Prätkä - King of the Road!

Tänään Oulusta etelään körötellessä ja vieläpä kohtuullisessa lumipyryssä (Temmes) oli muutama auto ojassa, mutta olipa yksi moottoripyöräkin (hopean värinen "BMW" ehkä), kuski siinä ihmetteli vieressä tapahtunutta.
Mietin että oliko tosiaan niin tärkeää ajoa moottoripyörällä, että piti mennä henkensä kaupalla konttailemaan näin loppu ajokaudesta.....
Itse olisin kääntynyt heti takaisin kun olisin kelin huomannut muuttuvan huonoksi, sillä Ouluun päin (tulosuunnassa) olisi vain märkää asvalttia.
 
Tänään Oulusta etelään körötellessä ja vieläpä kohtuullisessa lumipyryssä (Temmes) oli muutama auto ojassa, mutta olipa yksi moottoripyöräkin (hopean värinen "BMW" ehkä), kuski siinä ihmetteli vieressä tapahtunutta.
Mietin että oliko tosiaan niin tärkeää ajoa moottoripyörällä, että piti mennä henkensä kaupalla konttailemaan näin loppu ajokaudesta.....
Itse olisin kääntynyt heti takaisin kun olisin kelin huomannut muuttuvan huonoksi, sillä Ouluun päin (tulosuunnassa) olisi vain märkää asvalttia.

Ei se nyt tainnut olla järkevää. Kai sitä voi ajaa vaikka talven ympäri jollain pienellä crossilla ja sopivilla renkailla mutta ei oikein isolla satoja kiloja painavalla matkanorsulla. Eivät saappaatkaan pidä jäällä, jos käsissä on raskas tourer. Eturengas jos slippaa, se on vuodenajasta riippumatta tasaraha. Takarenkaan kanssa voi periaatteessa driftailla niin kuin jääspeedway-ajoissa.

Minulla meni kerran vahingossa driftiin, kun tulin tiukasta rampista päätielle ja olin joutunut laittamaan ristiohjausta ja kallistusta. Avasin urut mutkan auetessa ja koska minulla on isoksi pyöräksi vauhdin ja voiman puolesta päheä vehje, tulin pienessä sladissa ulos mutkasta ja ihan sulalla asfaltilla. Ei ollut kukaan näkemässä mutta oli varmasti huvittavan näköistä, koska eihän tuollainen 300-kiloinen risteilijä kaikkine matkalaukkuineen nyt mikään speedway-pyörä ole.

Talvella olisin puun oksalla alta viiden minuutin.
 
Pistin viikonloppuna pyörän talviteloille.
Ja het tänään aamulla joku hurja vielä pisteli kevyessä pakkaskelissä menemään aamun työmatkalla...

Rupesin siinä työpäivän aikana miettimään, kun tälle talvelle ei ole mitään ihmeempiä remontteja tiedossa. Niin josko sitä pultittaisi vanhat katugummit ja vaihtais välityksiä ja korkeampaa stongaa. Ylimääräiset muovit pois ja lähtisi vetelemään jäälle.
150+ hv ja jäärata kuulostaa oikeinkin hauskalta. Ajatuksen tasolla ainakin...
 
Näin talvella taitomme ruostuvat ja teiden pinta heikkenee nastojen ja suolan alla. Keväällä palautamme mieleemme muutamia perusasioita ennen kuin jymäytämme koneen käyntiin.

Kun viimeiset mailit ovat vielä tuoreena muistissa, kertaan omasta mielestäni tärkeimmät harrastukseen liittyvät seikat. Käyn sitten keväällä kurkkaamassa mitä olen unohtanut.

@Ikarus puhui tien pinnan seuraamisesta. Se on totta. Aivan ykkösenä tulee oman silmän ja ajatuksen yhteiskäyttö. Siihen liittyvät tiestrategiat: miten sijoitun, että näen ja että minut nähdään.

