Prätkä - King of the Road!

YliKoo

Greatest Leader
No sen verran joustetaan, että uudet moduulirekat hyväksyn haastajiksi mutta pian 40 kesää stongan yli katselleena olen edelleen otsikon takana.

Tässä ketjussa voi ottaa esille kaiken aiheeseen liittyvän. Avaan kahdella aiheella, ensimmäisenä itseoikeutetusti Paroni :salut:. Linkissä hienoa kuvamateriaalia. Ehdin näkemään Saarisen Imatran ajoissa livenä, en tosin liikkunut omalla kalustolla vielä silloin.
hqdefault.jpg


http://yle.fi/aihe/artikkeli/2008/0...-jai-suomalaisen-moottoripyorailyn-legendaksi

Toisena parhaat muistot (toistaiseksi) antanut, aikansa superpyörä heti Tuutin jälkeen eli Vesipyssy. Tällä alta parikymppinen nuorimies kävi katselemassa miltä Itä-, Keski- ja Etelä-Eurooppa näyttivät -70 -80 - lukujen taitteessa, ennen Jaruzelskin ja Solidaarisuuden yhteenottoja.
1973_GT750K_blue_500.jpg


Pre-launch ilmestyi samaan aikaan Widowmakerin kanssa 1971, J-malli markkinoille 1972. Meillä se oli siis Vesipyssy, Briteissä Kettle, Saksassa Wasserbuffel, Jenkeissä Water Buffalo ja Australiassa Waterbottle.

Mulla oli toi K-malli 1972, ensimmäinen jossa oli levyjarru edessä. Suomeen tuoduista pyöristä laitettiin jossakin vaiheessa kampikammoiden pohjista lähtevät imuputket umpeen, joiden tarkoituksena oli imeä pohjalle kertyvä ylimääräinen voiteluöljy pois. Nyt sitä siis kertyi sinne, jos esimerkiksi ohitusta joutui hetken odottelemaan. Sitten tuppi nurin ja sitä savun määrää joka taakse jäi! Kuuntele myös ääniraita lopusta, vaikka siinä on 3-1 putki, on fiilis aito!

https://themarquisblogger.wordpress.com/2015/01/29/suzuki-gt-750-take-one/


 
Pre-launch ilmestyi samaan aikaan Widowmakerin kanssa 1971

Mikä Kawasakille aiheutti tuon leskentekijän maineen?
Oliko se jollakin tapaa huonompi ajo-ominaisuuksiltaan kuin tuo sinun Suzuki GT 750?
Muistelen, että myös Kawan myöhemmissä leskentekijöissä oli vesijäähdytys, kuten tuossa GT Suzukissa.
Jos en aivan väärin muista, niin Kawalla oli 250,350 ja 750 mallit kolmisylinterisinä 2-t koneina.

http://blogit.mtv.fi/moottorimies/2007/08/30/koeajossa-kawasaki-500-h1-mach-iii-vm-1973-2/
 
Mikä Kawasakille aiheutti tuon leskentekijän maineen?
Oliko se jollakin tapaa huonompi ajo-ominaisuuksiltaan kuin tuo sinun Suzuki GT 750?
Muistelen, että myös Kawan myöhemmissä leskentekijöissä oli vesijäähdytys, kuten tuossa GT Suzukissa.
Jos en aivan väärin muista, niin Kawalla oli 250,350 ja 750 mallit kolmisylinterisinä 2-t koneina.

http://blogit.mtv.fi/moottorimies/2007/08/30/koeajossa-kawasaki-500-h1-mach-iii-vm-1973-2/
Se oli tuo Mach IV eli H2, 750 kuutioinen. En itse ajanut sellaisella, mutta yksi tekijä oli huipputehon, tai yleensä tehon olemassaolo vain hyvin kapealla kierroslukualueella. Runko oli ehkä alimitoitettu ja keula kevyt joten woblaus oli herkässä. Vauhtiin pääsi mukavasti ja sen jälkeen alkoi sitten tapahtumaan.

