Poliisitoiminta

Jos tukee liikettä, niin helposti on tulkittavissa että tukee sitä mitä liike tekee. Erityisesti jos ei erikseen sanouduta irti jostain liikkeen kuvioista.
 
Juu Hutisalo edustamansa ministeriön puolesta pahoitteli. Marin ei ole vissiin vielä lausunut?

Mistä mä tiiän, oon ollu viikonlopun mökillä. Eikös se yleensä oo väitteen esittäjän todistustaakka näyttää väitteensä toteen? Onko meillä sitä näyttöä siitä kapinan poliisia vastaan tukemisesta oikeestaan kenenkään osalta?
 
Mistä mä tiiän, oon ollu viikonlopun mökillä. Eikös se yleensä oo väitteen esittäjän todistustaakka näyttää väitteensä toteen? Onko meillä sitä näyttöä siitä kapinan poliisia vastaan tukemisesta oikeestaan kenenkään osalta?
Oli puhetta BLM-liikkeen tukemisesta. Suora lainaus iltalehdestä:
Marinin arvomaailman ja luonteenpiirteiden yhdistelmä on johtanut siihen, että häntä pidetään edelleen radikaalinakin poliitikkona. Jos radikalismi ymmärretään valmiutena astua tuleen tasa-arvoa puolustamaan, mielikuva on oikea.

Pääministeri ilmaisee tukensa Black Lives Matter -mielenosoittajille ja heitä kannattaville ihmisille, jotka Yhdysvalloissa ja eri puolilla maailmaa ovat nostaneet esille tummaihoisten kokeman rakenteellisen syrjinnän. Liikehdintä alkoi, kun poliisi oli tukehduttanut 25. toukokuuta Minneapolisissa kuoliaaksi George Floyd -nimisen miehen.
 
Jostain kumman syystä täällä ei keskustelu aukene Karhuryhmä tv ohjelmasta. Tuoreimmassa jaksossa kerrotaan esimerkiksi ruotsinlaivoilla olleista keikoista. Ryhmän päällikkö kertoi ryhmän harjoittelevan sellaisiakin skenaarioita varten joita suurella todennäköisyydellä ei koskaan toteudu.
 
No, mikäs siinä, kyllä maailmaan ääntä mahtuu.

Lähtisin vaan siitä liikkeelle, että jos tulkinta veetään tälle tasolle, niin sitten pitää persujakin vaatia irtisanoutumaan natsismista. Tai mua ilmailuharrastajana mun kuvista, missä Hurricanessa on sininen hakaristi. Tai mua SRA-tuomarina irtisanoutumaan kouluammuskeluista mun kisavideoiden pohjalta. En ehkä valittis sellasta maailmaa. Tietysti ministereitä pitääkin arvostella tiukemmalla seulalla mitä raksaukkelia, mutta mä nyt vaan en kertakaikkiaan pääse sisälle siihen, miten kukaan ministereistä olis nyt jotenkin antanut tukensa ees väkivallalle, saati avoimelle kapinalle poliisia vastaan.
 
No, mikäs siinä, kyllä maailmaan ääntä mahtuu.

Lähtisin vaan siitä liikkeelle, että jos tulkinta veetään tälle tasolle, niin sitten pitää persujakin vaatia irtisanoutumaan natsismista. Tai mua ilmailuharrastajana mun kuvista, missä Hurricanessa on sininen hakaristi. Tai mua SRA-tuomarina irtisanoutumaan kouluammuskeluista mun kisavideoiden pohjalta. En ehkä valittis sellasta maailmaa. Tietysti ministereitä pitääkin arvostella tiukemmalla seulalla mitä raksaukkelia, mutta mä nyt vaan en kertakaikkiaan pääse sisälle siihen, miten kukaan ministereistä olis nyt jotenkin antanut tukensa ees väkivallalle, saati avoimelle kapinalle poliisia vastaan.
Sinä nyt vähän muutat sitä, mistä puhuttiin eli BLM-liikkeen tukemisesta.ps.Jussi Halla-ahoa on vaadittu irtisanoutumaan mitä kummallisimmista asioista viime vuosien aikana.
 
