Poliisitoiminta

Ja paikka on polttamiselle sopiva? Poliisi on priorisoinut järjestyksen valvonnan pois tehtävistään. Tilalle on tullut vihapuheen jäljitys ja sanktioittaminen. Sitä voi tehdä toimistolta käsin tarvitsematta vaivautua liikuttamaan luitansa.
Se on jännää kuinka "elämämkoulun" käyminen näyttää pätevöittävän myös tekemään ja arvioimaan poliisin työtä. Vaikka todellisuudessa ei ole pientäkään käsitystä siitä mitä poliisin työ sen arjessa ja käytännössä on. Oli kyse sitten poliisin työstä haalareissa, tai ilman haalareita.

Näitä "asiantuntijoita" tuntuu riittävän ja uusia valmistuvan kovalla vauhdilla.

Antaako elämänkoulu samanlaiset eväät arvioida esimerkiksi sähkömiehen, putkarin tai insinöörin työtä?
 
Vaikka todellisuudessa ei ole pientäkään käsitystä siitä mitä poliisin työ sen arjessa ja käytännössä on. Oli kyse sitten poliisin työstä haalareissa, tai ilman haalareita.
Millä pätevyydellä sanot että sinulle tuntemattomalla, nimimerkin takaa esiintyvällä, "ei ole pientäkään käsitystä siitä mitä poliisin työ sen arjessa ja käytännössä on"?

PS. Täällä on useampikin poliisi jäsenenä.
 
Millä pätevyydellä sanot että sinulle tuntemattomalla, nimimerkin takaa esiintyvällä, "ei ole pientäkään käsitystä siitä mitä poliisin työ sen arjessa ja käytännössä on"?

PS. Täällä on useampikin poliisi jäsenenä.
Eiköhän kaikille Starpomin postauksia lukeneille ole selvää, ettei hän ole yksi palstan poliisesista.
Hän on avoimesti kertonut pettymyksestään poliisin ja arvostellut poliisin toimintaa. Poliisin toimintaa toki pitää saada arvostella, mutta on mielestäni selvää, ettei hänellä ole ymmärrystä poliisin työstä. Tämä sinänsä ei pois sulje hyvän arvostelun/palautteen antamista, mutta ehkä tässä ei ole kyse rakentavasta rakentavasta kritiikistä.
 
Antaako elämänkoulu samanlaiset eväät arvioida esimerkiksi sähkömiehen, putkarin tai insinöörin työtä?
Hyväksytkö sinä putkimiehen tai sähkömiehen tekemän "rumanjäljen" omakotitalossasi kunhan johdotus/putkitus on edes sinne päin toimiva. Minä en ainakaan hyväksy vaan vaadin että työ tehdään siististi ja kunnolla toimivaksi.
 
Hyväksytkö sinä putkimiehen tai sähkömiehen tekemän "rumanjäljen" omakotitalossasi kunhan johdotus/putkitus on edes sinne päin toimiva. Minä en ainakaan hyväksy vaan vaadin että työ tehdään siististi ja kunnolla toimivaksi.
Minä pystyn arvioimaan sähkärin työstä sen että meneekö valot päälle ja miltä johdot ja johdot näyttävät. En tiedä siitä mitään että onko kaikki kunnossa kytkennöissä, onko käytetty hyväksyttyjä osia, onko käytetty hyväksyttyjä menetelmiä, onko alihankkijan asiat kunnossa. Iso osa prosessin kulusta on siis täysin hämärän peitossa.

Olen toki nähnyt kun sähkäri tekee töitä. Mutta ei se tee minusta sähkäriä.
 
Minä pystyn arvioimaan sähkärin työstä sen että meneekö valot päälle ja miltä johdot ja johdot näyttävät. En tiedä siitä mitään että onko kaikki kunnossa kytkennöissä, onko käytetty hyväksyttyjä osia, onko käytetty hyväksyttyjä menetelmiä, onko alihankkijan asiat kunnossa. Iso osa prosessin kulusta on siis täysin hämärän peitossa.

Olen toki nähnyt kun sähkäri tekee töitä. Mutta ei se tee minusta sähkäriä.
No ehkä siksi hyvä että pysyt poliisina ;)
 
Minä en pysy tässä keskustelussa kärryillä, enkä vissiin edes siinä aisallakaan.