1974 tehoja pudotettiin ja vääntöaluetta kasvatettiin, samoin kuin pyörään lisättiin hydraulinen ohjausvaimennin. Sellaista käytin muuten Vesipyssyssäkin vaikka ei sitä woblaamaan herkästi saanut. Se oli kyllä aina aika karmiva paikka kun vatkaus vaan lisääntyi kun vauhti oli tapissa. Köyhän miehen tankslapper :eek:
 
Monenmoisia vaaratilanteita pääsi syntymään, jos uskalsi ylittää maagisen 70 mph nopeuden :confused:
Itse en kyllä muista, että se ihan tuollaista taistelua olisi ollut vaikka ehkä joskus kuuluttiinkin siihen vähemmistöön, joka tuon äärimmäisen rajan ylittikin. Kohdassa 7:45 ylitetään huimat 90 mph ja vaikeudet muuttuvat ankariksi :eek:

 
Fiilistelyä lumipyryn keskelle. Kannattaa varata suurempaa ruutua ja vähän häävimpää ämyriä, sekä kertoa perheelle, että nyt tulee ääntä vähäsen.

Noilla kavereilla on pakko olla järkyttävän kokoiset kivekset että vähän ihmettelen miten ne edes mahtuu noiden mopojen kyytiin.

Itse ajelen enskalla hiekka-muta-jordaaniassa ja tuntuu että sielläkin on välillä hengenlähtö lähellä.
 
20110124224740-_24_01_2011_22_47_40jawa_250_559_jpg_resize_1000x830_.jpg

Jawa 250.

2007%5C10%5C09%5Cbikepics-1051177-full.jpg

MZ 250.

IZH-1965-Planeta-Bulgaria-3.jpg

IZH Planeta 1966.

Nämähän ne olivat -50 ja -60-luvun yleiset kulkupelit. Autoja ei läheskään joka huushollissa ollut. Japsipyörät alkoivat yleistyä 70-luvun alussa.
Sikäli hyppäys näistä tehokkaaseen kolmisylinteriseen japsi-raaseriin oli iso. Annettiin käskyjä kahvalle Jawan tyyliin, saattoi tehokas ja äkkiottoinen japsipyörä yllättää. Toisaalta kyllä käyttäjäkunta näillä ja tehokkailla 70-luvun alun kolmipytty tykeillä oli erilainen.

MZ:n etuvalo on hauska. Se ei käänny, sojottaa aina suoraan. Mutkassa vähän hankala. MZ taisi olla näistä itäpyöristä kovin kulkemaan, sillä sai kerättyä parhaat vauhdit. Sinisen savupilven säestyksellä.
 
Hyvä avaus Ylikoolta. Minäkin tapasin Jarnon aikoinaan, tosin ei ollut kilpailuissa.

Tällaisella prutkulla minä ajelin silloin muinoin:

yamaha-rd350.jpg

2002%5C11%5C20%5Cbikepics-43086-320.jpg


Ei ollut mikään superpyörä, mutta kyllä tuollakin ehti. Lapissa ja Norjassa käytiin yms.
Ja onhan tuosta keskustelusäie myös bomber.fi saitilla, joten ei ihan turha vehje :D
 
Viimeksi muokattu:
Noilla kavereilla on pakko olla järkyttävän kokoiset kivekset että vähän ihmettelen miten ne edes mahtuu noiden mopojen kyytiin.

Itse ajelen enskalla hiekka-muta-jordaaniassa ja tuntuu että sielläkin on välillä hengenlähtö lähellä.


Enskamiehet nostaa monesti porkkanan väristä pyörää reijästä, lienee yleisin merkki niissä hommissa.
Kyllä kypäräkameran kuvasta nuo riskit selviää, jotakin joskus sattuu useimmille. Suojavarusteet ovat kuitenkin nykyisin jo niin hyviä, että mustelmilla yleensä selvitään.

Päitsin kierto on kuskille raaka lenkki. Huoltoautossa siitä nyt just selviää:)

Mäkisen Tommi, Puuppolan ex-rallidriver, oli jokunen vuosi sitten Päijännettä kiertämässä. Saattoi olla lähes 10 vuotta sitten. Näkyi siltä pyöräkin kulkevan, sehän muistaakseni ajoi B:ssä hyvälle sijoitukselle.

Luokat siinä on A:ssa kovin kärki, B, C, Kunto-luokka, Vetskut (veteraanit) V40, Vetskut V50 ja jonakin vuonna oli myös sivarit.

Nelitahtipyörät ovat yleistyneet rapa hommissakin. Lienee jo puolet nelareita. Paino niissä on tippunut ja tehoja jo lähes samat kuin 2-T pyörissä.
Ja nelari vääntää aivan eri tavalla.

