asia, mutta uskaltaisin väittää, ettei tällä tavoin saada riittävästi poliisiviranomaisia oikeisiin paikkoihin. Pääongelmia on kaksi: ei saada riittävästi riman ylittäviä ihmisiä ja toisaalta yhteiskunnalla ei ole varaa maksaa AMK-tason palkkoja näille. Näin ollen Suomeenkin pitäisi saada alemman tason poliisiviranomaisia sekä erikoistuneita poliisiviranomaisia. Jälkimmäinen onnistuisi parhaiten uudistamalla koulutus urakehitystä tukevaksi. Passipoliisiksi pääsee "lyhyellä" koulutuksella ja lisäkoulutuksella pystyy etenemään uralla "erikoistuneeksi" poliisiksi. Esimerkiksi miksi opettaa ummet ja lammet rikostutkinnasta, jos henkilö ei koskaan tule tekemään rikostutkintaa? Tai miksi vaatia ominaisuuksia 120 kg örveltäjän taltuttamiseksi, jos on rikostutkija? Tällä tavoin olisi mahdollista lisätä hakijamääriä ja asettaa palkkaus yhteiskunnan kannalta kestävämmälle tasolle. Samalla päästäisiin ongelmasta, joka johtaa siviilityöntekijöiden palkkaamiseen tilanteissa, joissa amkin kautta ei vain saada sopivaa ainesta riittävästi.

Aloin kyykkelöidä tietoja ja törmäsin tällaiseen mielenkiintoiseen teokseen aiheesta: http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/160835/102009.pdf
Poliisi 2020 - Poliisin pitkän aikavälin henkilöstötarpeiden suunnitelma (Sisäministeriön julkaisuja 10/2009)
 
Back
Top