Miksi arvostella kenttäpoliisia siitä, että heitä on liian vähän? Ei se kenttäpoliisi pysty sentään vaikuttamaan työtovereidensa lukumäärään? Poliiseja on liian vähän, se vaan on tosiasia. Vertaus muihin pohjoismaihin kannattaa tehdä ennenkuin alkaa hirmu purnaamisen siitä, ettei poliisia näy tai kuulu.

Poliisi istuu donitsilla, joo ihan niinkuin me muutkin kansalaiset, kun saamme vähän tauon paikkaa. Ympäri kellon vuoro ei ole sekään leikkiä varsinkaan siinä vaiheessa, kun nuoruuden parhaat vuodet ovat auttamatta takanapäin. Harvemman duunissa kyljys jää syömättä pöytään, kun puhelin soi ja tulee äksöniä. Ei minun ainakaan.

En tiedä minkä ikäisiä kommentoijat täällä ovat. Mutta he jotka muistavat ne oikein wanhan liiton poliisit, eivät hevin purnaa nykyisistä, niitä wanhan hywän ajan poliiseja ei ole ikävä. Osa heistä oli jonkun hiton lyhytkurssin käyneitä ihmisiä, joiden olisi pitänyt olla punnitsemassa vaikka torilla kaloja, eikä ryhtyä poliisiksi. Valintaprosessit ja hyvä koulutus ovat muuttaneet homman niin paljon parempaan suuntaan, että ei sitä uskoisi, kun muistelee wanhoja. En ole poliisi, enkä tunne alan koulutusta, mutta ei se huono voi olla, kun katsoo miten se ihan tavon rivipoliisi tehtävissään toimii ja mihin kaikkeen siinäkin hommassa pitää pystyä ja kyetä.

Mopopärinöiden sietämiseen auttaa se, että muistelee omia mopediaikojaan. Kukin sukupolvi vuorollaan ärhentelee mopoista, lienee tervettä muistella omia syntejään tässä kohtaa. :)
 
Minä en pysy tässä keskustelussa kärryillä, enkä vissiin edes siinä aisallakaan.

Miksi arvostella kenttäpoliisia siitä, että heitä on liian vähän? Ei se kenttäpoliisi pysty sentään vaikuttamaan työtovereidensa lukumäärään? Poliiseja on liian vähän, se vaan on tosiasia. Vertaus muihin pohjoismaihin kannattaa tehdä ennenkuin alkaa hirmu purnaamisen siitä, ettei poliisia näy tai kuulu.

Poliisi istuu donitsilla, joo ihan niinkuin me muutkin kansalaiset, kun saamme vähän tauon paikkaa. Ympäri kellon vuoro ei ole sekään leikkiä varsinkaan siinä vaiheessa, kun nuoruuden parhaat vuodet ovat auttamatta takanapäin. Harvemman duunissa kyljys jää syömättä pöytään, kun puhelin soi ja tulee äksöniä. Ei minun ainakaan.

En tiedä minkä ikäisiä kommentoijat täällä ovat. Mutta he jotka muistavat ne oikein wanhan liiton poliisit, eivät hevin purnaa nykyisistä, niitä wanhan hywän ajan poliiseja ei ole ikävä. Osa heistä oli jonkun hiton lyhytkurssin käyneitä ihmisiä, joiden olisi pitänyt olla punnitsemassa vaikka torilla kaloja, eikä ryhtyä poliisiksi. Valintaprosessit ja hyvä koulutus ovat muuttaneet homman niin paljon parempaan suuntaan, että ei sitä uskoisi, kun muistelee wanhoja. En ole poliisi, enkä tunne alan koulutusta, mutta ei se huono voi olla, kun katsoo miten se ihan tavon rivipoliisi tehtävissään toimii ja mihin kaikkeen siinäkin hommassa pitää pystyä ja kyetä.

Mopopärinöiden sietämiseen auttaa se, että muistelee omia mopediaikojaan. Kukin sukupolvi vuorollaan ärhentelee mopoista, lienee tervettä muistella omia syntejään tässä kohtaa. :)
Multivastaus.

