Poliisitoiminta

Pääasiahan on, että sen numerosarjan takaa joku instanssi tietää kelle se kuuluu jos asiakas sitä tietoa tarvitsee. Olkoot sitten vaikka mikä Karhukoplan 716-617 kyltti rinnassa...

Otetaan esimerkki. Kumpi on helpompi muistaa korkean stressin tilanteessa?

Mikkonen / Laukkanen

767765546 / 767765646
 
Otetaan esimerkki. Kumpi on helpompi muistaa korkean stressin tilanteessa?

Mikkonen / Laukkanen

767765546 / 767765646

Kaipa se Mikkonen tai Laukkanen itse muistaa kuka olikaan se poliisi joka tehtävää suoritti.. Tai ainakin sen Laukkasen esimies... en nyt muista omalta kohdalta tilannetta jossa sen yksittäisen poliisin nimi olisi ollut niin tärkeä tieto että se olisi pitänyt heti olla saatavilla... Ja onhan heillä sitten henkkarit, jos ei usko että poliisin väreissä olevasta pakusta nousee poliisin sinisiin haalareihin pukeutunut henkilö...
 
Kaipa se Mikkonen tai Laukkanen itse muistaa kuka olikaan se poliisi joka tehtävää suoritti.. Tai ainakin sen Laukkasen esimies... en nyt muista omalta kohdalta tilannetta jossa sen yksittäisen poliisin nimi olisi ollut niin tärkeä tieto että se olisi pitänyt heti olla saatavilla... Ja onhan heillä sitten henkkarit, jos ei usko että poliisin väreissä olevasta pakusta nousee poliisin sinisiin haalareihin pukeutunut henkilö...

Mikkonen ja Laukkanen ovat osoittautuneet aiemminkin kovin huonomuistisiksi kun on jälkikäteen alettu selvittämään kuka oli vastuussa ja kuka teki mitäkin.

Se nimi on siis sitä varten, että poliisi voidaan tunnistaa jälkikäteen jos joudutaan selvittelemään menikö asiat ihan pykälien mukaan. Ei sen takia että se todistaisi henkilöllisyyttä.

Ja nykypäivänä myös ison maailman kuviot tulevat suomeen pikku hiljaa. Univormu ei ole todiste virkatehtävästä tai edes virasta jos sinipukeinen ilmestyy ovelle.
 
Juu ei, olen minäkin soittanut 112 ja pyytänyt virkavaltaa hakemaan yhden poliisina esiintyneen pois häiritsemästä ohikulkijoita...

Älä välitä. Minä olen ollut paikalla kun soitettiin numeroon 000 virkavalta hakemaan poliisi pois heilumasta ja uhkailemasta ihmisiä.

Voi luoja mikä soppa siitä syntyi!
 
Älä välitä. Minä olen ollut paikalla kun soitettiin numeroon 000 virkavalta hakemaan poliisi pois heilumasta ja uhkailemasta ihmisiä.

Voi luoja mikä soppa siitä syntyi!

Voin kuvitella... viime vuosituhannella oli eräs tapahtuma joka vastaa aikalailla tuota... känninen poliisi ja hänen ex-vaimo.. "Minä olen poliisi"... joo..
 
Tiedän tapauksen jossa partio oli selvittämässä jotain tapausta, ja toimenpiteen kohde soitti häkeen ja tilasi poliisia paikalle.
 
Voin kuvitella... viime vuosituhannella oli eräs tapahtuma joka vastaa aikalailla tuota... känninen poliisi ja hänen ex-vaimo.. "Minä olen poliisi"... joo..

Kotihälytykset, joissa on poliisi osallisena, hoideltiin ainakin ennen yleensä "perhepiirissä" ellei ollut syntynyt suurempia vammoja. Piiska kuskasi hermostuneen miehen pahnoille rauhoittumaan eikä turhia kirjauksia tehty. Esimies sitten saattoi antaa hieman "palautetta" seuraavalla viikolla. Tämä oli oikeasti rumaa touhua varsinkin maaseudulla mutta myös Helsingissä. Nykyään en tiedä miten kuvio menee.

Tämä tapaus ei koskenut sitä eikä liikennejuttuja jotka ovat ihan oma tarinansa. Isävainaani työn kautta tuli nähtyä yhtä jos toista siltä puolelta:).
 