2-vetoista pyörääkin kokeiltiin. Marko Laaksonen ajoi Yamahalla Päitsin joskus v. 2004?, mihin oli järkätty myös etupyörään veto.
Syystä taikka toisesta ne pyörät eivät yleistyneet. Ilmeisesti painoa tuli ja ajettavuuskin saattoi olla hieman erikoinen.


http://yle.fi/aihe/artikkeli/2012/02/02/ramapaa-mika-ahola-kaasutti-paijanteelta-maailman-huipulle

Mr. Päijänne Mika Aholasta juttua yllä olevasta linkistä. Kuusinkertainen Päitsi voittaja poistui keskuudestamme ennenaikaisesti 2012. Olen nähnyt livenä kaverin vauhtia ja se oli aivan uskomaton.:salut:
 
Viimeksi muokattu:
Tuutti Kehäkesoililla ja ehkä totuudenmukaisin tarina lempinimestä. Muut arvelut Tuutti-nimityksestä liittyvät äänenvaimentajien muotoon sekä siihen, että jäätelötuutti maksoi tuohon aikaan 75 penniä. Joskus kuulin, että tuo Brandtin huoltomieheen Pyykköön liittyvä tarina ei olisi ollut mahdollinen aikajaksojen suhteen, mutta näyttää siltä, että TÄMÄ TARINA ON TOSI. (Korkeat kirjamet kuvaavat Tapio Rautalapion BASSOA).

upload_2016-2-24_15-43-17.png

upload_2016-2-24_15-44-49.png
 
Viimeksi muokattu:
Itse on tullut mopoiltua jo vuodesta -78. Yamaha 125 RD:llä on aloitettu, välillä Mantsaa KTM 250 GS:llä ja nykyään körötellään HD:n VROD:lla.

v_rod.jpg
 
yamaha__rd_125_dx_1978_1_lgw.jpg

Oliko @Leaderdog n RD lähelle kuin tuossa kuvassa? Nämähän eivät olleet mitään kuristettuja, kuten nykyisin vain täysteho pyöriä.

RD-125-MK1.jpg

Joskus noin 1982 tuli vesipyssy RD, jo 1985 myynnissä olleista lähti lähes 25 hp irti ja pyörä kulki 150-160 km/h oman mittarinsa mukaan.
2-T yksisylinterinen vesijäähdytetty moottori. Sensaatiomaisen vesijäähdytteisen yksisylinterisen RD125LC:n (10W) esittely. Malli muutti 125-luokan pelikentän kertaheitolla. YEIS="Yamaha Energy Induction System" eli "keuhkot": imukurkun läppien edelle sijoitettu kanava ja resonaatiokammio, jolla imuilmavirtaus ohjattiin läppien sulkeutuessa säiliöön, säilyttäen näin imuilmapilarin liike-energian paremman sylinteritäytön aikaan saamiseksi.

Vähän myöhemmin 125 cc koossa oli noin 30 hp:n Italo-pyöriä myynnissä, nehän kulki aivan suloisesti:D Ja olivat hyviä ajaa.

No, kun tämmösessä sääntöjen ja kukkahattutätien luvatussa maassa asutaan, keksittiin, että juuri kortin saaneiden pyörien tehoja piti rajoittaa.
Tosi hienoa on lähteä nykyisellä 11 kw:n kuristetulla satapiikillä, kun ne kulje mihinkään. Kuski kiihtyy, mutta pyörä ei:confused: Ne vaarantavat liikennneturvallisuutta alitehollaan. Ohitustilanteessa tyrkkäät rekan imusta rinnalle, siihen se hyytyy kun tehoja ei ole koneessa.
Tosin kuristimet saa pois ja tehot moottoriin.
 
^ Minulla oli muistaakseni armon vuonna 1973 valmistettu 125 RD , jonka tankki oli jotenkin pyöreämmän oloinen, kuin kuvan Jampin ja pinna vanteetkin oli. Heh sillä tuli konttailtua vesisateessa suojatien maalauksiin ja ukko liukui kylki edellä rotvallin reunaa päin ja siitä sitten "remmipeti" autolla lasarettiin tutkittavaksi. Samaisen kesän ajot olivat sillä kertaa ohi.
Tuon oman Jampin tehoista ei ole kyllä mitään muistikuvaa.

Aika lailla tämmönen se oli, ehkä sylinterin kannet olivat mustat...;

Yamaha rd 125.jpg
 
Back
Top