Hans; Minä en moiti poliisin työtä sinänsä, vaan viitseliäisyyden puutetta sekä puuttumiskynnyksen karkaamista. Poliisin työmenetelmät eivät kiinnosta minua sinänsä. Ei kait minun tarvi tuntea poliisin työtä voidakseni purkaa turhautuneisuutta poliisi-organisaation toimintaa kohtaan. Poliisi kuitenkin on se taho, jonka tehtävänä ja lähes yksinoikeutena on hoitaa järjestyksen valvontaa ja ylläpitoa. Jos ja kun poliisi - vaikkakin priorisointiin liittyvistä syistä ei tee sitä työtä johon Poliisilaki velvoittaa, vahinkoa kärsivänä veronmaksajana minulla on oikeus olla naama norsunvitulla. Minä muuten olen se insinööri ja jotain muuta. Minun työtekoni tuloksia valvoo maksavat asiakkaat.

baikal; Ikäni on iljettävän setämiehen tasoa 50+. Oma käsitykseni entisaikaisista poliiseista on rikkumaton. Olen saanut sakkoja 80-luvun alkupuolelta lähtien, mutta kohtaamistilanteissa poliisit yleensä ovat käyttäytyneet minua kohtaan asiallisesti. Poislukien eräs kerta kun jossain Karttulan takamailla kohtalaisen kokoista sakkoa kirjoittaessa konstaapeli suolsi näkemyksensä liikennetiheydestä odotettuaan niin kauan, että tyhjällä tiellä näkyi vähäistä liikennettä maijan ikkunaan. Konstaapelin näkemyksen mukaan liikennetiheys oli kohtalainen. Itse olisi luonnehtinut liikennetiheyden vähäiseksi. Vääristyneestä luonnehdinnasta ropsahti 15-30 e liikamaksua. Sakon saatuani annoin palautetta valvonnan täydellisestä puuttumisesta kylällä XX, jonne ei saa poliisi soittamallakaan. Enkä viittaa nyt länsirannikolle, jonne maksan verojani.

Vaikka vihaan pärinää, en vihaa mopoilua/moottoripyöräilyä, enkä vauhtia. 2000-luvulla on tullut mopoiltua hyvän matkaa yli kymmenen vuotta vakuutuksen kera. Minun mopoissa ja moposkootterissa oli äänenvaimentimet paikoillaan aina. Jopa siinä 1983 tehoputkessa. Nyt kun tuli puheeksi, niin viitisen vuotta takaperin koin siihen astisen elämäni tähtihetken. Lämpimänä kesäpäivänä köröttelin Karjalan laulumailla lakisääteistä neljääkymppiä, kunnes joku riiviö pahaäänisine mopoineen ohitti minut. Taannuin hetkessä riiviön tasolle ja päätin näyttää pärinäterroristille mistä kana pissii. Setäsmiehen skootteri keräsi kierroksia, variaattori vinkui ja remmi huusi Hoosiaannaa kun setäsmies selkä suorassa istuen syöksyi skootterillaan jättäen pärinäterrioristin häpeään. Setämiehen iässä pienillä viilauksilla on jo taipumus onnistua.
30072016124.jpg
 
Helsingin asema-aukion taksitolpalla on kahtaista näkemystä siitä onko ongelmia. Poliisin tulokulmana tilanteeseen on ettei tolpalla ole mitään ongelmia, eikä poliisi voi ruveta valvomaan kuljettajien toimia. Taksiliiton näkökulma on päinvastainen. Taksiliitto antaa ymmärtää että taksamittarin korvikkeina on helmitaulua ja ruutupaperia. Poliisi ei aio reagoida asiassa mitenkään. Helsingin uutiset kirjoittaa
 
Viimeksi muokattu:
Helsingin asema-aukion taksitolpalla on kahtaista näkemystä siitä onko ongelmia. Poliisin tulokulmana tilanteeseen on ettei tolpalla ole mitään ongelmia, eikä poliisi voi ruveta valvomaan kuljettajien toimia. Taksiliiton näkökulma on päinvastainen. Taksiliitto antaa ymmärtää että taksamittarin korvikkeina on helmitaulua ja ruutupaperia. Poliisi ei aio reagoida asiassa mitenkään. Helsingin uutiset kirjoittaa

Tuossa jutussa poliisi selittää, miksi poliisi ei tee asiassa mitään:

"Tuominen ei näe tarvetta lähteä tarkistelemaan takseja pistokoeluontoisesti.

– Se vaatii isomman operaation, joka varmastikin taas joskus toteutetaan"

Minkä ihmeen operaation?

Eikö riitä, että konstaapeli koputtaa ikkunaan ja kysyy ajokoiraa ja muita dokumentteja? Samalla partiotoveri puhalluttaa.

Vai onko tilanne niin paha, että tuollainen ei enää onnistu kun saman klaanin tallin kuskit aiheuttavat vakavan uhan poliisipartiolle?

Vai onko maijasta jalkautuminen muuten vaan niin ikävää, että sitä ei tapahdu ihan helpolla?
 
