Poliisitoiminta

Suomessa ja USAssa on yäysin erilainen kulttuuri viranomaistoiminnassa ja kansalaisen suhtautumisessa siihen, ja tietysti ne kallisarvoiset oikeudet. Voi olla yllätys joillekin että se että on oikeus ei tarkoita että pitäisi. Nämä auditoijat eivät oikeasti ole oikeuksiaan puolustamassa vaan hakemassa konfliktia. Poliisiaseman edessä seisominen tai poliisien virka- ja omien autojen kuvaaminen, mikä näyttäisi olevan yleistä huvia Briteissäkin, voi olla laillista, mutta herättää kysymyksiä. Ja kun seisoskelija saa haluamaansa huomiota, kieltäydytään kaikesta normaalista kanssakäymisestä ja kommunikoinnista. Poliisi taas on vain ihminen, ja anglomaissa videoiden perusteella ei kovin hyvin koulutettu. Konfliktinhaluinen kyttääjä saa sen hakemansa konfliktin. Poliisi ei näytä olevan lainkaan perillä milloin ja millä perusteella kansalaisen pitää tunnistautua ja milloin ja millä perusteella kansalaisen voi ottaa kiinni. Ja kun auditoija ja taitamaton poliisi kohtaavat, syntyy kontenttia. Vaikka sata edellistä poliisia olisi vain todennut että jaha, tällainen tapaus, ja antanut olla.

Kaikkein läpipäisin porukka tunkee virastoihin, toimistoihin, kaikkiin mahdollisiin julkisiin tiloihin, ihmisten työhuoneisiin asti koska ne ovat julkisia ja hänellä on oikeus. Niin kai onkin, asioidessaan, mutta onko vapaa kulku jonnekin viraston kolmannen kerroksen toimistoon se mitä perustuslaki tarkoitti?

Miksi Suomessa kansalla ja esivallalla on niin hyvä suhde? Varmaan siksi että ajatellaan että on olemassa jokin yhteinen hyvä, joka toteutuu sillä että kansalainen saa olla rauhassa eikä poliisi häiritse ilman syytä. Mielivaltaan ja asiattomaan häirintään syyllistyvät vain kusipäät. Jenkeissä kusipäisyyden lailliselle määrälle on varmaan millintarkka mittari. Meillä on toistaiseksi riittänyt terve järki.
 
Vielä lisäisin että noissa ulkomaissa missä näitä huomionkipeitä kyttääjiä on videoiden määrän perusteella eniten, miksei poliisi voi yksinkertaisesti kysyä kameramieheltä "voinko auttaa? Oletteko eksyksissä? Tarvitsetteko apua? Onko kaikki kunnossa?" ja antaa sönköttäjän nolata itse itsensä alkaessaan ruikuttaa oikeuksistaan. Poliisi vain toteuttaisi tärkeintä tehtäväänsä. Harmillisesti vain poliisi näyttää usein menevän suoraan käskytykseen ja öykkäröintimoodiin, eikä näytä tietävän itsekään onko auditoijan toiminta laillisen rajoissa.

Olen itse huomannut että konfliktitilanteissa, varsinkin jos toinen toimii tunnepohjaisesti tai irrationaalisesti, kysymys avun tarpeesta purkaa tilanteen melkein aina. Ei vaatimuksia, ei käskyjä, ei aggressiota, ei eskalaatiota.
 
Vielä lisäisin että noissa ulkomaissa missä näitä huomionkipeitä kyttääjiä on videoiden määrän perusteella eniten, miksei poliisi voi yksinkertaisesti kysyä kameramieheltä "voinko auttaa? Oletteko eksyksissä? Tarvitsetteko apua? Onko kaikki kunnossa?" ja antaa sönköttäjän nolata itse itsensä alkaessaan ruikuttaa oikeuksistaan. Poliisi vain toteuttaisi tärkeintä tehtäväänsä. Harmillisesti vain poliisi näyttää usein menevän suoraan käskytykseen ja öykkäröintimoodiin, eikä näytä tietävän itsekään onko auditoijan toiminta laillisen rajoissa.

Olen itse huomannut että konfliktitilanteissa, varsinkin jos toinen toimii tunnepohjaisesti tai irrationaalisesti, kysymys avun tarpeesta purkaa tilanteen melkein aina. Ei vaatimuksia, ei käskyjä, ei aggressiota, ei eskalaatiota.
Veikkaan, että ne tilanteet joissa toimitaan juuri kuin kuvasit, eivät päädy julkaistavaksi.
Eli haetaan tarkoituksella poliisin tunnereaktiota.

Miksi tämä kaikki? Mistä sitä tietää, ehkä noilta on viety nainen jonkun poliisin toimesta...
 
Poliisilla ilmeisesti paloi pinna, kuunnellessa tätä samaa mölyä aamusta iltaan. Ymmärrettävää, mutta harmillista. Tolvanenkin on jo kutsuttu hätiin toisaalla.

Video: Poliisi työntää kovaotteisesti mielenosoittajan maahan – Helsingin poliisi aikoo selvittää tapahtunutta

Helsingin poliisilaitos kertoo arvioivansa poliisien toiminnan oikeasuhtaisuutta Elokapinan mielenosoituksessa. Mielenosoittaja kertoo tilanteen säikäyttäneen hänet.

 
Mä vaan tuosta videosta en löytänyt kovia otteita. Sitä en epäile, etteikö elokapinalainen olisi pelästynyt.
 
Kyltin kanssa kävelevällä kantturalla ei ole motorisia kykyjä pysyä pystyssä vaikka menee väkisin sekaan jouhatilanteeseen. Poliisin käden suoraksi ojentaminen ei edes ole voimankäyttöä.

Jossain näistä poliisi- tai turvallisuusketjuista esitin että virkatehtävää suorittavalla poliisilla pitäisi olla automaattinen metrin suojavyöhyke jonka sisälle nyt vain ei tulla. Ja jos tehtävää suorittava poliisi lähestyy, väkijoukon pitää väistää. Paitsi jos poliisi käskee pysyä paikallaan. Tämän kirjaaminen lakiin poistaisi niskaan hengittäjät, plusykköset ja muut arvaamattomat tekijät. Ei siis poliisille mielivaltaa vaan että yleisön on tajuttava poliisin työtehtävän ainutlaatuisuus. Poliisille ei pidä mennä iholle aukomaan päätään vaikka omalle äidille, opettajalle, nuorisontyöntekijälle, vartija/jv:lle onkin saanut vittuilla ja avautua koko ikänsä.

Onneksi lehmän pää ei auennut, ja onneksi tuli sieluun haava. Olihan sentään jo aiheutettu aivan turhaa harmia, rahanmenoa ja vitutusta jo aika isolle joukolle.
 
Näitä vastaavia tapauksia, ei onneksi sakeimmasta päästä on valitettavasti tuttavapiirissä ja kokevat ihan oikeasti jotain kyttä on natsi sika - syndroomaa. Aikuiset ihmiset. Jostain nettipalstoilta sekin kumpuaa kuten toinen ääripääkin.
 
Back
Top