Kolme varminta keinoa särkeä tai tappaa itsensä pyörällä:

1) liian pieni ajoneuvoetäisyys (välimatkan pitää olla vähintään ns. 2 sekunnin marginaali, siis matka jonka liikut kahdessa sekunnissa)
2) yliarvioida omat ajotaidot (näkyvät yleensä vääränä ajolinjana / tilannenopeutena)
3) ajaa taitoihinsa nähden täysin sopimattomalla pyörällä

Turvallisuutta parantaa:

1) keskitä katse sinne, mihin menet ja lue edessä olevat tilanteet pitkälle, myös edessä ajavien eteen - seuraa tien kuntoa!
2) valitse ajolinja siten, että näet mutkan taakse tilanteen niin aikaisin ja niin kauas (seuraavaan mutkaan) kuin mahdollista
3) valitse positio risteävää autoa lähestyessä niin, että sinut on helpoin havaita (esim. siirry reunasta keskelle tietä)
4) pysähtyessä sijoitu niin, että on pieni vaihde + pakoreitti ja seuraa peilejä: jos tekstaileva tyttö pökkää isin Audilla, lennät kuin eno veneestä

Varsinaiseen motoriikkaan en tässä liiemmin puutu. Keväällä kannattaa tehdä hidasajoharjoitukset, pujottelu, U-käännös ja tietenkin jarrutusharjoitukset, jotta pystyy kaatumatta pysäyttämään kovasta vauhdista. Suurin virhe on kouraista etujarrua liikaa. Se on moro sitten. Tyypistä riippuen mutta esim. takajarrulla kovaa ja etujarru kahdella sormella (köyhän miehen ABS), kunnes tuntuma käteen taas löytyy.
 
Ja kertaan kertaamasta päästyäni; ymmärrän että musta nahkaasu on cool mutta onko coolius tärkeämpää kuin näkyminen ja turvallisuus? Heijastinliivi tai muu huomivaate päälle, rakkaat motoristit.
 
Ja kertaan kertaamasta päästyäni; ymmärrän että musta nahkaasu on cool mutta onko coolius tärkeämpää kuin näkyminen ja turvallisuus? Heijastinliivi tai muu huomivaate päälle, rakkaat motoristit.

Mitä ajovarusteisiin tulee, tutkitusti valoisan aikana näkyvyyteen vaikuttaa eniten kypärän väri, ei ajohaalari. Musta nahka-asu on kaikkea muuta kuin "cool". Se on hikikaappi, kuten muuten ajotekstiilikin suojineen ja sadekalvoineen. Nahka on kaikkein paras estämään asfaltti-ihottumaa ja todennäköisin tilanne tässä harrastuksessa on kaatuminen sateella tai törmääminen pieneen tai isoon eläimeen + tieltä suistuminen. Oikeaoppisessa ajoasussa on suojat kyynärpäissä, hartioissa, selässä ja polvissa. Hansikkaat ovat vahvistetut rystysten ja nivelien kohdalta.

Näkyvyyttä voi hiukan parantaa kirkkaalla liivillä, mutta se ei ole mikään eldorado. Aivan ykkösenä tulevat ajonopeus ja ajotapa. Nimittäin kolari tulee sellaisessa paikassa, jossa vastapuoli ei todennäköisesti näkisi edes rekkaa.

Pitää välttää autojen katvealueissa ajamista, samoin jonojen keskellä. Näkyvyyttä parantaa, kun pitää riittävää etäisyyttä. Jos ajaa aivan edessä liikkuvan auton perässä, vaaratilanne voi syntyä vastaantulijan kääntyessä yllättäen eteen. Rajut kiihdytykset aiheuttavat poikkeaman yleisestä rytmistä. Tottunut Suomea ja mantereita kolunnut rautaperse ei näihin sorru.

Pitää käyttää lähivaloja aina, kun mahdollista. Pitkät valot vaikeuttavat muiden tielläliikkujien käsitystä nopeudesta ja etäisyydestä, tämä on vanha totuus.

Pyörällä on usein kuolleessa kulmassa. Jos on umpipakettiauto tms. kannattaa käydä näyttäytymässä sivupeileissä jne.

Viime ajokauden aikana minulla oli kaksi läheltä piti -tilannetta, joista toinen oli kolmion takaa tullut henkilöauto (edessä näin kaksi keskenään lörpöttelevää naista) ja toinen täysin piittaamaton Volvo-kuski, joka päätti repäistä moottoritiellä noin 200 km/t oikealta ohi juuri kun olin vaihtamassa kaistaa oikealle ohitettuani asuntoauton. Katson aina peilin lisäksi päätä käääntämällä. Se pelasti tällä kertaa.

