Poliisitoiminta

Keskituloiset kansalaiset eivät koe mielekkääksi sähköauton hinta/ominaisuus -suhdetta, mutta valtion virastossa halutaan ratsastaa aallonharjalla, maksoi mitä maksoi. Tässä panostuksessa nähdään että konstaapelit ovat omineet prioriteeteissa korkealle paskaringin ajamisen aka näkyilyn PK-seudun ytimissä. Poliisin toiminnan omaehtoinen uudelleen linjaaminen ei juuri poikkea VTV:stä. Kauas on tultu vaikkapa 70-80 luvuilta, kun havainnoi poliisin toimintaa kentällä. Karpo teki jo 20 vuotta takaperin ohjelman Helsingissä vaikuttavista pimeistä takseista, joihin poliisilla ei ollut mitään haluja puuttua. Löytyy youtubesta. Taksivalvontaa ei juuri ole ja mahdollisesta valvontaiskusta ilmoitetaan medioissa 3 kk etukäteen. Poliisi on itsenäinen ja riippumaton valtion virastotoimi, joka määrittelee oman toimintansa paljolti työn mielekyyden ja helppouden kautta. Poliisi voisi pikakurssittaa dummyjä näkyilyajoon, ajamaan paskarinkiä sähköautolla paraatiuniformut päällä, ilman oikeutta jalkautua työtehtävien vuoksi. Säästyisi käytännön konstaapelien työaikaa tärkeämpiin tehtäviin, niiden jotka vielä operoivat kentällä. Haettiinkohan sähköautolla säästöjä?
Mä luulen että keskituloinen kansalainen ei osta sähköautoa siksi, että niitä on vielä aika vähän vaihtoautoina tarjolla, ja harva keskituloinen ylipäätään ostaa auton uutena. Käsittääkseni vaihtoautot liikkuvat kyllä hyvin.

Itse olisin ostanut kakkosautoksi sähköauton, mutta valikoimaa oli kovin vähän 10-15 000€ hintaluokassa.
 
Maallikkona ihmettelen, että mitäs sitten kun perkelöityy, vrt Porvoon poliisiampuminen. Pitäis saada kalustoa liikkeelle ravakasti, mutta ajomatkaa jäljellä 55 kilometria.

Laittaisivat vaikka kaikki postin autot ensin sähkölle, kukaan ei huomaisi mitään vaikka puolet ryytyisi kesken päivän.
Kyllä niistä autoista nähdään sähköisestä ajopäiväkirjasta ihan tarkkaan, paljonko ajoa tulee, kuinka pitkiä pätkiä autot seisovat hallissa jne.

Tämä yksi auto on kokeilu, mistä haetaan käytännön kokemuksia. En usko, että ihan heti nähdään varsinaisia hälytysajomaijoja sähköisinä. Ehkä Helsingissä voisi toimia, mutta heti kun mennään vaikka Espooseen, niin ajomatkaa tulee paljon enemmän ja on vaikeampi käydä lataamassa kesken työpäivän.
 
Tuo Poliisin ennaltaehkäisen ryhmän auto on varmaan hyvä paikka kokeilla ja kerätä kokemuksia. Sanoisin että kaikissa organisaatioissa on järkevää tehdä pilotteja jotta nähdään mitä voidaan tehdä jatkossa paremmin kuin nyt ihan yleiselläkin tasolla. Näin verrokkina ennen oli poliisiautoissa Suomessakin pumppuhaulikot joka tuntuu melko tyhmältä verrattuna nykyisiin tukiaseisiin. Huollot tuossa tuskin on ongelma, merkki MB ja Veho pitää ammattiliikenteestä useamman lähteen mukaan erinomaista huolta. Itseasiassa vähemmän olisin huolissani sähköauton huolloista kuin polttomoottoriauton, aika moni määräaikaishuollon asia kohdistuu nimenomaan polttomoottorin voimalinjan huoltoon (öljyt, filsut, vaihteistoöljyt yms). Jos ajatellaan koko organisaatiota niin eipä taida sähköistäminen olla ihan nurkan takana. Mutta hyvä että kokeillaan, siten se tieto sopivuudesta karttuu.
 
Mä luulen että keskituloinen kansalainen ei osta sähköautoa siksi, että niitä on vielä aika vähän vaihtoautoina tarjolla, ja harva keskituloinen ylipäätään ostaa auton uutena. Käsittääkseni vaihtoautot liikkuvat kyllä hyvin.

