Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Juu mutta ei tämä uusi laki ole niin vallankumouksellinen kuin jotkut täällä tuntuu olettavan. Minua ette saa vakuuttuneeksi.
laki pitää sisällään käännetyn todistustaakan
Tämä ei ole kansalaisen näkökulmasta koskaan mikään hirmu fantsu kuvio.
Tuppaa olemaan aika yleinen diktatuureissa...Tämä ei ole kansalaisen näkökulmasta koskaan mikään hirmu fantsu kuvio.
Missäs tällainen on katsottavissa ?Saattaa olla jo keskustelua mutta onko Karhuryhmä sarjaa katsottu?
.......
Dplay. 2 viikkoa saa ilmaiseksi katsoa. Erittäin vahva suositus.Missäs tällainen on katsottavissa ?
Eikö ollut niin, että sinä kuljet pyörällä, tai julkisilla, eli ei myöskään hetkauta vaikka olisikin aihetta hysteriaan?Toistan kantani, älkää nyt vaipuko hysteriaan. Aikuiset miehet näkee peikkoja joka nurkan takaa...
Oletko kuullut automaattisesta valvonnasta?
Et ole ehkä tullut huomanneeksi, että kaikiin näihin uusiin lakeihin rakennetaan sisään automaattisen valvonnan hyödyntäminen. Niin tämänkin lain sisään.
Et ole ehkä myöskään huomannut, että laki pitää sisällään käännetyn todistustaakan. Eli riittää että sinulle lähetetään maksuvaatimus. Sinun on todistettava että mitään ei tapahtunut. Tästä syystä haluttiin myös sakot pois ja tilalle tuli hallinnollinen maksu. Jonka määrääminen ei siis vie yhtään poliisin resursseja.
Katso lain pykälät 160 ja 161. Siellä selkeästi sanotaan, että ajoneuvokohtaisen (ei henkilökohtaisen btw) liikennevirhemaksun saa turhasta ajamisesta. 176§ toteaa, että todistustaakka tapahtuneesta on kuskilla. Ei poliisilla, ei viranomaisella.
Eli käytännössä. Autosi näkyy tarpeeksi monta kertaa kameralukijassa = turha ajo = liikennevirhemaksu. Jos olet eri mieltä, ei muuta kuin todistat että ajamisesi oli turhaa.
Tämän selvemmäksi asia ei muutu. Ja kun GPS-valvonta jossain vaiheessa tulee, homma muuttuu vielä helpommaksi.
Koko prosessi on lähes täysautomatisoitu. Ei tarvita kuin PolHan tai Interminin periaatepäätös ja homma on sillä selvä. Tämä asia ei liity mitenkään poliisin resursseihin eikä siihen, mitä @YJT tai muut kentällä olevat ajattelevat lain tarkoittavan. He eivät sitä päätöstä tee.
Kyseessä ei ole hysteria. Vaan se, että tietää miten systeemi toimii ja lukee miten homma toteutetaan. Joka siis lukee suoraan laissa ja johon nyt PolHakeisari on ottanut ensimmäisen julkisen kannan.
Tää on hyvä pointti, koska tästä ainakin minulla on ollut epäselvyyttä. Meneekö kuitenkaan noin yksiselitteisesti? Voisiko tästä aiheesta perustaa oman ketjunsakin (modet)?
Tuosta Traficomin tiivistelmästä selviää (kohta: Mikä on ajoneuvokohtainen liikennevirhemaksu?)
"Ajoneuvon rekisteriin merkitty omistaja, haltija tai tilapäinen käyttäjä on kuitenkin vastuusta vapaa, jos hän saattaa todennäköiseksi, ettei hän tehnyt liikennerikkomusta tai että liikennevirhemaksun määräämiselle ei ollut edellytyksiä. Käyttövastaava on vastuusta vapaa ilmoittamalla, kenen käytössä moottorikäyttöinen ajoneuvo oli liikennerikkomuksen tekohetkellä taikka ilmoittamalla, että ajoneuvo tai sen rekisterikilpi on anastettu."
Niin kuin sanoit, tietyn tyyppinen todistustaakka liikennevirhemaksuissa on auton omistajalla/haltijalla/tilapäisellä käyttäjällä....