Kummassakin tapauksessa olisi ollut ihan sama, vaikka kypärässä olisi ollut vilkkuvalo.
 
Viimeksi muokattu:
Mikäs ajaessa, mutta huolto on se vaikeampi osuus. Montako kertaa olette kuulleet, että pyörä on ollut jonkun liikkeen "huollossa" ja ajaessa huomaatte, että jokin osa on ollut kokonaan tai osin irti, kasattu väärin? Jarrujen pettämisiä, huonosti kiinnitettyjä bensalekuja... Nyt tietää, että jos tekemisen laatu pettää, minä petin.

Vaihdoin moottoriöljyt (kunnon racing-kamaa 20W50) ja valutin perän ja vaihteiston tyhjäksi pois jo pari viikkoa sitten. Nyt jatkettiin pojan kanssa. Teline irti, putket irti, jarru irti, akseli pois ja pyörä irti. Haarukka ja jouset auki ja takapää irti. Kirkkaat hyväkuntoiset poorit olivat. Rasvaa reilusti ja paketti kiinni. Suojakumi alkoi vaikeaksi. Onneksi oli jannu mukana. Hän näkee, osaa ja pystyy ja saimme ährättyä sen klemmariinsa. Puhdistettiin vielä paikkoja ja laitettiin rasvaa sopivasti pyörän levyn avoinna oleviin hammastuksiin. Pyörä kiinni, jarru kiinni.

Cocktail SAE 80W90 + loraus graffitirasvaa ja perään ja vaihteeseen uudet täsmälitkut.

Tähän saimme pari tuntia tärvääntymään, joten emme käyneet vielä polttoainesuodattimen kimppuun. Bensaletkukin pitäisi tarkistaa.
 
Mietin tuossa, kun talveksi uusia ölppiä vaihtelin, että onko tässä mitään järkeä?
Ilmeisesti puhdas öljy kerää vähemmän kosteutta itseensä, kuin likainen öljy.
Mutta onko tiedossa mitä muuta hyötyä tuosta öljyjen vaihdosta on seisonnan ajaksi?
 
Mietin tuossa, kun talveksi uusia ölppiä vaihtelin, että onko tässä mitään järkeä?
Ilmeisesti puhdas öljy kerää vähemmän kosteutta itseensä, kuin likainen öljy.
Mutta onko tiedossa mitä muuta hyötyä tuosta öljyjen vaihdosta on seisonnan ajaksi?

Pitäisi kysyä joltain viisaalta. Minä vaihdoin, kun oli joka tapauksessa aika vaihtaa ja sittenpä on ajovalmis kevääksi. Jos ei olisi ollut isompaa huoltotarvetta kuin moottoriöljy, olisin varmaan vaihtanut vasta keväällä.
 
@ResAu

Nyt se viisas löytyi.

Moottoriöljy olisi hyvä vaihtaa ennen talvisäilytystä, jolloin käytetyn moottoriöljyn sisältämät epäpuhtaudet, öljyyn liuenneet hapot, vesi ja noki poistuvat. Öljynvaihdon jälkeen moottoria tulisi käyttää hieman, jotta tuoreen moottoriöljyn ruosteenestoaineet pääsevät muodostamaan metallipinnoille tiiviin kosteuden estävän suojakerroksen ja vaikuttamaan täydellä teholla.

Moottoriin pääsee aina kosteutta kondensoitumisen ja polttoaineen palamisen seurauksena. Yhdessä polttoaineen rikin kanssa vesi muodostaa metalleja syövyttäviä happoja, jotka öljyn on tehtävä vaarattomiksi eli neutraloitava. Lisäksi öljyn on estettävä ruostuminen kosteuden tiivistyessä jäähtyvän moottorin metallipinnoille. Moottoriöljy sisältää pinta-aktiivisia ruosteenestoaineita, jotka peittävät metallipinnat tiiviillä suojakerroksella estäen kosteuden pääsyn niihin.