Itse olisin ostanut kakkosautoksi sähköauton, mutta valikoimaa oli kovin vähän 10-15 000€ hintaluokassa.
Minun nähdäkseni suurin rajoittava tekijä on latauspaikkojen puute. Minun ajoille sopisi sähköauto, eikä toimintasädettä tarvitsi välttämättä olla paljoakaan, mutta sähköautojen hinnat on pilvissä ja latauspaikoista uupelo. Arvonalennus sähköautoissa on huima ja akkutekniikan kehitys on ylimääräinen riski arvonalennuksen kannalta. Vanheneva tekniikka, vaikka olisi toimivaa, menettää nopeasti arvonsa. Minulle ei käy Citymarketin pihassa lataaminen, koska lataaminen on hidasta, kallista, toiminnaltaan ja saatavuudeltaan epävarmaa. En osta sähköautoa ennen kuin omassa pihassa on latausmahdollisuus. Kyllä ne keskituloisetkin ostavat uusia autoja. Minun työpaikalla useat ja itsekin ostanut muutamia. Viimeksi pari viikkoa takaperin. Eräältä ex automyyjältä kuultuna jämäri-rahoituksella uusia autoja myydään paljon ja sellaisillekin, joille ei pitäisi. Autokauppa (ja myyjä) on edunsaajana ja lainaamisen riskit hallinnoi luottolaitos.

Jatketaan keskustelua sähköautoista iltavapaiden alla.
 
Viimeksi muokattu:
Sähköautoista hiukan. On viisasta kokeilla niitä ja hankkia kokemuksia.

Maailma on menossa tällä hetkellä siihen suuntaan, että sähköautot tulevat olemaan "se juttu". 15 vuotta eteenpäin, voi olla hankalaa edes löytää sopivaa polttomoottoriautoa kun valmistajat siirtyvät sähköön. Päälle Thunbergin raivoamisen mukaan tehdyt EU-säännökset, niin voi olla, että poliisi ei edes saa ajaa muulla kuin sähköbiilillä.

Tällaiset megatrendit menevät omaa latuaan eivätkä kysele yksittäisten käyttäjäryhmien tarpeita tai mielipiteitä. Niihin vain joutuu sopeutumaan.
 
Se on täysin käsittämätöntä, että sellainen ainoa taho, millä on oikeus rauhan aikana käyttää tappavaa voimaa, ei osaa edes alkeita turvallisessa aseenkäytössä! MPK.n kurssit voisivat tarjota heillekin jotain, alkeista lähtien.
Kai tässä oikeudessa tullaan käymään tapauksen tiimoilta. Jos tavis osoittelee poliisia aseella ja laukaisee, tekoa käsitellää murhayrityksenä. Mitenkäs nyt kun on poliisi vs poliisi?
 
Kai tässä oikeudessa tullaan käymään tapauksen tiimoilta. Jos tavis osoittelee poliisia aseella ja laukaisee, tekoa käsitellää murhayrityksenä. Mitenkäs nyt kun on poliisi vs poliisi?
Varmasti tuo oikeuteen menee, mutta ei harjoitustilanteesta sentään murhayritystä saa (ellei ampuja ollut velkaa ammutulle tms...)

Olen minäkin lyönyt, potkinut, vääntänyt ja kuristanut useampaakin poliisia ilman syytettä.

(jos kysytään nautinko siitä touhusta, vetoan itsekriminointisuojaan enkä sano sanaakaan...:cool:)
 
Uskomatonta ulinaa sivutolkulla poliisin sähkö-Mersusta. Ymmärtäisi jos poliisi olisi ilmoittanut hankkivansa vast'edes vain sähköautoja, mutta siitähän ei ole kyse.

Aika perhanasti on "kaupunkimaijojen" DPF:ssä eli hiukkassuodattimissa ollut ongelmia kun autot käyvät tuntitolkulla tyhjäkäyntiä ja autoja sammutellaan kesken hiukkasten polton. Nykyaikainen diesel tarvitsee 1000-2000 välein reipasta maantieajoa ainakin vartin tai mieluummin puolituntia. Muuten tulee vähitellen ongelmia.

Entäs sitten kun se the takaa-ajo alkaa ja maijan mittaristossa palaa suodattimen kuva? Huippunopeus 80 km/h..

