Poliisitoiminta

Ehdit ensin..samaa kysyisin?
Tässä on nyt ehditty jo melko kauan työskentelemään naissotilaiden kanssa, enkä kyllä hahmota mihin siinä viitattiin?
Tosin voi tietysti olla että poliisiksi hakeutuu eri tyyppisiä naisia kuin sotilaiksi, en tiedä..

Toki @YJT mainitsi että yksilön luonne ratkaisee.

Mutta on siinä poliisin ja PV:n hommassa kuitenkin eroa. Poliisissa istutaan tuntikausia päivässä (puhun siis vain "järjestyksen" osalta) partiokaverin kanssa pienessä kopissa yöt, päivät pääksytysten. Siinä pitää luonteiden osua kohdilleen että sellaista jaksaa kuukausia tai jopa vuosia. Ei ne kaikki miehetkään samaan partioautoon keskenään sovi.

Tiedän että nykyään virallisen mantran mukaan miehet ja naiset ovat samanlaisia. Ja asiat pitää olla tämän vision mukaisesti. Se nyt vain ei pidä paikkansa. Eivät henkisesti sen enempää kuin fyysisestikkään. Ja ne erot voivat aiheuttaa kaikenlaista pientä haittaa noin läheisessä työsuhteessa kuin polizeilla on.

Mutta varmasti, kuten jo sanottiinkin, yksilöiden ominaisuudet ratkaisevat löytyykö yhteinen sävel. Se vain on keskimäärin haastavampaa kun on kyseessä eri sukupuolet.
 
Toki @YJT mainitsi että yksilön luonne ratkaisee.

Mutta on siinä poliisin ja PV:n hommassa kuitenkin eroa. Poliisissa istutaan tuntikausia päivässä (puhun siis vain "järjestyksen" osalta) partiokaverin kanssa pienessä kopissa yöt, päivät pääksytysten. Siinä pitää luonteiden osua kohdilleen että sellaista jaksaa kuukausia tai jopa vuosia. Ei ne kaikki miehetkään samaan partioautoon keskenään sovi.

Tiedän että nykyään virallisen mantran mukaan miehet ja naiset ovat samanlaisia. Ja asiat pitää olla tämän vision mukaisesti. Se nyt vain ei pidä paikkansa. Eivät henkisesti sen enempää kuin fyysisestikkään. Ja ne erot voivat aiheuttaa kaikenlaista pientä haittaa noin läheisessä työsuhteessa kuin polizeilla on.

Mutta varmasti, kuten jo sanottiinkin, yksilöiden ominaisuudet ratkaisevat löytyykö yhteinen sävel. Se vain on keskimäärin haastavampaa kun on kyseessä eri sukupuolet.
Tarkkaan ottaen nyt taisi olla kyse nimimerkki YTJ:n maininnasta ruokahuoltoon liittyen..

Mitä sitten muuhun tulee niin käytännössä nykypäivän PV:ssa kouluttaja viettää parinsa kanssa (jos niin hyvä tilanne sattuu kohdalle että on se pari) vuodessa yli 100vrk tehden kaiken yhdessä ja pahimmillaan taivasalla/ laavussa (koulutushaarasta riippuen toki) nukkuen vierekkäin 5-14vrk kerrallaan käytännössä useamman kuukauden putkeen, siten että välissä on vain muutaman päivän pätkiä ettei koko vrk mene yhdessä.
En usko että jos yhdessäolotunnit lasketaan, niin lopulta kovin suurta eroa syntyy vuositasolla siihen mitä poliisi on parinsa kanssa yhdessä. KV-tehtävät (tehtävästä riippuen) ovat oma lukunsa nekin tiiviin yhdessäolon suhteen. No, tämä nyt on kuitenkin tässä sinänsä sivuseikka.
Omasta puolestani vahvistan sen että kyse on pääosin persoonasta, ei sukupuolesta..oli kyse sitten mistä työstä tahansa missä työaika ollaan tiiviisti yhdessä.
 
Nyt on kyllä pakko kysyä että mitä tämä tarkoittaa?
Herman30 tuossa alhaalla löysi juuri sen mitä tarkoitin.

Voisin kuvitella että käytäntö sanelee että partion molemmat jäsenet pitää syödä samaan aikaan samassa paikassa ja jos toiselle sopii yksi paikka ja toiselle ei ja päinvastoin niin ongelmaa voi olla.
Eikä tämä nyt välttämättä ole ongelma, mutta kokemukseni mukaan naisten kanssa on enemmän sovittelemista. Esim en muista että mies olisi koskaan sanonut, että "mä syön niin vähän että mun ei kannata mennä buffettiin", ja sitten menty jonnekin muualle.
 
