Poliisitoiminta

Tämä mopo ongelma lienee paikallinen. En ole omassa naapurustossa havainnut ongelmaa, mutta mopoja on muutenkin vähän, eikä piikkejäkään ole häiriöksi.

Huomiota herättävin äänisaaste tulee Rajan Super Puman, tai FinHemssin lentäessä yli. En pahoita tuosta mieltäni
Joo, pahinta on koulujen ja puistojen ympäristöt ja tietysti keskustan liepeet pienemmissä kaupungeissa. Itse asun toki syrjässä ja saan rauhassa olla. Kylän muutama kolli tietää ammattini ja ajelevat lähinnä ohi kaupungille.
 
Joo, pahinta on koulujen ja puistojen ympäristöt ja tietysti keskustan liepeet pienemmissä kaupungeissa. Itse asun toki syrjässä ja saan rauhassa olla. Kylän muutama kolli tietää ammattini ja ajelevat lähinnä ohi kaupungille.
En väitä olevani asiantuntija, mutta mun mielestä Stadissa on entistä vähemmän mopoja. Kaikenlaista sähköpotkulautaa, yms vehkeitä tuntuu olevan enemmän.

Toki täällä mopo ei ole mikään välttämättömyys, tai edes kovin tarpeellinen, jos verrataan moneen muuhun paikkaan.
 
Poliisi kituuttaa loppuunajetulla autokalustolla – Ylikomisario: "Puoli miljoonaa ajettu auto ei ole työturvallinen"


.................................

Hybridi ja täyssähköautoja pollariautoiksi:facepalm:??
Tai mikäs siinä jos niissä voimaa ja vääntöä riittää sekä pysyy esim:takaa-ajoissa perässä. Vaan pysyykö??
Vai ovatko sitten ns. siviiliautoja rikostutkijoille niin kun tuossa vakuutetaan.
 
Viimeksi muokattu:
Poliisilla on ollut hybridiautoja jo vuosikausia käytössä; itse ajelin sellaisella varmaan viitisen vuotta sitten Tampereelle kurssille, ja se oli ollut käytössä siinä vaiheessa jo useamman vuoden. Täyssähköautojakin on ollut Pasilan tallissa jo jonkin aikaa. Käsittääkseni soveltuvat hyvin niihin käyttötarkoituksiin, joihin ne on hankittu.
 
Poliisilla on ollut hybridiautoja jo vuosikausia käytössä; itse ajelin sellaisella varmaan viitisen vuotta sitten Tampereelle kurssille, ja se oli ollut käytössä siinä vaiheessa jo useamman vuoden. Täyssähköautojakin on ollut Pasilan tallissa jo jonkin aikaa. Käsittääkseni soveltuvat hyvin niihin käyttötarkoituksiin, joihin ne on hankittu.

Tuollaiseen ajeluun varmasti kyllä.
Mutta tuskin näitä partioajossa on..? Ja tuskin sellaiseen soveltuvatkaan?
 
Eikös täyssähköautossa ole rapsakat välitykset, vai olenko ymmärtänyt jotain väärin? Toki tänne en ihan jokapaikkaan ottaisi toimintasäteen vuoksi.
 
Tuollaiseen ajeluun varmasti kyllä.
Mutta tuskin näitä partioajossa on..? Ja tuskin sellaiseen soveltuvatkaan?
Poliisissa autoille on paljon muitakin käyttötarkoituksia kuin partioajo, eikä noita sähköautoja tai hybridejä ole partioajoon hankittukaan. Vaikka esim Ytimessä mittariin tulee yhden työvuoron aikana tyypillisesti alle 100 km, niin partioautolle asetetaan paljon muitakin vaatimuksia kuin käyttösäde, enkä tiedä että maailmassa olisi yhtäkään sähköautoa joka soveltuisi partioajoon hyvin näiden muiden ominaisuuksien perusteella. Tämä ei toki tarkoita, etteikö sellaisia voisi olla, mutta en usko että niitä on ruuhkaksi asti.

Sinänsä - kuten @Merkava totesi - ajo-ominaisuudet (erityisest kiihtyvyys) voivat edullisissakin sähköautoissa olla paremmat vastaaviin polttomoottoriautoihin verrattuna.
 
Artikkelissa kerrotaan eräästä takaa-ajosta, jossa poliisin Teslasta meinasi loppua range kesken. Vastaavanlainen tilanne voi tulla myös perinteisellä autolla, jos bensa on loppumassa jolloin partio joutuu pyytämään muita partioita jatkamaan tehtävää. Poliisin kannalta ongelma on siinä että nopeassa ajossa auto kuluttaa sähköä huomattavasti enemmän kuin rauhallisessä köröttelyssä, joten rangen arviointi on hankalaa.

"Asiakkaan" kannalta tilanne pitäisi olla sama olipa perässä tavallinen tai sähköauto.