Myös Volkkarin DSG-vaihteistoissa ollut luvattoman paljon vikoja jo 100 tkm ajettuna.

Ei ole sattumaa, että nyt kokeillaan Mersuja laajemmassa mitassa. Ja niistä 99,9 % on edelleen dieseleitä.
 
Liikennetapahtuma. Eilen muuan pärrä-poliisi naatiskeli vauhdin huumasta verottomana palkanlisänä vähintään päiväsakkojen veroisesti. Ajoin vakkarilla 80-rajoitettua tietä edellä ajaneen auton perässä. Olimme ajaneet peräkanaa ainakin 10 km ja kokoajan pilkulleen rajoituksen mukaisesti. Jaffa paistoi ja tie kulki peltoaukioiden lävitse. Vastaan tuli pitkä loiva mutka. Näin kaukaa mutkan taakse kun vastaan tuli pärrä kirkkaine ajovaloineen. Vastaan tulevan pärrän vauhti oli tuhatta ja sataa. Totesin apukuljettajalle että katsopa, kun joku tykittää tulemaan melkoista vauhtia. Välimatka kutistui ja vastaantuleva moottoripyörä näytti niin valkoiselta, että ihmettelin mahtaako tulija olla poliisi. Kun kohtaamistilanne läheni, pärrä oli hiljentänyt vauhtinsa jos nyt ei lain sallimaksi, mutta asialliseksi ainakin. Pärrä sivuutti kahden auton kolonnamme ja teki uukkarin. Siinäpä ei sujunut montaa sekuntia kun vasemmalla ujelsi. Konstaapeli kiisi edelle tuhatta ja sataa jarruttaen edelläni kulkeneen auton perään. Discovalot päälle. Muutamaa sataa metriä myöhemmin maantie-etsivillä oli maija piilossa koivujen katveessa. Maijasta jalkautunut konstaapeli viittilöi edellä ajaneen ajoneuvon varikolle. Arvatenkin moottoripyörässä oli kilpien lukulaite ja edelläni säntillisesti ajaneella oli verot pystyssä tai jotain. Eikä tässä sen kummempaa, mutta että karkaa se vauhti joskus lainvartijoillakin ihan ilman syytä. Jaa miten niin ilman syytä? Pärrän vastaantullessa erivapauden antavat discvovalot ja ulvo sirra eivät olleet päällekytkettyinä, eikä valtakunnan turvallisuus ollut tilanteessa uhattuna.
 
Viimeksi muokattu:
Liikennetapahtuma. Eilen muuan pärrä-poliisi naatiskeli vauhdin huumasta verottomana palkanlisänä vähintään päiväsakkojen veroisesti. Ajoin vakkarilla 80-rajoitettua tietä edellä ajaneen auton perässä. Olimme ajaneet peräkanaa ainakin 10 km ja kokoajan pilkulleen rajoituksen mukaisesti. Jaffa paistoi ja tie kulki peltoaukioiden lävitse. Vastaan tuli pitkä loiva mutka. Näin kaukaa mutkan taakse kun vastaan tuli pärrä kirkkaine ajovaloineen. Vastaan tulevan pärrän vauhti oli tuhatta ja sataa. Totesin apukuljettajalle että katsopa, kun joku tykittää tulemaan melkoista vauhtia. Välimatka kutistui ja vastaantuleva moottoripyörä näytti niin valkoiselta, että ihmettelin mahtaako tulija olla poliisi. Kun kohtaamistilanne läheni, pärrä oli hiljentänyt vauhtinsa jos nyt ei lain sallimaksi, mutta asialliseksi ainakin. Pärrä sivuutti kahden auton kolonnamme ja teki uukkarin. Siinäpä ei sujunut montaa sekuntia kun vasemmalla ujelsi. Konstaapeli kiisi edelle tuhatta ja sataa jarruttaen edelläni kulkeneen auton perään. Discovalot päälle. Muutamaa sataa metriä myöhemmin maantie-etsivillä oli maija piilossa koivujen katveessa. Maijasta jalkautunut konstaapeli viittilöi edellä ajaneen ajoneuvon varikolle. Arvatenkin moottoripyörässä oli kilpien lukulaite ja edelläni säntillisesti ajaneella oli verot pystyssä tai jotain. Eikä tässä sen kummempaa, mutta että karkaa se vauhti joskus lainvartijoillakin ihan ilman syytä. Jaa miten niin ilman syytä? Pärrän vastaantullessa erivapauden antavat discvovalot ja ulvo sirra eivät olleet päällekytkettyinä, eikä valtakunnan turvallisuus ollut tilanteessa uhattuna.
Minusta tämä vaikuttaa siltä, kuin se olisi etsinyt kyseistä autoa. Joskus männävuosina tuli pimpattu octavia vastaan hyvää vauhtia, etsien rattia joka jäi johonkin taakseni.
 