Kyllä on. Ihan mielenkiinnosta, kuinka monessa Pohjoismaassa on esimierkiksi poliisien sukunimi virkapuvussa? Saati vaikka länsi-eurooppalaisella tasolla? Ihan mielenkiinnosta kysyn kun en ihan tarkkaan tiedä. Luulempa, että ei kuitenkaan kovinkaan monessa.

Siinä olet oikeassa, että ison maailman kuviot tulevat Suomeen pikku hiljaa. Esimerkkeinä somen aikakautena kaikenlainen viranomaisten häirintä, panostusyritykset ja uhkailu (niin myös esimerkiksi syyttäjien ja tuomareiden).
 
Kyllä on. Ihan mielenkiinnosta, kuinka monessa Pohjoismaassa on esimierkiksi poliisien sukunimi virkapuvussa? Saati vaikka länsi-eurooppalaisella tasolla? Ihan mielenkiinnosta kysyn kun en ihan tarkkaan tiedä. Luulempa, että ei kuitenkaan kovinkaan monessa.

Siinä olet oikeassa, että ison maailman kuviot tulevat Suomeen pikku hiljaa. Esimerkkeinä somen aikakautena kaikenlainen viranomaisten häirintä, panostusyritykset ja uhkailu (niin myös esimerkiksi syyttäjien ja tuomareiden).

Ei ole:).

Se, että jossain muualla asia ei ole samoin kuin meillä ei ole peruste asian puolesta (tai vastaan). Esimerkiksi. Suomessa on läntisen maailman rajoittamattomin kotietsintäoikeus. Vastustan sitä, mutta perusteeksi ei mielestäni riitä se, että muuallakin asia on toisin (joskin myönnän, että käytän sitäkin argumenttia vahvistettuna EIT:n oikeuskäytännöllä:)).

En tiedä eikä suoraan sanottuna kiinnosta, missä muissa maissa asia on eri tavalla. Huonot käytännöt eivät tarkoita sitä, että hyvä käytäntö pitäisi muuttaa.

Syy virkamiehen tunnistamiseen nimellä johtuu ajatuksesta, että virkamiehen, joka käyttää julkista valtaa yksilöä vastaan, pitää olla saatettavissa vastuuseen riittävällä varmuudella. Numerosarjan tunnistaminen korkean intensiteetin tilanteessa on vaikeaa. Totta on, että sen voi katsoa altistavan virkamiehen myös lainvastaiselle häirinnälle. Mutta omasta mielestäni virkamiehellä, jolla on laillinen oikeus käyttää jopa äärimmäistä, tappavaa voimakeinoa kansalaista vastaan, on korostunut velvollisuus olla tunnistettavissa tällaisissa tilanteissa. Epämääräinen numerosarja ei takaa tätä mahdollisuutta.
 
Olen samoilla linjoilla @inscout kanssa.

Se nimi siinä haalarissa on todella tärkeä kansalaisen oikeusturvan kannalta. Äärimmillään kyse voi olla siitä, että ampuiko Lahtinen vai Mikkonen henkilöä vai ei.

Nimi haalarista jää todella paljon luotettavammin mieleen stressitilanteessa kuin joku epämääräinen numerosarja. Pelkän numerosarjan perusteella on paljon helpompi myöhemmin asettaa epäilyksenalaiseksi tietyn poliisin osallisuutta johonkin tilanteeseen.

Suoraan sanottuna ihme kermaperseitä nykyajan poliisit kuin muutamat some kirjoitukset saavat joka paikassa itkemään tuosta maalittamisesta...
 
Jotenkin tuo nimipakko virkapuvussa on mielestäni aikaa Reinikaisen ja se aika tuskin enää palaa. Eikä se pelkästään ole syy, että toisissa maissa poliiseilla ei ole nimikylttipakkoa. Antaa kuitenkin osviittaa.

Se miten olen asian ymmärtänyt niin pahimmillaan tämän maalittamisen kohteeksi otettu virkamiehen lisäksi tämän perhe, sukulaiset ym. Mielestäni tässä ei siis ole kyse "kermaperseydestä" tai "muutamista somekirjoituksista" vaan pahimmillaan systemaattisesta häirinnästä, painostamisesta ja vainoamisesta joka kohdistuu myös virkamiesten läheisiin.
Kannattaa ottaa asioista selvää ennen kuin alkaa tuollaisia laukomaan.