Talvisäilytyksen aikana moottoriöljyn sisältävät korroosionestoaineet tekevät tehtäväänsä ja kuluvat siis käyttämättömässäkin moottorissa. Vaikka säilytyspaikka olisi lämmin talli niin moottoriin on aina jäänyt jonkin verran kosteutta öljynvaihdon jälkeenkin. Ainoana ongelmana näen korroosioneston heikkenemisen, muuten öljyn ominaisuudet eivät muutu talvisäilytyksen aikana. Keväällä voisi ensimmäistä vaihtoväliä hieman lyhentää jolloin myös epäpuhtaudet poistuvat moottorista.


Lähde: Neste Voiteluaineiden tekninen neuvonta
 
[QUOTE="Vonka, post: 558470, member: 836"kondensoituu syä joltain viisaalta. Minä vaihdoin, kun oli joka tapauksessa aika vaihtaa ja sittenpä on ajovalmis kevääksi. Jos ei olisi ollut isompaa huoltotarvetta kuin moottoriöljy, olisin varmaan vaihtanut vasta keväällä.[/QUOTE]
Jos pyörä on kylmässä varastossa, öljyyn kondensoituu talven aikana vettä. Öljyn vaihto järkevintä vasta keväällä ennen käyttöä. Mikäli pyörä lämpimässä tilassa, niin sama ne on vaihtaa vaikka jo syksyllä heti käytön jälkeen.
 
Varmaan tuossa Nesteen vastauksessa lähdetään siitä, että talvisäilytys on lämpimässä tallissa.

Oma vastaukseni tuohon koko juttuun on se, että öljy-yhtiöt myyvät öljyä ja haluavat, että vaihdetaan seisonnan ajaksi ja heti keväällä... :cool:

En ole koskaan kuullut, että jonkun mopo olisi mennyt pilalle siksi, että vasta keväällä vaihdetaan. Tai siksi, että syksyllä vaihdetaan. En ole koskaan nähnyt yhtään kuvaa vaurioista, tutkimusta. Kunhan on hyvät synteettiset öljyt (niin kuin ne nykyään yleensä ovat) ja muistaa vaihtaa myös suodattimen.

Enkä todellakaan vaihda uudelleen keväällä. Lisäksi voin silloin tällöin vähän pyöräyttää konetta talven aikana tallilla käydessä.
 
Viimeksi muokattu:
Eli jos lämmittää konetta vähän talven aikana vaikka kerran viikossa, ei varmaan pitäisi olla ongelmia kosteudesta. Pohdin.

Mutta kun vaihdon tekee itse ja öljyn hinta ei ole mikään mieletön, eikä suodattimen, pelkkä laiskuus ei saisi olla syynä kunnon hifistelyyn. Harva tietenkään ajaa samalla pyörällä sen 250 000. Silloin tällaiset jutut oikeasti merkitsevät. Kaikki syöpyminen on mikroskooppista hommaa aluksi ja johtaa sitten ajan kanssa oikeisiin vaurioihin. Eli siinä mielessä voisin hyvin vaihtaa vielä kerran alkukesällä ennen kuin käväisen jossain helkkarin kaukana Alppien takana tai Mustanmeren maisemissa. Sellaisia suunnitelmia on.
 
Viimeksi muokattu:
Siitä puhe mistä puute. Kun ulkona on ihan persreikäilma ja pitkä pimeä talvisota edessä, on hyvä miettiä ennakointia. Niitä pystyy sitten paremmin toteuttamaan, mikä lisää mahdollisuuksia pysyä ehjänä.

Esittelen teille amerikkalaisen ystäväni Kevin Morrisin. Hän on entinen merijalkaväen mies, joka nykyisin kouluttaa Texasissa motoristeja.

Tässä Kevin kertoo tiestrategioista. Koska hän on itse kokenut erittäin kovia elämässään ja nähnyt paljon, hän ei milloinkaan herkuttele onnettomuuksilla, vaan pyrkii löytämään sellaista havaintomateriaalia, joka myönteisellä tavalla paljastaa, mitä hän ajaa takaa.

Ensi esimerkissä on brittikuski, jolla on hyvin harjaantuneet motoriset taidot. Hän ajaa kovaa nopeutta (vaihdellen 125 - 145 km/t) maantiellä, jossa on paljon varjostavaa kasvistoa ja kuolleita kulmia. Siis tähän kyykkypyörätyyliin.

 
Kävin rasvaamassa sivulaukut, kun en muutakaan huoltohommaa keksinyt.

Päivä pitenee jo...
 
Back
Top