Poliisitoiminta

Karua. Olin ajatellut ajaa 12 vuotta vanhan Avensikseni täysi-ikäiseksi ja ylikin, kun en osaa tehdä uudemmille autoille itse mitään. Joutuuko kaltaiseni kansalaiskunnoltaan koeteltu tyylikäs herrasmies vain ajoneuvonsa vuoksi vielä virkavallan silmätikuksi??? :oops:
 
Mulla oli kans aikoinaan työautona vanha corolla. Kesällä otettiin työkuntoutujaksi vanha koulukaveri, muutaman kerran rateista ja muista pikkurötöksistä lusinut elämänkolulainen, jolla oli halu päästä kuiville. No tällä kaverilla ei tietenkään korttia ollut, niin lupasin hakea sen aamulla töihin ja palauttaa iltapäivällä samalla, kun haen lapset päiväkodista. Kome kertaa ne miekkahihat minut sen kesän aikana pysäytti, alkukesästä aina kun tulivat vastaan. Tuttu konstaapeli toteskin, kun taas veivasin ikkunaa auki: "Jaa sääkö täällä taas ajeletki, katottiin vaan että tutun näkönen tuo sun vänkäri. Meillä ollu tapana sen kuskit varuiks puhalluttaa, että hönkäse ny tuohon..." Ei me kukaan siitä mitään herneitä nenään vedetty, naureskeltiin puolin ja toisin.

Vanha auto ja vanha rattijuoppo vänkärinä on kans pettämätön yhdstelmä saada punavaloa perään. :ROFLMAO:
 
Ensimmäinen autoni ei paljon poliiseja kiinnostanut, vaikka oli iäkäs. Tarkoittaako se, että pösöissä on jotain vikaa? :unsure:
Seuraavalla autolla, joka oli vasta jotain 8-vuotias hetkellä, niin kiinnosti poliiseja, jotka tulivat ympyrään, kun olin itse poistumassa siitä. Huomasin, että tekivät uukkarin ympyrän kautta ja tulivat perään. Joskus kilsan perässä ajettuaan päättivät kääntyä takaisin alkuperäiseen ohjelmaan. Uutukaiset autot eivät ole sitten kiinnostaneet juuri yhtään.
Toissa aamuna tosin näemmä kiinnitin huomiota matkallani autolle. Tietä pitkin tuli auto, en kiinnittänyt sen verran huomiota, mutta kiinnitin sitäkin enemmän huomiota asukkaan sääntöjä rikkovaan auton pysäköintiin (taas) ja otin siitä nopsaan kuvan yhdeksi todisteeksi lisää. Vähän hankalaksi yhdellä kädellä, koska toisessa kiikutin Lasolipulloa. Hieman sivuun kuvakulmasta jäi tietä pitkin tullut auto. Käännyin ympäri ja jatkoin zombeilua kohti nurkan takana olevaa autopaikkaani, kun kiinnitin huomiota siihen, että suoraan sivulla oleva auton ääni tuntui hidastavan kävelytahtiini. No polliisithan ne siinä. Sitten jo käännynkin nurkan ympäri ja kuului moottori ottavan kierroksia poistumisen merkiksi. Ei siis kannata aamulla zombeilla lasolipurnukan kanssa.
 
Karua. Olin ajatellut ajaa 12 vuotta vanhan Avensikseni täysi-ikäiseksi ja ylikin, kun en osaa tehdä uudemmille autoille itse mitään. Joutuuko kaltaiseni kansalaiskunnoltaan koeteltu tyylikäs herrasmies vain ajoneuvonsa vuoksi vielä virkavallan silmätikuksi??? :oops:

Luultavasti kohta joudut :)
 
Veikkaan että suurin syy tuolle omalle härdellille oli nuoremman konstan kokemattomuus, heppu oli sitä ikäluokkaa, että polamkin penkiltä on vasta päästy kenttätyöhön ja into pinkeänä pitää saada tehdä kaikkea poliisin työhön kuuluvaa, ja se on mielestäni hyvä asia, että intoa työhön löytyy, ja liikennevalvontaa tehdään.

Niin, unohdin mainita, että näin saman partion myöhemmin samana päivänä tutkaamassa autokorjaamon pihassa yhteen mutkaan päin, olivat vielä ovelasti toisen auton takana katveessa, että jos olisin tullut toisesta suunnasta ylinopeutta, niin olisin taatusti mennyt vipuun.
 