Joo, tuntuu hieman erikoiselta että kyse olisi vain jostain verot perässä -jutusta; varsinkin jos siellä oli maijakin odottamassa. Eiköhän tuota nimenomaisesti etsitty. Siinähän on vaikeaa tietää, mistä oli kysymys mutta luultavasti ei ainakaan siitä mistä kirjoittaja arveli.
 
Meidän nurkilla takavuosina niillä oli kiire sumpille lähikuppilaan ja monta kertaa
Meilläpäin partio tuli kerran kotipaikan pihaan kysymään tietä, että miten nää maaseudun tiet menee. Aikaa reilu 30 vuotta. Vähän pelästyttiin veljen kanssa kun tuollainen vieras oli pihassa. Siihen aikaan pojankoltiaisten harrastusvälineitä nimittäin olivat vaarivainaan Parabellum, piekkari ja tietenkin käsiin sattuneet räjähdysaineet, joita oli pellonraivaushommista jäänyt. Onneksi just silloin ei oltu paukautettu mitään..
 
Liikennetapahtuma. Eilen muuan pärrä-poliisi naatiskeli vauhdin huumasta verottomana palkanlisänä vähintään päiväsakkojen veroisesti. Ajoin vakkarilla 80-rajoitettua tietä edellä ajaneen auton perässä. Olimme ajaneet peräkanaa ainakin 10 km ja kokoajan pilkulleen rajoituksen mukaisesti. Jaffa paistoi ja tie kulki peltoaukioiden lävitse. Vastaan tuli pitkä loiva mutka. Näin kaukaa mutkan taakse kun vastaan tuli pärrä kirkkaine ajovaloineen. Vastaan tulevan pärrän vauhti oli tuhatta ja sataa. Totesin apukuljettajalle että katsopa, kun joku tykittää tulemaan melkoista vauhtia. Välimatka kutistui ja vastaantuleva moottoripyörä näytti niin valkoiselta, että ihmettelin mahtaako tulija olla poliisi. Kun kohtaamistilanne läheni, pärrä oli hiljentänyt vauhtinsa jos nyt ei lain sallimaksi, mutta asialliseksi ainakin. Pärrä sivuutti kahden auton kolonnamme ja teki uukkarin. Siinäpä ei sujunut montaa sekuntia kun vasemmalla ujelsi. Konstaapeli kiisi edelle tuhatta ja sataa jarruttaen edelläni kulkeneen auton perään. Discovalot päälle. Muutamaa sataa metriä myöhemmin maantie-etsivillä oli maija piilossa koivujen katveessa. Maijasta jalkautunut konstaapeli viittilöi edellä ajaneen ajoneuvon varikolle. Arvatenkin moottoripyörässä oli kilpien lukulaite ja edelläni säntillisesti ajaneella oli verot pystyssä tai jotain. Eikä tässä sen kummempaa, mutta että karkaa se vauhti joskus lainvartijoillakin ihan ilman syytä. Jaa miten niin ilman syytä? Pärrän vastaantullessa erivapauden antavat discvovalot ja ulvo sirra eivät olleet päällekytkettyinä, eikä valtakunnan turvallisuus ollut tilanteessa uhattuna.

Miten niin? Siten niin, että ”Virkatehtävissä oleva poliisiauto voi ajaa ylinopeutta tehtävän niin vaatiessa ilman hälytysvaloja tai äänimerkkejä, kuitenkin varovaisuutta noudattaen.”

Kävitkö kysäseen, että oli ajoneuvovero juttu? Ettei vaan olisi ollut kuitenkin joku kovempi juttu..:unsure:??
 
Joo, tuntuu hieman erikoiselta että kyse olisi vain jostain verot perässä -jutusta; varsinkin jos siellä oli maijakin odottamassa. Eiköhän tuota nimenomaisesti etsitty. Siinähän on vaikeaa tietää, mistä oli kysymys mutta luultavasti ei ainakaan siitä mistä kirjoittaja arveli.
Eikö liikennettä valvota myös niin, että valitaan sopiva levike pysäytyspaikaksi ja sinne partiot kynät teroitettuna ja vaa'at levitettyinä parkkiin. Sitten moottoripyörällä tai autolla poimitaan liikennevirrasta mielenkiintoa herättävät kulkijat.