Mutta:
"Ajoneuvokohtaisen liikennevirhemaksun määräämisen edellytyksenä on, että liikennerikkomuksen tekijä on valokuvattu tai vastaavalla teknisellä järjestelmällä tallennettu. Valokuvan tai muun tallenteen tulee olla sellainen, että liikennerikkomuksen tekijä voidaan tunnistaa. Teknisellä järjestelmällä tallennettu liikennerikkomuksen tekijän kuva liitetään erikseen ajoneuvokohtaista liikennevirhemaksua koskevaan liikennevirhemaksupäätökseen."
Eli minä käsitin alun alkaen, että pelkän rekisteritunnuksen perusteella aletaan lähettämään näitä hallinnollisia lappuja esim. rikesakkoylinopeus jutuissa ihmisille eikä enää valokuvaa auton kuljettajasta olisi vaadittu. Ja sitten auton omistaja ym. olisi juotunut todistamaan syyttömyytensä. Ja tälläinen käänteinen todistustaakka olisi ainakin omasta mielestäni ollut aika kyseenalaista ja suoraan sanoen aivan paskaa.
Tuon edellä olevan perusteella ymmärtäisin kuitenkin niin, että esim: ylinopeutta ajaneen auton kuljettaja pitää silti edelleen olla kuvattu ja tämän liikennerikkomuksen tekijä voidaan tunnistaa.
Ja lähde edellä oleviin lainauksiin:
Liikennerikkomukset ja liikennevirhemaksu | Traficom
Uudessa tieliikennelaissa otetaan vähäisiin rikkomuksiin käyttöön liikennevirhemaksu, joka korvaa rikesakon.www.traficom.fi
Typpi oli varmaankin aikamoisissa aineissa kun ei välittänyt tasereista, kaasuista tai fyysisestä voimasta...
Samaa mieltä kanssasi, paskaa kun yritetään romuttaa länsimaisen oikeusjärjestelmän yksi pertaavalaatua oleva kivijalka, syyttömyyden oletus.Selvennykseksi:
Hallituksen esityksessä riitti alun perin pelkkä rekisterinumero maksuvaatimuksen pohjaksi.
Perustuslakivaliokunta kuitenkin puuttui asiaan ja esitti 176§ poistamista tai ainakin lieventämistä. Lakivaliokunta sitten teki asiasta kompromissin ja jätti käännetyn todistustaakan paikalleen, mutta lisäsi siihen vaatimuksen että valtion on esitettävä kuva kuskista.
Tästä seuraa se, että valtio esittää kuvan ja haltijan on sen jälkeen osoitettava että ajaja ei ole hän ja kertoa kuka ajaja on. Itse asiassa todistaminen olisi muutenkin ollut tosiasiallisesti mahdotonta ilman kuvaa.
Eli. Todistustaakka pysyy käännettynä, mutta valtion on esitettävä kuva kuskista jota sitten voit käyttää todisteena. Se, mitä laki ei sano on se, mitä sitten tehdään jos kuskista ei saada kuvaa. Positiivista on kuitenkin se, että perustuslakivaliokunta oli hereillä ja esti pahimmat tuhot.
Merkityksellistä tässä on se, että puhdas GPS- valvonta hankaloitui hieman. Tämä on se lopullinen tavoite.
Jos asia kiinnnostaa, katsokaa miten samaa asiaa yritettiin ajaa poliisin henkilörekisterilain kautta läpi pari vuotta sitten. Silloinkin onneksi perustuslakivaliokunta oli hereillä ja esti yrityksen saada ajoneuvokohtainen seuranta läpi. Kuinka pienestä homma on monesti kiinni käy hyvin ilmi kun paperia lukee. parin sadan sivun tekstin ja perustelujen joukossa yksi ainoa sana ratkaisi sen, saiko poliisi automaattiseurannan läpi.
Sisäministeriö ajaa tätä voimallisesti. He saavat koko ajan pieniä voittoja joka laissa. Seuraava ponnistus käydään automaattisen päätöksenteon lakien kohdalla.
Eihän tuossa ole mitään epäselvää. Haluavat aseita pois kansalaisilta.