Vanha auto tuntuu olevan joku mistä poliisit saa erittäin monesti perääsi. Faijani ostelee itselleen aina vanhoi kesäautoi vaikka ihan tuliteräkii auto löytyy pihasta. Se vaa tykkää tietynikäisistä autoista ja ku niiden rassailusta mökillä. Muutaman kerran sit käyny silleen et sen vaimoke on vienyt niiden ykkösauton ja ukko on ollut lähdössä kuumalla kelillä jossain ni on vaihdettu autoja sit muutamaks tunniksi päikseen. Minä sit olen käynyt nuoruuttani fiilistelee niillä sen autoilla ja aika monta kertaa on silloin poliisit pysäyttäneet ja pari kertaa on eka puhalleltu ja sit tuotu sitä huumetestiä tarjolle.

Ikävää mielestäni tollainen profilointi auton iän perusteella. Toiset vaa tykkää harrastaa ni ei sen pitäisi leimata kuljettajaa rikolliseksi samantien.
Voi siihen tikuttamiseen (huumetesti) olla jokin muukin syy.
 
No tottakai voi olla. Mut vanhat autot on jostain syystä epäilyttäviä selvästi liikenteessä.
Joo, on toki vähän iäkkäämpi auto heti yksi mielenkiintoa herättävä asia. Mutta on niitä lukuisia muitakin seikkoja mitkä laukaisevat konstaapelin kiinnostuksen.

Itse ainakin ajaessa jatkuvasti skannaan vastaantulevaa liikennettä omilla silmillä. Se miksi joku auto päätyy pysäytetyksi, on monen tekijän summa. Eikä kysymys ole pelkästään auton ulkonäöstä.
 
Se miksi joku auto päätyy pysäytetyksi, on monen tekijän summa.
"Liian varovainen" ajaminen on yksi pysäytetyksi joutumisen todennäköisistä syistä, ellei ratin takana ole selkeästi iäkkäämpi herrasväen edustaja.
 
Siinä on monta hommaa hoidettavana, kun näkee suoran päässä vastaantulevan partioauton.....kännykkä pois korvalta, jarruttaa nopeudesta 20 pois, tarkistaa onko valotkaan päällä ja vetäistä unohtunut turvavyö paikalleen. :)

Miten säälittävältä tuo kaikki näyttää poliisin näkökulmasta en tiedä, mutta veikkaan, että juuri siltä.
 
Massasta poikkeava ajotapa, vanha tai huonosti pidetty auto, kuskin/kyytiläisten habitus, virkavaltaa välttelevä käytös ja ajotapa, nastarenkaat kesällä, vanhat tuttavuudet jne..nämä siis kun ajoneuvon tiedot muuten ok. löytyy varmasti paljon asioita mikä pistää kokeneen konstan silmään.
 
Massasta poikkeava ajotapa, vanha tai huonosti pidetty auto, kuskin/kyytiläisten habitus, virkavaltaa välttelevä käytös ja ajotapa, nastarenkaat kesällä, vanhat tuttavuudet jne..nämä siis kun ajoneuvon tiedot muuten ok. löytyy varmasti paljon asioita mikä pistää kokeneen konstan silmään.
Vajaat parikymmentä vuotta takaperin läksin aamuyöstä työmatkalle ilmaiseksi saamallani vanhalla dsl-autolla. Auto oli päällepäin vähän ruman näköinen, johon oli omat syynsä, mutta tekniseltä kunnoltaan ihan priima. Konstaapelit pitivät pakollista taukoa kahden partion voimin 9/23 tien risteyksen liepeillä ja lähtivät heti kohta perään maijallansa. Pimeää oli. Ajoivat kiinni ja pysäyttivät. Maijasta kaikki valot päälle majakkaa myöten kun syynäsivät minua ja ajokorttiani ulkona. En ollut rikkonut mitään liikennesääntöä, auto katsastettu, verot maksettu, kaikki kunnossa. Jäin vähän ihmettelemään mikä se häikäisyhomma oli kun piti tulla auton taakse seisoksimaan ja maijasta oli kaikki valot päällä että varmasti häikäisee. Itse olivat valoihin nähden selin. Kait se joku kidutusmuoto oli. Siitä sitten silmät sikkurassa jatkamaan matkaa vielä 200 km.
 
Viimeksi muokattu:
Neljästä autostani kaksi tuoreinta aktiivisesti ajossa, nuorimallakin ikää jo 22v, sillä toisella kohta 31v.
Kertaakaan ei ole poliisit minua pysäyttäneet noilla muuten kuin puhallusratsiassa.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top