New York Times

Lisätietoja poliisin partioautoista
 
Jakomäki-Mikkeli casessa joku - olisiko ollut tilannetta johtava - partio joutui keskeyttämään, koska piti mennä tankille. Harvinaistahan se on, varsinkin kun takaa-ajoissa on helposti useampia partioita. Toki jossain syrjäseuduilla voi käydä niin että mukaan ei ole ehtinyt muita partioita. Mutta harvoin se takaa-ajo on edes kymmeniä kilometrejä ainakaan minun tuntemassani toimintaympäristössä.

Hybrideissähän tuota ongelmaa ei pitäisi olla, koska range on jopa pidempi kuin vastaavalla polttomoottoriautolla. Mutta voisi kuvitella että jos sähköautolla joutuu pitkiä aikoja seisomaan paikallaan vilkut päällä (esim liikennronnettomuuspaikalla), niin se voi kuluttaa akkua.
 
Juupas-eipäs-sähköinenpoliisiauto-keskusteluun jos saa vielä väärillä mielipiteillä osallistua, niin ehkä sähköinen poliisiauto on käyttökelpoinen silloin kun rosvotkin ovat siirtyneet sähköautoihin? Mutta vakavasti puhuen sähköautot ja hybridit erityisesti voivat olla hyvinkin käyttökelpoisia osaan poliisin työtehtävistä. Mutta en niitä kyllä partioautoiksi laittaisi, eli tehtäviin joissa voi tulla paljonkin ajoa työvuorossa ja autossa joutuu olemaan pitkiä aikoja kylmään aikaan tai jossa voi joutua yllättäen ajamaan esim pidempiä matkoja esim case-Mikkeli tyylisesti.
 
Joo, kyllähän se vaatii vielä akkutekniikan kehittymistä. Vaikka kyllä Helsingissä on ainakin yksi Tesla taksikäytössä. On ollut jo jonkin aikaa joten ilmeisesti toimii.

En tiedä, paljonko takseissa tulee ajoa yhden työvuoron aikana, ja voiko Teslalla ajaa kahdessa vuorossa (ts. ehtiikö akku latautumaan tarpeeksi siinä välissä). Ajo on kuitenkin luonteeltaan erilaista, ja poliisiautossa ei saisi virta loppua kesken; oli kyse sitten pitkästä takaa-ajosta tai paljon todennäköisemmin pitkästä seisomisesta hälytysvilkut päällä.

Lisäksi pitää huomata että poliisiautoissa on paljon ylimääräistä elektroniikkaa joten jos siviilimallisella sähköautolla ajaa vaikka 400 km yhdellä latauksella, niin poliisikäytössä ei varmuudella ajeta. Sitten vielä se, että kaikkien poliisivarusteiden (tutkaa, rekisterikilven lukulaitetta, tietokonetta ym kiinteästi asennettavaa tavaraa, sekä konttiin menevät tavarat) pitää myös mahtua jotenkin ergonomisesti ja niiden asentamisen (sähkötyöt ym) pitää myös onnistua. Ja kaikki pitää tapahtua kilpailukykyiseen hintaan.
 
Joo, kyllähän se vaatii vielä akkutekniikan kehittymistä. Vaikka kyllä Helsingissä on ainakin yksi Tesla taksikäytössä. On ollut jo jonkin aikaa joten ilmeisesti toimii.

En tiedä, paljonko takseissa tulee ajoa yhden työvuoron aikana, ja voiko Teslalla ajaa kahdessa vuorossa (ts. ehtiikö akku latautumaan tarpeeksi siinä välissä). Ajo on kuitenkin luonteeltaan erilaista, ja poliisiautossa ei saisi virta loppua kesken; oli kyse sitten pitkästä takaa-ajosta tai paljon todennäköisemmin pitkästä seisomisesta hälytysvilkut päällä.

Lisäksi pitää huomata että poliisiautoissa on paljon ylimääräistä elektroniikkaa joten jos siviilimallisella sähköautolla ajaa vaikka 400 km yhdellä latauksella, niin poliisikäytössä ei varmuudella ajeta. Sitten vielä se, että kaikkien poliisivarusteiden (tutkaa, rekisterikilven lukulaitetta, tietokonetta ym kiinteästi asennettavaa tavaraa, sekä konttiin menevät tavarat) pitää myös mahtua jotenkin ergonomisesti ja niiden asentamisen (sähkötyöt ym) pitää myös onnistua. Ja kaikki pitää tapahtua kilpailukykyiseen hintaan.
Ja kylmällä kelillä se auton ja poliisienkin pitäminen lämpimänä vaatii myös energiaa joka taas on toiminta-ajasta pois.. Taitaa niitä Tesloja olla pk-seudulla taksissa useampiakin jo, ja Auriksia vielä enemmän joilla ne Bernerin enkelit harjoittavat palveluammattia enemmän ja vähemmän menestyksekkäästi.
 