Esimerkkeinä MV-lehti, reformi studio ja mitä muita näitä roskajulkaisuja onkaan.

Ja tämän maalittamisen kohteeksi eivät ole joutuneet virkamiehistä pelkästään poliisit. Myös esimerkiksi syyttäjät ja tuomarit ovat joutuneet. Eikö tuossa ole pohjimmiltaan kyse siitä, että tällä maalittamisella pyritään vaikuttamaan virkamiesten (kaikkien) päätöksen tekoon ym.?

Estääkö se sitten virkamiesten maalittamisen jos poliiseilla ei ole nimikylttiä virkapuvussa? Ei varmaan, mutta hillitsee ja vaikeuttaa sitä.
 
Viimeksi muokattu:
Melko harvoin se nimikyltti kuitenkaan on, etenkään VATI/Karhu-toiminnassa, joten sitten se pitää selvittää jokatapauksessa muuta kautta.
 
Se nimi siinä haalarissa on todella tärkeä kansalaisen oikeusturvan kannalta. Äärimmillään kyse voi olla siitä, että ampuiko Lahtinen vai Mikkonen henkilöä vai ei.
Sen ampujan selvittäminen tuskin on kiinni siitä, näkeekö joku sivullinen nimilaatan.

Suoraan sanottuna ihme kermaperseitä nykyajan poliisit kuin muutamat some kirjoitukset saavat joka paikassa itkemään tuosta maalittamisesta...
Suoraan sanottuna aika naiivia ajatella että tässä puhutaan jostain parista somekirjoituksesta.
 
Melko harvoin se nimikyltti kuitenkaan on, etenkään VATI/Karhu-toiminnassa, joten sitten se pitää selvittää jokatapauksessa muuta kautta.

Ja näiden lisäksi kun itsenäisyyspäivän poliisin Jouha rivistöjä katsoo niin eipä sielläkään ole joukkojenhallinnalla nimiä vaan kirjain/numero. Eli taitaapa olla jo yleistäkin.
 
Jotenkin tuo nimipakko virkapuvussa on mielestäni aikaa Reinikaisen ja se aika tuskin enää palaa. Eikä se pelkästään ole syy, että toisissa maissa poliiseilla ei ole nimikylttipakkoa. Antaa kuitenkin osviittaa.

Onko sitten niin, että maalittajat ovat yleensä täysin ulkopuolisia henkilöitä? Asianosaiset kuitenkin saavat virkamiesten nimet tietoonsa.

Hieman kyllä ihmetyttää, että todellako ulkopuolisia jokin heihin kohdistumaton virkatoimi sieppaa niin kovasti, että alkaisi järjestelmällisesti kiusaamaan. Varsinkin kun kaikenmaailman mellakkatilanteissa poliisit ovat jo nyt naamioituneet, eikä nimilappuja ole.

Ja tämän maalittamisen kohteeksi eivät ole joutuneet virkamiehistä pelkästään poliisit. Myös esimerkiksi syyttäjät ja tuomarit ovat joutuneet. Eikö tuossa ole pohjimmiltaan kyse siitä, että tällä maalittamisella pyritään vaikuttamaan virkamiesten (kaikkien) päätöksen tekoon ym.?

Estääkö se sitten virkamiesten maalittamisen jos poliiseilla ei ole nimikylttiä virkapuvussa? Ei varmaan, mutta hillitsee ja vaikeuttaa sitä.

Poliisien osalta voi vaikuttaa, mutta entäs muut virkamiehet? Syyttäjät, tuomarit, ulosotto, sosiaalitädit, terveydenhuolto jne.
 
Viimeksi muokattu:
Kehityssuunta on mielestäni huono koska kokoajan mennään enemmän ja enemmän siihen suuntaan, että kasvottomattomat yksilöimättömät virkamiehet pystyvät kohdistamaan kansalaisiin erilaisia pakkokeinoja ja virkatoimia.

Vika on enemmän lainsäädännössä jos tarkoituksellista maalittamista ei saada kuriin riittävän kovilla rangaistuksilla.
 
Minulla ei toki tilastoa ole mutta mutuilen, että suurin osa kanteluista on tyyliin: "siellä oli sellainen ja sellainen poliisi, nimeä en nyt muista mutta katsokaa tietokoneiltanne. Kyllä teidän pitää tietää kuka missäkin on töissä."
 
Back
Top