Jos valvontapaikalla on tyhjää niin ilmeisesti varikolle voidaan liputtaa pienestäkin syystä. Jos taas on ruuhkaa niin sitten pitää olla jo suurrikollinen tullakseen pysäytetyksi.
 
Joo, tuntuu hieman erikoiselta että kyse olisi vain jostain verot perässä -jutusta; varsinkin jos siellä oli maijakin odottamassa. Eiköhän tuota nimenomaisesti etsitty. Siinähän on vaikeaa tietää, mistä oli kysymys mutta luultavasti ei ainakaan siitä mistä kirjoittaja arveli.
Jätin mainitsematta että kun edelläni ajanut oli pysäytetty, pärrä-poliisi ajoi 100 metrin päähän rahastus-maijasta ja jäi väijymään tiensivuun, koivujen katveeseen tietenkin. Eli lisää rikollisia odotettiin tulevaksi. Tie 213 aika lähellä Alastaron vauhtipuistoa. Kyseisellä tieosuudella on aina vähäinen liikennetaajuus, 80 km/h rajoitus kymmenien km pituudelta, tien kunto moitteeton ja harvoja liittymiä. 24/7 partiointi, tietenkin. Ettei sattuisi mitään vakaava vaaraa, esim peltojen halkovan tien keskellä, tai kun metsää on molemmin puolin.
 
Viimeksi muokattu:
Liikennetapahtuma. Eilen muuan pärrä-poliisi naatiskeli vauhdin huumasta verottomana palkanlisänä vähintään päiväsakkojen veroisesti. Ajoin vakkarilla 80-rajoitettua tietä edellä ajaneen auton perässä. Olimme ajaneet peräkanaa ainakin 10 km ja kokoajan pilkulleen rajoituksen mukaisesti. Jaffa paistoi ja tie kulki peltoaukioiden lävitse. Vastaan tuli pitkä loiva mutka. Näin kaukaa mutkan taakse kun vastaan tuli pärrä kirkkaine ajovaloineen. Vastaan tulevan pärrän vauhti oli tuhatta ja sataa. Totesin apukuljettajalle että katsopa, kun joku tykittää tulemaan melkoista vauhtia. Välimatka kutistui ja vastaantuleva moottoripyörä näytti niin valkoiselta, että ihmettelin mahtaako tulija olla poliisi. Kun kohtaamistilanne läheni, pärrä oli hiljentänyt vauhtinsa jos nyt ei lain sallimaksi, mutta asialliseksi ainakin. Pärrä sivuutti kahden auton kolonnamme ja teki uukkarin. Siinäpä ei sujunut montaa sekuntia kun vasemmalla ujelsi. Konstaapeli kiisi edelle tuhatta ja sataa jarruttaen edelläni kulkeneen auton perään. Discovalot päälle. Muutamaa sataa metriä myöhemmin maantie-etsivillä oli maija piilossa koivujen katveessa. Maijasta jalkautunut konstaapeli viittilöi edellä ajaneen ajoneuvon varikolle. Arvatenkin moottoripyörässä oli kilpien lukulaite ja edelläni säntillisesti ajaneella oli verot pystyssä tai jotain. Eikä tässä sen kummempaa, mutta että karkaa se vauhti joskus lainvartijoillakin ihan ilman syytä. Jaa miten niin ilman syytä? Pärrän vastaantullessa erivapauden antavat discvovalot ja ulvo sirra eivät olleet päällekytkettyinä, eikä valtakunnan turvallisuus ollut tilanteessa uhattuna.
Häke antanut 241a/b keikan ko autosta jostain syystä? Mp lähtenyt vastaan autoa ja kun se tuli vastaan, niin teki u-käännöksen ja "hyökkäsi" auton perään ja auto pysäytettiin.
Ihmisillä on monesti taipumus tehdä kovin ihmeellisiä johtopäätöksiä poliisin ihan arkisesta toiminnasta ja sitten "kauhistellaan" asiaa siellä ja täällä. Todellisuudessa poliisi on vain tekemässä sitä työtä mistä saa palkkaa.
 
Back
Top