Kolmekymmentä vuotta sitten nuorten lomanlopettajaiset muuttuivat Oulussa tuhatpäiseksi nuorisomellakaksi – kahinoissa lensivät porrasrallit ja rikkoutuivat näyteikkunat
Oulun kristalliyöstä tulee tiistaina kuluneeksi kolmekymmentä vuotta. Mellakoinnin kerrotaan alkaneen, kun siviilipukuiset poliisit ottivat kaksi murtovarkaudesta epäiltyä nuorta kiinni.

Joopa joo, olin kristalliyönä tiskin toisella puolella töissä samalla kadulla noin sadan metrin päässä tapahtumien keskipisteestä. Pilkun ja sulkemisen jälkeen jäätiin työkavereiden vielä toviksi sun toiseksi ravitsemusliikkeen ulkopuolelle terassille kaitsemaan juottolaa mahdolliselta ilkivallalta. Siinä vaiheessa eli kahden kieppeillä yöllä tilanne alkoi olla pikkuhiljaa ainakin joten kuten hallinnassa.

Useampi kekkuloinnissa mukana ollut tuli sitten toisessa mielessä ammatillisesti vastaan hieman myöhemmin. Paria myöhemmin tutuksi tullutta (kännistä) humanteria hyysättiin tahollaan tyttöporukoiden toimesta syrjemmälle tapahtumapaikasta. Toinen oli telonut itseään ilmeisesti rikkoutuneiden ikkunalasien kanssa.

Joo, olihan se erikoinen tapaus.
 
Poliisi kituuttaa loppuunajetulla autokalustolla – Ylikomisario: "Puoli miljoonaa ajettu auto ei ole työturvallinen"


.................................

Hybridi ja täyssähköautoja pollariautoiksi:facepalm:??
Tai mikäs siinä jos niissä voimaa ja vääntöä riittää sekä pysyy esim:takaa-ajoissa perässä. Vaan pysyykö??
Vai ovatko sitten ns. siviiliautoja rikostutkijoille niin kun tuossa vakuutetaan.
Ei rahan määrä vaan mihin se käytetään. Toki ei poliisin budjetti mikään ihmeellinen ole mutta kyllä silloin pitäisi vahvasti mietti mihin sitä rahaa laitetaan. Autokalustokin on käyttöä varten niin eikö silloin olisi edullisinta ostaa vain perus pakua johon laitetaan moduuli kiinniottotila ja keskelle sitten sakotustila. Tai sitten vain henkilöautojen määrää nostettaisiin. Tämä nykyinen automalli vaikuttaa ainakin ulospäin kalliillata hankinnalta kun on integroidut hälytyslaitteet ja ties mitä muuta. Saati sitten jos lähdettäisiin liikkumaan sähköautojen yms. suuntaan. Erikoisajoneuvot sitten toki erikseen mutta kyllä sen arkikäytössä olevan kaluston pitäisi olla luotettavaa mutta edullista. Eikö poliisi uusinut käsiaseistustakin tuossa taannoin? Jos vehkeet toimii niin mitä niitä nyt vaihtaamaan.
 
Tämä on iso muutos.

On. Joskaan ei yllättävä.

Tiettyä trendiä on nähtävissä. Julkisuuslain tulkinta PolHassa, pyrkimys kriminalisoida virkakunnan kritisoimista yleisen syytteen alaiseksi ja nyt tämä muutos.



Virkakunta ei oikein tykkää siitä, että hallinto-orjat ovat alkaneet kommentoida asioita.
 
Ajoneuvojen kohdalla yksi ongelma on se, että niiden pitäisi toimia yhtälailla Lapissa kuin Helsingissä. Näin niiden valmistaminen on edullisinta, kun voidaan tilata samaa mallia joka puolelle tarpeen mukaan. Tämä aikalailla pois sulkee sähköautot, jotka eivät toimisi Lapissa. Toisaalta sähköautoja ei myöskään ladata hetkessä, siinä missä polttoaineen kippaaminen tankkiin kestää vain pari minsaa. Ja onhan se johtojenkin kanssa tappeleminen oma juttunsa, varsinkin siinä vaiheessa, kun sellainen irtisanoo toimintasopparinsa.

Plugarihybridit puolestaan yhdistelevät taidokkaasti kummankin huonot puolet. Hybridikalleutta.

Sitten on se asia, mikä ylenkatsotaan aina, kun puhutaan liikenteen sähköistämisestä: se vaatii sähkömiehiä, paljon sähkömiehiä. Pitkälti kaikki konehuoneen työt vaativat sähkömiehen papereita. Suomessa ei ole tarpeeksi sähkömiehiä edes nykyisen hybridi-, plugari- ja sähköautoautokannan ylläpitoon. Huomioiden, että sähkömiehiä yllättäen tarvitaan paljon myös muuallakin. Eräässä liikkeessä luvattiin, että autohuollon sähkärin palkka alkaa nelosella, joten voi pistää terveisiä, jos tuntee. Kuinka paljon odotatte, että valtio on valmis maksamaan sähkömiehelle maijojen huoltamisesta?

Nimim. iloinen hybridin omistaja, joka on odotellut, että sähkömiehet ehtivät hoitaa auton kuntoon.
 
Back
Top