@YJT Voisiko olla vittuuntuminen paperityöhön joka saa poliisin olemaan sekaantumatta asioihin ja mielummin istuu autossa? Eikö joka asiasta pidä kirjoittaa raportti?
 
@skärdis isossa mittakaavassa ei varmaan kauheasti ole merkitystä jos mennään yksittäisten taksiyrittäjien ajoneuvojen ikkunoihin koputtelemaan. Samalla tavalla tuo ei toimisi esim rakennusalalla tai muuallakaan jossa toimijoita on valtava määrä.

Operaatiot on sellaisia että tehdään vaikka vuorokauden tai parin aikana "massamaisesti" taksien pysäytyksiä ja katsotaan kaikki tarvittavat asiakirjat yms. Tätä tehtiin joskus aikoinaan useita kertoja vuodessa ja perinteisten taksin kattotoimijoiden asiantuntijat olivat siellä avustamassa. Siitä sitten voidaan todeta isommalla otannalla kuinka suurista ongelmista on kyse. Tähän sitten vielä verottajan ja vastaavien viranomaisten toimet päälle niin jotain saattaisi saada aikaiseksi. Onnistuu varmasti tänä päivänäkin vaikka ala hiukan tainnut muuttua.

Jotain oikeasti laitontahan pitäisi tapahtua jotta poliisi omatoimisesti rupeaa asiaa "tutkimaan", muutenhan ne vähän resurssit olisivat vieläkin pahemmin ylityöllistettyjä. Eli kyllä se poliisi varmastikin sinne Asema-aukiolle jalkautuu jos ilmoitus hätäkeskukseen vaikka tappelusta tulee.
 
@skärdis isossa mittakaavassa ei varmaan kauheasti ole merkitystä jos mennään yksittäisten taksiyrittäjien ajoneuvojen ikkunoihin koputtelemaan. Samalla tavalla tuo ei toimisi esim rakennusalalla tai muuallakaan jossa toimijoita on valtava määrä.

Operaatiot on sellaisia että tehdään vaikka vuorokauden tai parin aikana "massamaisesti" taksien pysäytyksiä ja katsotaan kaikki tarvittavat asiakirjat yms. Tätä tehtiin joskus aikoinaan useita kertoja vuodessa ja perinteisten taksin kattotoimijoiden asiantuntijat olivat siellä avustamassa. Siitä sitten voidaan todeta isommalla otannalla kuinka suurista ongelmista on kyse. Tähän sitten vielä verottajan ja vastaavien viranomaisten toimet päälle niin jotain saattaisi saada aikaiseksi. Onnistuu varmasti tänä päivänäkin vaikka ala hiukan tainnut muuttua.

Jotain oikeasti laitontahan pitäisi tapahtua jotta poliisi omatoimisesti rupeaa asiaa "tutkimaan", muutenhan ne vähän resurssit olisivat vieläkin pahemmin ylityöllistettyjä. Eli kyllä se poliisi varmastikin sinne Asema-aukiolle jalkautuu jos ilmoitus hätäkeskukseen vaikka tappelusta tulee.
Syitä löytyy loputtomasti miksi poliisi ei tee eikä voi tehdä millekään kansalaisen havaitsemalle epäkohdalle mitään. Ensimmäinen on aina torjunta ja kiistäminen. Ei ole mitään ongelmaa asema-aukiolla. Paitsi että jos suhareiden liitto nostaa asian esille, kyllä silloin ongelmaa on. Suomessa on käymässä kuten olen ennustanut. Yksinyrittäjillä ja käsityöläisammatinharjoittajilla veronkanto muuttuu suureksi osaksi vapaaehtoispohjalle. Ei kiinnosta verottajaa, eikä poliisia. Ei vaikka ilmoitettaisiin. Ne resurssit, ne resurssit. Voi kun voisi joskus itsekin turvautua omassa työssä samaan selitykseen. Myynti myy, asiakas ostaa ja minä toteaisin etten voi tehdä mitään, koska ei ole resurssia.
 
Viimeksi muokattu:
@skärdis isossa mittakaavassa ei varmaan kauheasti ole merkitystä jos mennään yksittäisten taksiyrittäjien ajoneuvojen ikkunoihin koputtelemaan.
On sillä merkitystä kun samalla taksitolpalla olevat 50 muuta silmäparia sen näkevät. Kymmenen autoa poistuu samalla takavasemmalle ilman keikkaakin..

Toistuvana tapahtumana tuolla on erittäin suuri merkitys, vaikka poliisi ei tilastomerkintöjä saakaan.
 
Back
Top