YJT:ltä kyllä hyviä arkisia havaintoja partiokoostumuksista. Lisäksi omankin arvion mukaan häly-partioiden "substanssi-osaaminen" ym. on edelleen sukupuolijakautunutta.

Toinen sukupuoli ohjautuu hälytystoiminnan kovaan ytimeen, toinen usein myös ennaltaestävään toimintaan. Sitten tuo ensimmäinen sukupuoli kyllä osin saattaa tuhlata arvokkaita vähäisiä paukkuja vaikkapa mopoilijoiden kiusaamiseen maakunnissa.

Toisaalta totuuden nimissä: keskustelussa oli myös linkki SPJL edustajan lausuntoon, että ns. "suojavarustus" voi hyvinkin painaa 40kg?. Siinä on sitten raskaiden liivien ja kypärän lisäksi joku kilpi, pitkä ase, useampi kivääripatruunan lipas ja ja vaikkapa murtovälineitä selässä? Onko tällä hetkellä naisia, joilla työtehtävinä ko. varusteiden käyttö?
 
Suomalainen mies ehkä kunnioittaa naiskonstaapelia enemmän kuin mieskonstaapelia mutta nämä musulmaanit eivät takuulla. Ottaa kovasti kunnian päälle jos pidättävä konstaapeli on nainen joka rupeaa käsin koskemaan herra ylvääseen kamelikuskiin.
Juuri näin.
Minulle eräs naispoliisi määritteli asian siihen tyyliin, että se on häväistys muslimimiehelle, jos nainen käskyttää eli vaatii miestä tottelemaan. Ikuisesti miehinen kunnia menee siitä, jos tällainen nainen koskee eli vaikka nyt raudoittaa. Parvekkeelta pitää hypätä, jos raudoittaneella naispoliisilla on tatuointeja.
 
Kyllä lähtökohtaisesti kaikki kenttähenkilöstö käyttää tarpeen mukaan raskaita suojia, murtosettiä ym. Nykyään koulusta tulee suoraan porukkaa joilla on konepistoolilisenssi, ja osalle koulutetaan työpaikalla. Kivääriä ei taida Tsadissa olla yhdelläkään naisella vielä.

Edit: tämä vastauksena @urkki :lle.
 
Itse arvostan naisia kuten miehiä. He ovat persoonia, mutta silti VKJK aina kuulee kouluttajalta "Vääpeli, sit nätisti, sulla on nainen parina. Ai jaa rajottaako se rosmo tai vihu hommia kun se näkee että nainen on vastassa?" Ja runtua, ei se nainen prkle opi, jos sitä kohdellaan silkkihansikkain. Kyllä se naisenkin oc,tkp yms sattuu isoamiestä. Se pitää vaan opettaa naisille, että ne käyttää niitä vs hanhenkaula
 
Eikä tämä nyt välttämättä ole ongelma, mutta kokemukseni mukaan naisten kanssa on enemmän sovittelemista. Esim en muista että mies olisi koskaan sanonut, että "mä syön niin vähän että mun ei kannata mennä buffettiin", ja sitten menty jonnekin muualle.

Kuulostaa kyllä hyvin triviaalilta asialta.
 
Siis lounashan on päivän kohokohta. Ei ole ollenkaan triviaalia, syödäänkö hyvin vai ei.

Mutta kokonaisuutena nainen poliisina ei yleisesti ole iso ongelma, koska ne tilanteet joissa sukupuolesta on haittaa eivät ole niin yleisiä, tai haitta-aste ei ole kovin iso. Sen lisäksi on tilanteita joissa sukupuolesta on hyötyä. Kokonaisuus riippuu enemmän yksilöstä kuin sukupuolesta, ja se että tulee toimeen partiokaverin kanssa, on erittäin tärkeää. Minulla on ollut paljon naispuolisia partiokavereita, joista vain harvat ovat olleet huonoja työkavereita. Huonoja on ollut myös miehissä.
 
Eikä tämä nyt välttämättä ole ongelma, mutta kokemukseni mukaan naisten kanssa on enemmän sovittelemista. Esim en muista että mies olisi koskaan sanonut, että "mä syön niin vähän että mun ei kannata mennä buffettiin", ja sitten menty jonnekin muualle.

Ok, jotakin tällaista aavistelin - mutten kai halunnut uskoa aavistelevani oikein
Ilmeisesti sitten todella on niin että poliisiksi hakeutuu erilaisia naisia kuin sotilaiksi.
En ole havainnut vastaavaa oikeastaan koskaan sotilasporukassa.
No joo, ihan sinänsä pikkujuttuhan tämä on, vaikkakin sinänsä mielenkiintoinen detalji.
 