Enkös mä juuri aikasemmin todennu, että se BLM lienee ollu näille jonneille vaan sellanen kiva ajanmukanen muoti minkä alla perseillä?
 
Mä vähän aavistan, että tän jatkaminen olis aika hedelmätöntä.

Ehkä sitä lukuunottamatta, että Kontulan avoin tunnustus kommunismista ohitettiin julkisuudessa niin olankohautuksella. Siinä olisi kyllä ollut perkaamista. Mutta ehkä se ei kuulu ketjuun, joka käsittelee poliisitoimintaa.
 
Hyvin pitkälti samoilla linjoilla. Nyt on BLM-jutut pinnalla joten siitä saa hyviä iskulauseita huudella, kun homma lähtee spontaanisti lapasesta. En ollut kyseisenä yönä töissä (olin päässyt muutamaa tuntia aikaisemmin kotiin), mutta olen kuullut tapauksesta henkilöltä joka oli ollut mukana tekemässä sitä alkuperäistä kiinniottoa mistä koko homma lähti.

En lähde avaamaan sitä enempää, mutta on helppo katsoa julkisista lähteistä löytyvistä filmeistä, että paikalla oli hyvinkin sekalainen sakki eri etnisiä taustoja edustavaa porukkaa. Myös löytyy videokuvaa tilanteesta, missä syntyperäinen suomalainen heittää poliisia kohti ilotulitteen / räjähteen, ja perustelee possensa keralla tapahtumaa sillä, että poliisit eivät tee mitään joten teosta ei jää kuitenkaan kiinni, sitä paitsi kieroja kyttiä vastaan pitää taistella, ja black lives matter.

Vastaavia juttuja (tosin yleensä huomattavasti pienimuotoisempia) esiintyy ja on esiintynyt ennenkin, kun alkoholi yhdistettynä joukossa toimimisen immuniteettiin saa aikaan ylilyöntejä. Usein näissä on aktiivisina toimijoina nk etnistä taustaa omaavia nuoria, mutta ei läheskään aina. Toki tämä Jenkkilän kuohunta on yhtenä tekijänä lisäämään riskiä ylilyönneille, kun sieltä otetaan suoraan joitakin juttuja ymmärtämättä tai edes haluamatta ymmärtää sitä kontekstia missä alkuperäinen kuohunta on syntynyt. Vähän samaa juttua kun kaiken maailman steenykköset vetävät yhtäläisyysmerkkejä Itä-Helsingin lähiöiden ja Yhdysvaltojen suurkaupunkien ghettojen välille.
Toki jokainen voi katsoa useat eri tallenteet tapahtumasta ja havainnoida miltä joukko näyttää, kuulostaa ja mitä sanovat. Siitä voi vetää johtopäätöksen ryhmän demografisesta kokoonpanosta ja suhtautumisesta yhteiskunnan eri toimijoihin. Jos on jotain salaista poliisin tietoa, joka muuttaa johtopäätöstä, se olisi jopa suotava tuoda julki, ettei väärät johtopäätökset leviä. Huomioitavaa on myös, että esim. USAssa BLM mellakoissa on edustettuna kaikkia etnisiä ryhmiä.

Mitä nämä muut vastaavat jutut on?

Muok. Tarkoitan tällä siis sitä, etä tässä ei ole nähtävissä suurempi tai pidempiaikainen kehityskulku, johon yhteiskunnan ja esim. poliisin olisi hyvä valmistautua?
Poliisin ei tarvitse siis odottaa, että tietyt tehtävät saattaavat herkemmin muuttua vaativammiksi, kuin ennen. Tai jos laillista toimenpidettä on suorittamassa järjestyksenvalvoja tai kaksi.
Tähän asti suomalaiset ei ole ryhtyneet joukolla laillista toimenpidettä suorittavan järjestystä ylläpitävän henkilön (väkivaltaiseen) vastustamiseen
ainakaan ihan vain siitä syystä, että omaavat saman ihonvärin, kuin toimenpiteen kohteena oleva henkilö.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top