Herman30 tuossa alhaalla löysi juuri sen mitä tarkoitin.


Eikä tämä nyt välttämättä ole ongelma, mutta kokemukseni mukaan naisten kanssa on enemmän sovittelemista. Esim en muista että mies olisi koskaan sanonut, että "mä syön niin vähän että mun ei kannata mennä buffettiin", ja sitten menty jonnekin muualle.
Vastaavia kokemuksia ambulanssista. Ei mikään maailman loppu, mutta joskus harmittanut.
 
On niitä miehiäkin joille ei mikä tahansa ruokapaikka kelpaa, ruoka-ajasta puhumattakaan.

Pitää olla sitä ja tätä, ja puritaanisimmat suostuvat ruokailemaan vain omia eväitä ikea-rasiasta. Värkit on kuin narkkarilla vaakoja myöten ja kyytipojaksi jotain omia jauhesekoituksia. Karmea valitus, jos työtehtävät estää kellontarkan tankkaamisen.

Jotenkin olen luullut tämän suuntauksen miehiä olevan poliisissa enemmänkin.
 
On toki, mutta ongelma (tai "ongelma") on yleisempi naisten kanssa.

On myös tyyppejä joilla on vain vähän kiinnostusta kokeilla uusia ruokapaikkoja tai esim etnisiä ruokia. Ja on miehissäkin nk huonoja partiokavereita. Ei tämä ole mitään "huonokin mies on parempi kuin hyvä nainen" -juttu.
 
  • Tykkää
Reactions: KIM
Kyllähän se lounas on usein reissu-, raksa- yms. liikkuvissa hommissa se päivän kohokohta. Välillä jopa viikon. Jos joutuu aina pettymään lounaan suhteen, niin varmasti harmittaa.
Minulla voi olla melkein itku kurkussa loppupäivän jos lounas menee pieleen. Esim. jos olen haavaillut viikon jostain ihanasta ravintolalounaasta ja sitten hörpin hanasta muovin makuista vettä puolijäisen murustuvan leivän sekaa varoen, etten sotke.
Jos on työparina liikenteessä, niin yleensä ei ole aikataulun puolesta mahdollista hajaantua kahteen paikkaan syömään. Itse yritän sopia edellisenä päivänä "partiokavereiden" kanssa, että otetaanko eväät vai käydäänkö syömässä ja missä. Kompromisseihin pitää olla valmis. Ja terveysperusteiset syyt johonkin tiettyyn ruokailuun oltava kuitenkin etusijalla.

Minua on ärsyttänyt joskus äärimmäisyyksiin menevät "terveys"intoilijat joilla on minuuttiaikataulut syömisille ja aina hirveä säätö salaattien säilyvyydestä ja kaiken maailman jauheiden sekoittelussa. Jos taas on parilla esim. selkeä kala-allergia, niin en todellakaan laita kalaa omien eväsleipien väliin tms.

Ehdotus:
Jos ei parin kanssa löydy yhteistä ruokapaikkaa, niin joka toinen päivä mennään toisen suosikkipaikkaan ja joka toinen päivä toisen. Jos ei halua syödä työkaverin paikassa, niin sitten tekee eväät ja syö ne autossa.
Tai sitten yritettävä löytää paikka jossa molemmille on mielusaa ruokaa. Ja joskus voi kokeilla uusiakin juttuja jos ei varsinaista allergiaa ole.

Minulla oli pitkään työpari joka teki itselleen yleensä erittäin hyvät eväät. Kyselin välillä mitä eväitä hän ottaa ja yritin tehdä samaa tasoa olevia itselleni. Ai miksi. No tällaisen herkän kulinaristin luonto ei kestä järsiä sitä jäistä leipää jos toisella on kaikki herkut ja jälkiruuat.

Minua ei ehkä ole kaikkein helpointa viekoitella agenttisatujen hunaja-ansaan, mutta ruoka-ansaan saattaisin langeta. Ja olen langennutkin. Vaimoni teki niin hyvää pitsaa minulle ennen kuin ruvettiin kunnolla edes seurustelemaan, etten tajunnut vaaraa ennen kuin oli liian myöhäistä.
 
Minulta ei löytyisi mitään sympatiaa jollekin terveysintoilijalle. Jumalauta, voissa paistettu leipä, päälle pastettua pekonia ja paksu viipale emmentaalia. Nam! Huuhdotaan alas oluella.
 
Back
Top